شماره چشم تا چه سنی بالا می رود

چطور بینایی با افزایش سن تغییر می کند ؟ پزشکان می گویند: هرچه سن مان  بالا می رود، تغییرات مربوط به بینایی آغاز می شود- خصوصاً که به دهه 60 و بعد از آن می رسیم.برخی از این تغییرات مثل عدم توانایی در خواندن مطالب ریز کاملاً طبیعی است و هیچ نوع بیماری را نشان نمی دهد. عینک مطالعه راه حل خوبی برای این شرایط است.

گرچه آب مروارید می تواند یک بیماری وابسته به سن محسوب شود ، اما در بین سالمندان بسیار رایج است و با جراحی آب مروارید می توان آن را به راحتی درمان کرد.
با این حال ، برخی از ما بیماریهای چشمی وابسته به سن را تجربه خواهیم کرد که با بزرگتر شدن ، پتانسیل بیشتری برای تأثیرگذاری بر کیفیت زندگی ما دارند. این شرایط شامل گلوکوم ، دژنراسیون ماکولا و رتینوپاتی دیابتی است.

شماره چشم تا چه سنی بالا می رود

بینایی مرتبط با سن تغییر می کند

پرسیبوپیا

بعد از گذشت 40 سال ، متوجه می شوید تمرکز روی اشیاء در نزدیکی دشوارتر است. دلیل این است که لنز درون چشم شروع به از دست دادن توانایی خود در تغییر شکل می کند - فرایندی به نام پرسیبوپیا.مدتی می توانید با نگه داشتن مطالب  دورتر از چشمان خود ، این کاهش تدریجی در توانایی تمرکز را جبران کنید. اما در نهایت به عینک ، لنزهای پیشرونده یا لنزهای تماسی چند کانونی نیاز خواهید داشت.

برخی از گزینه های جراحی اصلاحی برای پروتزوپیا نیز وجود دارد ، از جمله موارد استفاده از قرنیه ، مونوویژن لیزیک ، کراتوپلاستی رسانا و تبادل لنزهای انکساری.همانطور که شما در طی دهه 50 و بعد از آن سن خود را ادامه می دهید ، پیرسوپیا پیشرفته تر می شود. ممکن است نیاز به تغییرات مکرر در نسخه های عینک یا لنزهای تماسی را متوجه شوید.

به عنوان نمونه ، شما ممکن است برای کارهای عادی به یک جفت عینک  نیاز داشته باشید و دیگری که بر محدوده های متوسط ​​برای کار راحت تر با رایانه کاربرد دارد.

آب مروارید

اگرچه آب مروارید یک بیماری چشمی وابسته به سن محسوب می شود ، در میان سالمندان آنقدر شایع است که ممکن است به عنوان یک تغییر پیری طبیعی طبقه بندی شوند.طبق گفته های کلینیک مایو ، تقریبا نیمی از 65 ساله ها تا حدودی شکل گیری آب مروارید را در چشم خود دارند. با وارد شدن به دهه 70 خود ، درصد حتی بیشتر است.


همچنین بخوانید :

ایا ضعیفی چشم خوب میشود


خوشبختانه ، عمل جراحی آب مروارید مدرن بسیار ایمن و مؤثر است که معمولاً 100٪ بینایی که از نظر شکل گیری آب مروارید از بین می رود ، ترمیم می شود.اگر متوجه تغییر دید در اثر آب مروارید هستید ، درمورد علائم خود با پزشک چشم خود دریغ نکنید.

همچنین ، اکنون گزینه هایی برای امتحان کردن لنزهای چند منظوره یا قرار گرفتن در لنزهای داخل چشمی وجود دارد که به طور بالقوه می تواند تمام محدوده بینایی را احیا کند ، بنابراین نیاز شما به عینک را کاهش می دهد.

تغییرات بینایی مربوط به سن

با وجود تغییرات بینایی وابسته به سن که اجتناب ناپذیر است ، ممکن است شما بتوانید چشمان خود را برای یک عمر سالم نگه دارید.

شماره چشم تا چه سنی بالا می رود

دژنراسیون ماکولا

همچنین دژنراسیون ماکولا وابسته به سن یا AMD گفته می شود ، دژنراسیون ماکولا علت اصلی نابینایی در سالمندان است. براساس آمار موسسه ملی چشم (NEI) ، بیش از دو میلیون نفر در حال حاضر دچار دژنراسیون ماکولا وابسته به سن هستند. و با توجه به پیر شدن جمعیت ایالات متحده ، پیش بینی می شود این تعداد تا سال 2050 بیش از دو برابر شود و به 5.4 میلیون نفر برسد.

گلوکوم

خطر ابتلا به گلوکوم با هر دهه بعد از 40 سالگی افزایش می یابد ، از حدود 1 درصد در دهه 40 تا 12 درصد در دهه 80.

رتینوپاتی دیابتی

بیش از 10 میلیون نفر بالای 40 سال شناخته شده به دیابت مبتلا هستند. در میان دیابتی های شناخته شده بالای 40 سال ، NEI تخمین می زند که 40 درصد دارای نوعی رتینوپاتی دیابتی هستند که می تواند منجر به از بین رفتن دائمی بینایی شود.

سایر تغییرات چشم مربوط به سن

در حالی که ما غالباً به پیری فکر می کنیم چون مربوط به شرایطی از قبیل آب مروارید است ، با بزرگتر شدن ، تغییرات ظریف تر در بینایی و ساختار چشم ما نیز اتفاق می افتد.

این تغییرات شامل موارد زیر است:

با افزایش سن معمولا بعد از 30 سال ، ماهیچه هایی که اندازه مردمک و واکنش نور ما را کنترل می کنند ، قدرت خود را از دست می دهند. این امر باعث می شود که قرنیه کوچکتر شود و نسبت به تغییرات نورپردازی محیط کمتر واکنش نشان دهد.

به دلیل این تغییرات ، افراد دهه 60 خود برای خواندن راحت سه برابر بیشتر از نور محیط نیاز دارند تا 20 سالگی.

همچنین سالمندان هنگام بیرون آمدن از یک ساختمان کم نور مانند یک سالن سینما احتمالاً در معرض تابش نور خورشید و تابش خیره کننده هستند. عینک با لنزهای فتوکرومیک و پوشش ضد انعکاس می تواند به کاهش این مشکل کمک کند.

شماره چشم تا چه سنی بالا می رود

چشمهای خشک

با افزایش سن ، بدن ما اشکهای کمتری تولید می کند. این امر به ویژه در مورد زنان بعد از یائسگی صادق است. اگر احساس سوزش  و یا سایر ناراحتی های چشمی مربوط به خشکی چشم را تجربه کرده اید ، در طول روز  از اشک های مصنوعی استفاده کنید ، یا در مورد سایر گزینه ها از جمله نسخه های داروهای خشکی چشم ، با پزشک چشم خود مشورت کنید.

از دست دادن بینایی محیطی

پیری همچنین باعث از بین رفتن طبیعی بینایی محیطی می شود و اندازه میدان بینایی ما تقریباً یک تا سه درجه در هر دهه از زندگی کاهش می یابد. با رسیدن به دهه 70 و 80 ممکن است شما از بین رفته میدان بینایی محیطی 20 تا 30 درجه داشته باشید.

از آنجا که از بین رفتن میدان دید ، خطر تصادفات خودرو را افزایش می دهد ، حتماً هنگام رانندگی محتاط تر عمل کنید. برای افزایش دامنه دید ، سر خود را چرخانده و هنگام نزدیک شدن به تقاطع ها ، هر دو راه را جستجو کنید.

بینایی رنگ کاهش یافته است

سلولهای موجود در شبکیه که وظیفه بینایی رنگ را دارند و در سن بالاتری قرار دارند ، باعث کاهش حساسیت می شوند و باعث می شوند رنگها کم رنگ تر شوند و تضاد بین رنگهای مختلف کمتر مورد توجه قرار گیرد.

به طور خاص ، رنگهای آبی ممکن است پژمرده یا "شسته شده" به نظر برسند. در حالی که غالباً هیچ درمانی برای این احساس از دست رفتن درک طبیعی و وابسته به سن وجود ندارد ، اگر حرفه شما (به عنوان مثال هنرمند ، خیاطی یا برق) نیاز به تبعیض رنگی خوب داشته باشد ، باید از این ضرر آگاه باشید. با این حال ، اگر بینایی رنگ محو شده شما نیز به دلیل آب مروارید است ، با جراحی آب مروارید بیشتر از بین می رود.

شماره چشم تا چه سنی بالا می رود

جدا شدن زجاجیه

درون چشم شروع به مایع شدن و بیرون کشیدن از شبکیه می کند و باعث ایجاد "لکه ها و شناورها" و (گاهی اوقات) لکه های نور می شود. این حالت ، جداشدگی زجاجیه نام دارد.

، معمولاً بی ضرر است. اما گرفتگی های رگ چشمی نیز می توانند نشانگر شروع یک شبکیه جدا شده باشند - یک مشکل جدی که اگر بلافاصله درمان نشود باعث کوری می شود. در صورت بروز آن ، فوراً به پزشک چشم خود مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

بیشتر بزرگسالان بین 19 تا 40 سال از داشتن چشم سالم و بینایی خوب برخوردار هستند. شایع ترین مشکلات بینایی برای افراد این گروه سنی ناشی از استرس بینایی و آسیب دیدگی چشم است. با حفظ سبک زندگی سالم و محافظت از چشمان در مقابل استرس و آسیب ، می توانید از مشکلات چشم و بینایی جلوگیری کنید.

در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای حفظ چشم سالم و بینایی خوب انجام دهید:

از چشمان خود در برابر نور مرئی با طول موج کوتاه محافظت کنید. بیشتر دستگاه های دیجیتالی و چراغ های جدید LED و فلورسنت دارای طول موج های بیشتری در نزدیکی بخشی از طیف کوتاه تر یا بلوئر هستند.

از چشمان خود در برابر آفتاب محافظت کنید. خورشید اشعه مضر ماوراء بنفش (UV) منتشر می کند که می تواند در دراز مدت به چشم شما آسیب برساند. عینک آفتابی با پوشش UV-A و UV-B با پوشش کافی انتخاب کنید. علاوه بر این ، از ضد آفتاب در اطراف پوست لطیف اطراف چشم خود استفاده کنید و علاوه بر عینک آفتابی ، برای بهبود محافظت از کلاه یا ویزور نیز استفاده کنید.

سیگار نکش استعمال سیگار چشم شما را در معرض مقادیر بالای مواد شیمیایی مضر قرار می دهد و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) و آب مروارید را افزایش می دهد.به طور منظم ورزش کنید. ورزش باعث بهبود گردش خون ، سطح اکسیژن به چشم ها می شود و به دفع سموم کمک می کند.

سالانه معاینه چشم انجام دهید. اگرچه بینایی به طور کلی در طی این سالها پایدار می ماند ، ممکن است مشکلات بدون علائم یا علائم آشکار بروز کند. بهترین راه برای محافظت از بینایی شما از طریق معاینات منظم و منظم متخصص چشم است.

انجمن بینایی سنجی آمریکا توصیه می کند بزرگسالان 19 تا 40 ساله حداقل هر دو سال یک بار معاینه چشم انجام دهند. اگر به دلیل سابقه خانوادگی بیماری چشمی ، دیابت ، فشار خون بالا یا مشکلات بینایی گذشته در معرض مشکلات چشمی هستید ، پزشک بینایی سنجی شما ممکن است معاینات مکرر را توصیه کند. در صورت مشاهده تغییر در بین معاینات ، با پزشک خود تماس بگیرید. تشخیص و درمان زود هنگام مشکلات می تواند به حفظ بینایی خوب برای بقیه زندگی کمک کند.

تهیه کننده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...