چگونه با گربه خود ارتباط برقرار کنیم

دانشمندان کشف کرده اند که گربه ها یک سیستم ارتباطی پیچیده ایجاد کرده اند که در آن با استفاده از صد ها صدا مختلف به انسان نشان می دهند چه چیزی می خواهند یا به چه چیزی نیاز دارند. افزایش درک شما از نحوه ارتباط گیری با گربه تان، به شما در ایجاد رابطه ظریف تر کمک شایانی خواهد کرد.

روش 1: درک زبان بدن گربه

چگونه با گربه ارتباط برقرار کنیم

به دم گربه نگاه کنید. همچون سگ ها، گربه ها نیز با حرکت دادن و تغییر موقعیت دمشان ارتباط برقرار می کنند. دانستن معنای تغییر موقعیت دم گربه همراه با صدای آنها می تواند به شما در یافتن خواسته و نیاز گربه کمک کند. برخی از موقعیت های رایج مربوط به دم گربه عبارتند از:

-دم رو به بالا و صاف قرار دارد و کمی در انتهای آن حالت منحنی ایجاد شده است: این نشان دهنده خشنودی و شادی است.

دم پیچ: گربه شما عصبی یا هیجان زده است

-خز روی دم به حالت سیخ درآمده است: گربه شما هیجان زده است، می خواهد بازی کنند یا احساس خطر کرده است.

-لرزش دم: گربه از دیدن شما بسیار هیجان زده شده و خوشحال است

-خز روی دم به حالت سیخ است و انحنای دم به صورت حرف N در آمده است: این نشانه پرخاشگری شدید است و ممکن است در هنگام جنگ یا دفاع از خود ایجاد شود.

-خز روی دم به حالت سیخ است ولی دم رو به پایین قرار دارد: گربه شما احساس هجوم یا وحشت می کند.

-دم پایین نگه داشته شده و در پشت گربه جمع شده است: گربه شما احساس وحشت می کند.

ارتباط چشمی با گربه

    به چشمان گربه خود نگاه کنید. خیره شدن به چشمان گربه به شما کمک می کند تا با او ارتباط برقرار نمایید و از احساسش آگاه شوید. با این حال، بد نیست بدانید که نگاه مستقیم بدون پلک زدن ممکن است توسط گربه به عنوان حالت تهاجمی از جانب شما تفسیر شود و باعث ناراحتی گربه گردد.

    -اگر مردمک چشم گربه گشاد شد، گربه یا حس بازیگوشی و هیجان دارد یا به شدت وحشت کرده و تهاجمی است. با استفاده از شرایط و سر نخ های مختلف می توان دریافت که کدام مورد درست است.

    -زمانی که گربه به چشمان شما زل می زند نشان از اعتماد او به شما دارد. این یعنی که گربه در کنار شما راحت است.

    -زمانی که گربه به آرامی پلک بزند نشان از محبت دارد. این بدان معناست که گربه در کنار کسی که در نزدیک او قرار دارد احساس راحتی می کند.

    آشنایی با زبان بدن گربه

      آشنایی با حالات دیگر زبان بدن. از آنجا که گربه ها بسیار بیشتر از انسان ها در استفاده از زبان بدن وارد هستند، برای تقویت برخی از حرکات خاص از صدا نیز کمک می گیرند تا پیامشان را راحت تر برسانند.

      -زمانی که گربه بینی اش را بالا می آورد و کمی سرش را به عقب می چرخاند می خواهد بگوید که «من تو را می شناسم». زمانی که در حال پیاده روی هستید و به خانه نزدیک می شوید، گربه ای که در کنار پنجره نشسته است بدین شما به شما خوش آمد می گوید.

      -اگر گربه حس ترس، اضطراب یا بازیگوشی داشته باشد، گوش هایش را به عقب بر می گرداند. این حالت در زمانی که گربه با احتیاط در حال بو کردن چیزی است تا آن را بشناسد نیز ایجاد می شود.

      -گربه ای که زبانش را کمی بیرون می آورد و لب پایینی خود را می لیسد، نشان از نگرانی یا اضطراب گربه دارد.

      آشنایی با رفتارهای ارتباطی گربه

        شناسایی رفتار های ارتباطی. ارتباط گیری گربه ها بر اساس این است که زمانی که در نزدیکی شما هستند چگونه رفتار می کنند. رفتار های خاص در بین بیشتر گربه ها معنای یکسانی دارند.

        -گربه ای که خود را به شما می مالد در حال نشان گذاری شما به عنوان دارایی خود است.

        -«بوسه» با بینی مرطوب، ژست مخصوص گربه ها می باشد که نشان از علاقه آنها به شما دارد. این بدان معناست که گربه شما را دوست دارد و در کنار شما راحت است.

        -اگر گربه، سر، پهلو یا دم خود را به شخص یا حیوانی دیگر بمالد در حال خوش آمد گویی به او است.

        -تکان دادن سر بازیگوشانه نشان از دوستی و علاقه است.

        -گربه ها بر اساس آشنایی با بو مشابه، صورت افراد را بو خواهند کشید تا هویت او را شناسایی کنند.

        -گربه به نشان خوشحالی، رضایت یا بازیگوشی با پنجه های خود بازی می کنند و هر بار یک پا را بالا می آورد. این کار نشان از این دارد که گربه شما را می شناسد و به شما اعتماد دارد.

        -اگر گربه شما را بلیسد نشان از اعتماد بی نهایت او است. در این صورت گربه شما را بخشی از خانواده خود به حساب می آورد، درست مانند مادری که فرزند خود را تمیز می کند.

        -اگر گربه تلاش برای خوردن مو های شما کرد، سعی در «آراستن» شما دارد. این بدان معناست که گربه به شدت عاشق شما هست و به شما اعتماد دارد.

        -برخی از گربه ها برای نشان دادن علاقه شان به شما هرکاری که می کنید را کپی می کنند. می توانید اینکار را با بازی کردن نقش مرده روی زمین آزمایش کنید. گربه شما را بو می کشد و به شما سقلمه می زند، سپس او نیز نقش مرده را بازی می کند.

        -اگر گربه با نیرو کمی شما را گاز گرفت، می خواهد به شما هشدار دهد تا او را تنها بگذارید.

        چگونگی ارتباط گیری با گربه

          روش 2: ارتباط گیری با گربه

          با گربه تان حرف بزنید. گربه ها همواره یاد میگیرند چگونه با ما ارتباط بر قرار نمایند. هرچه بیشتر با گربه تان ارتباط برقرار کنید، او سریع تر یاد می گیرد.

          -برای نشان دادن صمیمیت از صدایی با تن کمی بالا تر استفاده کنید و برای نشان دادن ناراحتی یا عصبانیت خود از تن صدای کمی پایین تر استفاده نمایید.

          -تکرار کردن به شما کمک خواهد کرد تا به گربه تان آموزش دهید حرکات ثابت را پیشبینی کند. می توانید کلمه ای مانند خواب یا تخت خواب را حین رفتن به اتاق خواب تکرار کنید. در نهایت گربه شما شروع به پیوند دادن صدای کلمه تکراری با اعمال شما خواهد کرد و ممکن است حتی قبل از شما به تخت خواب برود.

          ارتباط غیرکلامی با گربه

            از علائم ارتباطی غیر کلامی استفاده کنید. می توان گربه ها را به گونه ای آموزش داد تا کلمات را درک کنند، اما آنها به صورت ذاتی علائم غیر کلامی را درک خواهند کرد. ایجاد محیطی گرم با انتظارات واضح و سورپرایز های کم می تواند به تقویت رابطه شما با گربه جدید تان کمک کند.

            -اگر در زمان برقراری تماس چشمی با گربه به آرامی پلک بزنید، او معمولا با جلو آمدن برای اینکه مورد نوازش قرار بگیرد پاسخ می دهد. این به عنوان یک ژست بسیار غیر تهدیدآمیز دیده می شود.

            -سعی کنید مستقیما به چشمان گربه زل نزنید. اینکار شما به او نشان می دهد که شما دوست نیستید یا رفتار تهاجمی دارید.

            ا-گر گربه شما می خواهد جایی برود، مثلا به کنار شما روی مبل بیاید، اما از این کار مطمئن نیست آهسته به روی فضا ضربه بزنید و با صدایی نرم و پر از اعتماد او را دعوت کنید تا به شما بپیوندد.

            -در نیت و بیان خود ثابت قدم باشید. اشتباه متداولی که بیشتر صاحبان حیوانات خانگی مرتکب می شوند «نه» گفتن است، در حالی که آنها باید بدانند این حیوان خانگی در واقع هنوز هم یک گربه است. این می تواند برای گربه بسیار گمراه کننده باشد. بنابراین، به عنوان مثال اگر می خواهید گربه شما برود، با قاطعیت به او بگویید «بعدا» و بدون نشان دادن محبت کمی او را به عقب هل دهید، اینکار به گربه نشان می دهد که حضور او در این زمان مطلوب نیست. بیشتر گربه ها دو یا سه بار تلاش می کنند تا وارد فضا شخصی شما شوند و معمولا از جهات مختلف اینکار را انجام می دهند. وقتی به او می گویید «بعدا» کمی صبر کنید و نتیجه را مشاهده نمایید.

            -هرگز بر سر گربه داد نزنید یا به صورت فیزیکی او را تنبیه نکنید. این کار فقط باعث ترسیدن و عصبانی کردن گربه می شود و نتیجه معکوس دارد. در عوض، برای نشان دادن ناراحتی می توانید تن صدای خود را بالاتر ببرید. گربه حس شما را درک خواهد کرد و متوجه ناراحتی شما می شود.

            دستور دادن به گربه برای برقراری ارتباط

              به گربه دستور دهید. در استفاده از کلمات، تن صدا و سایر نشانه ها حین آموزش دادن به گربه تان ثابت قدم باشید. اینکار به شما و همچنین به گربه کمک خواهد کرد تا همدیگر را درک کرده و انتظارات واضح را متوجه شوید.

              -تن صدای دستوری ایجاد کند تا زمانی که گربه کاری انجام داد که به نظر شما اشتباه بود، از آن تنها برای دستور دادن به گربه استفاده نمایید. از صدایی استفاده کنید که خاص شما باشد و بتواند به راحتی آن را تکرار کنید، با این حال این صدا باید از تن صدایی که هر روز از آن طریق با گربه حرف می زنید متفاوت باشد. اگر از این صدا به ندرت ولی با جدیت استفاده کنید، این صدا به گربه کمک خواهد کرد تا دریابد کاری کرده که باعث ناراحتی  شما شده است.

              -صدایی سریع و دستور دهنده ماند صدای «نه» ایجاد کنید. این صدا در «زبان گربه ها» مانند صدایی است که نشاندهنده اصلاح یا هشدار می باشد و استفاده از آن می تواند به شما کمک کند تا به صورت واضح تر با گربه خود ارتباط برقرار کنید.

              -اگر صبور باشید گربه یاد خواهد گرفت که به دستور های شما پاسخ دهند. همین حالت برای سگ ها نیز برقرار است. حتی می توانید به گربه خود یاد دهید تا با دیگران دست دهد.

                روش 3: گوش کردن به گربه

                گوش دادن به گربه برای برقراری ارتباط

                بفهمید گربه چرا و چگونه ارتباط برقرار می کند. تولید صدا راه مورد علاقه گربه ها برای ایجاد ارتباط نیست. «زبان اول» گربه ها شامل بو کشیدن، حالت صورت، زبان پیچیده بدن و لمس کردن است. گربه ها خیلی زود در می یابند که ما انسان ها قادر به درک نشانه های غیر کلامی که آنها برای یکدیگر میفرستند نیستیم. بنابراین آنها تلاش می کنند تا با استفاده از صدا به زبان ما با انسان ها ارتباط برقرار کنند. گربه ها با مشاهده اینکه هر صدا چه واکنشی از جانب ما دارد، یاد می گیرند که خواسته ها یا تقاضای خود را به ما بفهمانند.

                بررسی میو میو کردن گربه ها

                درک شرایط میو میو کردن گربه ها. اگر دریابید که گربه تان چرا میو میو می کند، می توانید به راحتی دریابید که این صدا برای چه خواسته یا نیازی است. با وجود اینکه میو میو کردن در بین گربه ها متفاوت است، اما برخی حالات وجود دارد که در همه گربه ها یکسان است و برای بیان احساس آنها استفاده می شود، مانند خرخر کردن و هیس هیس کردن گربه ها.

                -میو میو کردن کوتاه برای خوش آمد گویی استاندارد و شناسایی معمولی استفاده می شود

                -میو میو کردن متناوب نشان از برخورد هیجان انگیز دارد، اگر برای مدت زیادی نبوده باشید و سپس بازگردید مشاهده خواهید کرد که گربه با هیجان بیشتری میو میو می کند.

                -میو میو با صدایی متوسط نشان از درخواست آب یا غذا دارد.

                -میو میو کردن با صدای بلند و کشیده نشانه اصرار گربه به رفع نیاز خود است.

                -میو میو کردن خیلی کند نشان دهنده ناراحتی یا آماده شدن برای حمله است

                -اما میو میو کردن بلند تر و کمی طولانی تر از حالت قبلی نشان از حالت خواهش برای دریافت نیاز خود مثلا نیاز به غذا است.

                برقراری ارتباط با گربه به جز میو میو کردن

                  شناسایی کردن ارتباط گربه از راهی به جز میو میو کردن متداول. درحالی که میو میو کردن نوعی صدا است که بیشتر اوقات گربه ها از آن استفاده می کنند اما گربه ها صداهای دیگری نیز تولید می کنند.

                  -خرخر کردن، صدای لرزش گلو، به ارتباط نزدیک دعوت می کند یا نوعی هشدار است. گربه ها ممکن است به دلایل مختلفی خرخر کنند، اما در بیشتر مواقع دلیل آن احساس رضایت است.

                  -هیس هیس کردن نشانه واضح از تهاجم یا دفاع از خود است. این صدا نشان از آن دارد که گربه به شدت ناراحت است احساس ترس و تهدید می کند، یا قصد جنگیدن دارد و یا در حال آماده شدن برای جنگ است.

                  شناسایی صداهای خاص در گربه ها

                    شناسایی دیگر صداهای خاص. با وجود اینکه صداهای به شدت محدودی به جز میو میو کردن، خرخر و هیس هیس وجود دارد اما درک همین تعداد صدا به شما کمک می کند تا ارتباط بهتری با گربه خود برقرار کنید.

                    -صدای روووووووووووووو بلند اغلب نشان دهنده عصبانیت، درد و حس ترس است.

                    -صدای خرخر تند می تواند نشانه ای از هیجان، اضطراب یا ناامیدی باشد.

                    -صدایی بین میو میو و خرخر که دائم در حال بلند شدن است، نوعی ایجاد ارتباط دوستانه است و اغلب توسط مادر برای صدا کردن توله هایش استفاده می شود.

                    -صدای فریاد بلند یا  «ریییییووووووووینگ» نشانه در ناگهانی است، مثلا زمانی که ناخود آگاه پا روی دم گربه بگذارید.

                    تهیه کننده : توپ تاپ

                      مطالب مرتبط...

                      4 نظر

                      1. نگار قیصرینگار قیصریsays:

                        فوق العاده ممنونم. ولی گربه ی من با من خوب نیست بهم علاقه نداره همش پیش خودم می گم نکنه من اشتباه کردم ولی هر کاری می کنم بهم علاقه نشون نمی ده . پیشنهادتون برای من و گربم چیه ؟😞🐈

                      2. نگار قیصرینگار قیصریsays:

                        سلام ممنونم عالی بود مطلبتون. من دوباره نظر میدم چون با توجه بیشتری مطالبتون رو خوندم الان من و گربم رابطمون خیلی خیلی خوب شده!😍🤗🤩سایت شما این کمک رو به من کرد واقعا ممنونم🙏🏻

                      3. دسلادسلاsays:

                        من اصلا گربه ندارم😭😭مامانم از گربه ها خ ی ی میترسه🙁🙁

                      4. میلاد مرادپورمیلاد مرادپورsays:

                        منم اصلا گربه ای داخل خونه ندارم ولی چند تا بچه گربه رو اهلی کرده بودم هر چند روز یکبار می دیدمشون ولی العان بزرگ شدن و کلا دیگه نمیبینمشون چهارتا بودن همشون هم بعضی از همین حرکات برای ارتباط رو انجام میدادن