علائم و درمان کمبود ویتامین A در طوطی آمازون

اگر در تغذیه طوطی آمازون و سایر پرندگان خود تنها از دانه های روغنی از قبیل تخم آفتابگردان استفاده می کنید، یابد بدانید که پرنده شما در معرض خطر کمبود ویتامین A  قرار دارد. این کمبود موجب بروز علائمی شبیه به سرماخوردگی در پرنده می شود. اگر سریع وارد عمل شوید می توانید سلامتی پرنده را به او بازگردانید.

بروز کمبود ویتامین A در طوطی های آمازون و پرندگانی که تنها با دانه های روغنی تغذیه شده اند بسیار شایع است. این کمبود می تواند منجر به وخامت وضعیت تنفس پرنده و بروز مشکلاتی در هضم غذای او شود. از این گذشته کمبود ویتامین A می تواند تولید غشای مخاطی پرنده را مختل کرده و طوطی را مستعد مشکلات تنفسی و حتی ابتلا به بیماری های باکتریایی و انگل هایی کند که ممکن است منجر به مرگ پرنده شوند. برای تشخیص کمبود ویتامین A باید به دنبال علائمی شبیه به سرماخوردگی، کاهش وزن، اسهال و یا بروز لکه های سفیدی در دهان پرنده خود باشید. برای اجتناب از بروز کمبود ویتامین A باید میوه ها و سبزیجاتی که حاوی این ویتامین هستند را در برنامه غذایی روزانه طوطی خود بگنجانید.

تنفس پرنده را زیر نظر بگیرید

تنفس طوطی آمازون را زیر نظر بگیرید

آیا علائمی شبیه به سرماخوردگی در پرنده قابل رویت است. کمبود ویتامین A در طوطی آمازون غالبا با علائمی شبیه به سرماخوردگی بروز پیدا می کند. طوطی ممکن است خواب آلود به نظر برسد و یا علایم تنفسی شبیه به یک سرماخوردگی عادی را از خود بروز دهد.

· این علائم ممکن است شامل عطسه، خس خس سینه، پوسته پوسته شدن بینی، آبریزش بینی و یا خروج چرک از مجرای بینی باشد.

· ممکن است عفونت باکتریایی در ناحیه بالایی تنفس پرنده موجب بروز این علائم شده باشد. در این صورت نیز دامپزشک باید پرنده را معاینه کند.

زیر نظر گرفتن ورم چشم و خروج چرک از چشم طوطی

ورم چشم ها و خروج چرک از چشم های طوطی را زیر نظر بگیرید. در صورت مشاهده تورم چشم های طوطی و یا خروج هر گونه چرک و عفونت از چشم های او، فورا با دامپزشک خود تماس بگیرید. در بیشتر موارد این علائم نشان دهنده کمبود ویتامین A در پرنده هستند.

· ممکن است لکه های سفیدی در اطراف چشم های پرنده قابل مشاهده باشد.

· با وجود اینکه این علایم ممکن است به دلیل مشکلات تنفسی و یا ورم چشم در پرنده شما به وجود آمده باشد اما شما باید در اسرع وقت پرنده را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.

بررسی داخل دهان طوطی برای مشاهده لکه های سفید

داخل دهان پرنده را برای مشاهده لکه های سفید بررسی کنید. با معاینه فضای داخل دهان طوطی می توان یکی از قطعی ترین نشانه های کمبود ویتامین A را شناسایی کرد. کمبود این ویتامین منجر به بروز لکه های سفیدی در بخش انتهایی زبان و سقف دهان پرنده می شود. این لکه ها رفته رفته تبدیل به عفونت شده و ورم حاصل از عفونت مجرای نای پرنده را مسدود کرده و تنفس او را با مشکل روبرو خواهد کرد.

· این علایم زنگ هشداری هستند که نشان می دهند پرنده شما از کمبود ویتامین A رنج می برد.

· دهان پرنده ممکن است بوی بسیار بد و منزجر کننده ای پیدا کند.

· از این گذشته پرنده ممکن است دچار مشکلاتی در بلعیدن شود و از غذا خوردن امتناع کند.

مشاهده سایر علائم کمبود ویتامین A

علائم کمبود ویتامین A در طوطی آمازون

مراقب بروز علائم خواب آلودگی و افسردگی در پرنده خود باشید. بروز افسردگی و خواب آلودگی در پرنده نشان دهنده این است که پرنده از چیزی رنج می برد. اگر طوطی آمازون شما از سطح انرژی کمتری برخوردار است و بیشتر اوقات خواب آلود به نظر می رسد باید نگران وضعیت او باشید. این علایم ممکن است نشان دهنده کمبود ویتامین A در پرنده شما باشند.

· رفتار پرنده خود را زیر نظر بگیرید: آیا او علاقه خود به پرواز کردن را از دست داده است؟ آیا کمتر از همیشه با اسباب بازی های خود بازی می کند؟ آیا ترجیح می دهد در قفس بماند تا اینکه با شما تعامل داشته باشد؟

متوجه اسهال طوطی خود باشید !

طوطی را زیر نظر داشته باشید تا متوجه اسهال شدن او بشوید. کمبود ویتامین A مشکل بسیار جدی برای پرنده به شمار می آید و سیستم گوارش او را به کلی تباه می کند. از این رو اسهال شدن پرنده یکی از علائم جانبی شایع در کمبود ویتامین A به شمار می رود. دفع پرنده را بررسی کنید تا ببینید آِیا بخشی از آن جامد است یا خیر. اگر تمام مدفوع پرنده به صورت مایع باشد و یا بخش اعظم آن غلظتی به اندازه پودینگ داشته باشد آنگاه پرنده دچار اسهال شده است.

· به خاطر داشته باشید که بخشی از دفع پرنده همواره به صورت مایع است. در واقع بخش مایع در دفع پرنده همان ادرار پرنده است. تشخیص اسهال پرنده به میزان انسجام فضولات جامد موجود در دفع پرنده بستگی خواهد داشت.

توجه به بی اشتهایی و کاهش وزن طوطی

بی اشتهایی و یا کاهش وزن پرنده را زیر نظر داشته بگیرید. اگر پرنده به طور ناگهانی دچار کاهش وزن شده و یا اشتهای خود را از دست داده است, ممکن است دچار کمبود ویتامین A باشد. در صورتی که این علائم در کنار نشانه های دیگر رویت شود می تواند گواهی بر کمبود ویتامین A طوطی شما باشد.

· ممکن است پرنده با مشاهده غذا دچار حالت تهوع شود.

درمان کمبود ویتامین A

درمان کمبود ویتامین A در طوطی آمازون

با دامپزشک خود مشورت کنید. اگر احتمال می دهید که پرنده شما دچار کمبود ویتامین A شده است باید فورا با دامپزشک خود تماس بگیرید و پرنده را برای انجام معاینات دقیق نزد او ببرید.

· دامپزشک با توجه به وخامت میزان کمبود ویتامین A در پرنده ممکن است طوطی را در محفظه های استریلی بستری کند و یا با استفاده از تزریق و یا لوله های مخصوص پرنده را تغذیه کند.

به طوطی خود مکمل ویتامین A بدهید

به پرنده خود مکمل ویتامین A بدهید. ممکن است برای تنظیم میزان ویتامین A بدن پرنده خود مکمل های ویتامین A را در نظر بگیرید. شما می توانید این مکمل ها را از پت شاپ های نزدیک محل زندگی خود تهیه کنید. برای استفاده از این مکمل می توانید چند قطره از آن را روی غذای پرنده خود بچکانید. برای استخراج مکمل از داخل کپسول کافی است سوراخ ریزی روی آن ایجاد کنید.

· مکمل های ویتامین A به صورت پودر نیز موجود هستند. در این صورت می توانید به سادگی مقداری از آن را روی غذای پرنده بریزید.

· به خاطر داشته باشید که باید مکمل ها را زیر نظر دامپزشک مورد استفاده قرار دهید. همواره برای استفاده از هر نوع مکملی با دامپزشک خود مشورت کنید.

میوه و سبزیجات را به رژیم غذایی طوطی اضافه کنید

به مقدار کافی میوه و سبزیجات در رژیم غذایی پرنده بگنجانید. برای پیشگیری و درمان کمبود ویتامین A پرنده باید مقدار مناسبی میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی روزانه او بگنجانید. برای این منظور از میوه ها و سبزیجاتی که حاوی میزان قابل توجهی ویتامین A هستند استفاده کنید. پلت ها باید 75 درصد سهم غذای روزانه پرنده را تشکیل دهند و 25 درصد باقی مانده باید به استفاده از مغز ها، میوه و سبزیجات تازه اختصاص داده شود.

· برخی از میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین A شامل هویج، کلم بروکلی، شلیل، انبه، پاپایا، زرد آلو، هلو، سیب زمینی شیرین، کدو زرد، طالبی و یا گرمک، اسفناج، فلفل دلمه ای قرمز و شلغم می شوند.

· برخی از میوه ها و سبزیجات نیز از میزان کمی ویتامین A برخوردار هستند که از این میان می توان به انواع سیب، ذرت، موز، کاهو، انگور، پرتقال، سیب زمینی سفید، کدو سبز اشاره کرد.


همچنین ببینید :

چطور به طوطی آمازون غذا بدهیم

چطور به طوطی سنگال غذا بدهیم

چطور ناخن های طوطی را کوتاه کنیم + عکس


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...