علت سردردی که به چشم می زند

انواع سردرد وجود دارد، در بعضی مواقع سردرد ها ناشی از مشکلات چشمی می باشند. در این مطلب به گوشه ای از این موضوع اشاره می کنیم.

سردرد ناشی از چشم

بعضی از  یماریهای چشمی وجود دارند که فرد را دچار سردرد می کند و معمولا هم با سروصدای زیادی ظاهر می شوند. و علائمی مانند تاری دید و هاله اطراف نورها،  و حساسیت شدید به نور آفتاب یا چراغ ، و فرد را دچار درد چشم و سر و قرمزی و التهاب در ناحیه چشم را برای فرد در پی دارد.

عیب های ناشناخته ای در چشم مانند دوربینی و آستیگمات معمولا علت ایجاد سردرد نیستند،

اما در افرادی که زمینه سردردهای عصبی و یا میگرنی را دارند، می تواند سبب زیاد شدن  و افزایش حملات سردرد می شود.

باید این را خوب بدانیم که اینگونه اختلالاتی که در  چشم به وجود می آید معمولا ناشی از  خستگی زودرس در چشم می نمایند و حتما به کارایی چشم کمک می کند.

حتما برای شما هم این موضوع پیش آمده است که در پشت چشم خود دچار درد شوید و این درد باعث شود که دچار سردرد هم شوید. این درد گاها به زیر ابروها هم می رسد، اگر دچار این درد شده اید حتما سریعا به دنبال درمان آن باشید و به پزشک متخصص اطلاع دهید زیرا این علائم از جمله نشانه هایی است که در درد چشم و سر به وجود می آید.

دردی که در  پشت چشم به وجود می آید معمولا نشانه هایی را در پی دارد، و دلیلش  از یک مشکل بزرگ منشا می گیرد به گفته متخصصان، علت درد چشم همیشه مشخص نیست. درد می تواند شدید و قوی باشد، و می تواند بسیار آزار دهنده و کسل کننده هم باشد و زندگی فرد را برای مدتی مختل کنند.

تب، گریه کردن، قرمزی، بی حسی، دو بینی، ضعف، حساسیت به نور، فشار سینوسی از علائم درد چشمی می باشند.

علت درد های چشمی را بشناسید

سینوزیت

سینوزیت ها دو نوع می باشند. نوع اول  سینوزیت حاد می باشد  که  به دلیل سرماخوردگی و بیماری های عفونتی به وجود می آید، و خیلی هم  بسیار پر سر و صدا می باشد و علائمی مانند: تب و درد شدید را دارد. و نوع دوم سینوزیت مزمن می باشد که متأسفانه اکثر مردم کشور ما به آن دچار می شوند و خیلی ها ازاین نوع سینوزیت رنج می برند. البته علائم ابتلا به سینوزیت بسیار زیاد می باشد. و فقط نمی توانیم با درد پشت کاسه چشم متوجه شویم که دچار سینوزیت شده ایم.


همچنین بخوانید :

علت سردردی که از خواب بیدار می کند


التهاب عصب بینایی

از دیگر سردرد های چشمی التهاب عصب بینایی می باشد که  علاوه بر اینکه تاری دید را به وجود می آورد و درد چشمی ایجاد می کند. افرادی که به التهاب عصب بینایی مبتلا  و دچار می شوندف معمولاً با حركت دادن چشم  خود دردشان بیشتر می شود.

زونای چشمی

زونای چشمی بیماری است که بر اثر ویروسی شدن نمایان می شود، و با  فعال تر شدن ویروس آبله مرغان در اعصاب حسی چشم اتفاق میافتد. علائمی که نشان دهنده  زونا می باشد  با درد شدید و قرمزی بوجود می آید. معمولاً در بیماری زونای چشمی که با سردرد همراه است درد یكی دو روز قبل از ظاهر شدن اثرات آن در سر و چشم شروع میشود و تا مدتی پس از بروز دانه ها ادامه دارد. البته در بعضی افراد ممكن است درد ناشی از زونا حالت شدیدی داشته باشد واین بیماری و درد تا ماهها پس از بیماری فرد را اذییت کند. در صورتیكه زونای چشمی علاوه درگیری پوست اطراف چشم ، بافتهای داخل چشم را نیز درگیر كرده  و فرد را دچار سردرد می کند. و همین موضوع باعث بدتر شدن سردرد فرد می شود.

دردهای صورت و چشمی

گاهی اوقات دردهایی در  ناحیه صورت به وجود می آبد و ممكن است با درد چشم اشتباه گرفته شود. از جمله بیماری های اعصاب حسی صورت ، بیماری های سینوس های سر و درد دندان ها و فك فوقانی گاهی ممكن است با درد چشم اشتباه گرفته شود.

در بعضی مواقع  فرد احساس میكند كه چشمش تیر می كشد. این حالت که معمولاً چند ثانیه بعد از ظاهر شدن طول می كشد و سریعا از بین میرود. اگر فرد این حالت را زیاد داشته باشد و مدت آن كوتاه هم باشد ایرادی نداردو  علت خاص و خطرناکی هم ندارد و نیاز ندارد به دکتر مراجعه کنید و  بررسی و درمان هم نمی خواهد؛ اما اگر این حالت را همیشه داشتید یا با مشكلات چشمی یا عوارض عصبی و سردرد های شدید همراه بود، ممكن است عوارض ناخوشایندی را داشته باشدو  ناشی از تحت فشار بودن اعصاب حسی باشد و بیماری های قلبی و عروقی یا تومورها را در پی داشته باشد، كه در این حالت است که باید به بررسی برای پیدا کردن علت این بیماری و عاضه و درصورت امكان درمان آن ضروری می باشد.

نور هراسی یا ترس از دیگر عوامل سردرد های چشمی می باشد و باید بدانید که نور نوعی ارتباط و  احساس مرتبط با درد چشمی و سر درد  است كه در بعضی از حالتهای چشمی بوجود می آید. در این وضعیت است که فرد احساس این را دارد كه به نور نگاه میکند درد آن بیشتر می شود، و به همین دلیل است كه چشمها و پلكهای خود را را در حالت نیمه بسته یا بسته نگه می دارد و تمایل دارد در محیط نیمه تاریك یا تاریک باشد. شایعترین علتهای نور هراسی بیماریهای قرنیه ای  و التهابهایی است که در داخل چشم به وجود می آید. البته باید این را به اطلاعات خود اضافه کنید که بیماریهای دیگری هم می توانند عامل نور هراسی باشند مانند: میگرن ، مننژیت و و خونریزی داخل جمجمه که بیماری هایی هستند که برای کاهش درد سر و .... درمان شوند.

سردردهای ناشی از آفتاب

سردرد ها و دردهای چشمی هم وجود دارد که وقتی كسی در معرض نور شدید خورشید قرار می گیرد به آن دچار می شودو باعث می شود که مردمک چشمهای فرد دچار شده به این عارضه تنگ شود و فرد ناخودآگاه پلكهایش را تا جایی كه امكان دارد تنگ میكند و می بندد که نورخورشید را کمتر ببیندو همین کار که مداوم مردمك و عضلات پلك را جمع و تنگ می کنیم میتواند اساس اصلی و دلیل مهم ایجاد سردرد ( مخصوصا در ناحیه پیشانی سر ) شود. اگر شما هم جزئ اون دسته از افرادی هستید که همیشه پس از اینکه در معرض آفتاب قرار می گیرید، دچار سردرد می شوید باید از عینك آفتابی و كلاه لبه دار استفاده کنید و به رفع سردردتان كمك كنید تا آن را کاهش دهید.

سردردهایی که ناشی از قطره های چشمی  بوجود می آیند

در جریان باشید که بطور كلی مصرف قطرههای چشمی میتوانددلیل این باشد که شما باعث سوزش و ناراحتی خفیف در چشم خود شود و دچار سردرد شوید. در این مواقع فرد مبتلا شده که به پزشک مراجعه می کند یا در مصرف خودسرانه  از قطره پیلوكارپین كه در برخی از بیماران مبتلا به گلوكوم مورد استفاده قرار میگیرد، باعث میی شوند که در ناحیه جلوی سر و بخصوص درد ابروها  احساس درد کنند. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که بعد از اینکه چند بار از این قطره مصرف کنید درد شدت كمتری را پیدا می کند و فرد مبتلا شده با این قطره سازگار میشود و چشم او به قطره عادت می کند. اما حتما بدانید که وقتی سردرد مقاوم شد و از بین نرفت  لازم است این قطره قطع شود و داروی دیگری به جای آن استفاده  شود. که این اتفاق با دستور پزشک انجام می شود.

یکی دیگر از علت های درد در زیرابرو و پشت کاسه چشم, سردرد خوشه ای می باشد که معمولا برخی افراد به آن دچار می شوند و با آن آشنا هستند، که به عنوان سردرد چکشی شناخته شده است.این نوع سردرد,با درد بسیارشدید همراه است و شروع می شود و فرد را کلافه می کند و چندبار درروز تکرار می شود  و گاها هفته ها و ماهها هم به طول می انجامد ,گاها متوقف می شود و دوباره تکرار میشود. این نوع سردرد بیشتر در آقایان و در افراد میانسال رخ می دهد. دلیل اصلی و مشخص و  دقیق سردردخوشه ای هنوز یافت نشده است. البته دانشمندان و پزشکان  حدس میزنند به تنظیم نامناسب هیستامین و سروتونین مربوط است . از عوامل اصلی این سردردها میتوان از الکل , نور شدید, کار زیاد,گرما,سیگار و دارو را نام برد.

عفونت

عفونت می تواند یکی از اصلی ترین علت بروز درد پشت کاسه چشم  و سردرد و ابتلا به عفونت هایی باشد که در چشم و یا اطزاف آن بوجود می آید.  

آب سیاه چشم

افزایش فشاردر چشم و سردرد ناشی از آن بخاطر بیماری به نام آب سیاه می باشد، این درد که باعث درد در  زیر ابرو و پشت کاسه چشم میشود. این درد زمانی رخ می دهد و ایجاد میشود که  که فشار و استرس شما زیاد باشد ,و عصب های بینایی شما دچار مشکل شده باشد, و ممکن است فرد نتواند خوب ببیند. البته دلیل آب سیاه هم هنوز به طور دقیق و مشخص معلوم نیست.

اسپاسم ماهیچه

اسپاسم هایی هستند  که درابرو و پلک  فرد بوجود می آید و این بیماری باعث می شود که در نواحی ابرو لرزشهایی غیر ارادی دیده شود که به نام بلفارواسپاسم خوش خیم نامیده می شود. اسپاسم ها معمولا دردش چندروز طول میکشد و بعد کاهش می یابد. علت هایی که می تواند این بیماری را تشدید کند، کم خوابی یا برنامه خواب نامنظم می باشد.

التهاب شریان گیجگاهی

یکی دیگر از علت های درد چشم که باعث سر درد هم میشوند، دردزیرابرو و پشت کاسه چشم است که  می تواند برگزرفته  از بی نظمی و ناهنجاریهای عروق خونی نزدیک چشم ها و یا مشکلات عصبی در چشم باشد.

میگرن

از علائم دیگری که سردردش به چشم می زند میگرن را می توان  نام برد که از جمله دردناک ترین انواع سردرد ها می باشد.  و باید بدانید که اصولا درد های میگرنی یک ریشه ارثی و حقیقی  دارند و از والدین به فرزندان انتقال داده می شوند. درد های میگرنی در ابتدا در یک قسمت از سر شروع می شوند و به تدریج تمام سر را در بر می گیرند. کسانی که دچار این مشکل می شوند دلشان می خواهد در یک اتاق تاریک و آرام تنها باشند. تا درد این بیماری عذاب دهنده کاهش یابد.

از علت های مهم و شایع سردرد که به چشم هم می زند خستگی چشم ناشی از عیوب‌انکساری یا انحراف چشم مخفی می باشد. که افراد زیادی دچار این مشکل مزمن می شوند و با آن دست و پنجه نرم می کنند و هرکدامشان برای درمان این بیماری پزشکی متخصص را انتخاب کرده اند.  گرچه عیوب انکساری و انحراف چشم مخفی باید در صورت وجود تصحیح شوند و گاهی تصحیح آن‌ها به بهبود سردرد کمک می‌کند، اما در اغلب موارد سردرد ربطی به شماره عینک فرد ندارد. البته برخی از بیماری‌های چشمی می‌توانند سردرد ایجاد کنند و برخی از انواع سردرد نیز با علائم چشمی همراه هستند، اما در اکثر افراد مبتلا به سردرد نتیجه معاینه چشم کاملاً طبیعی است.

نوع خاص و کمیاب دردی وجود دراد که باعث درد سر و چشم می شود،میگرن شبکیه می باشد که  نوع خاص نادری از بیماری میگرن است که زمانی که سرخرگ ها منقبض می شوند این بیماری ظاهر می شود و یک مشکل در بینایی بوجود می آورد که سریعا خوب می شود. این اختلال بینایی بصورت سیاه شدن بخشی از میدان بینایی در یک چشم یا حتی کوری کامل یک چشم نمایان می شود و فرد را دچار نگرانی می کندو در  کمتر از یک ساعت به حالت اولیه خود برمی گردد و خوب می شود.

مننژیت:

از جمله دیگر بیماری های چشمی و سردرد ها ، مننژیت یا التهاب پرده‌های مغزی بوجود می آید و هم سردرد را ایجاد می کند  و هم می تواند فرد را دچار فلج چشمی کند و باعث شود چشمهای بیمار انحراف پیدا کنند. در بعضی مواقع این بیماری آنقدر شدید است که می تواند باعث ترس از نور و درد در موقع حرکات چشم فرد  شود.

خونریزی مغزی:

از دیگر علت های سردرد که باعث درد چشم هم می شود خونریزی می باشد که داخل جمجمه اتفاق می افتد و  ممکن است باعث شود چشم فرد فلج شود و یا دچار دوبینی و خونریزی در شبکه چشم شود.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...