چطور به طوطی سنگال غذا بدهیم

طوطی های سنگال پرنده های بسیار دوست داشتنی هستند. شما برای نگهداری از این پرنده های باید مراقب تغذیه آنها باشید. با اینکه طوطی ها عاشق مصرف مغز های روغنی همچون مغز آفتابگردان هستند اما این دانه ها از کلسیم پایینی برخوردار بوده و منبع غذایی کاملی برای طوطی شما به شمار نمی روند.

تغذیه در حفظ سلامت طوطی سنگال نقش مهمی ایفا می کند. در رژیم غذایی طوطی خود از پلت های (غذای خشک) مخصوص طوطی و محصولات سالم استفاده کنید. در کنار پلت ها می توانید میان وعده ها و دانه های روغنی را هم در رژیم غذایی طوطی سنگال بگنجانید. با استفاده از یک رژیم غذایی متنوع طوطی سنگال شما تغذیه متعادلی خواهد داشت. در آخر فراموش نکنید که هر روز در قفس پرنده آب تازه برای او قرار دهید.

انتخاب غذای طوطی

برای طوطی خود پلیت تهیه کنید

برای طوطی خود پلت تهیه کنید. پلت ها اصلی ترین منبع غذایی در رژیم پرنده شما هستند. شما می توانید به سادگی این پلت ها از پت شاپ های نزدیک محل زندگی خود تهیه کنید. پلت ها تنوع بالایی دارند و شما می توانید به فراخور سن طوطی و شرایط جسمانی او پلت مناسب را انتخاب کنید.

· برای مثال، پلت های مخصوصی برای طوطی هایی که سه سال و یا بیشتر سن دارند در بازار موجود است. شما در یک فروشگاه پت شاپ می توانید پلت هایی برای طوطی هایی با وزن مشخص را نیز بیابید. اگر طوطی شما تخم گذاشته است پلت هایی برای طوطی هایی در شرایط او نیز در پت شاپ ها یافت می شود.

· از این رو قبل از خرید پلت برچسب آن را به دقت مطالعه کنید.

· تا جایی که می توانید از پلت های ارگانیک در تغذیه طوطی خود استفاده کنید.

به طوطی تان میوه و سبزیجات بدهید

به طوطی خود میوه و سبزیجات بدهید. میوه ها و سبزیجات را به خوبی بشویید و پس از خرد کردن، آنها را در سبد غذای طوطی خود قرار دهید. در اینجا به برخی از میوه ها وسبزیجات مورد علاقه طوطی سنگال اشاره خواهیم کرد:

· انواع سیب

· گیلاس بدون هسته

· خیار

· توت فرنگی

· هویج

· پرتغال

· موز

به طوطی خود دانه های روغنی بدهید

به طوطی خود دانه های روغنی بدهید. طوطی های سنگال عاشق خوردن دانه های روغنی هستند و از خوردن بادام زمینی و تخم آفتابگردان سیر نمی شوند. از آنجایی که این دانه ها سرشار از چربی هستند نباید بیش از اندازه در رژیم غذایی طوطی مورد استفاده قرار گیرند. شما می توانید 5 درصد کالری مورد نیاز طوطی خود را با استفاده از این دانه ها تامین کنید.

· دانه های روغنی نباید تنها منبع غذایی طوطی شما باشند.

· تا جای ممکن از دانه های جوانه زده برای تغذیه طوطی خود بهره ببرید. این قبیل دانه ها ارزش غذایی بالاتری داشته و به مراتب سالم تر هستند.

آب کافی در اختیار طوطی سنگال بگذارید

همواره آب کافی در اختیار طوطی بگذارید. یک کاسه آب تازه و تمیز همواره باید در قفس طوطی شما باشد. اگر آب لوله کشی شما سنگین و یا دارای املاح زیادی است مطمئنا این آب به مزاج طوطی شما خوش نمی آید. در چنین مواردی از آب مقطر برای طوطی خود استفاده کنید.

به طوطی سنگال میان وعده های لذیذ بدهید

میان وعده های لذیذی را برای طوطی خود در نظر بگیرید. در کنار تغذیه ای که برای رشد و سلامت طوطی خود در نظر گرفته اید فراموش نکنید که طوطی شما از اینکه گاهی خوراکی های خوشمزه ای را از دستان شما میل کند بسیار لذت می برد. شما می توانید از گردو و بادام به عنوان میان وعده ای لذیذ برای طوطی خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که این دانه ها بسیار چرب هستند پس تنها چند عدد از این مغز های روغنی برای طوطی شما کافی است. ممکن است طوطی سنگال شما از میوه های خشک نیز استقبال کند. چیپس های میوه، لوبیای سویا و جو پوست کنده می توانند میان وعده های مناسبی برای طوطی شما باشند.

· شما می توانید تکه های گوشت، پنیر و ماهی را به طور متعادل در تغذیه طوطی خود بگنجانید.

تنوع غذایی را به یاد داشته باشید

تنوع غذایی را فراموش نکنید. طوطی ها مانند ما انسان ها از خوردن غذای تکراری خسته می شوند. سعی کنید هر روز غذای متفاوتی را برای طوطی خود در نظر بگیرید. با چنین رفتاری طوطی شما از وعده های غذایی لذت برده و شما قادر خواهید بود ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز او را فراهم کنید.

· این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر طوطی شما یک غذای به خصوص را پس زد به این معنا نیست که دیگر نباید آن غذا را به او بدهید. برخی اوقات پرنده تنها به این دلیل لب به غذا نمی زند، که سیر است .

صحبت با دامپزشک طوطی خود

با دامپزشک پرنده خود صحبت کنید. دامپزشک تنها کسی است که می تواند با تکیه بر دانش و تجربه خود بهترین توصیه ها را برای طوطی شما دراختیارتان بگذارد. دامپزشک در جلسات معاینه روتین پرنده سوالاتی در مورد تغذیه طوطی از شما می پرسد. شما باید تمام تغییراتی که در رژیم غذایی پرنده اعمال کرده اید و همینطور عادات غذایی طوطی خود را با دامپزشک در میان بگذارید. دامپزشک تمام نکات ضروری برای تغذیه پرنده را در اختیار شما می گذارد.

برنامه غذایی منظمی را برای طوطی خود در نظر بگیرید

برنامه غذایی طوطی سنگال

روزانه دو قاشق غذا خوری پر از پلت برای طوطی خود در نظر بگیرید. یک یا دو قاشق غذاخوری پر از پلت برای تغذیه یک روز طوطی شما کفایت می کند. می توانید هر روز صبح این مقدار پلت را در ظرف غذای طوطی خود بریزید تا او در طول روز از آن میل کند. این پلت ها 80 درصد مواد غذایی مورد نیاز پرنده شما را تامین می کنند.

· اگر بیش از یک طوطی دارید، برای هر طوطی به اندازه کافی پلت در ظرف غذا بگذارید.

روزانه دو قاشق میوه و سبزی خرد شده به طوطی بدهید

در طول روز یک یا دو قاشق غذاخوری میوه و سبزیجات خرد شده برای طوطی خود بگذارید. طوطی شما در کنار پلت های خشک به مواد غذایی تازه نیز نیاز دارد. میوه و سبزیجات باید 20 در صد از رژیم غذایی پرنده شما را تشکیل دهند. از میوه ها و سبزیجات متنوع استفاده کنید تا طوطی از خوردن آنها لذت بیشتری ببرد. با استفاده از میوه ها و سبزیجات متنوع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز پرنده خود را تامین خواهید کرد.

استفاده از مکمل های غذایی در رژیم غذایی طوطی

در صورت نیاز از مکمل های غذایی نیز در رژیم غذایی پرنده خود استفاده کنید. به طور معمول پرنده شما نیازی به مکمل های غذایی نخواهد داشت. اما در مواردی ممکن است دامپزشک شما با توجه به شرایط پرنده مکمل هایی را برای او در نظر بگیرد. دامپزشک نوع و دفعات مصرف مکمل ها را کاملا به شما توضیح خواهد داد.

· دامپزشک میزان استفاده از مکمل را به شما خواهد گفت.

· معمولا مکمل ها به صورت پودر هستند و شما به سادگی می توانید مقدار مناسبی از آن را روی غذای طوطی خود بپاشید. اما با این حال دستورالعمل مکمل را به خوبی مطالعه کنید و در صورتی که سوالی برایتان پیش آمد، حتما آن را با دامپزشک خود در میان بگذارید.

هرگز برای انتخاب مواد غذایی در رژیم پرنده خود ریسک نکنید

به طوطی نوشیدنی های کافئین دار ندهید

به پرنده نوشیدنی های حاوی کافئین ندهید. کافئین ضربان قلب طوطی شما را به شدت افزایش می دهد و باعث می شود پرنده به نفس نفس بیافتد. این تنفس ممکن است باعث حمله ناگهانی و یا حتی مرگ پرنده شما شود.

نوشیدنی های الکلی را در اختیار طوطی قرار ندهید

نوشیدنی های الکلی را در اختیار پرنده خود نگذارید. الکل حتی در میزان بسیار کم نیز می تواند موجب مسمومیت الکلی پرنده شما شود. نوشیدنی های الکلی را در اختیار پرنده خود نگذارید تا پرنده به چنین سرنوشتی دچار نشود. نوشیدنی های الکلی را از محل بازی و یا پرواز پرنده جمع آوری کنید.

به طوطی سنگال شکلات ندهید

به پرنده خود شکلات ندهید. مواد شیمیایی موجود در شکلات می تواند منجر به ناراحتی های قلبی، افسردگی، مشکلات کبدی و یا حتی بروز حمله ناگهانی در طوطی شما شود. برای حفظ سلامتی طوطی خود، شکلات را در دسترس او قرار ندهید.

به طوطی سنگال آووکادو ندهید

به طوطی سنگال خود آووکادو ندهید. آووکادو حاوی نوعی چربی است که سمی را در میوه آزاد می کند. برای حفظ سلامتی طوطی خود گواکامولی و آووکادو را از دسترس او دور نگه دارید.

سخت پوستان دریای را در دسترس طوطی خود نگذارید. موجودات صدفی برای طوطی سنگال سمی هستند. در تغذیه طوطی خود از موجودات دریایی صدف داری از قبیل خرچنگ، میگو، شاه میگو و لابستر استفاده نکنید.

هر روز ظرف آبخوری طوطی را بشویید

هر روز ظرف آب و غذای طوطی خود را بشویید. در پایان روز آب و غذای باقی مانده در ظرف غذای طوطی را خالی کرده و آنها را به خوبی با آب داغ و صابون بشویید. به این ترتیب از رشد باکتری ها ممانعت کرده و سلامت طوطی خود را تضمین خواهید کرد.


شاید علاقمند باشید :

چطور ناخن های طوطی را کوتاه کنیم + عکس

طوطی را چطور تربیت کنیم؟

چطور طوطی خود را به حرف بیاوریم ؟


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...