از ثواب روضه های خانگی چه می دانید ؟

روضه به راحت ترین و نیز کوتاه ترین حالت ممکن هم بسیار ارزشمند و ثواب روضه های خانگی زیاد می باشد. بعضی افراد هستند که همواره بر سر سفره خودشان، چه فقط یک نفر روی سفره نشسته باشد یا صد نفر، در حتی کمتر از 1 دقیقه نیز روضه را می خوانند و البته یاد امام حسین را نیز زنده می کنند.

فاطمه(س) بنیانگذار امر در ثواب روضه های خانگی بودند

با این که گریه کردن بر آل اهل بیت و امام حسین(ع)  همیشه وجود داشته و با وجود آگاهی داشتن از مصائب کربلا، بر امام حسین گریه کرده اند ولی سوال این می باشد که از چه موقعی روضه و گریه کردن بر اهل بیت نیز در درون خانه به صورت رسم در آمد؟ در اصل این رسم و کسب ثواب روضه های خانگی نیز از دوره حضرت فاطمه(س) صورت گرفت و ایشان نخستین بنیانگذار امر و در روضه های خانگی بودند.

ثواب روضه های خانگی

ثواب روضه های خانگی پایه ماندگاری واقعه کربلا

پس از شهادت امام الحسین(ع)، افرادی که از کربلا بازگشتند، با بازخوانی کردن واقعه عاشورا و نیز روضه هایشان هرگز اجازه ندادند تا این واقعه فراموش شود. با این که در آن دوره هیچ رسانه ای نبود تا از راه آن بتوان که واقعه کربلا را زنده و حقایق را نگه داشت، پس امام سجاد(ع) در مردها و نیز حضرت زینب(س) در خانم ها آغاز به بازخوانی کردن واقعه کربلا نمودند و پس از آن هم حضرت سکینه به این راه نیز ادامه دادند. آن ها به دور خود مردم را گرد می آوردند و در خانه شان  مرثیه خوانی نموده که این مهم در دوره امام صادق(ع) و نیز امام باقر(ع) در اوج خودش بود، بطوریکه امام صادق(ع) نیز فرمودند:” مجالس خودتان را با اسم اهل بیت و نیز امام علی(ع) زینت و رونق بدهید.” در واقع این مهم و ثواب روضه های خانگی سبب ایجاد سوالاتی مهم در ذهن مردم گشته و آن ها را نیز به تفکر بیشتر و در پایان زنده نگهداشتن سختی های اهل بیت روانه می کند.     

کتاب قرآن همواره  رکن اصلی در ثواب روضه های خانگی بوده است

روضه خانگی نیز یک اجتماع کاملا کوچک می باشد که  اشخاص آن، همواره در درون وجود خود این شخصیت وآمادگی لازم را دارند تا این که در موقع اساسی آن چه که دین از افراد خواسته را بتوانند بروز و

نیز ظهور بدهند. در داخل روضه نیز ، مدیحه سرایی کردن (بیان کردن کرامت و عظمت)، ارائه مصیبت سرایی(گفتن سختی ها و مشکلات که بر اهل بیت گذشته است) و نیز مرثیه سرایی کردن(بیان کردن و تکرار کردن نوع دردها) رایج است و هر کدام از این موارد نیز ممکن است که برای مستمع با میزان شناختی که نسبت به ائمه تا به حال بدست آورده، حزن آور باشد. هم چنین باید که به این مورد هم توجه نماییم که ما نیز در طی ۱۰۰ سال اخیر راه بسیار بسیار مناسبی در کسب  ثواب روضه های خانگی داشتیم و  آن این است که روضه هایمان هرگز صرفا روضه تنها نبوده است و به شکل جلسات هفتگی نیز برگزار شده است که در قالب این جلسات نیز، قرآن خوانی افراد و توضیح دادن قسمتی از آیات قرآن به اجرا در می آمد و با انجام ذکر امام حسین(ع) هم به انتها می رسید و این روش، بهترین روش بود و قبل از انقلاب نیز رواج داشت ولی متاسفانه الان روضه ها فقط به گریه کردن برای حضرت پایان می  یابد که این زاری اگر از راه قرآن، هدایت نگردد، حتی می تواند باعث رسیدن آسیب به مردم گردد، زیرا موقعی که مردم برای گریه آماده می شوند و پیش از آن خیلی درست هدایت نگشته باشند، ظرفیت وجودی آن ها مانند یک آبکش می باشد که هر چیزی نیز به آن داخل شده و سریعا از آن خارج می شود ولی توجه نمودن به آیات داخل قرآن نیز، این ظرفیت را در وجود افراد می سازد و سبب کسب ثواب روضه های خانگی می شود. اگر که این جلسات بر طبق قرآن محوری باشد و بر اساس موعظه محوری پیش رود، حتما که مرثیه سرایی کاملا ماندگار می گردد، دقیقا مثل همان کاری که امام صادق(ع) اجرا می کردند و پس از گقتن نصایح و ترسیم کردن خطوطی مشخص، به سراغ ذکر مصیبت میرفتند. اما متاسفانه در زمان حاضر، ما جوانان کشور را به یک سمتی بردیم که تنها به روضه خوانی و نیز سینه زنی کردن علاقه مندند و باید دانست که این موضوع خیلی خطرناک است، چون احتمال دلزده شدن و نیز ایجاد شبهات برای جوانان وجود دارد ولی اگر که با سنت قبلی و قرآن محوری جلو برویم و البته کتاب قرآن، گل سرسبد در داخل یک جلسه گردد و البته به جای این که دو ساعت تمام روضه خوانی کنیم، فرصت را تقسیم بندی نماییم و روضه های خوانده شده به صورت هدفدار و بر طبق معرفی کردن دین ابا عبدالله الحسین(ع) باشد، حتما به نتایج ثواب روضه های خانگی بطورخیلی بهتری خواهیم رسید و البته که مردم هیچ وقت از روضه خوانی اشباع نگشته و نیز به بن بست نخواهیم خورد، زیرا قرآن کتابی کاملا هدایتگر می باشد و راه را برای ما روشن کرده و همه ی مستمعین به یک فیض واقعی و عالی می رسند.

ثواب روضه های خانگی

ثواب روضه های خانگی

همان گونه که گفتیم روضه فقط به معنای گریه کردن صرف نمی  باشد  و ما در پی تبیین نمودن هدف امام حسین(ع) به معنای اصلاح گرایی می باشیم، پس اگر که این هدف نیز به طور پیاپی تکرار شود، خیلی از مشکلات اخلاقی جامعه برطرف می گردد، چون افراد و نیز جوانان با طرح کردن سوالات و نیز شبهات خود و البته دریافت جواب از یک مرجعی معتبر هم می توانند که درس های بسیاری را گرفته و نیز از خیلی از آسیب ها هم فاصله بگیرند. وقتی که جلسات روضه انجام شده و تحت عنوان یک مدرسه ای قرآنی کار کند، اشخاص به درستی نیز هدایت گشته و به ثواب روضه های خانگی  رسیده و در راه دستورات الهی اقدام به حرکت می کنند. مقصدی که ائمه نیز در پی آن بودند و البته ما هم می توانیم که با همین راه، به اهدافی مهم دست یابیم. صحیح است که ما نیز در هیات هایی که چند هزارنفری می باشند قدرت خود را هم به رخ  همه ی دشمنان شیعه خواهیم کشید ولی روضه های خانگی نیز اجتماعات خیلی باارزشی هستند و قادرند که بنیان خانواده ها را نیز تقویت نموده و گسست های ایجاد شده امروزی در داخل خانواده را هم از میان ببرند.

ثواب روضه های خانگی سبب افزایش طول عمر انسان و روزی می گردد

در خیلی از روایات نیز آمده است که  پیامبر گرامی اسلام فرمودند:«آن خانه ‌ای که در آن خانه قرآن بسیار تلاوت گردد، خیر و برکتش نیز زیاد گشته و اهل آن خانه هم در وسعت قرار خواهند گرفت و آن منزل برای اهل آسمان خواهد درخشید، به همان گونه ای که ستارگان هم بر اهل زمین می ‌درخشند». جز اینکه مجالس روضه با تلاوت کردن قرآن آغاز می گردد، یاد کردن اهل بیت نیز مصداق یاد کردن خدا هست و در قالب این حدیث در باب ثواب روضه های خانگی هم قرار می‌گیرد.

بررسی ثواب روضه های خانگی

ثواب روضه های خانگی سبب انجام صله رحم

ثواب روضه های خانگی سبب تقویت شدن روابط بین اهل محل و نیز خانواده می‌ گردد. به خصوص در  داخل خانه‌های آپارتمانی نیز این روضه‌ها همواره  می‌تواند سبب آشنایی خیلی بیشتر بین همسایه‌ها با هم شود. مجالس روضه خانگی مکان بسیار مناسبی جهت صله رحم کردن با اقوام و نیز آشنایان می باشد. در داخل این مجالس اصلا از سلسله مراتب هیچ خبری نمی باشد و نه هیچ ساختار سازمانی جهت نظم بخشی خاص به امور وجود دارد، که البته همین موضوع سبب می‌شود که اشخاص شرکت کننده داخل روضه با یک هم ‌دلی خیلی بیشتر امور را به پایان برسانند و از ثواب روضه های خانگی بهره مند شوند.         

ثواب روضه های خانگی جهت ایجاد ارتباط بین روحانیون و عزاداران

یکی از ثواب های آن نیز ایجاد یک ارتباط صمیمانه ما بین عزداران حاضر در مجلس و روحانیت می باشد. در طی این مجالس افراد می‌توانند که مشکلات دینی خود و نیز سوالات شرعی که دارند را خود با فرد روحانی در مراسم در میان بگذارند و به شکل مستقیم جواب سوالات را اخذ کنند. فرد صاحب ‌خانه هم باید که توجه زیادی داشته باشد و برای مجالس خود از یک شخص روحانی خیلی با سواد بهره ببرد.

ثواب روضه های خانگی در آشنایی و انس کودکان با ائمه اطهار

در داخل روضه‌های خانگی نیز فرزندانمان از همان دوران کودکی می‌آموزند تا این که چگونه بتوانند با اهل بیت یک ارتباط خوب برقرار نمایند و به شکل غیرمستقیم هم مسائل دینی مهم را می توانیم به آن ها بیاموزیم. البته که در آن منزل هایی که در آن مراسم روضه اجرا می‌شود نیز، کودکان با همکاری در برگزاری مراسم و پذیرایی نمودن از مهمانان نیز در لذت پذیرایی کردن از عزاداران ائمه هم شریک گشته و هم چنین مسئولیت پذیری را فرا می گیرند.

ثواب روضه های خانگی درکمک به آگاهی از گرفتاری اقوام و آشنایان

در این دوره کمتر کسی  وجود دارد که از احوال و مشکلات زندگی دوستان خود و آشنایان آگاه باشد. ثواب روضه های خانگی این است که یک فرصت خوبی می باشد که از درگیری ها و گرفتاری‌های اشخاص اطرافمان آگاه شویم و البته یک قدمی حتی خیلی کوچک جهت رفع آن مشکل برداریم. از جمله ثواب روضه های خانگی در این زمینه نیز ایجاد کردن یک صندوق قرض‌الحسنه در داخل برخی از این مجالس روضه است. این صندوق حتما می‌تواند که گرفتاری‌ های مهم مالی و نیز معیشتی افراد شرکت‌کننده را در داخل روضه‌ها برطرف نماید.


همچنین ببینید :

متن دعوت برای روضه های خانگی و زنانه


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...