چگونه در امتحان ریاضی بالاترین نمره را بگیریم؟

خیلی از مردم با ریاضی مشکل دارند و طبیعتاْ دربارۀ انجام درست یا موفق شدن در امتحانات ریاضی نگرانی دارند. خوشبختانه تکنیک های فراوانی وجود دارد که شما می توانید بکار بگیرید تا از پس این امتحانات به ساده ترین شکل ممکن برآیید. خواندن تمامی راهنمایی ها، نوشتن تمامی فرمولها، دربارۀ هر مسئله ای با دقت کار کردن و نشان دادن سلیقه و مرتب بودن در کارهای خود، همگی ترفندهایی هستند که برای فائق آمدن بر هر مسئله ای موثر هستند. اگر در یک مسئله ای گیر افتادید، موقتی از آن رد شوید و بعداً دوباره به سراغش بروید. در نهایت، خودتان را برای امتحانات، با تمرین در کلاس، انجام تمام تکالیف منزل و بازبینی تمامی کارهای خود به طور منظم، آماده نگه دارید. تمرین کردن و کار کردن نتیجه می دهد، اما با استراتژی های درست، می توانید در هر امتحان ریاضی بالاترین نمره را بگیرید.

امتحان را موثر در نظر بگیرید

موثر در نظر گرفتن امتحان

تمامی لوازم ضروری امتحان را همراه خود بیاورید. در بعضی از امتحانات، شما فقط به یک خودکار یا مداد نیاز دارید، اما برای امتحانات ریاضی ممکن است به وسایل بیشتری نیاز پیدا کنید. ماشین حساب، نقاله، خط کش، پرگار و هر چیز دیگری که برای امتحان ریاضی نیاز دارید، فراموش نکنید. اگر اجازه داشته باشید از این ابزار استفاده کنید ولی آن ها را نداشته باشید، بسیار ضرر خواهید کرد.

تمامی دستورالعمل ها را قبل از شروع به کار بخوانید. دقیقاً باید درک کنید در این امتحان چه کاری باید انجام دهید. ممکن است معلم دستوالعمل های خاصی را نوشته باشد که شما باید تبعیت کنید. همه راهنمایی های ارائه شده را خوانده و هیچ نکته ای را از قلم نیاندازید.

نکات غیرمنطقی را برای پیروی نکردن از آنها، از دست ندهید. مثلاً، معلم شما ممکن است به شما تأکید کرده باشد که دور جواب های نهایی خود یک دایره با خودکار بکشید. اگر از خواندن این دستورالعمل غافل شوید، نکاتی  را که از دست نداده اید را نیز هم نخواهید دید.

نوشتن فرمول هایی که در امتحان نیاز دارید

تمام فرمول هایی که در ابتدای امتحان نیاز دارید، یک جایی بنویسید. بیشتر امتحانات ریاضی شامل فرمول های عددی است که یادآوری کننده هستند تا مسئله های متفاوت را حل کنید. حتی اگر مطالعه کرده اید و به خوبی آن ها را بلد هستید، ممکن است اگر طی امتحان مضطرب باشید، بعضی ها را فراموش کنید. با انجام یک "تخلیۀ مغزی"، از فراموشی آنها جلوگیری کنید و تمام فرمول ها را در ابتدای امتحان در یک جایی بنویسید. سپس برگردید به این لیست، اگر فرمولی را طی امتحان فراموش کردید.

همچنین در یک جایی، موقعیتی را که در آن باید از این فرمول ها استفاده کنید را نیز بنویسید. به جای اینکه فقط بنویسید، تئوری فیثاغورث: a2+b2=c2 ، پیدا کردن اضلاع یک مثلث را نیز اضافه کنید، طوری که بدانید کدام فرمول به چه کاری می آید.

اگر برای نوشتن اضافی در امتحان، جای خالی وجود ندارد، از معلم خود بخواهید یک تکه کاغذ دور ریختنی که سفید است نیاز دارید. به معلم خود نشان دهید که هیچ چیزی روی کاغذ نوشته نشده است. سپس تمام فرمول ها را روی این کاغذ بنویسید و از آن به عنوان یک منبع استفاده کنید.

با دقت حواستان به مسئله های حکمی(مفهومی) باشد. مسائل حکمی به طرز خاصی فریبنده هستند، به خاطر این که همیشه واضح نیست که سوال چه می خواهد یا ممکن است شما با این که چطوری، سوال حکمی است، گیج شوید. در مسئله های حکمی وقت اضافی بگذارید تا نکتۀ سوال را متوجه شوید. تمام آن را به آهستگی بخوانید و زیر کلمات مهم خط بکشید که این کار به شما د محاسبۀ آنچه که باید انجام دهید، راهنمایی می کند.

مسئله های حکمی را درون فرم ریاضیاتی قرار دهید تا واضح تر شوند. اگر مسئله می گوید، "جانی 5 سیب دارد و سارا 3 برابر او. سارا چند سیب دارد؟" بنویسید 5 ضرب در 3، تا مسئله شکل ریاضیاتی پیدا کد. احتمالاً مسئله به این شیوه قابل حس تر می شود.

اگر گیر افتادید، سوال را تجزیه کنید. زیر کلماتی که مهم نیستند خط بکشید. سپس آن کلمات را به عبارات ریاضیاتی ترجمه کنید. به عنوان نمونه، کلمۀ "از" معمولاً به این معنی است که شما باید ضرب کنید، و کلمه "به ازای" معمولاً به این معنی است که یعنی تقسیم کنید. یک چشم تان به کلماتی شبیه به این باشد که می توان آنها را به عبارات ریاضیاتی برگرداند.

اگر اجازۀ دریافت اعتبار دارید، همۀ کار خود را نشان دهید. بعضی از معلم ها کمی اعتبار جزئی را مجاز می دانند، یعنی در جلسۀ امتحان ارفاق می دهند، اگر یک معادله را به درستی در آورده باشید و از راه درست آن را به دست آورده باشید، معلم به شما اعتبار می دهد. جهت کسب بیشترین اعتبار ممکن با نوشتن تمام کار خود، به شکلی مرتب بنویسید. حتی اگر نمی توانید به جواب صحیح برسید، می توانید چند نمرۀ با ارزش را به دست آورید.

مثلاً، ممکن است شما بدانید که یک مسئله به تئوری فیثاغورث نیاز دارد، a2+b2=c2. ابتدا، آن معادله را بنویسید بدون این که ارقام را وارد معادله کنید. سپس اگر می دانید جای درست ارقام کجاست، آن ها را وارد معادله کنید. این کار، به معلم ثابت می کند که شما حتی اگر به جواب نادرستی هم رسیده باشید، می دانید کدام راه حل درست است و قرار بوده است از آن راه به جواب برسید. می توانید از این کار اعتبار جزئی به دست آورید.

همچنین با نشان دادن کار خود، حتی اگر هیچ اعتبار جزئی در پی نداشته باشد، به شما کمک خواهد کرد. با یک خلاصۀ مرتب و منظم و تمیز از راه حل خود، نادیده گرفتن هر اشتباهی را که مرتکب شده اید را آسان تر می کنید.

اگر در سوالی گیر کرده اید، برگردید سر کار خود؛ ببینید که اگر جایی اشتباه کرده اید یا نه یا این که معادله ای را به درستی نوشته اید یا نه اشتباه است.

از سوالاتی که در آنها گیر کرده اید رد شوید و بعداً به سراغ آنها بروید. احتمالاً این که از یک سوالی که شما را گرفتار کرده است ضربه بخورید، اجتناب ناپذیر است. اگر به چنین سوالاتی رسیدید، فعلاً از آنها رد شوید. احتمالاً سوالاتی در امتحان وجود دارند که می توانید سریع آنها را حل کنید. می توانید زمان بسیار زیادی را صرف حل این یکی کنید و از آن عبور کنید تا در امتحان، استراحتی نیز کرده باشید. برگردید به سوالات سخت تر که بعد از استراحت کامل امتحان به سراغ آنها رفته اید.

اگر تعداد سوالات 20 تا می باشد و شما 40 دقیق برای امتحان وقت دارید، که به این معنی است که برای هر سوال باید 2 دقیقه زمان صرف کنید. اگر یک دقیقه گذشته است و شما هم نمی دانید از کجا و با این سوال شروع کنید یا نه، از آن رد شوید. شما با صرف زمان برای این سوال ریسک می کنید، اگر همین طور زمان را هدر دهید.

همان طوری که با یک استراتژی معکوس می توانید از پس یک امتحان برآیید و همۀ سوالاتی که می دانید از ابتدا چطور باید حل شود، سوالات سخت را هم می توانید حل کنید. سپس مدت زمان بیشتری را صرف سوالات سخت می کنید.

مطمئن شوید همۀ سوال هایی که جواب داده اید با واحد و مقدار صحیح نوشته اید. بعضی از امتحانات ریاضی می گویند که جواب های شما باید دارای مقدار صحیح مانند، مایل به ازای ساعت، کیلوگرم و موارد مشابه این، باشد. اگر مسئله ای از تمام واحدهای مشابه به این استفاده می کند، آنها را در جواب نهایی لحاظ کنید.

همچنین، مراقب اعداد مثبت و منفی باشید. اگر یک عددی باید منفی باشد، اما شما علامت منفی را فراموش کردید، جواب اشتباه خواهد بود.

استفاده از زمان اضافی برای چک کردن کار خود

از زمان اضافی برای چک کردن کار خود استفاده کنید. اگر سریع امتحان را تمام کردید، وقت اضافی ایجاد کرده اید، و می توانید امتحان را مرور کنید. راهنمایی ها را بخوانید تا مطمئن شوید که از همۀ قوانین پیروی کرده اید. مطمئن شوید که تمام کار شما و جواب های شما با واحدهای درست نوشته شده اند. سعی کنید دوباره بعضی از سوالات را که فکر می کردید سخت هستند را دوباره انجام داده تا جوابی را که به دست آورده اید، تأیید شود.

به یاد داشته باشید که ریاضیات به دو روش کار می کند. جواب های خود را با انجام عملیات معکوس، چک کنید. مثلاً، اگر در 8x=40 فهمیدید که x=5 است، سعی کنید 8 را در 5 ضرب کنید تا مطمئن شوید. اگر جواب 40 شد جواب درست است. اگر در همان سوال x=6 به دست آمد، 8 را در 6 ضرب کنید و می بینید که جواب 48 می شود، پس متوجه می شوید که جواب اشتباه است.

روی مسائل سخت کار کنید

روی مسائل سخت کار کنید

اگر به خاطر یک سوال سخت دست و پای خود را گم می کنید، از تکنیک های آرامش بخش استفاده کنید. گرفتار یک سوال شدن کاملاً تنش زاست، اما اجازه ندهید مابقی امتحان شما را نیز نابود کند. استرس می تواند ذهن شما را در درست کار کردن، متوقف کند. یک دقیقه به خودتان استراحت آرامش بخش دهید اگر مضطرب هستید. سپس به سوال با یک ذهن شفاف باز گردید. ممکن است بعد از انجام همۀ این کارها، جواب را پیدا کنید.

چند نفس عمیق بکشید تا نرخ تپش قلب شما نرمال شود و اضطراب شما تخلیه شود.

چشمان خود را ببندید و بروی هر گروه ماهیچه ای که احساس می کنید گرفته است، تمرکز کنید.

بازوهای خود را کمی کشش دهید تا جریان خون شما دوباره سرعت یابد.

آنچه را که سوال از شما می خواهد، شناسایی کنید. اگر در یک سوال گیر افتاده اید، هرگز آن را حل نخواهید کرد اگر، متوجه نشوید که مسئله در واقع چه چیزی از شما می خواهد. یک قدم به عقب باز گردید و به سوال دوباره نگاه کنید. دربارۀ آن چه که مسئله می خواهد فکر کنید. از شما سرعت می خواهد؟ این یک سوال مربوط به هندسه است؟ اگر این طور است، مشمول چه شکلی می باشد؟ همۀ این سوالات، به شما کمک خواهند کرد، تا آنچه را که باید انجام دهید، متوجه شوید.

اگر مسئله یک سوال رقمی است، به این که چه فرمولی ممکن است نیاز داشته باشید، فکر کنید. به لیست فرمول های خود رجوع کنید و ببینید که کدام یک با این مسئله تطابق دارد.

اگر مسئله، حکمی(مفهومی یا اثباتی) است، مسئله را به چندین جزء تجزیه کنید. از عبارت هایی که مهم نیستند بگذرید. به دنبال کلماتی بگردید که برای شما ناگهان افشا می کنند که کدام عملیات را باید به کار بگیرید. به عنوان نمونه، کلمۀ "از" معمولاً به این معنی است که باید از عمل ضرب استفاده کنید.

در سوالات چند گزینه ای، جواب هایی را که می دانید اشتباه هستند حذف کنید. پروسۀ حذف یک کمک بزرگ است، اگر در یک سوال چند گزینه ای گیر افتاده اید. به جواب ها نگاه کنید و هر کدام را که به نظر اشتباه می رسد، خط بزنید. آنها سعی می کنند تمایز خود را با جواب از آنچه که باقی مانده است، نشان دهند.

چند روش وجود دارد که اگر یک جواب اشتباه باشد، به شما می گویند. مثلاً اگر نتیجه ای را که به آن رسیده اید به 3 جواب نزدیک است اما هیچ کدام به چهارمین گزینه نزدیک نیست، آن را حذف کنید.

 اگر می توانید جواب ها را تا 2 جواب کاهش دهید، دوباره محاسبات خود را انجام دهید. اگر نتیجۀ شما به یکی از دو جواب نزدیک تر است، آن را انتخاب کنید.

اگر نمی توانید یک جواب را انتخاب کنید، به صورت استراتژیک حدس بزنید. گاهی اوقات شما فقط گرفتار خواهید شد و قادر نخواهید بود یک مسئله را حل کنید. این اتفاق می افتد. به یاد داشته باشید که این فقط یک سوال است و اگر بقیۀ امتحان خوب پیش برود، کارتان را خوب انجام داده اید. شما بهترین جواب را انتخاب کنید. ممکن است خوش شانس باشید و جواب درست را انتخاب کنید.

برای یک تست چند گزینه ای، جوابی که به نظر بهترین به نظر می رسد را انتخاب کنید.

اگر این سوال یک تست چند گزینه ای نیست، جوابی را که به دست آورده اید، بنویسید. ممکن است اصلاً درست باشد.

اگر نمی توانید جواب سوال را به دست آورید، دست از کار بکشید. اگر کاملاً گمراه شده اید و حتی نمی توانید یک جوابی را حدس بزنید، کار خود را پاک نکنید. اگر معلم به شما اعتبار جزئی دهد، ممکن است هنوز چند نمره از آن کار بگیرید.

آماده شدن برای امتحانات

در کلاس حواس تان به درس باشد. کار آماده کردن خود برای یک امتحان در یک دورۀ طولانی، قبل از امتحان واقعی شروع می شود. اگر در کلاس حواس خود را متمرکز کنید، متریال را خیلی بهتر در روز امتحان خواهید شناخت. همیشه سر وقت در کلاس حاضر شوید، خودکار و دفترچه خود را در آورید و آمادۀ کار شوید.

در بحث های سر کلاس مشارکت کنید و اگر به توضیحی برای شفاف شدن موضوعی نیاز دارید، سوال بپرسید.

یادداشت های موثر و مهم را بنویسید، به طوری که متریال خوب را بشناسید و از روی آن مطالعه کنید. یادداشت های خود را مرتب و چندین بار بازبینی کنید. وقتی در کلاس هستید، حواس پرتی را حذف کنید. به دنبال تلفن نگردید تا با دوستان خود صحبت کنید.

انجام دادن تکالیف

تکالیف خود را انجام دهید. درحالی که ممکن است از تکالیف خوشتان نیاید، نکته این جاست که، تکالیف به شما تمرین بیشتری می دهد که میتوانید به خوبی در امتحان از آنها استفاده کنید. این به ویژه در مورد ریاضیات مهم است، به خاطر این که استفاده از فرمول های مختلف و معادلات متفاوت به تمرین زیادی نیاز دارد. تمامی تکالیف منزل را انجام دهید تا به معلم خود نشان دهید که چقدر آمادۀ امتحان هستید.

راحت باشید، اما نه بیش از حد؛ انجام تکالیف در تخت خواب، شما را وسوسه می کند که یک چرتی بزنید.

حواس پرتی ها را کنار بگذارید، تلویزیون را خاموش کنید و در یک اتاق ساکت نشسته و کار خود را انجام دهید.

اگر در تکالیف منزل، سر مسئله ای گرفتار شده اید، از معلم خود، روز بعد توضیح بخواهید. این سوال حتی ممکن است در امتحان بیاید.

چمد روز قبل از امتحان مطالعه کنید

چند روز قبل از امتحان مطالعه کنید. صرفاً چند روز آخر را به امتحان اختصاص ندهید. به محض این که تاریخ امتحان اعلام شد، شروع کنید به آماده کردن خود. به کتاب و یادداشت های خود نگاهی بیاندازید تا هر روز برای چند روز قبل از امتحان، متریال را بازبینی کرده باشید. این روش، باعث می شود اضطراب شب امتحان قبل از امتحان از بین برود تا بتوانید همه چیز را در چند ساعت یاد بگیرید.

بر روی سوالاتی که در تکالیف سر کلاس یا منزل به جواب درست نرسیدید، تمرکز کنید. امتحان کنید که چرا این سوال را اشتباه جواب داده اید و چطوری می توانید آن را ثابت کنید.

از هر کمکی ناشی از بازبینی یا متریال از پیش آماده شده که معلم شما به شما داده است، استفاده کنید. اگر معلم شما به شما چیزی مربوط به امتحان گفت به آنها خوب توجه کنید.

برای کمک بیشتر، اگر اعتماد به نفس ندارید، معلم خود را ببینید. حتی اگر به خوبی مطالعه کرده اید و در کلاس به خوبی حواستان سر جایش بوده است، هنوز ممکن است چیزهایی وجود داشته باشد که شما دربارۀ صحت آنها مطمئن نباشید. در این مورد، از رفتن پیش معلم خود برای توضیحات بیشتر، تعلل نکنید.

لیست خاصی از مسائلی که دوست دارید در مورد آنها با معلم خود صحبت کنید، تهیه کنید. به خاطر این که آنها احتمالاً خواهند پرسید " چه چیزی را متوجه نمی شوی؟". سعی کنید نسبت به گفتن جملۀ "هیچی متوجه نمی شوم"، واضح تر توضیح دهید.

حداقل یک روز قبل از امتحان درخواست کمک کنید. روز امتحان سوال نپرسید، به خاطر این که وقت کافی برای مطالعه نخواهید داشت.


پیشنهادهای جدید:

چطوری ریاضی خود را تقویت کنیم؟

چگونه درس ریاضی را برای کنکور بخوانیم؟


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...