معرفی مشخصات توله سگ ژرمن شپرد اصیل

سگ ژرمن شپرد یک نژاد سگ معروف و محبوب در میان انسانها بشمار می رود. سگ ژرمن شپرد باهوش و چالاک بوده و برای مقاصد مختلفی بکار می رود. این حیوانات به شدت اجتماعی به عنوان سگهای زنده یاب و یا جستجوگر مواد مخدر به کمک پلیس می آیند. برای داشتن یک توله سگ اصیل توجه به برخی نکات ضروری است. در ادامه به معرفی مشخصات توله سگ ژرمن شپرد می پردازیم.

امروزه نگهداری حیوانات خانگی مورد توجه افراد زیادی قرار دارد. یکی از انواع حیوانات خانگی محبوب سگ است. این موجود با وفا و دوست داشتنی به خوبی با انسانها ارتباط برقرار کرده و مونس و همدم انسان می شود. انواع سگ ها علاوه بر اینکه به عنوان یک موجود دوست داشتنی در داخل خانه بشمار می روند برای اهداف حفاظتی و نگهداری و بعضا پلیسی نیز مورد توجه قرار می گیرند. سگ ژرمن شپرد یکی از انواع سگهایی است که با توجه به ویژگی های رفتاری و ظاهری خود برای مقاصد مختلفی بکار گرفته می شود. این نوع سگها دارای هوش و ذکاوت زیادی بوده و بسیار چابک و سریع هستند. با توجه به خلق و خوی سگ ژرمن شپرد، از آنها برای مقاصد پلیسی به عنوان سگهای زنده یاب، به عنوان سگ نگهبان و گله و جهت حفاظت از افراد و حیوانات دیگر استفاده می شود. 

سگ ژرمن شپرد دارای میانگین طول عمر ۱۱ تا ۱۳ سال بوده و به عنوان یک دوست خانوادگی با وفا و قابل اطمینان بشمار می روند. این نوع سگها در قدیم برای حفاظت و نگهداری از گله های گاو و گوسفند و کمک به چوپان ها بسیار مورد استفاده قرار می گرفتند. به مرور زمان و با توجه به کشف استعدادها و قابلیت های سگ ژرمن شپرد از آنها برای کمک به نیروهای پلیس، عملیات امداد و نجات و کارهای اکتشافی نیز استفاده شد. هوش و ذکاوت بالای این نوع سگها، سرعت زیاد و قدرت عکس العمل سریع موجب شده که نیروهای پلیس از آنها به عنوان نیروی کمکی استفاده نمایند. در ادامه بررسی مختصری در مورد تاریخچه سگ ژرمن شپرد خواهیم داشت.  

مشخصات توله سگ ژرمن شپرد اصیل ، تاریخچه سگ ژرمن شپرد

تاریخچه سگ ژرمن شپرد

سگ ژرمن شپرد در اواخر قرن نوزدهم میلادی در آلمان توسعه زیادی پیدا کرد. در آن زمان از انواع سگهای ژرمن شپرد برای نگهبانی و نگهداری گله های گاو و ‌گوسفند استفاده می شد. سگهای ژرمن شپرد برای اولین بار در سال ۱۸۸۲ میلادی و طی نمایشگاه هانوفر آلمان به عنوان یک سگ پرکاربرد معرفی شدند. در اواخر دهه هشتاد قرن نوزدهم اولین باشگاه سگ ژرمن شپرد راه اندازی و پرورش آن در دستور کار قرار گرفت. این موضوع باعث محبوبیت این نوع سگ گردید. در قدیم سه نوع سگ شپرد با ظواهر متفاوت وجود داشت، سگهای با موهای صاف، موهای بلند و موهای سیم مانند که نوع سوم به تدریج کمیاب شد. 

در حال حاضر سگهایی که دارای موهای صاف و متوسط هستند بیش از سایر انواع سگ وجود داشته و مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع سگها بدلیل هوش زیاد، سرعت عکس العمل عالی و عاطفی بودن برای امور مانند نگهبانی، نگهداری از افراد و کارهای عملیاتی و پلیسی مورد استفاده قرار می گیرند. سگ ژرمن شپرد را برای مقاصدی همانند جستجوی افراد زنده و مرده، جستجوی مواد مخدر و عملیاتهای اکتشافی و پلیسی بکار می روند. انواع سگهای زنده یاب که توسط پلیس مورد استفاده قرار می گیرند، از نوع سگ ژرمن شپرد هستند. سگهای ژرمن شپرد یکی از انواع سگهای پرطرفدار در آمریکا بوده و در ایران بنام شولاین نیز نامیده می شود.    

مشخصات توله سگ ژرمن اصیل

مشخصات و ویژگی های توله سگ ژرمن شپرد اصیل

همانطور که اشاره شد سگ ژرمن شپرد یکی از انواع سگ محبوب بشمار می رود. با توجه به ویژگی های مثبت این نوع سگ افراد زیادی به دنبال پرورش و نگهداری توله سگهای ژرمن شپرد هستند. برای تشخیص اینکه توله سگ خریداری شده از نوع ژرمن شپرد است یا خیر، به عبارتی توله سگ خریداری شده ژرمن شپرد اصیل است یا نه، توجه به برخی نکات ضروری است. در ادامه به بررسی مشخصات ظاهری توله سگ ژرمن شپرد می پردازیم.

سگهای ژرمن شپرد دارای هیکلی چابک، عضلانی و تنومند بوده و خط کمری آنها از فرق سر تا انتهای دم انحنا دار است. استخوان جمجمه آنها شیبدار بوده و به یک پوزه سه گوش ختم می شود. گوشهای بر افراشته سگ نشان از هوشیاری و هوش و ذکاوت بالای آنها دارد. چشمان سیاه رنگ و دم پر پشت آنها گویای چالاکی و قدرت سگ ژرمن شپرد می باشد. ارتفاع سگهای ژرمن شپرد نر از روی زمین تا شانه ها حدود ۶۰ تا ۶۵ سانتی متر و در جنس ماده حدود ۵۵ تا ۶۰ سانتی متر است. میانگین وزن سگ نر حدود ۳۷ کیلوگرم و ماده حدود ۲۸ کیلوگرم وزن دارد. اکثر سگها دارای موهای صاف متوسط بوده و در طیف رنگی سیاه، قهوه ای، قرمز، جگری، کرم و نقره ای و در برخی موارد سفید مشاهده می شوند. رنگ غالب سگ ژرمن شپرد که همگان با آن آشنا هستند رنگ سیاه و قهوه ای است. رنگ مشکی ژرمن شپرد قیمت بالاتری دارد. این نوع سگها حدود ۶ تا ۱۰ توله به دنیا می آورند.

آموزش توله سگ ژرمن شپرد اصیل

آموزش توله سگ ژرمن شپرد اصیل

مربیان آموزش سگ ژرمن شپرد اصیل باید افراد توانمندی باشند. این نوع سگها بسیار فعال، پر انرژی و اجتماعی بوده و پر جنب و جوش هستند. بنابراین نمی توان آنها را در محیط آپارتمان محصور کرد. عدم فعالیت و بازی سگهای ژرمن شپرد باعث افسردگی این نوع حیوانات می شود. از اینرو توصیه می شود که در محیطهای باز و خانه های حیاط دار از این حیوان مراقبت نمائید. سگ ژرمن شپرد قدرت یادگیری بالایی داشته و توانایی یادگیری کارها و فعالیت های اختصاصی برای موارد خاص را دارد. مربیان آموزش توله سگ ژرمن شپرد باید قدرت دویدن همپای سگها را داشته باشند. آموزشهای تخصصی برای یافتن مواد مخدر، افراد زنده و یا حفاظت از افراد معلول، نابینایان و غیره قابل اجرا است. توله سگهای ژرمن شپرد در صورتی که آموزش ببینند با سایر حیوانات خانگی مانند سگ و گربه رفتار خوبی خواهند داشت. بنابراین باید از ابتدا با این حیوانات بزرگ شوند. این نوع سگها رفتار محبت آمیزی با کودکان و بچه ها دارند ولیکن توصیه می شود چنانچه می خواهید کودکان خود را با سگ ژرمن شپرد بالغ تنها بگذارید، بهتر است از رفتار آنها از قبل مطمئن شوید. توله سگهای ژرمن شپرد که از بچگی در محیط خانه با کودکان و سایر حیوانات خانگی بزرگ شده است، به خوبی می تواند با آنها کنار بیاید. سگهای ژرمن شپرد موجوداتی اجتماعی هستند لذا تنهایی موجب پرخاشگری و افسردگی آنها می شود.

بهترین زمان برای شروع آموزش سگ ژرمن شپرد از ۸ هفتگی است. این نوع سگها بسیار باهوش بوده و قابلیت آموزش بالایی دارند. اولین آموزشهای توله سگ شامل نشستن و ایستادن است. پس از آن حرکت نکردن و روی پاشنه ایستادن از دیگر آموزشهای ضروری توله سگها می باشند. در هر بار آموزش یک کلمه را بکار برید تا توله سگ با آن کلمه خو بگیرد. به عنوان مثال برای آموزش ایستادن بطور مرتب کلمه پاشو را بکار برید. برای تشویق و جایزه می توان از غذا دادن به توله سگ استفاده نمود. آموزش غذا خوردن صحیح در ظرف غذا از دیگر موارد آموزش توله سگها محسوب می شود. هنگام آموزش توله سگ ژرمن شپرد حوصله و دقت کافی داشته باشید. در مواقعی که عصبی هستید آموزش را متوقف کنید. در مواقعی که به توله سگ آموزش غذا خوردن می دهید ظرف غذای وی را در دسترس قرار دهید. در مواقعی که می خواهید به عنوان جایزه به توله سگ غذا بدهید، ظرف غذا را برداشته و با دست به وی غذا بدهید. غذاهای خوشمزه ای مانند سینه مرغ می تواند توله سگ ژرمن شپرد را به آموزش بهتر ترغیب نماید. 

نگهداری و مراقبت از توله سگ ژرمن شپرد اصیل

مراقبت از سگ ژرمن شپرد

سگ ژرمن شپرد نیاز به مراقبت های خاصی دارد. این نوع سگها باید در محیط باز نگهداری شوند لذا در صورت مراقبت از آنها در داخل آپارتمان باید هر روز به گردش بروند. از جمله مشکلات آنها مشکلات مربوط به باسن و آرنج است، لذا قبل از خرید توله سگها از عدم ابتلا والدین به این بیماری اطمینان حاصل کنید. سایر بیماریهای قابل انتقال بیماریهای خونی، صرع، اگزما، مشکلات گوارشی و کوتاهی اندام آنهاست. هنگام مراقبت از توله سگ ژرمن شپرد دقت نمائید که توله سگ به غذایی حساسیت نداشته باشد. اگر پس از خوردن غذا علائمی مانند خراشیدن زمین و در و دیوار، لیسیدن دست و پا، مالیدن صورت و پوزه به دیوار و زمین و نظیر آن را مشاهده نمودید، به دامپزشک مراجعه کنید. احتمالا توله سگ دچار آلرژی شده است. نگهداری از سگ ژرمن شپرد در باغ، خانه های حیاط دار، ویلا و یا فضاهای باز مانند پارکینگ می تواند به حفظ سلامت آنها کمک زیادی نماید. 

سگهای ژرمن شپرد در صورت تنها ماندن عصبی شده و شروع به پارس کردن و جویدن اشیا می نمایند لذا باید مراقب آنها بود تا اشیا برنده و تیز را به دهان نگیرند. برای تغذیه سگ ژرمن شپرد می توان با توجه به سن، وزن و نیاز سگ دو تا چهار فنجان غذای خشک را در دو وعده به وی داد. توله سگ ژرمن شپرد بهتر است که تا سن دو سالگی بر روی زمین و سایر مکانهای سخت جست و خیز نکند تا استخوانهای بدن وی کامل و محکم شوند. مو ریزی در سگهای ژرمن شپرد فراوان است. این سگها بطور روزانه مو ریزی زیادی داشته و دو بار در سال نیز دارای مو ریزی اساسی و کامل هستند. برای جلوگیری از مو ریزی کمتر سگ ژرمن شپرد هفته ای دو مرتبه آنها را با شانه های استیل شانه بزنید. ماهیانه یکبار ناخهای سگ را کوتاه کرده و گوشهای آنها را هفته ای یکبار با گوش پاک کن تمیز و مورد بررسی قرار دهید. 

چگونه  توله سگ ژرمن شپرد اصیل را تشخیص دهیم

نحوه تشخیص توله سگ ژرمن شپرد اصیل

برای خرید توله سگ ژرمن شپرد در درجه اول به سراغ پرورش دهنده های معتبر و فروشندگان مطمئن بروید. بررسی پرونده پزشکی، سابقه آزمایشات و شناسنامه سگ از دیگر موارد مهم در هنگام خرید توله سگهای ژرمن شپرد است. توله سگ ژرمن شپرد اصیل دارای دو لایه پوشش بر روی بدن خود است. البته در توله سگها این پوشش هنوز کامل نشده است. پوشش بیرونی از موهای بلند، صاف و مستقیم تشکیل شده است.

تشخیص اصیل بودن توله سگ ژرمن شپرد که کمتر از سه ماه سن دارد بدلیل اینکه هنوز ظاهر آنها شکل نگرفته است بسیار دشوار است. در اینگونه مواقع بهترین کار دیدن والدین آنها است. اگر والدین مشخصات سگهای اصیل ژرمن شپرد را داشتند می توان از اصیل بودن توله نیز اطمینان حاصل کرد. برای توله سگ ژرمن شپرد بزرگتر از سه ماه می توان با بررسی چندین عامل آنها را ارزیابی کرد. اولین مورد بررسی فرم جمجمه، گوشها و پوزه حیوان است. جمجمه کشیده و انحنای سر تا پوزه مثلثی شکل، بینی سیاه رنگ، گوشهای افراشته و انحنای کمر از سر تا انتهای دم از مشخصات ظاهری آنها بشمار می روند. دیگر اینکه رنگ بندی توله سگ ژرمن شپرد باید متناسب با رنگهای این نژاد باشند. رنگهای مشکی کرم، مشکی قهوه ای، مشکی، مشکی نقره ای، مشکی کرم و در برخی موارد سفید از جمله رنگهای موجود در این نژاد هستند. دم شمشیری و پر پشت آنها از دیگر علائم و مشخصه ای سگ ژرمن شپرد اصیل است.

قیمت توله سگ ژرمن شپرد اصیل

در نمونه های دورگه فرم و حالت بدن، حالت گوشها، جمجمه و پوزه سگ، رنگ پوست، موها، حالت دم، حالت چشم ها و انحنای پشت کمر حیوان با نمونه اصیل تفاوت دارد. با بررسی مشخصات سگ ژرمن شپرد اصیل می توان به خوبی سگهای اصیل را از دورگه تشخصیص داد.      

قیمت توله سگ ژرمن شپرد اصیل

قیمت سگ ژرمن شپرد اصیل بالغ چیزی مابین ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار آمریکا می باشد. البته این قیمت مختص سگ بالغ در خارج از کشور است. در داخل ایران افرادی هستند که به پرورش سگ ژرمن شپرد مشغول هستند. در صورت تصمیم به خرید توله سگهای ژرمن شپرد حتما در مورد فروشنده تحقیق کنید. خرید از افراد متفرقه به معنی خرید توله سگ دورگه خواهد بود. توله سگهای اصل و شناسنامه دار که والدین آنها مشخص هستند را خریداری کنید. در صورت دیدن والدین می توان تا حد زیادی نسبت به اصالت توله سگ ژرمن شپرد اطمینان حاصل نمود.

قیمت توله سگ متفاوت است. برای خرید و آگاهی از قیمت توله سگ توصیه می شود که از وب سایت های مربوط به خرید و فروش سگ، مراکز پرورش سگ و پت شاپها قیمت توله سگ ژرمن شپرد را استعلام نموده و سپس تصمیم به خرید بگیرید. گاهی ممکن است که قیمت یک توله سگ اصیل، سالم و سرحال چند میلیون تومان باشد. هنگام خرید توله سگ حتما با مشورت یک دامپزشک و معاینه توله سگ از سلامت وی اطمینان حاصل کنید. سابقه آزمایشات، شناسنامه و برگه هویت سگ ژرمن شپرد نیز می تواند کمک زیادی به انتخاب توله سگ سالم و اصیل نماید.    

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

6 نظر

  1. مجیدابراهیمی،کرمانمجیدابراهیمی،کرمانsays:

    متن بالافقط چندجمله رابصورتهای مختلف تکرارکرده «سگ ژرمن برای استفاده گله داری وپلیسی وباوفاوچابک وقوی»همش همین هیچ اطلاعات بدردبخوری ارائه نکردوشناخت وعلائم دیدن والدین

  2. امیر تهرانیامیر تهرانیsays:

    سگ حیوان خانگی؟؟؟؟؟؟!!!!! قدیما جای سگ تو خونه نبود. بابا خیلی عقده‌ای هستید. تو دهات و شهرستان هم سگ رو تو خونه نگه نمیدارن، چرا اصرار دارید اینطور جا بندازین؟

  3. بهزاد امینیانبهزاد امینیانsays:

    سلام جرمن اصل باید تا سن ۶۵تا ۷۰روز تقریبا گوشش باید سیخ شده باشه

  4. محسن شفیعیمحسن شفیعیsays:

    آقای تهرانی برعکس فامیلت کاملاً مشخصه یه آدم عقب مانده و قرون وسطیی هستی

  5. ایم نات سالوادورایم نات سالوادورsays:

    آقای تهرانی یه سگ خیلی کمک ها میتونه انجام بده آیا سزاوارش نیست مثل یه انسان باهاش برخورد شه؟ ولی تو چی.چکاری میتونی انجام بدی که تو خونه رات میدن.تازه یارانه ام میگیری

  6. امیر عرلیامیر عرلیsays:

    یارانه اش ها