چطور به طوطی آمازون غذا بدهیم

برای آنکه طوطی آمازون خود را شاد و سرزنده نگه دارید، باید مواد غذایی مورد نیاز او را تامین کنید. در کنار غذای خشک، میوه و سبزیجات تازه را هم در برنامه غذایی او بگنجانید. مطمئن شوید که طوطی همواره به آب تازه دسترسی دارد. برخی از مواد غذایی برای پرنده شما خطرآفرین هستند. با اطلاع از مواد غذایی مضر برای طوطی آمازون از سلامت او اطمینان حاصل کنید.

شما می توانید با استفاده از یک رژیم غذای مقوی طوطی آمازون خود را شاد و سالم نگه دارید. شما می توانید با استفاده از پلت های خشک در تغذیه طوطی آمازون خود بخش اعظمی از مواد غذایی مورد نیاز او را فراهم کنید. شما همچنین می توانید با استفاده از میوه و سبزیجات تازه در کنار پلت ها رژیم غذایی پرنده خود را تکمیل کنید. از مصرف غذاهایی که برای سلامتی طوطی شما مضر هستند اجتناب کنید و همواره آب تازه در اختیار طوطی خود قرار دهید.

رژیم غذای متعادلی را برای طوطی خود در نظر بگیرید

استفاده از پلیت برای تغذیه طوطی آمازون

از پلت ها برای تغذیه طوطی آمازون استفاده کنید. بهترین رژیم غذایی برای طوطی شما رژیمی است که حاوی 80 در صد پلت باشد. پلت ها بخش اعظمی از مواد مورد نیاز طوطی شما را در طول روز برطرف می کنند. این پلت ها نیاز های طوطی آمازون را در سنین مختلف تامین می کنند. پلت ها در طعم ها و رنگ های متنوع در بازار موجود هستند. شما می توانید پلت مناسب طوطی خود را از پت شاپ های سطح شهر خریداری کنید.

· پلت ها باید همواره در دسترس شما باشند و برای وعده های روزانه پرنده مورد استفاده قرار گیرند.

· اگر پرنده شما اضافه وزن دارد با دامپزشک او مشورت کرده و میزان غذای او را کاهش دهید.

از میوه ها و سبزیجات به عنوان مکمل استفاده کنید

از میوه ها و سبزیجات تازه به عنوان مکملی در کنار پلت استفاده کنید. طوطی آمازون شما از خوردن میوه و سبزیجات تازه در کنار پلت بسیار لذت خواهد برد. شما می توانید از میوه و سبزیجات تازه به صورت خام یا پخته در تغذیه طوطی خود بهره ببرید. در تغذیه طوطی خود از میوه ها و سبزیجاتی استفاده کنید که نیاز های طوطی شما را فراهم می کنند. در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

· کدو تنبل، کدو، سیب زمینی شیرین، هویج، پاپایا، گرمک و انبه که همگی سرشار از ویتامین A هستند، می توانند انتخاب های بسیار خوبی باشند.

· فلفل دلمه ای های رنگی که سرشار از ویتامین A، E و K هستند.

· نخود فرنگی و کلم بروکلی که سرشار از کلسیم هستند منابع غذایی خوبی برای طوطی آمازون شما به شمار می آیند.

آب تازه در اختیار طوطی بگذارید

همواره آب تازه در اختیار طوطی خود قرار دهید. ظرف آب طوطی خود را هر روز از آب تازه پرکنید. برای آنکه پرنده آب بدن خود را از دست ندهد باید همواره به آب تازه دسترسی داشته باشد. اگر آب لوله کشی شما کیفیت خوبی ندارد از آب معدنی برای پرنده خود استفاده کنید.

صحبت با داپزشک در مورد نیازهای غذایی طوطی

در مورد نیازهای غذایی پرنده خود با دامپزشک مشورت کنید. برای اینکه از کیفیت رژیم غذایی پرنده خود اطمینان حاصل کنید با دامپزشک طوطی خود مشورت کنید. طوطی شما ممکن است متناسب با سن، وزن و شرایط جسمی خود به رژیم غذایی خاصی نیاز داشته باشد. دامپزشک شما را در انتخاب پلت مناسب طوطی راهنمایی می کند و به شما می آموزد که چطور با استفاده از رژیم غذایی مناسب بیماری طوطی خود را به کلی برطرف کنید.

· با دامپزشکی مشورت کنید که در درمان طوطی ها از تجربه کافی برخوردار است.

از غذاهای مضر برای تغذیه طوطی خود استفاده نکنید

فهرست غذاهای ممنوعه را تهیه کنید


تهیه ی فهرستی از غذاهایی که هرگز نباید به طوطی خود بدهید. برای اینکه همه افراد خانواده شما از غذاهای مضر برای طوطی اطلاع پیدا کنند، لازم است فهرستی از غذاهای ممنوع را روی دیوار و یا یخچال منزل خود نصب کنید. شاید همه افراد از مضر بودن برخی از غذاها در این فهرست اطلاع داشته باشند اما برخی دیگر از این غذا ها آنچنان هم خطرناک به نظر نمی آیند. در ادامه به این مواد غذایی اشاره خواهیم کرد:

· آووکادو؛ سمی در میوه درخت آووکادو وجود دارد که موجب ناراحتی قلبی و از نفس افتادن پرنده ها می شود.

· بادمجان و سیب زمینی؛ حاوی آلکالوئید هایی هستند که برای پرندگان بسیار سمی است.

· جوز هندی؛ که باعث ایجاد گیجی، حالت تهوع و استفراغ در پرندگان می شود.

· هسته میوه هایی از قبیل: آلو، هلو، زردآلو، شلیل که حاوی سیانور هستند.

· کافئین

· الکل

· شکلات

· برگ های ریواس که اگر به میزان زیادی مصرف شود منجر به مرگ پرنده می شود.

اضافه کردن دانه های روغنی به رژیم غذایی طوطی

در رژیم غذایی پرنده از دانه ای روغنی به میزان مناسب استفاده کنید. با اینکه تصور می شود دانه های روغنی منبع غذایی مناسبی برای پرندگان هستند، اما این دانه حاوی چربی بسیار بالا و مواد مغذی ناچیزی هستند. از این دانه ها به طور متعادل در رژیم غذایی پرنده خود استفاده کنید. می توانید این دانه ها را به عنوان جایزه های خوشمزه ای به طوطی خود بدهید. طوطی هایی که در رژیم غذایی خود تنها از دانه های روغنی است غالبا دچار سوء تغذیه، چاقی و بیماری های دیگری می شوند.

· طوطی ها تخم آفتابگردان و بادام زمینی را به دیگر دانه های روغنی ترجیح می دهند. متاسفانه این دانه ها بسیار چرب است و کلسیم کمی دارند، از این رو استفاده طولانی مدت از این دانه ها سلامتی طوطی شما را به خطر می اندازد.

· می توانید از بادام زمینی به عنوان جایزه استفاده کنید.

لبنیات را از رژیم غذایی طوطی حذف کنید

لبنیات را حذف کنید و یا آن را به میزان بسیار اندکی در رژیم غذای پرنده خود بگنجانید. با اینکه پرندگان از خوردن لبنیات لذت می برند اما این موجودات توانایی هضم لاکتوز شیر را ندارند. از لبنیات به عنوان جایزه به میزان اندکی استفاده کنید یا آن را به کلی از برنامه غذایی پرنده حذف کنید. استفاده زیاد از لبنیات موجب بروز مشکلاتی در هضم غذا می شود.

برخورداری از برنامه غذایی منظم

برنامه غذایی منظم برای طوطی آمازون

حجم غذای پرنده خود را بر اساس توصیه های دامپزشک تعیین کنید. از دامپزشک بپرسید، طوطی آمازون شما به چه میزان غذا در طول روز نیاز دارد. میزان غذای پرنده با توجه به سن، وزن، وضعیت جسمانی و میزان فعالیت او می تواند متغیر باشد. طوطی های آمازون به خاطر اشتهای زیاد خود به شدت مستعد چاقی هستند. بنابراین باید مراقب میزان وعده های غذایی او باشید.

هر روز صبح پلیت طوطی را در اختیارش بگذارید

هر روز صبح پلت پرنده را در ظرف غذایش بریزید. سهم پلت روزانه پرنده را در ظرف غذای او بگذارید تا او در طول روز بتواند آن را ذره ذره مصرف کند. بدین صورت پرنده شما قبل از صرف غذای اصلی میان وعده هایی چون میوه و سبزیجات را میل نخواهد کرد. هر روز صبح در زمان مشخصی پلت را در قفس طوطی بگذارید تا نظم برنامه غذایی طوطی خود را حفظ کنید.

دادن میوه و سبزیجات به طوطی در ساعات پایانی روز

در ساعات پایانی روز و یا اول شب به طوطی خود میوه و سبزیجات بدهید. میوه و سبزیجات تازه باید بعد از ظهر ها و در ساعات اولیه شب به طوطی داده شوند. در این صورت طوطی پلت که غذای اصلی او به شمار می رود را تمام کرده و سپس به سراغ میوه و سبزیجات می آید. میوه و سبزیجات را به قطعات کوچکتری که برای طوطی قابل خوردن باشد خرد کرده و در ظرف غذای مجزایی قرار دهید. ظرف میوه و غذای طوطی نباید یکسان باشد. از چند عدد مغز روغنی در رژیم غذایی پرنده استفاده کنید.

· اگر پرنده میوه و سبزیجات و سایر میان وعده ها را در طول نیم ساعت مصرف کرد آنها را از قفس پرنده خارج کنید.

· میان وعده ها نباید بیش از 25 درصد رژیم غذایی پرنده را به خود اختصاص دهند.

زیر نظر داشتن میزان غذای طوطی

میزان مصرف غذای پرنده را زیر نظر بگیرید. برای اطمینان از سلامتی پرده خود میزان غذای مصرفی او را در طول روز زیر نظر داشته باشید. زمانی که اقدام به تمیز کردن قفس می کنید ظرف آب و غذای پرنده و کف قفس را به دقت بررسی کنید تا متوجه شوید پرنده چه میزان از پلت را میل کرده است. اگر پرنده وعده پلت روزانه خود را به اتمام نرسانده است از میان وعده ها کمک بگیرید تا اشتهای پرنده را تحریک کنید.


شاید علاقمند باشید :

چطور به طوطی سنگال غذا بدهیم

چطور ناخن های طوطی را کوتاه کنیم + عکس

طوطی را چطور تربیت کنیم؟


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...