چطور ناخن های طوطی را کوتاه کنیم + عکس

کوتاه کردن ناخن طوطی کار سختی است و نیاز به دقت بسیاری دارد. تمام وسایل مورد نیاز را در دسترس خود بگذارید. اگر طوطی هنوز در کنار شما احساس امنیت نمی کند این کار را به عقب بیندازید. هنگام کوتاه کردن ناخن پرنده مراقب ریشه عصبی ناخن او باشید. در صورت بریدن این بخشی پرنده دچار خونریزی می شود و باید او را سریعا نزد دامپزشک ببرید.

آغاز پروسه کوتاه کردن ناخن ها

آغاز پروسه کوتاه کردن ناخن طوطی

مطمئن شوید پرنده ارتباط خوبی با شما برقرار کرده است. قبل از اینکه برای کوتاه کردن ناخن های او وارد عمل شوید، باید زبان بدن پرنده خود را بشناسید. اگر پرنده هنوز در کنار شما احساس امنیت نمی کند باید به او زمان بیشتری بدهید و منتظر باشید تا دوستی شما عمیق تر شود و سپس اقدام به کوتاه کردن ناخن های کنید. اگر پرنده به شما اعتماد نداشته باشد این کار برای او به مراتب شکنجه آور تر خواهد بود.

· اگر پرنده در حضور شما آواز می خواند، سخن می گوید و یا سوت می زند به این معنا است که با شما احساس راحتی می کند.

· اگر با دیدن شما شروع به بال زدن می کند نیز به این معناست که پرنده شما را دوست دارد. با این رفتار نشان می دهد که از دیدن شما خوشحال شده است و می خواهد توجه شما را به خود جلب کند.

· طوطی شما ممکن است برای ابراز خوشحالی خود مانند سگ ها دم خود را تکان بدهد.

قبل از اینکه شروع کنید وسایل را آماده کنید

قبل از شروع کار تمام وسایل لازم را آماده کنید. در هنگام کوتاه کردن ناخن پرنده، ممکن او احساس ناراحتی کند و بر خود بپیچد. شما باید تمام وسایل لازم را از قبل آماده کرده و در دسترس خود قرار دهید. مطمئنا نمی خواهید برای برداشتن وسایل مورد نیاز مدام در حین کوتاه کردن ناخن پرنده بلند شوید خود را به زحمت بیاندازید.

· شما به یک جفت ناخنگیر احتیاج خواهید داشت. اگر ناخن گیر خودتان به اندازه کافی تیز است می تواند برای کوتاه کردن ناخن طوطی نیز از آن استفاده کنید. اگر ناخن های پرنده خیلی محکم هستند از ناخن گیر های مخصوص پا استفاد کنید.

· کمی پودر بند آورنده خون در نزدیکی خود قرار دهید تا در مواقعی که پرنده دچار خونریزی شد به سرعت از آن استفاده کنید. شما می توانید این پودر ها را در پت شاپ های محل زندگی خود پیدا کنید. پودر مخصوص پرندگان را خریداری کنید.

· به یک حوله نیز نیاز خواهید داشت. سعی کنید از حوله ای به رنگ روشن یا سفید استفاده کنید تا پرنده از دیدن رنگ حوله نترسد.

عادت دادن پرنده به دیدن حوله

پرنده را به دیدن حوله عادت دهید. پرنده را فورا در حوله نپیچید. این کار استرس زیادی به او وارد می کند. اجازه دهید پرنده به حوله عادت کند.

· حوله را روی دست خود پهن کنید.سپس پرنده را برای آمدن روی حوله تشویق کنید. به آرامی با او صحبت کنید و هر بار که به حوله نزدیک شد از عبارت هایی مانند "آفرین طوطی خوبم" استفاده کنید.

· اجازه بدهید پرنده دقایقی روی حوله بایستد. قبل از ادامه کار باید اجازه دهید پرنده احساس امنیت کند.

حوله را دور پرنده بپیچید

حوله را دور پرنده بپیچید. این کار را با احتیاط انجام دهید تا پرنده آسیب نبیند. در حالی که حوله را به دور طوطی می پیچید مراقب باشید و به سینه پرنده فشار نیاورید.

· حوله را به دور پرنده بپیچید و به پشت او ببرید. سر پرنده را با حوله نپوشانید.

· پرنده را به پهلو بگیرید و مراقب باشید که به سینه پرنده فشار وارد نشود. حوله را دور بدن او بپیچانید.

· سر پرنده را با یک دست نگه دارید تا جلوی گاز گرفتن او را بگیرید. شصت را در یک سمت سر پرنده و انگشت اشاره را در سمت دیگر قرار دهید. سر پرنده را بدون اعمال فشار بیش از حد طوری نگه دارید که نتواند سرش را بچرخاند.

· در صورت لزوم از یک دوست کمک بگیرید. شاید نتوانید ناخن های پرنده را به تنهایی کوتاه کنید. دوست شما می تواند پرنده را در حوله پیچیده و نگه دارد تا شما به سادگی ناخن های پرنده را کوتاه کنید.

کوتاه کردن ناخن پرنده

بگذارید تا طوطی دست شما را بگیرید

اجازه دهید پرنده دست شما را بگیرد. پاهای پرنده باید از حوله بیرون باشند. انگشت خود را نزدیک پای پرنده نگه دارید. اجازه بدهید خودش انگشت شما را بگیرد. این کار ممکن است کمی طول بکشد اما اگر پرنده خودش انگشت شما را بگیرد استرس کمتری را تجربه خواهد کرد.

ناخن های طوطی را با انگشت شصت بالا بیاوید

با انگشت شصت خود ناخن های پرنده را یکی یکی بالا بیاورید. باید ناخن های پرنده به نوبت کوتاه کنید. پس ازاینکه پرنده انگشت شما را گرفت یکی از ناخن های او را با انگشت شصت خود بالا بیاورید. ناخن پرنده را با انگشت شصت خود ثابت نگه دارید و ناخن او را کوتاه کنید.

مشخص کردن بخش زنده ناخن طوطی

بخش زنده ناخن پرنده را مشخص کنید. این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است. پخش زنده ای در ناخن وجود دارد که ادامه ریشه های عصبی پرنده است. اگر این قسمت را کوتاه کنید پرنده دچار درد و خونریزی خواهد شد. پرنده حتی ممکن است بر اثر خونریزی بمیرد.

· اگر رنگ ناخن پرنده شما روشن و شفاف است این ریشه عصبی به وضوح دیده می شود. رنگ این عضو زنده در ناخن پرنده صورتی است.

· تشخیص بخش زنده در ناخن های تیره کار بسیار مشکلی خواهد بود. در این موارد تنها بخش کمی از ناخن پرنده را کوتاه کنید تا به اشتباه پخش زنده ناخن پرنده را نبرید.

شروع به کوتاه کردن ناخن طوطی کنید

ناخن پرنده را کوتاه کنید. با استفاده از یک ناخن گیر نوک ناخن پرنده را بچینید. هر بار مقدار بسیار کمی از ناخن پرنده را کوتاه کنید تا به بخش زنده ناخن آسیبی وارد نشود. کوتاه کردن نوک ناخن پرنده کفایت می کند.

· در هنگام کوتاه کردن ناخن پرنده از عبارت های تشویقی استفاده کنید.

پس از کوتاه کردن ناخن به طوطی جایزه دهید

پس از کوتاه کردن ناخن پرنده به او جایزه ی خوشمزه ای بدهید. شما می خواهید پرنده در طول کوتاه کردن ناخن هایش استرس کمتری را تجربه کرده و با شما همکاری کند. با این کار احتمالا پرند در دفعات بعدی همکاری بیشتری از خود نشان خواهد داد. بنابراین در پایان کار جایزه ای خوشمزه به او بدهید و او را تشویق کنید.

از بروز حوادث ناگهانی اجتناب کنید

پودر بند آورنده خون همراهتان باشد

پودر بند آورنده خون را نزدیک دست خود بگذارید. به محض خونریزی ناخن پرنده را در پودر فرو کنید. سپس پرنده را نزد دامپزشک ببرید. پرندگان در چنین مواردی ممکن است بر اثر خونریزی جان خود را از دست بدهند.

اگر طوطی استرس شدید داشت کار را متوقف کنید

اگر پرنده شدیدا دچار استرس شده است کوتاه کردن ناخن را متوقف کنید. پرندگان در زمان اضطراب واکنش های فیزیکی از خود بروز می دهند. اگر پرنده به سختی نفس می کشد دست از کوتاه کردن ناخن او بردارید و زمان دیگری را برای این کار در نظر بگیرید.

· اگر پرنده به نفس نفس افتاده است و یا سفیدی چشم هایش مشخص شده است دست نگه دارید. پرنده را به قفسش بازگردانید تا آرام شود. با لحنی آرام با او سخن بگویید تا اضطراب پرنده فروکش کند.

· اگر پرنده بیش از حد بر خود می پیچید نیز باید کوتاه کردن ناخن را متوقف کنید. اگر پرنده ثابت نماند ممکن است در پروسه کوتاهی ناخن هایش آسیب های جدی ببیند.

برای کوتاه کردن ناخن طوطی از دامپزشک کمک بگیرید

اگر نمی توانید ناخن پرنده را کوتاه کنید از یک دامپزشک کمک بگیرید. ممکن است شما احساس خوبی نسبت به کوتاه کردن ناخن پرنده خود نداشته باشید. در چنین مواردی پرنده را نزد دامپزشک ببرید. صرف هزینه بیشتر و استفاده از کمک یک فرد متخصص بسیار بهتر از آن است که ریسک زخمی کردن پرنده خود را به جان بخرید.


شاید علاقمند باشید :

طوطی را چطور تربیت کنیم؟

چطور طوطی خود را به حرف بیاوریم ؟

چگونه محل دستشویی کردن را به طوطی خود بیاموزیم؟


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...