متن دعوت برای روضه های خانگی و زنانه

روضه های خانگی و زنانه مجالسی است که زنان در آن جمع می شوند و برای عزاداری هایی از قبیل شهادت ائمه اطهار روضه می خوانند. این مجلس در خانه ها و یا زینبیه ها انجام میشود و مداحان خانم به راحتی و طوری که نامحرم صدای آنها را نشنود مجلس خود را برپا می کنند.

ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله فرصت خوبی است برای به خود آمدن و تامل در رفتار و منش آن بزرگوار.

 برادر عزادار و گرامی جناب آقای ... از شما دعوت می کنیم تا در مجلس سوگواری و روضه خوانی عاشقان اهل بیت که در منزل شخصی این حقیر برگزار خواهد شد شرکت نمایید تا همگی با هم از برکات این مجلس نورانی بهرمند شویم. خداوند عزادری های همه ما را مورد قبول نموده و در قیامت ان ها را وسیله ی شفاعتمان قرار دهد. آمین

" " " " "

ایام سوگواری امیر المومنین علی علیه السلام را خدمت شما خواهر عزیز تسلیت عرض می نماییم و ارزو می کنم سوگواری و عزاداری هایتان مورد قبول حق تعالی قرار بگیرند. به همین مناسبت مجلس عزاداری و روضه خوانی در منزل خواهر بزرگوارمان سرکار خانم... برگزار خواهد شد. از شما عزیز سوگوار خواهشمندیم با حضور خودتان ما را در انجام این امر مهم یاری دهید.

" " " " "

به یاد مظلومیت آقا و سرورمان حضرت ابا عبدالله (ع) و به یاد تنهایی و شجاعت بانوی صبر و استقامت حضرت زینب (ص) روضه ای به پا کرده ایم. از شما عاشقان اهل بیت دعوت می کنیم که در این مراسم حضور پیدا کنید. از خداوند بزرگ می خواهم سوگواری و عزاداری های مان را مورد قبول قرار داده و آن ها را کفاره گناهانمان قرار دهد.

" " " " "

شهادت بانوی دو عالم، ساقی کوثر و دخت رسول الله (ص) را خدمت شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض می نماییم‌. به همین مناسبت مجلس روصه خوانی و سوگواری در منزل این بنده حقیر برگزار خواهد شد و به یاد مظلومیت فاطمه و تنهایی علی اشک خواهیم ریخت. حضورتان سبب خوشحالی اقا امام زمان (عج) خواهد شد.

" " " " "

بدونه شک رحلت جانسوز سرور و پیشوایمان حضرت محمد (ص) یکی از دردناک ترین و تاسف برانگیز ترین اتفاق در زندگی همه عاشقان آن حضرت می باشد. ضمن عرض تسلیت به مناسبت این مصیبت عظما از شما برادر مسلمان دعوت می نمایبم تا در مجلس روضه ای که به همین مناسبت در منزل خاندان ... می شود حضور به هم رسانید.

" " " " "

دوباره ایام رضا رضا گویان آمد و دنیا غرق در ماتم و اشک شد. فرا رسیدن سالگرد شهادت شاه خراسان حضرت امام رضا (ع) را خدمت شما تسلیت عرض می نماییم. از خداوند بزرگ سپاسگزاریم که فرصتی دیگر مهیا شد تا در این ایام مجلس سوگواری و روضه آن امام عزیز را بر پا کنیم. از شما خواهر / برادر عزیز دعوت می کنیم که به رسم هر ساله در این مراسم شرکت نمایید و ما را با امدنتان سر افراز فرمایبد.

" " " " "

ایام سوگواری یار و یاور پیامبر نور و رحمت حضرت خدیجه کبرا فرا رسید و ما بر آن شدیم که روضه ای به همین مناسبت در منزل خواهر مان... برگزار کنیم از شما دعوت می کنیم که در این عبادت بزرگ همراه ما باشید. سوگواریتان مقبول درگاه حق تعالی.

" " " " "

آشنایی با روضه های خانگی و زنانه

روضه های زنانه و خانگی تاریخچه ی مشخصی ندارند، با این حال در بعضی از بخش های تاریخ آورده شده است، هنگامی که رضاشاه دستور داد تا برگزاری مجلس های عزاداری در مسجد و همچنین تکیه ها را ممنوع اعلام کنند  مردم به سمت روضه های خانگی رفتند. برگزاری این مجالس خانگی به قدری سرشار از معنویت بود که تا زمان کنونی هم از بین نرفته است.

در نتیجه امروزه بانوان بسیاری در بازه های زمانی هفتگی، چند بار در هفته، ماهانه و یا روزهایی که مناسبت خاصی دارند در این مجالس روضه شرکت می کنند و به عزاداری مشغول می شوند. با این حال الزامی برای تاریخ و بازه زمانی آنها وجود ندارد.

به طور معمول برگزار کننده یا بانی مجلس در تاریخی تعیین شده که می تواند به صورت هفتگی و یا ماهانه باشد منزل خود را برای برگزاری روضه اباعبدالله و دیگر ائمه اطهار وقف می‌کند. آشنایان و اهل محل هم از این تاریخ اطلاع دارند و در این مراسم شرکت می کنند. در دوران قدیم که برگزاری مراسم روضه به شکل خانگی رواج بیشتری داشت شخصی که هم در سخنرانی هم روضه خوانی و در برخی موارد در بیان مسائل شرعی مهارت داشت، در زمان هایی که از قبل تعیین شده بود خود را به منازل افراد صاحب روضه می رسانده است. البته در حال حاضر هم هنوز این مراسمات با کمی تغییر و به روز رسانی برگزار می شود، که در ادامه به بیان آن می پردازیم.

وقتی تصمیم میگیرید که  روضه زنانه برگزارکنید، اولین قدم این است  که شرایط‌ خود را بررسی کنید و ببینید که قصد دارید در چه سطحی مجلس روضه را برگزار کنید و مکان آن کجاست. همچنین باید مخاطبان روضه را مشخص کنید و اینکه چه نوع پذیرایی می خواهید داشته باشید. به عبارتی خیلی ساده تکلیف خود را مشخص کنید که هدف شما از برگزاری این مراسم چیست.

در برپایی مراسم روضه خوانی خانگی خوب است کسانی که با شما هم دل هستند و همکاری خوبی با هم دارید را با خود همراه سازید. این همراهی می تواند به شکل های گوناگونی مانند همکاری جهت در اختیار گذاشتن خانه و پارکینگ و ظروف پذیرایی و بسیاری موارد دیگر باشد.این موضوع علاوه بر اینکه در برپایی مراسم به نحو احسن کمک فراوانی می‌کند، توانایی شما در برگزاری این مجلس را بیشتر می‌کند. نکته مهمی که برای همکاری وجود دارد این است که مراقب باشید، مدیریت کاملا منسجم و بسیار دقیق و منظم باشد و دوگانگی به وجود نیاید که ندانید چه اتفاقی می خواهد رخ دهد.

برای کسانی که عاشق امام حسین و اهل بیت هستند، مجالس روضه خانگی، که علاوه بر ایام شهادت و ماه های محرم و صفر، تقریبا در کل سال در خانه ها و حسینیه ها و زینبیه های کوچک خانگی برگزار می شود، یکی از مهمترین فرصت های حضور در این فضای معنوی به حساب می آید.

یکی از مهمترین قسمت های روضه خوانی افرادی هستند که در این مجلس حاضر می شوند. در ابتدا باید مشخص شود که روضه ای که برگزار می شود به صورت خانوادگی یا برای عموم است. به این خاطر که نوع پذیرایی از فامیل با پذیرایی از مردم یک محل که به روضه می آیند فرق می کند. هنگامی که از فامیل برای شرکت در روضه دعوت می کنید شاید بهتر باشد اعلام کنید که مجلس کوچکی برای عزاداری به پا شده و انتظار مهمانی خانوادگی را نداشته باشند. اگر دغدغه ظرفیت خانه و جعیت حاضر در مجلس را دارید، باید در نظر داشته باشید که 10 تا 20 درصد از دعوت شدگان به مراسم نیایند و همچنین اطمینان حاصل کنید که حداقل جمعیتی که در نظر گرفته اید در مراسم حضور پیدا می کنند. می توان برای دعوت در روضه خانگی از کارت دعوت استفاده کرد.

متن دعوت برای روضه های مختلف زنانه

بسم الله الرحمن الرحیم

صلی الله علیک یا اباعبدالله

إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍ
اگر خواستی بر چیزی گریه کنی، بر حسین بن علی (علیه السلام) گریه کن.

شیعیان و دوست داران اهل بیت! خواهر محترم --------

محرم، ماه غم و مصیبت و سوگ اباعبدالله، فرا رسیده است. با حضور خود در مجلس عزای امام حسین (ع) و با اشک های خود تسلایی بر دل حضرت زهرا، سلام الله علیها باشید، و از این  معارف ناب اهل بیت عصمت و طهارت بهره مند شوید.


و کسانی که ستم می کنند، حتما می دانند که به چه جایی باز خواهند گشت.

عزادار محترم و خواهر عزیز -------- خداروشکر که بار دیگر در ماه محرم حضور داریم . از شما خواهر عزیز دعوت می‌کنیم که در مجلس عزاداری  سید الشهداء (سلام ‌الله علیه) شرکت بفرمایید تا با همدلی و عزاداری  با اهل بیت از فیض معارف آن بزرگواران بهره ببرید.


بسم الله الرحمن الرحیم

محرم آمد و کاری نکردیم
شه آواره را یاری نکردیم

عزاداران و منتظران ماه محرم! سلام

خیلی‌ها امسال در کنار ما نیستند و پارسال در مراسم روضه ما حضور داشتند. روحشان شاد.  و حسرت یک یا حسین (علیه السلام) بر دل آنان ماند و دستشان از دنیا کوتاست و برنگشتند. حالا که خدا به ما لطف داشته و زنده ماندیم تا در محرم حضور داشته باشیم، به شکرانه این توفیق دل امام زمان را خشنود کنیم و در مجلس عزای پدر بزرگوارش، پدر شهیدش شرکت کنیم. با امید به اینکه با عزاداری های خداپسندانه  بر زخم های قلب ایشان و پدران عزیزش مرهمی باشیم. برای آمرزش همه رفتگان هم دعا کنیم.


خواهر گرامی . . . .

به مناسبت ایام سوگواری بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا مراسمی را در منزل -------- در نظر گرفته ایم، با حضور گرم خود در این مراسم تسلی دل فرزندان فاطمه زهرا باشید.


شهادت امام جواد ع  را به همه ی شما عزیزان و پدر بزرگوار ایشان تسلیت عرض می نماییم .

خواهر محترم به همین مناسبت مراسمی در روز -------- تاریخ -------- رأس ساعت -------- برگزار می گردد. لذا خواهشمند است با حضور خود در این مجلس معنوی و پرفیض ما را در برپایی هر چه بهتر آن یاری فرمایید.


بدون ‌شک شهادت امام حسین (ع)‌، شور و حرارتی در دل های همه ی ما ایجاد می‌کند که تا ابد خاموش نخواهد شد.

به مناسبت اربعین حسینی جلسه دعای کمیل در منزل خواهر محترم -------- برگزار می گردد، با حضور خود در این جمع از این مراسم فیض ببرید.


سلام خدا بر شما خواهر عزادارحسینی

روزی که یزید و همراهانش با بی رحمی ابا عبدالله و یارانش را در دشت کربلا مظلومانه به شهادت رساندند و اهل بیت ایشان پاکش را به اسارت بردند، هرگز فکر نمی‌کردند که سال‌ها بعد در سرتاسر این عالم خیمه های عزای ایشان برپا می‌شود و زنان و مردان حسینی بر این مصیبت دردناک عزارداری می کنند و اشک می ریزند. خدا را شکر که آتش و عزای  این ماتم در دل های همه ما نیز هست. خواهر عزیز -------- به شکرانه ی این موهبت، در مجلس عزای اهل بیت، در منزل -------- شرکت بفرمایید و ایشان را یاری کنید. التماس دعای فراوان.


خواهر محترم . . . .

روضه فاطمه زهرا دعوت نمی خواهد، با حضور گرم خود در این روضه خوانی در زینبیه -------- با ما همراه باشید و تسلای دل فرزندان فاطمه زهرا باشیم.


هنوز باورم نیست غروب غم انگیزت را

رحلت جانگداز رسول اکرم (ص) می باشد. به همین مناسبت مراسم روضه خوانی در منزل خواهر گرامی -------- در تاریخ -------- برپا می باشد. از شما خواهر گرامی دعوت می شود در این مراسم حضور یابید تا گرمای آن بیش از پیش شود.


افتاده ای بر روی خاک و پر نداری

جز دیده ی تر مونسی دیگر نداری

آنقدر غربت می چکد از جسمت آقا

ناخواسته می گویمت مادر نداری

به مناسبت شهادت امام رضا (ع) مراسم پر فیض روضه خوانی در روز -------- در منزل خواهر --------  برگزار می شود. با حضور خود در این مراسم مجلس آن امام بزرگوار را منور کنید و در عزای علی ابن موسی الرضا شرکت کنید.


حسین جان قربان مظلومیتت آقا

وقتی محرم می آید دل ها می لرزد.

خواهر گرامی --------  از روز اول تا پایان دهه ی محرم هر روز مراسم روضه خوانی در منزل -------- برگزار می شود، لذا هر روز ساعت -------- منتظر شما هستیم تا به عزای سید و سالار شهیدان بنشینیم.


خواهر گرامی -------- ضمن تسلیت برای فرارسیدن ماه خونین و غمگین محرم و ایام عزاداری ابا عبدالله الحسین، از شما دعوت می شود بنا به مراسمی هر روز راس ساعت --------  در روضه خوانی منزل خواهر -------- شرکت نمایید.


هـیأت خواهران روضـه الـزهـراء علیها السلام به رسم هر ساله خود در دهه فاطمیه اول و دوم مراسمی را برای عزاداری فاطمه زهرا برگزار می کند. دعوت ما را جهت حضور در این مجلس عزاداری پذیرا باشید.


با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان

خواهر محترمه -------- در روز تاسوعا و عاشورای حسینی مراسم عزاداری همراه با دعای پر فیض زیارت عاشورا در زینبیه -------- برگزار می گردد از شما خواهر محترم دعوت می شود در این مراسم پربار و پر فیض شرکت کنید.


ای حسین فاطمه داغت درون قلب ماست     نهضت رسواگری روی تمام فتنه هاست

هیئت روضه العباس هر شب در منزل خواهر گرامی -------- مراسمی پرفیض روضه خوانی را با مداحی خواهر محترم -------  برگزار می کند، از شما دعوت به عمل می آید در این مراسم سرشار از معنویت شرکت کنید.


همچنین ببینید :

از ثواب روضه های خانگی چه می دانید ؟


تهیه کننده : توپ تاپ

2 نظر

  1. حمیدرضا مظلومیحمیدرضا مظلومیsays:

    من عاشق امام رضا علیه السلام هستم یا امام رضا بحق امام رضایی ارزوم برسون 🤲🤲😭

  2. ماعده محبیماعده محبیsays:

    سلام من ماعده هستم خیلی ازتون ممنونم کی چیزهای خوبی دارید