چگونه یک دایره نقاشی کنیم

نقاشی دایره با دست کار آسانی نیست. اما خبر خوب این است که می توانید با استفاده از ترفند و ابزارهای خاص یک دایره خوب نقاشی کنید. این ابزار می تواند پرگار و یا هر شی گردی باشد که بتوان دایره را با آن کشید. رسم دایره با استفاده از ابزاری مانند پرگار ویا هر جسم گردی، می تواند به سادگی انجام شود، البته به شرط اینکه راه و روش های موثر آن را بدانید.

راهکار اول: نقاشی دایره با اجسام گرد.

نقاشی دایره با اجسام گرد

از اشیاء گرد برای نقاشی دایره استفاده کنید. از هر چیز گردی می توانید استفاده نمایید. این شی گرد می تواند یک لیوان باشد و یا حتی می توانید از انتهای شمع های گرد استفاده کنید و یا هر کاغذ و مقوایی که به شکل دایره باشد، برای کار شما مناسب خواهد بود. فقط مطمئن باشید، که اطراف لبه شی کاملا یکدست و بدون دندانه باشد.

شی گرد را محکم در تماس با کاغذ قرار دهید

شی گرد را محکم در تماس با کاغذ قرار دهید. در ابتدا سطحی صاف برای کشیدن دایره انتخاب نمایید. سپس شی را بر روی کاغذ قرار داده و آن را ثابت نگه دارید تا هنگام نقاشی دایره هیچ حرکتی نداشته باشد.

شروع به کشیدن دایره کنید

با استفاده از جسم گرد شروع به نقاشی دایره نمایید. سعی کنید با مداد به طور یکنواخت و با استفاده از جسم گرد دایره را رسم کنید. پس از پایان کار شی را بردارید. شما یک دایره بی نقص را نقاشی کرده اید.

در حین نقاشی کردن دایره با این شیوه، ممکن است قسمت هایی از شکل به طور پیوسته رسم نشود، با استفاده از مداد، ناپیوستگی ها را ترمیم کرده و دایره را کامل نمایید.

راهکار دوم: با استفاده از پرگار دایره را نقاشی کنید.

نقاشی دایره با پرگار

از پرگار استفاده کنید. برای این منظور کافی است پرگار را به مداد مجهز نمایید.

باز کردن بازه های پرگار به اندازه دایره

بازوهای پرگار را به اندازه دایره ایی که می خواهید رسم کنید، باز نمایید. اگر به دنبال نقاشی یک دایره بزرگ هستید، بازوهای پرگار را از همدیگر دور کنید. در این صورت دایره ایی با شعاع بزرگتر رسم خواهید کرد. اگر می خواهید دایره ایی کوچک رسم کنید، بازوهای پرگار را به هم نزدیک نمایید، بنابراین دایره ایی با شعاع کوچکتر خواهید داشت.

قرار دادن سوزن پرگار روی کاغذ

سوزن پرگار را بر روی کاغذ قرار دهید. محل رسم دایره را روی کاغذ مشخص کنید. آن بازویی از پرگار، که به مداد مجهز است رسم دایره را بر عهده دارد. بازوی دیگر پرگار که به شکل سوزن است، بر روی کاغذ ثابت بوده و در واقع همان مرکز دایره خواهد بود.

بازوی پرگار را بچرخانید و دایره را نقاشی کنید

بازوی پرگار را بچرخانید و دایره را نقاشی نمایید. هر دو بازوی پرگار را روی کاغذ قرار دهید. بازوی سوزنی پرگار را ثابت نگه داشته و بازوی مدادی را به صورت مدور حرکت دهید تا رسم دایره انجام شود.

دقت کنید، بازوی سوزنی پرگار از جای خود تکان نخورد. جنبش و حرکت باعث می شود تا دایره به درستی نقاشی نشود.

راهکار سوم: از نخ برای نقاشی دایره استفاده کنید.

نقاشی دایره با استفاده از نخ

نخ را به انتهای مداد ببندید. هرچه از نخ بلندتری استفاده کنید، به همان میزان دایره بزرگتری خواهید داشت.

نگه داشتن انتهای نخ روی کاغذ

انتهای نخ را محکم روی کاغذ نگه دارید. این نقطه به عنوان مرکز دایره خواهد بود.

نخ را کشیده و محکم نگه دارید

نخ را کشیده و محکم نگه دارید و مداد را به صورت مدور حرکت داده و دایره را نقاشی کنید.

راهکار چهارم: از نقاله برای نقاشی دایره استفاده کنید.

نقاشی دایره با نقاله

نقاله را روی کاغذ قرار دهید. به منظور نقاشی دایره، نقاله بر روی کاغذی صاف قرار دهید.

یک نیم دایره با نقاله نقاشی کنید

یک نیم دایره با نقاله نقاشی کنید. در این مرحله فقط نیم دایره را رسم کرده، بدون آنکه شعاع نقاله را رسم نمایید. منظور از شعاع نقاله، خط صافی است که انتها و ابتدا نیم دایره نقاله را بهم متصل می کند.

دقت کنید نقاله جابجا نشود.

نقاله را به سمت مخالف بچرخانید

نقاله را به سمت مخالف بچرخانید. برای این منظور شعاع نقاله را طور قرار دهید تا ابتدا و انتهای نیم دایره قبلی منطبق با آن قرار گیرند. سپس نیم دایری بعدی را نقاشی کرده و دایره را تکمیل کنید.

روش پنجم: از پونز برای نقاشی دایره استفاده کنید.

نقاشی دایره با پونز

کاغذ را روی یک تکه مقوا قرار دهید. از هر مقوایی می توانید استفاده کنید ولی باید به اندازه کافی ضخامت داشته باشد تا پونز در آن فرو رود.

پونز را در کاغذ و مقوا وارد کنید

پونز را در کاغذ و مقوا فرو کنید. مر کز دایره را با فرو کردن پونز به داخل کاغذ و مقوا مشخص نمایید. مطمئن باشید پونز آنقدر محکم در کاغذ و مقوا فرو رفته است که هنگام رسم دایره از جای خود تکان نمی خورد. رعایت این موضوع برای تامین امنیت شما ضروری است.

قرار دادن کش حلقه ای به دور پونز

کش حلقه ایی ( کش پول) را به دور پونز قرار دهید. هر چقدر کش بزرگتر باشد دایره بزرگتر خواهد بود. اگر می خواهید دایره کوچکتری را نقاشی کنید می توانید کش را چند بار به دور مداد بچرخانید.

به جای کش می توانید از نخ استفاده کنید.

قرار دادن مداد در انتهای کش

در انتهای کش یک مداد قرار قرار دهید. در این مرحله یک سرکش به دور پونز قرار گرفته و در قسمت مقابل آن مداد قرار می گیرد.

کش را بکشید و با مداد دایره را نقاشی کنید

کش را بکشید و با مداد دایره را نقاشی کنید. هنگام نقاشی دایره اطمینان حاصل کنید که کش را محکم نگه داشته اید تا  دایره کاملا  یکدست و یکنواخت رسم شود.

روش ششم: با دستهایتان دایره را نقاشی کنید.

نقاشی دایره با دست

از یک مداد معمولی استفاده کنید. اگر راست دست هستید مداد را در راست و اگر چپ دست هستید مداد را در دست چپ نگه دارید.

قرار دادن نوک مداد روی کاغذ

نوک مداد را روی کاغذ قرار دهید. مداد را روی محلی که می خواهید دایره نقاشی کنید قرار دهید.

نوک مداد را محکم فشار ندهید. خیلی آرام و معمولی مداد را در دست بگیرید.

چرخاندن کاغذ بصورت مدور

کاغذ را به صورت مدور بچرخانید. در حالی که در یک دست مداد دارید. از دست آزاد خود استفاده نمایید و خیلی آرام کاغذ را زیر مداد به صورت مدور بچرخانید. اگر دایره بزرگتر می خواهید از کاغذ بزرگتر استفاده کنید و اگر دایره کوچکتر می خواهید از کاغذ کوچکتر استفاد نمایید.


شاید علاقمند باشید :

چگونه یک شیر نقاشی کنیم؟

آموزش تصویری نقاشی اسب با روش هندسی و آسان


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...