نحوه ی آموزش قناری + عکس

بسیاری از افرادی که صاحب قناری هستند، آن‌ها را برای نشستن روی دست، روی میله یا پرواز کردن دور اتاق آموزش می دهند و تربیت می کنند. آموزش قناری جوان کار راحت‌تری خواهد بود، اما با رعایت مواردی، می توانید بیشتر قناری‌ها را تربیت کرده و آموزش دهید. این آموزش‌ها را با آرامی و دقت انجام دهید.

قناری‌ها پرندگان پرجنب‌ و جوش و باهوشی هستند که به خاطر آوازخواندن و همراهی دوستانه‌شان با اطرافیان شناخته می‌شوند. بسیاری از مالکان قناری‌ها، آموزش قناری را برای نشستن روی دست، روی میله یا پروازکردن انجام می‎دهند و قناری‌ها را تربیت می‎کنند. اگرچه آموزش قناری جوان‌تر و کودک، کار راحت‌تری است، اما با صبر کافی و تمرین مداوم می‌توانید بیشتر قناری‌ها را اهلی کرده و آموزش دهید.

بخش 1: آماده‌شدن برای آموزش

چگونه قناری خود را آموزش دهید


اجازه دهید که قناری شما به محیط اطراف عادت کند. بهتر است که بر روی آموزش قناری به صورت تکی در یک زمان تمرکز کنید؛ یک قناری با یک قفس تنها و یک اتاق. قناری‌ها مستعد این هستند که نسبت به غریبه‌هایی که اطراف آن‌ها پیدا می‎شوند، عصبی و نگران شوند. بنابراین صبور باشید و اجازه دهید که هنگام آموزش قناری، قناری شما با محیط اطراف قفس خود آشنا شود. از ایجاد حرکت‌های ناگهانی و صداهای بلند در زمانی که وارد اتاق می‌شوید خودداری کرده تا پرنده‌ی خود را وحشت‌زده نکنید.

در چند روز اول آموزش قناری، زمان خود را با نشستن کنار قناریتان در اتاق بگذرانید. وقتی وارد اتاق می‌شوید، یک صدای آرام ایجاد کنید یا سوت بزنید، سپس همین صدا یا سوت‌زدن را با هر بار ورود دوباره به اتاق تکرار کنید. این کار به "صدای مخصوص" شما برای قناریتان تبدیل خواهد شد که نشانگر حضور شما می‎شود.

آموزش قناری همراه با عکس

    قفس او را در راستای سطح چشم نگه دارید. زمان آموزش قناری، قفس پرنده‌ی خود را آویزان کنید تا در سطح چشم با شما، قرار بگیرد؛ زیرا او با انجام حرکات شدید سر دچار اضطراب می‌شود. قفس او را در یک اتاق که فعالیت‌های روزمره‌ی خانوادگی در آن جریان دارد، قرار دهید تا او بتواند شما را ببیند و با حضور شما احساس راحتی کند.

    هنگام شب، روی قفس او را با یک پارچه‌ی سیاه بپوشانید تا او زمان شب و خوابیدن را متوجه شود. صبح‌ها این پوشش را بردارید تا او تشخیص دهد که هنگام روز و زمان فعالیت است.

    چگونه قناری را آموزش دهیم

      قناری خود را تماشا کنید. از ارتباط مستقیم چشمی ابتدای ورود و نشستن در اتاق خودداری کنید؛ زیرا بسیاری از پرندگان، ارتباط مستقیم چشمی را با خطر مرتبط می‌دانند. به جای این کار، از یک فاصله‌ی ایمن و مناسب، برای آموزش قناری، به قناری خود درون قفس نگاه کنید. همانطور که چند روز اول قناری خود را تماشا می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که او در اطراف قفس می‌چرخد و همچنین در حضور شما غذا می‎خورد، حمام می‌کند و با منقار خود بال‌هایش را تمیز می‌کند.

      زمانی که او دست از پروازکردن در اطراف و نظافت و آراستن خود برداشت، می‌توانید با او ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنید و آموزش قناری را جلوتر ببرید.

      آموزش قناری

        با قناری خود، به مدت 10 تا 15 دقیقه و دوبار در روز، به آرامی صحبت کنید. این کار به قناری شما کمک می‌کند تا طی دوره‌ی زمانی آموزش قناری، با شما آشنا شده و رابطه‌ی بین شما برقرار شود. نزدیک قفس او بنشینید، برای او سوت بزنید و با یک لحن آرام با او صحبت کنید. بعد از گذشت مدتی، او صدای شما را تشخیص می‌دهد و شما را به چشم یک دوست می‌بیند.

        اضطراب و استرس می‌تواند قناری را بکشد، بنابراین بر روی حرکت آرام و آرامش‌بخش اطراف او موقع آموزش قناری، تمرکز کنید. بعضی از صاحبان قناری یک صدای مشخص آرام، مانند زمزمه‌کردن یا هیس‌گفتن می‌سازند تا وقتی که به قفس قناری نزدیک می‌شوند، آن را تکرار کنند. قناری به "صدای مخصوص" عادت می‌کند و آن را مرتبط با صاحب خود و راحتی و آرامش می‌داند.

          بخش 2 : تعامل در قفس

          چگونگی آموزش قناری


          یک اسباب‌بازی تک، آیینه یا یک یا دو عدد میله را درون قفس او بگذارید. قفس را با تعداد زیادی اسباب‌بازی، وسایل اضافی و میله شلوغ نکنید. به این جهت که برای سلامتی قناری شما بسیار مهم است که در اطراف تکان بخورد یا پرواز کند، وسایل قفس را در کمترین حد خود نگه دارید تا قناری شما آزادانه حرکت کند.

          این وسایل را برای تنوع آموزش قناری تغییر بدهید، اما فقط یک یا دو وسیله را همزمان در قفس قرار دهید. توجه داشته باشید که چگونه قناری شما با این وسایل تعامل برقرار می‌کند و به خصوص اینکه چگونه از میله‌ای به میله‌ای دیگر پرواز می‌کند.

          همچنین می‌توانید یک ظرف آب کم‌عمق را همراه با ظرف آب معمولی او، درون قفس قرار دهید، تا بتواند هر از گاهی حمام کند. ظرف کم عمق پلاستیکی را با آب ولرم پر کنید و آن را کف قفس بگذارید. حتماً این ظرف را هر روز با سایر ظرف‌های پرنده تمیز کنید.

          نحوه ی آموزش قناری

            دست خود را با یک چیز لذت‌بخش (خوراکی) درون قفس ببرید. بعد از گذشت چند روز از گذشت آموزش قناری یعنی، تماشاکردن قناری، صحبت‌کردن با او و اجازه‌دادن به او برای بازی با اسباب‌بازی‌های درون قفس، می‌توانید قراردادن دست خود را درون قفس با نگه‌داشتن یک چیز لذت‌بخش امتحان کنید. اگرچه ممکن است قناری آن را به سرعت از شما نگیرد، اما او به حضور شما در قفس عادت کرده و آموزش خود را با یک چیز لذت‌بخش می‌بیند.

            سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم، مارچوبه، هویج، گوجه‌فرنگی و کدوسبز را خرد کنید و به عنوان همان چیز لذت‌بخش در زمان آموزش قناری به او پیشنهاد بدهید. میوه‌هایی مانند سیب، زغال‌اخته، موز، انگور، هلو و خربزه نیز می‌توانند به این عنوان به کار روند. این چیز لذت‌بخش را میان انگشت‌های خود نگه دارید تا قناری آن را راحت‌تر بردارد.

            زمانی که آن را به قناری می‌دهید، به دنبال هر نوع علائم اضطراب مانند نفس‌های تند از دهان، دورشدن‌های ناگهانی از شما و یا اینکه پرهای او به صورت صاف و کشیده در برابر بدنش قرار بگیرد، باشید. اگر متوجه هر کدام از این علائم شدید، آن خوراکی را درون قفس رها کرده و دست خود را بیرون بیاورید تا آموزش قناری رها شود. می‌توانید دادن خوراکی به او را روز بعد تکرار کنید، اما اگر او دوباره نشانه‌های اضطراب را از خودش نشان داد، دلسرد نشوید. با صبر و پافشاری کافی، او با مرور زمان راحت‌تر می‌شود و شروع به پاسخ‌گویی به رفتار شما مبتنی بر دادن خوراکی می‌کند.

            زمانی که قناریتان شروع به احساس امنیت در اطراف شما کرد، ممکن است سر خود را به سمت شما خم کرده و شما را زیر نظر بگیرد. بعضی از قناری‌ها یک پای خود را روی انگشتان شما قرار می‌دهند تا نشان دهند که به حضور شما در قفس علاقه‌مند هستند و واکنش نشان می‌دهند. اگر به نظر می‌رسد که قناری شما با گذاشتن یک پای خود بر روی انگشتان شما در مدت طولانی، احساس راحتی می‌کند، می‌توانید آموزش قناری خود را تسریع ببخشید.

            آموزش به قناری

              اگر قناری شما گاز می‌گیرد، از ابتدا همه چیز را شروع کنید. قناری‌ها به دلایل مختلف گاز می‌گیرند، اما گاز آن‌ها زیان‌آور یا خطرناک نیست. این گاز احساس یک نیش آرام را به شما می‌دهد. با این حال شما باید حتی یک گاز کوچک را به عنوان نشانه‌ی این در نظر بگیرید که در حال حاضر زمان مناسب برای آموزش قناری شما نیست. اگر قناری شما گاز می‌گیرد، دست خود را بیرون از قفس او برده و برای چند روز به مرحله‌ی تماشاکردن او در اتاق و آرام صحبت‌کردن با او در آموزش قناری برگردید. سپس زمانی که او در قفس است، سعی کنید دوباره به او خوراکی دهید.

              روش های آموزش قناری

              سعی کنید که او را بیرون از قفس نگه دارید. زمانی که او خوراکی را از شما گرفت و به "صدای مخصوص" شما با نگاه‌کردن به شما و قراردادن یک پا بر روی انگشتانتان، پاسخ داد، می‌توانید او را درون دست خود نوازش کرده و از قفسش بیرون بیاورید تا او را برای آموزش‌های سخت‌تر آماده کنید. آموزش قناری شما، در حالی که درون قفس است، کار دشواریست؛ چرا که این کار برای اون تهدیدآمیز به نظر می‌رسد. اگر او با شما راحت است، نباید هیچ نشانه‌ای از استرس یا ترس را زمانی که بیرون از قفس است، از خود نشان دهد. زمان مناسب برای این کار از پرنده‌ای تا پرنده‌ی دیگر متفاوت است، اما این کار را بعد از چهار تا شش هفته از آموزش قناری امتحان کنید.

              برای اینکه قناری خود را به طور مناسب نگه دارید، کف دست خود را پشت او گذاشته و انگشتان خود را با قراردادن انگشت شست و سبابه دو طرف سرش، دور او بپیچید. در حالی که او را نگه داشته‌اید، صدای مخصوص خود را ایجاد کرده و از انگشتان خود استفاده کنید و به آرامی پشت او و جلوی بدنش بکشید. این کار برای او آرامش‌بخش است و باعث راحتی او در بیرون از قفس و همچنین دستان شما می‌شود.

                بخش 3   انجام آموزش پرواز آزاد

                آموزش قناری تصویری


                از یک میله برای رام‌کردن قناری خود در خارج از قفس استفاده کنید. از یک میله‌ی 18 اینچی استفاده کنید تا قناری برای آموزش‌دیدن از قفس خود خارج شود. اطمینان حاصل کنید که تمام درها و پنجره‌ها در خانه‌تان بسته باشد تا قناری نتواند به بیرون پرواز کند. سپس این میله را از طریق میله‌های قفس به نزدیک در بسته ببرید و در را باز کنید. احتمالاً شما نیاز به یک خوراکی خواهید داشت تا قناری خود را تشویق کنید که به آرامی روی میله‌ی در دستان شما، حرکت کرده و از قفس خارج شود.

                همچنین شما باید یک میله‌ی دیگر نیز مانند یک شاخه‌ی درخت یا میله‌ی اسباب‌بازی در اطراف قفس داشته باشید تا قناری بعد از پروازکردن روی آن بنشیند.

                از تعقیب‌کردن پرنده‌ی خود درون قفس خودداری کنید؛ زیرا این کار باعث ترساندن او شده و او را برای خروج از قفس هراسناک می‌کند. حتی یک تجربه‌ی بد نیز می‌تواند تمام آموزش قناری قبلی و پیوندهایی که با قناری خود برقرار کرده‌اید را از بین برده و خنثی کند. به آرامی به او اجازه دهید که خودش به کمک خوراکی از قفس خارج شود.

                آموزش قناری

                  قناری خود را برای نشستن روی دستتان تمرین دهید. زمانی که پرنده‌ی شما، خودش تصمیم به بیرون رفتن از قفس گرفت و با نشستن روی میله‌های درون اتاق احساس راحتی کرد، می توانید او را برای نشستن روی دستتان آموزش دهید. از خوراکی‌ها برای مشتاق‌کردن او و تشویقش در زمان آموزش استفاده کنید.

                  هنگامی که پرنده‌ی شما از قفس خارج شد، یک خوراکی را در دست خود و بین دو انگشت نگه دارید. با دو انگشت خود حالت یک میله را بسازید و قناری را به سمت خود با "صدای مخصوص" صدا بزنید.

                  اگر او با موفقیت بر روی دو انگشت شما نشست، به او با خوراکی جایزه دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که او از نشستن بر روی دستان شما احساس راحتی کند. با گذشت زمان می‌توانید خوراکی را تا زمان نشستن قناری روی انگشتانتان و یا در برخی موارد روی سرتان، مخفی کنید. با تمرین کافی او به نشستن بر روی دستان شما یا سرتان هنگام صدا زدنش، عادت می کند.

                  چگونه قناری خود را آموزش دهید ، نحوه ی آموزش قناری

                    اجازه دهید تا پرنده‌ی شما خودش به قفس باز گردد. برای اینکه قناری شما به خوبی آموزش دیده و اهلی شود، باید او خودش به درون قفس برگردد. از تعقیب‌کردن قناری یا کیش‌کیش کردن او تا قفس خودداری کنید؛ چرا که این کار او را می ترساند.

                    از خوراکی‌هایی مثل میوه برای تشویق پرنده به بازگشت به درون قفس استفاده کنید. خوراکی را بین انگشتان خود و درست درون قفس نگه دارید. وقتی که قناری با خیال راحت درون قفس قرار گرفت، با خوراکی به او جایزه بدهید.

                    در مواقع نادر، ممکن است که پرنده شما نخواهد به درون قفس بازگردد، هر چند ممکن است زمان خواب باشد یا بخواهید خانه را ترک کنید. در این حالت اتاق را تاریک کرده و او را با دقت و آرامی گیر بیندازید. برای برگرداندن او به قفس آرام باشید. از گیرانداختن پرنده‌ی خود مگر در مواقع بسیار ضروری خودداری کنید.

                      مطالب مرتبط...

                      هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...