کامل ترین نکات برای پیشگیری و درمان کم آبی بدن سگ

کم آبی بدن، به ویژه در حالت شدید، سلامتی حیوانات خانگی را به خطر می اندازد. سگ های سالم معمولاً در مدیریت مصرف آب مورد نیازشان موفق عمل می کنند، البته این قضیه در مورد توله سگ ها و سگ های پیر کمتر صدق می کند. به جز در مواردی که مشکلات جدی سلامتی وجود داشته باشد، در سایر موارد معمولاً سگ ها پس از کمی بازی و جابجا کردن ظرف آب و غذای خود، به اندازه کافی خود را سیراب خواهند کرد. اما، برای پیشگیری از کم آبی و درمان آن، چه راهکارهایی وجود دارد؟ نکات مهم در این مقاله را از دست ندهید.

کم آبی را جدی بگیرید

علائم کم آبی بدن سگ را جستجو کنید

به دنبال علائم کم آبی باشید؛

اکثر سگ های سالم در مدیریت آب مورد نیاز خود بسیار خوب عمل می کنند. پیش از آنکه کار به جاهای نگران کننده برسد، به طور مرتب سگ تان را از نظر علائم کم آبی و بهداشتی بررسی نمایید؛

-به آرامی با دو انگشت خود، چین خوردگی پشت گردن سگ و یا پهنای بین دو شانه اش را به صورت نیشگون فشار دهید و رها کنید. اگر پوست بلافاصله به حالت اول برنگشت، احتمالاً حیوان شما دچار کم آبی شده است.

-انگشت خود را به آرامی روی لثه سگ فشار دهید تا رنگ آن روشن شود، سپس انگشت خود را بردارید. اگر لثه سریع به رنگ اولیه خود بر نگشت احتمال کم آبی وجود خواهد بود.

-علاوه بر این، بی حالی، کاهش اشتها و نیز تغییر رنگ یا حجم ادرار سگتان، در صورتی که شدید بوده و بیشتر از یک روز ادامه پیدا کند نشان دهنده کم آبی بدن سگ می باشد.

شناسایی فاکتورهای خطرناک کم آبی

     فاکتورهای خطرناک کم آبی را بشناسید؛

    مراحل مختلف رشد و مسائل پزشکی می توانند موجب افزایش دفعات و شدت کم آبی بدن شوند. اگر هر کدام از موارد زیر در مورد سگ شما رخ داد، مسئله را با دقت پیگیری نمایید؛

    -گرم شدن آب و هوا، به همان اندازه که ما را دچار کم آبی می کند، روی سگ نیز تأثیرگذار خواهد بود. اگر هوا گرم است، حتماً دقت کنید کنید سگ شما نیز به اندازه کافی مایعات دریافت نماید.

    -اگر سگ برای جبران کم آبی به مقدار کافی آب ننوشد، عوارضی همچون؛ استفراغ، اسهال، گر گرفتگی و نفس نفس زدن و ترشح بزاق در پی خواهد داشت.

    -همچنین، گاهی بیماری های کلیوی و بیماری های مزمن دیگر می توانند موجب کم آبی بدن شوند. اگر سگ شما مبتلا به دیابت بوده، پیر و یا توله سگ باشد، همچنین در شرایط باردار و شیردهی باشد، حتماً بای معاینات تشخیص کم آبی به دامپزشک مراجعه نمایید.

    صحبت با دامپزشک

      به دامپزشک خود مراجعه نمایید؛

      اگر سگ شما یکی از علائم فوق را دارد و از نوشیدن مایعات خودداری می کند، در اسرع وقت او را نزد دامپزشگ ببرید.

      -دامپزشک ممکن است حیوان شما را از نظر بیماری های مسبب کم آبی مورد آزمایش قرار داده و پس از تشخیص، درمان مناسب را انجام دهد.

      برای کم آبی بدن سگ به او مایعات بدهید

         برای جبران کم آبی بدن سگ، به او مایعات بدهید

        اگر نمی توانید بلافاصله سگتان را نزد دامپزشک ببرید، سرم خوراکی پدیالیت را با مقدار مساوی آب رقیق کرده و هر یک ساعت حدود یک فنجان (240 میلی لیتر) از محلول آماده شده را به سگ خود بخورانید. پدیالیت را می توانید از داروخانه ها تهیه نمایید.

        -این سرم را هیچ ماده دیگری ترکیب نکنید، چون ممکن است سلامت سگ خود را به خطر بیاندازید.

        -اگر نمونه های دیگری از مایعات و محلول های مقابله با کم آبی در دسترس دارید، پیش از استفاده از آنها توصیه می کنیم با دامپزشک خود مشورت نمایید.

        -ساکنین ایالات متحده، می توانند از طریق وب سایت "Pedialyte"، به نزدیک ترین فروشگاه برای خرید این سرم خوراکی دسترسی پیدا کنند.

        برخی از طعم دهنده ها را به آب سگ اضافه کنید

           الکترولیت ها و طعم دهنده ها را به آب حیوان خانگی تان اضافه نمایید؛

          اگر نتوانستید سرم پدیالیت پیدا کنید، می توانید کمی آب مرغ کم نمک یا آب هویج رقیق شده را به آب اضافه کرده و از این طریق الکترولیت های مورد نیاز بدن سگ را تأمین نمایید. همچنین، این مواد باعث طعم گرفتن آب و ترغیب سگ می شوند.

          در صورت نیاز از سرنگ برای اب دادن استفاده کنید

          در صورت لزوم از سرنگ برای نوشاندن آب استفاده کنید؛

          در صورتیکه سگ بیمار شما از نوشیدن آب امتناع می کند، برای جلوگیری از کم آبی، یک سرنگ پلاستیکی و بدون سوزن را با آب پر کرده و آن را در داخل دهان سگ خالی کنید. برای جلوگیری از خفگی، سعی کنید سرنگ را در لپ سگ خالی کنید، نه گلوی او.

          بخش دوم : دستورالعمل های روزانه

          سگ را وادار به فعالیت های ورزشی کنید

           سگ را به ورزش وادارید؛

          سگ ها به ورزش و فعالیت های روزانه، مانند؛ پیاده روی، دویدن و بازی در پارک یا حیاط خانه نیاز دارند. اگر سگ شما به اندازه کافی فعالیت نداشته باشد، ممکن است آنقدر رطوبت از دست ندهد که به نفس نفس زدن بیافتد. در نتیجه، به اندازه یک سگ سالم فعال، تشنه نخواهد شد.

          -در پیاده روی های طولانی، همراه خود آب ببرید و تقریباً هر 10 دقیقه به سگتان یک قلپ آب بدهید. تکرار این نوع آب خوردن می تواند برای سگتان آموزنده باشد تا در خانه نیز به طور مرتب و دفعات زیاد آب بنوشد.

          -در صورتی که سگ شما پیر یا بیمار است، در مورد ورزش کردن او حتماً با دامپزشک خود مشورت کنید.

          غذاهای مرطوب به سگ بدهید

            به سگ، غذای مرطوب بدهید؛

            برخی از غذاها به صورت آماده در بازار هستند که حاوی مقادیر زیادی آب می باشند و معمولاً روی قوطی آنها میزان رطوبت به صورت درصد نوشته شده است. گاهی برای جلوگیری از پیشرفت کم آبی، بخشی از غذای خشک سگتان را با این غذاها جایگزین کنید.

            -یک روش دیگر این است که غذای خشک را پیش از دادن به سگ، به مدت نیم ساعت تا یک ساعت در کاسه آب خیس کنید.

            تنها در زمان سرو غذا را در اختیار سگ بگذارید

              غذا را تنها در زمان سرو در دسترس سگ قرار دهید؛

              طبق توصیه دامپزشک ها، در طول روز، یک یا دو بار سگ خود را تغذیه کنید و سپس غذا را جمع آوری کنید. اگر غذا همیشه در دسترس سگ باقی بماند، گاهی نمی توانند فرق گرسنگی و تشنگی را تشخیص دهند و به جای نوشیدن آب، غذا می خورند و این موجب تشدید کم آبی بدنشان می شود.

              اجازه ادرار کردن به سگ را بدهید

               به سگ اجازه دهید هر بار که لازم بود، برای ادرار کردن بیرون برود؛

              احیاناً اگر سگ شما بیشتر از 8 ساعت در اتاقی محبوس باشد، از خوردن آب امتناع خواهد کرد، چرا که می داند علت درد مثانه پر او، همان مایعات است. هر چند ساعت یک بار به سگتان اجازه دهید برای دفع ادرار بیرون برود و یا به او آموزش دهید که در پوشک مخصوصش این کار را انجام دهد.

              بخش سوم : ظرف آب را ساماندهی کنید

              ظرف آب همیشه در دسترس سگ باشد

               دسترسی همیشگی سگ را به آب فراهم نمایید؛

              در یک خانه چند طبقه، در هر طبقه ای سگ به آن دسترسی دارد یک کاسه آب قرار دهید. اگر سگ بخشی از روز را در بیرون منزل می گذراند و یا در یک اتاق بسته قرار می گیرد، در تمامی این مکان ها برای او ظرف آب قرار دهید تا آب کافی دریافت کرده و دچار کم آبی نشود.

              -سعی کنید این ظرف های آب در جای خود ثابت باشند و مدام مکان آنها را تغییر ندهید تا سگ شما بداند هنگام تشنگی باید کجا برود.

              -سگ هایی که با طناب یا زنجیر بسته می شوند، ممکن است با گره خوردن طناب، دیگر  نتوانند به ظرف آب خود دسترسی داشته باشند. برای جلوگیری از چنین مشکلی، محدوده نگه داری سگ را از وجود موانعی که موجب گره خوردن یا گیر کردن طناب می شود خالی نمایید و یا ظرف آب را در کنار چوبی که سگ به آن بسته شده قرار دهید.

              -کاسه آب ممکن است با گیر کردن طناب یا زنجیر، کج شده و محتویات آن بریزد. بنابراین هر از گاهی ظرف آب را چک کرده و در صورت لزوم مجدداً آن را پر کنید.

              تعویض مرتب ظرف آب سگ

                آب داخل ظرف را مرتباً عوض کنید؛

                هر روز ظرف آب را خالی کرده و آن را کاملاً بشویید و با دستمال کاغذی پاک کنید، سپس مجدداً پر کنید و در جای خود قرار دهید. هر موقع که متوجه وجود مو، خاک یا هر چیز شناوری در آب شدید و یا سطح آب پایین آمده بود، آب را دور بریزید و به جای آن آب تمیز و تازه قرار دهید. در هوای گرم ممکن است هر دو ساعت نیاز به چک کردن آب باشد.

                -حداقل یک بار در هفته، ظرف آب را کاملاً بشویید و خشک نمایید. اگر می بینید که ظرف زیاد آلوده می شود، بیشتر اوقات آن را بشویید.

                یک فواره برای سگ در نظر بگیرید

                  یک فواره یا حوضچه آب برای حیوان خانگی در نظر بگیرید؛

                  از هر خلاقیتی برای پیشگیری از کم آبی سگتان استفاده کنید. فواره های کوچک، برای برخی سگ ها که ترجیح می دهند آب جاری را بخورند و یا توله سگ هایی که عادت به کاسه آب ندارند، گزینه های جذابی خواهند بود. چنین آب نماهایی برای سگ هایی که مشکلات بینایی دارند نیز راحت تر قابل پیدا کردن هستند.

                  در روزهای گرم قالب یخ به آب اضافه کنید

                   در روزهای گرم، چند قالب یخ به ظرف آب اضافه کنید؛

                  بسیاری از سگ ها ترجیح می دهند آب سرد بنوشند. در حالیکه سگ در حال تماشای شماست، قالب های یخ را داخل ظرف آب پرت کنید، مطمئناً عکس العمل جالبی از او خواهید دید.

                  هیجان انگیز کردن ظرف آب سگ

                   ظرف آب خوری را برای سگ تان هیجان انگیز کنید؛

                  اگر نمی توانید یک فواره یا آب نمای کوچک تهیه کنید، می توانید از اسباب بازی یا اشیای متحرک برای تزیین ظرف آب استفاده نمایید. یا می توانید با تکان دادن کاسه آب، آب خوردن را برای او مهیج تر کنید. انداختن مواد خوراکی ریز داخل آب می تواند سگ را به آب خوردن ترغیب کند، چرا که می خواهد خوراکی ها را بیرون بیاورد.

                  -اگر با همه این ترفندها، هنوز سگ شما تمایل زیادی به نوشیدن آب نشان نمی دهد، ظرف آب او را با یک کاسه رنگی دیگر تعویض کنید. اگر از انجام این تلاشها خسته شدید، به این فکر کنید که کم آبی چقدر می تواند برای حیوان شما مضر باشد.


                  مطلب های پیشنهادی :

                  چطور خونریزی سگ را متوقف کنیم؟

                  چطور جلوی خونریزی گوش سگ را بگیریم؟

                  چطور سگ زخمی شده را مداوا کنیم؟


                    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...