راهنمای انتخاب مناسب ترین رژیم غذایی سگ

بی شک شما به عنوان صاحب و مراقب سگ خود، همواره به دنبال مناسب ترین شرایط و بهترین تغذیه برای حیوان خانگی خود هستید. همانطور که می دانید، بخش اعظم سلامتی حیوان خانگی شما به وضعیت تغذیه او وابسته است. اما سوال اینجاست که با توجه به تنوع غذایی و گزینه های انتخابی گسترده، چطور می توانید مناسب ترین غذا برای سگ خود را انتخاب نمایید؟

در این مقاله، با ارائه چند راه کار ساده، به شما در انتخاب تغذیه مناسب برای حیوان خانگی تان، کمک خواهیم کرد. با وجود اینکه نمی توان هیچ ماده غذایی خاصی را به عنوان "بهترین رژیم غذایی سگ" معرفی کرد، اما بعضی از غذاها نسبت به گزینه های دیگر، دارای ارزش تغذیه ای بالاتری هستند.

تعیین نیازهای تغذیه ای سگ

تعیین میزان فعالیت و سن سگ

 میزان فعالیت و نیز سن حیوان خانگی خود را در نظر بگیرید؛

برای انتخاب مناسب ترین رژیم غذایی سگ، ابتدا به وضعیت بدنی حیوان خود توجه نمایید. میزان انرژی و تغذیه مورد نیاز حیوان خانگی شما به چند عامل مهم از جمله؛ رشد، فعالیت، سن و همچنین وضعیت تولید مثل او بستگی دارد. معمولاً غذای حیوانات خانگی برای تغذیه آنها در مراحل مختلف زندگیشان برنامه ریزی و تهیه می شود. به عنوان مثال؛ یک توله سگ در حال رشد، به کالری بیشتری در برنامه غذایی خود نسبت به سگ های بزرگتر احتیاج دارد. همچنین، یک سگ باردار و یا شیرده، نسبت به هم نوع عقیم یا نازای خود به میزان کالری بیشتری نیاز خواهد داشت.

مشخص کردن نیازهای غذایی سگ

 نیازهای غذایی سگ خود را مشخص کنید؛

شما باید مقدار کالری مورد نیاز حیوان خانگی خود را مشخص کنید اما دقت کنید که این میزان کالری نباید تنها از یک نوع ماده غذایی، به عنوان مثال؛ فقط پروتئین و یا فقط کربوهیدرات باشد. برای نمونه، در رژیم غذایی سگ در حال رشد و سالم و ...، حدود 20 تا 25 درصد از کالری مورد نیاز می تواند از نوع پروتئین باشد.

-اگر حیوان خانگی شما از شرایط بدنی سالمی برخوردار باشد که شما بتوانید لگن او را ببینید و با کف دست به راحتی دنده های او را لمس کنید، نشان دهنده این است که حیوان خانگی تان بدن مناسبی دارد. اگر وزن حیوان بیشتر از میزانی است که باید باشد، بهتر است به مدت یک ماه میزان کالری رژیم غذایی سگ خود را در حد 10 تا 25 درصد کاهش داده و بعد از یک ماه مجدداً وزن و وضعیت بدنی او را ارزیابی نمایید. در صورتی که حیوان خانگی شما خیلی لاغر به نظر می رسد، به طور موقت کالری دریافتی او را به میزان 10 تا 25 درصد اضافه نموده و نتیجه را بررسی کرده و پس از رسیدن به وضعیت استاندارد و مورد نظر، مجدداً مقدار آن را کاهش دهید.

-اگر حجم کالری موجود در رژیم غذایی سگ تان خیلی بیشتر از حد معمول باشد، چه به صورت پروتئین و چه کربوهیدرات، مقدار اضافی آن به صورت چربی در بدن سگ ذخیره خواهد شد.

-رژیم غذایی سگ ها در صورت نامناسب بودن می تواند موجب پانکراتیت با سطح چربی (یا گاهی پروتئین) زیاد در آنان شود. چربی ها، فرم متمرکز شده انرژی هستند. یک غذای کم چرب خشک برای سگ ها تنها 6 تا 8 درصد چربی دارد، در حالیکه رژیم غذایی سگ از نوع پر چرب می تواند تا 18 درصد نیز حاوی چربی باشد.

صحبت با دامپزشک در مورد رژیم غذایی سگ

     درمورد رژیم غذایی سگ خود با یک دامپزشک مشورت کنید؛

    به توصیه ها و پیشنهاداتی که متخصص دامپزشک بر اساس وضعیت سلامت فعلی حیوان شما ارائه می دهد توجه نمایید. اگر فکر می کنید رژیم غذایی سگ شما، دلیل ناخوشی و مشکلات سلامتی او (مانند دیابت، ناراحتی های کلیوی، پانکراتیت، حساسیت های غذایی و ...) می باشد، حتماً به توصیه های پیشنهادی دامپزشک توجه نموده و از ایشان بخواهید مطابق با این وضعیت، یک برنامه غذایی مناسب طراحی نمایند.

    -اگر مواردی همچون اسهال مزمن و یا تغییرات پوستی در حیوان خود مشاهده کردید که موجب نگرانی شما شده است و احتمال می دهید به غذای او مربوط می باشد، حتماً در این مورد با دامپزشک خود صحبت نمایید. به طور کلی، اسهال در سگ ها می تواند ناشی از عوامل مختلفی (مانند؛ انگل های داخلی، عفونت باکتریایی و ...) باشد اما معمولاً در چنین مواردی، رژیم غذایی سگ یکی از متداول ترین عوامل است.

    -بسته به شرایط، معمولاً مشاهده مدفوع آبکی در سگ یا هر حیوان خانگی دیگری، که به طور خود به خود طی یک روز رفع شود و حیوان نیز به طور طبیعی غذا بخورد و فعالیت داشته باشد، جای نگرانی ندارد.

    -اما، وجود اسهال مزمن که بهبود نمی یابد، در کنار علائم بالینی دیگر همچون؛ بی حالی و کاهش اشتهای حیوان خانگی باید حتماً مورد معاینه قرار گرفته و شرایط بدنی حیوان و برنامه غذایی آن تحت نظر باشد. همچنین، خارش پوست مزمن در حیوانات خانگی که با تغییر فصل تغییر نکند به احتمال زیاد مربوط به حساسیت های غذایی است.

    -البته لازم به ذکر است که رژیم غذایی سگ به صورت آماده و مطابق با فرمول های تغذیه ای نیز برای فروش وجود دارد که می توانند کمک خوبی برای متخصصین تغذیه دامپزشک باشند.

    بخش دوم راهنمای انتخاب رژیم غذایی سگ

    فریب تبلیغات را نخورید

    انتخاب یک رژیم غذایی تقویتی برای سگ

    1. فریب تبلیغات را نخورید؛

    تبلیغ محصولات از طریق برنامه های تلویزیونی، نشریه ها و فروشگاه ها در معرض دید افراد قرار دارد. از تبلیغ یک کیف گرفته تا حتی برچسب قوطی ها، همگی با جملات فریبنده در راستای متقاعد کردن ما برای انتخاب و خرید به کار گرفته می شوند. برچسب هایی که حاوی اصطلاحات بازاریابی و فروش (طبیعی، لذیذ، جایزه و ...) هستند ممکن است میزان فروش غذای سگ را بالا ببرند اما هیچکدام از اینها اطلاعات مفیدی از نظر تولید کنندگان غذای حیوانات خانگی و یا FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) ارائه نمی دهند.

    -به همین دلیل، باید بگوییم که فریب تصاویر و تبلیغات زیبا را نخورید و به خاطر دوست پشمالوی خودتون کمی درباره رژیم غذایی سگ تحقیق و پرس و جو کنید.

    افزودن غذایی کنسروی در رژیم غذایی سگ

     انتخاب غذای کنسروی یا غذای خشک در رژیم غذایی سگ

    اینکه بخواهید به سگتان غذای کنسروی بدهید یا غذای خشک، کاملاً به انتخاب و مقدار بودجه خودتان بستگی دارد. تقریباً اکثر سگ ها به هر دو رژیم غذایی عکس العمل خوبی نشان می دهند اما به هرحال، این احتمال هم وجود دارد که سگ شما به یکی از این دو حساسیت نشان دهد. این حساسیت را معمولاً به صورت استفراغ، اسهال و ... مشاهده خواهید کرد که نشان می دهد سیستم گوارشی آنها نتوانسته غذای مذکور را هضم کند.

    -هزینه تهیه غذای کنسروی نسبت به غذای خشک بیشتر است اما از نظر محتوایی حاوی 75 درصد آب می باشد.

    وجود برچسب AAFCO روی برچسب مواد غذایی سگ

     از وجود تأییدیه AAFCO (انجمن کنترل غذایی آمریکا) بر روی برچسب مواد غذایی سگ مطمئن شوید؛

    انجمن AAFCO، دستورالعمل هایی را برای تهیه و تولید غذای حیوانات خانگی ارائه می دهد که نیازهای تغذیه ای اساسی آنها را برآورده می نماید. عضویت در این انجمن داوطلبانه است و داشتن این برچسب می تواند برای مصرف کنندگان تأییدی بر کیفیت غذایی محصولات مورد نظر باشد.

    چک کردن فهرست مواد اولیه محصول

    فهرست مواد اولیه محصول مورد نظر را چک نمایید؛

    سگ ها همه چیزخوار هستند و می توانند گوشت، سبزیجات و دانه ها را بخورند. با این حال، چک نمایید که عنصر اولیه و اصلی آن گوشت باشد. گوشت معمولاً شامل؛ مرغ، گوشت گاو و همچنین گوشت فراوری شده و ... می شود. به عنوان مثال، کلمه "مرغ" در لیست مواد اولیه نشان دهنده این است که گوشت اصلی مورد استفاده در این محصول غذایی بافت ماهیچه است اما می تواند مقادیری از دیگر اجزای مرغ مانند قلب و ... نیز باشد.

    -همچنین، دقت نمایید که عنصر اصلی محصول غذایی مورد نظر، دانه یا سبزیجات نباشد، مگر اینکه بنا به دلایل خاصی مجبور باشید برای مدتی رژیم غذایی سگ خود را به گیاهخواری سوق دهید.

    مقایسه مواد اولیه چند برند مختلف

     مواد اولیه چند برند مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید؛

    بهتر است پیش از انتخاب یک محصول غذایی خاص، مواد اولیه آن را با محصولات چند برند و کارخانه دیگر مقایسه کنید. لیست مواد اولیه بر روی برچسب محصولات و بر اساس وزن آنها نوشته شده است. معمولاً مواد اولیه حاوی آب، مثل گوشت، در ابتدای لیست نوشته می شوند.

    -در مقایسه دو رژیم غذایی سگ، یعنی غذای خشک (با رطوبت 10 تا 12 درصد) و غذای کنسروی (رطوبت 75 درصد)، برای تعیین مقدار واقعی پروتئین موجود در غذای سگ، باید میزان رطوبت موجود در غذا را در نظر بگیرید. برای محاسبه مقدار پروتئین در محتوای خشک یک قوطی کنسرو، باید مقدار آب موجود را محاسبه و حذف نمایید.

    -به عنوان مثال، اگر طبق برچسب غذا، 12 درصد پروتئین وجود داشته باشد و قوطی کنسرو نیز 75 درصد آب داشته باشد، پس از حذف آب حدود 25 درصد محتوای خشک قوطی خواهد بود که با تقسیم کردن 12 درصد بر روی 25 درصد، می توانیم مقدار واقعی پروتئین را در محتوای خشک کنسرو محاسبه نماییم که حدود 48 درصد می شود و رقم کمی نیست.

    -این روش به شما کمک می کند تا غذای سگتان را در هر فرمول و محصولی محاسبه کرده و پس از مقایسه نتایج، نزدیک ترین محصول به رژیم غذایی سگ خود را انتخاب نمایید.

    مقایسه برچسب محصولات از نظر مقدار پروتئین و ...

     برچسب محصولات را از نظر مقادیر پروتئین، چربی و فیبر مقایسه نمایید؛

    مقدار مصرف محصول مورد نظر بر اساس وضعیت سلامتی و وزن حیوان خانگی شما، بر روی اغلب بسته بندی های غذای حیوانات درج می شود. البته قابل ذکر است که تولیدکننده، این مقادیر مصرفی را بر اساس اصول کلی رژیم غذایی سگ ها در نظر گرفته است و شما می توانید دستورالعمل مصرف را با توجه به وضعیت سگ خود کنترل نمایید.

    -در صورتی که مقدار کالری موجود در غذای سگ بر روی بسته بندی محصول و یا قوطی کنسرو ذکر نشده بود، برای کنترل میزان کالری رژیم غذایی سگ خود می توانید با واحد پشتیبانی شرکت مورد نظر تماس گرفته و یا از خدمات آنلاین آنها برای گرفتن اطلاعات مذکور بهره مند شوید. اگر نیاز به مشورت در این زمینه داشتید می توانید با دامپزشک خود نیز صحبت کنید.

    تهیه تازه ترین غذاهای بسته بندی

     تازه ترین غذاهای بسته بندی را تهیه کنید؛

    موقع انتخاب غذاهای آماده، علاوه بر موارد ذکر شد به تاریخ تولید آن دقت نمایید. در غذاهای خشک، از اضافه کردن چربی برای دلپذیرتر شدن غذا استفاده می شود که با گذشت زمان، این چربی در معرض هوا و نور قرار گرفته و فاسد می شود. با افزایش دما، شانس فاسد شدن غذا نیز بیشتر خواهد شد.

    -بسته بندی محصول را از لحاظ سالم بودن و عدم پارگی یا سوراخ بررسی کنید تا از عدم ورود هوا و آلودگی مطمئن باشید.

    -برخی از فروشگاه ها برای فروش محصولات قدیمی خود، آنها را در قسمت جلوی قفسه ها قرار می دهند و محصولات جدیدتر را در بخش عقب می چینند. پس حتماً هنگام برداشتن محصول مورد نظر، بسته های پشتی را نیز از نظر تاریخ تولید چک کنید که اختلاف زیادی نداشته باشند و در صورت وجود چنین مسئله ای، محصول تازه تر را انتخاب نمایید.

    -برخی از افراد بسته های غذایی بزرگتر را به دلیل به صرفه بودن قیمت آن نسبت به بسته های کوچک تر انتخاب می کنند. اما، بهتر است به جای این کار، از بسته های کوچک تر خریداری نموده تا بتوانید در رژیم غذایی سگ خود، همیشه از محصولات تازه استفاده نمایید. اما در صورتی که بسته های بزرگ خریداری کردید آن را در چند بخش بسته بندی کرده و در فریزر نگه داری کنید و تنها زمان مصرف یک بسته از فریزر خارج کنید تا همیشه تازه بماند و چند بار ذوب و فریز مجدد نشود.

    نگهداری درست از غذای سگ

       غذای سگ را به درستی نگه داری کنید؛

      مواد غذایی خشک را با همان بسته بندی خودش داخل یک کیسه پلاستیکی یا ظرف در بسته قرار داده و در جای خشک و خنک مانند داخل کابینت ها و یا فریزر نگه داری کنید. همچنین، باقیمانده مواد غذایی کنسروی را نیز تا مصرف بعدی در داخل یخچال نگه دارید. کنسروهای باز نشده را نیز در جای خشک و خنک قرار دهید.

      -اگر در رژیم غذایی سگ، از مواد خشک استفاده می کنید؛ سعی کنید پس از باز شدن بسته بندی آنها، حداکثر تا 6 هفته (در شرایط نگهداری مناسب) مصرف نمایید.


      سایر مطالب پیشنهادی :

      چگونه یک رژیم غذایی خام مخصوص سگ ها تهیه کنیم

      کامل ترین نکات برای پیشگیری و درمان کم آبی بدن سگ

      چطور خونریزی سگ را متوقف کنیم؟


      هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...