چگونه جنسیت یک جوجه را تشخیص دهیم؟

دانستن جنسیت جوجه شما، می­تواند به شما کمک کند تا یک موقعیت زندگی بهتر و رو به جلو برای آنها فراهم کنید. اگرچه این روند تعیین جنسیت ساده نبوده و نیاز به بررسی تعدادی نشانه یا سرنخ دارد. بعد از برداشت جوجه­ ها، الگوی قرارگیری پر آنها را برای دیدن تفاوت­های رنگی مشخص  بررسی کنید. پس از چند هفته، ببینید آیا برخی از جوجه ها به طرز قابل توجهی بزرگتر و پرتکاپو تر از دیگران ظاهر می­شوند یا خیر. اگر قادر هستید که جنسیت بیش از 50 درصد از جوجه­های خود را شناسایی کنید پس تلاش های خود را موفقیت آمیز بدانید.

روش اول: بررسی جوجه ­هایی که به تازگی برداشت شده­اند.

تعیین جنسیت جوجه

به پرهای روی بال آنها نگاه کنید.

     وقتی پایین بدن جوجه پوشانده شده است انتهای بال آن یک حاشیه ضعیف از پر خواهد داشت. برای مشاهده این پرها، جوجه را با یک دست، محکم بگیرید. از دست دیگر خود برای بیرون کشیدن بال استفاده کنید به گونه­ای که پرها تا حدودی از هم جدا و قابل رویت باشند. جوجه نر (خروس) پرهایی با طول تقریبا یکسان خواهد داشت. اما جوجه ماده(مرغ) دارای پرهایی با دو طول متفاوت خواهد بود. شما می­توانید برای بدست آوردن نتایج دقیق تر، انجام این آزمایش تعیین جنسیت را ،1 تا 2 روز بعد از برداشت جوجه انجام دهید. اگر این کار را به زمان دیرتری موکول کنید رشد بالها بیشتر شده و برای تشخیص مناسب نخواهد بود

    تعیین جنسیت جوجه مرغ

    به رنگ سر آنها توجه کنید.

    بدن یک جوجه تا زمانی که به سن 6 هفتگی برسد با بال های پردار، نرم و کوچک پوشیده شده است. جوجه­ های نر معمولا دارای سرهایی با رنگ روشن هستند در حالی که ماده ها اغلب سرهای قهوه ای تیره دارند. اگر یک ماده، لکه ها یا نوارهای رو به پایین داشته باشد، معمولا قهوه ای یا سیاه خواهد بود. در مقابل این نشانه ها برای جنس نر عموما سفید یا زرد است

     به عنوان مثال ، جوجه­ های نژاد “Rhode Island Red” یا “New Hampshire” تقریباً رنگ آمیزی طلایی دارند. همچنین ستاره ­های سرخ(Red Stars) یک نژاد وابسته به جنس هستند، بنابراین نر و ماده دارای رنگ­های مختلفی هستند. نرها رنگ طلایی مایل به زرد به خود می­گیرند ، در حالی که رنگ ماده­ها طلایی مایل به قرمز است. در برخی شرایط نیز می توانید جنسیت جوجه یک روزه را با استفاده از مشاهده رنگ پرها حدس بزنید. برخی نژادها الگوهای کم نظیر جنسیتی دارند. به عنوان مثال، جوجه ­های نر نژاد Barred Plymouth Rocks”" دارای لکه­ های زرد روی سرشان هستند.

    راههای تشخیص جنسیت جوجه مرغ

    به جثه آنها توجه کنید.

    در حدود سن 3 تا 4 هفته ­ای، باید بتوانید تفاوت جوجه ­های نر و ماده را براساس اندازه بدنشان تشخیص دهید. جوجه ­های نر معمولاً دارای بدن و سر بزرگتر خواهند بود و جوجه ­های ماده کمی ریز تر ظاهر می­شوند(تصویر3)

    دختر یا پسر بودن جوجه مرغ

    بررسی دریچه مقعدی

    هشدار: بهتر است برای انجام این روش از یک متخصص کمک بگیرید. با این حال اگر خودتان تصمیم به انجام این کار گرفتید حتما با جوجه ­ها با ملایمت برخورد کنید. جوجه را در دست خود نگه داشته و فشار کمی به ناحیه شکمی وارد کنید تا مدفوع از بدن جوجه خارج شود. به دریچه مقعد واضح و روشن نگاه کنید. اگر برآمدگی دیدید، احتمالاً جوجه نر است اما اگر هیچ برآمدگی مشاهده نکردید جوجه ماده است. در بعضی از نژادها، هر دو جنس نر و ماده دارای یک سری از برآمدگی­های مهره مانند در دریچه مقعد خواهند بود. در این موارد، خروس­ها مهره ­های گرد دارند در حالی که در مرغ­ها این مهره ها صاف و بدون برآمدگی هستند.

    تعیین نر یا ماده بودن جوجه مرغ ها

    تا زمانی که جوجه ها به سن 6 هفتگی می­رسند صبر کنید.

    اگر شما می­خواهید این مدت طولانی صبر کنید تا جنسیت را تعیین کنید، شانس موفقیت شما کمی افزایش می­یابد. مشاهده تغییرات جسمی مانند رشد و نمو در راه رفتن آسانتر و تغییرات رفتاری، مانند پاسخ به محیط نیز واضح تر و سازگارتر خواهد بود(تصویر5). علاوه بر این، اگر چند ماه صبر کنید، احتمالاً نرها شروع به خواندن می­کنند.

    چگونه جنسیت یک جوجه را تشخیص دهیم؟

    روش دوم: بررسی جوجه ها و مرغ های قدیمی مسن تر

    رشد تاج را در طی 6 هفته کنترل کنید

    در این مرحله، تاج شانه ­ای روی سر در جوجه ­های نر کاملاً در حال رشد بوده و اضافات گوشتی در نواحی  صورت قابل مشاهده هستند. شما متوجه برآمدگی­هایی می­شوید که به طور مستقیم از بالای سر امتداد دارند. پوست تاج نیز قرمز خواهد شد. در مقابل، پوست صورت مرغ ماده زرد و بدن برجستگی خواهد بود.

    تشخیص جنسیت جوجه مرغ

     اگر مرغ بین 8 تا 10 هفته سن دارد ، پرهای ناحیه کمری را بررسی کنید

    جوجه را محکم در دست خود نگه دارید و به محل تلاقی پرهای ناحیه کمری و دم توجه کنید. متوجه خواهید شد که جوجه های نر در این ناحیه دارای پرهای تیز هستند، در حالی که پرهای ماده ­ها گردتر و نرم­تر به نظر می رسند.

    روش تشخیص جنسیت جوجه مرغ

     خلق و خوی جوجه ­ها را در نظر بگیرید.

    همانطور که معاشرت جوجه­ ها با هم را در نظر می­گیرید به این مورد توجه کنید که کدام یک از جوجه­ ها به سلطه­ گر بودن تمایل دارد و کدام یک بیشتر مطیع یا تحت سلطه هستند. جوجه ­های نر کم­تر ترسو بوده و به احتمال زیاد هم نوعان خود را مورد خشونت قرار می­دهند. جوجه­ های ماده به راحتی از صداهای بلند وحشت زده شده و در پاسخ بی حرکت می­مانند. راه دیگر مشاهده پاسخ جنگ یا گریز است. به این صورت که در حالی که دست­های خود را بر هم می­زنید به جوجه ­ها نزدیک شوید. در این موقعیت جوجه ­های نر نواهای هشدار دهنده صادر خواهند کرد و جوجه های ماده  معمولا سکوت می­کنند.

    چگونه جنسیت یک جوجه را تشخیص دهیم؟

    به بافت زیر گلو(غبغب) توجه کنید.

    این پوست شل و حلق آویز در زیر ناحیه منقار جوجه قرار گرفته که هرچه جوجه بالغ تر می­شود رشد این ناحیه نیز افزایش خواهد یافت. با این حال این ناحیه در جوجه نر پر رنگ­تر و یا درخشان­تر و با رنگ قرمز ظاهر خواهد شد در حالی که در جوجه ماده به رنگ زرد، سفید یا خاکستری باقی خواهد ماند.

    چگونه جنسیت یک جوجه را تشخیص دهیم؟

    اگر جوجه­ های بزرگتر را بررسی می­کنید تخم­گذاری را در نظر بگیرید.

    اگر جوجه شما تخم می­گذارد، به وضوح یک مرغ بالغ (ماده) است. این امر می­تواند در بازه زمانی از سن 12 تا 30 هفته رخ دهد. یک خروس (نر) نمی­تواند تخم بگذارد، اما ممکن است در همان بازه زمانی مشابه با صدای بلند شروع به خواندن کند.

    مشخص کردن جنسیت جوجه مرغ

    روش سوم: ارزیابی سایر گزینه های جنسیتی

     برای اهداف تجاری از طیف سنجی لیزر استفاده کنید. این روش جدید شامل همان عکس برداری در آزمایشگاه است. یک پرتو لیزری کوچک به داخل تخمی که 3 روز از دوره نهفتگی را گذرانده هدایت می­شود. بدین صورت تکنسین ها از محتویات DNA تخم مرغ برای تعیین جنسیت جوجه­ های آینده استفاده می­کنند.

    جنسیت جوجه مرغ

    از پیوند های جنسیتی در جوجه ­ها استفاده کنید.

    در این قسمت منظور ما جوجه ­هایی هستند که برای نمایش الگوی رنگی جنسیتی در جوجه کشی پرورش داده می­شوند. به این معنی که شما قادر خواهید بود جنسیت جوجه­ها را تقریباً بلافاصله و با دقت بالایی تشخیص بدهید. به عنوان مثال، ستاره ­های سرخ یک نژاد دارای پیوند جنسیتی هستند. به این صورت که رنگ نرها طلایی زرد بوده و ماده­ها طلایی مایل به قرمز هستند.

    چگونه جنسیت یک جوجه را تشخیص دهیم؟

    یک متخصص حرفه ای را استخدام کنید.

    از متصدی مزرعه و یا سایر مرغداران برای یافتن فرد متخصصی که در زمینه تشخیص جنسیت جوجه­ ها ماهر باشد کمک بخواهید. این افراد حرفه ­ای بوده و کار تعیین جنسیت جوجه ­ها را از مکانی به مکانی دیگر با دقت بالا انجام می­دهند. آنها معمولا در قبال خدمتی که برای تعیین جنسیت جوجه ­ها انجام می­دهند مبلغی را دریافت خواهند کرد.

    چگونه جنسیت یک جوجه را تشخیص دهیم؟

    به شکل و فرم تخم ها اعتماد نکنید.

     برخی از نظرهای قدیمی بر این است که تخمی که جوجه ­ی نر دارد فرمی تیز و  تخم ماده فرمی گرد خواهد داشت و فقط با نگاه کردن به شکل تخم مرغ می­توان جنسیت جوجه را تشخیص داد. با این حال، این روش با گذشت زمان بی اعتبار بوده و در حد حدس و گمان باقی مانده است.

    چگونه جنسیت یک جوجه را تشخیص دهیم؟

    روشی را با دقت بالای 50 درصد انتخاب کنید

    اگر هر بار که جوجه را انتخاب می کنید، جنسیت را حدس می زنید در نهایت نیمی از زمان را درست پیش رفته اید. . به همین دلیل، اگر می خواهید یک روش موفقیت آمیز را انتخاب کنید، باید شانس صحت آن بیش از 50٪ باشد. روش­ها، حدس ­ها و نتایج نهایی را  را بررسی کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.

    منبع : wikihow

    ترجمه : توپ تاپ

    6 نظر

    1. قیاسیقیاسیsays:

      من هنوز جوجه نخردیم چند اردیبهشت میخرم رنگی ولی کمکتون خیلی خوبه ممنون

    2. امیدامیدsays:

      من یه خروس دارم جوجه است که اگه بری پیشش بدبخت میش اینقدر جنگی اسخ😨

    3. محمودیمحمودیsays:

      از تاج ها نمیشود فهمید مرغ است یا خروس چون من مرغی دارم که دقیقا مثل خروس است و تاج بلندی دارد ولی تخم میگذارد

    4. میلادمیلادsays:

      جوجه ۱ ماهه دارم کوچیکه انداختم مرغ بالغ ۱ ساله جوجه از تاج اون میگیره داشتم نگاه میکردم تاج مرغم خونی شده بود امان از جوجه 😂😂

    5. مراد بیکمراد بیکsays:

      جوجه های رنگی که کنار خیابون میفروشن به احتمال خیلی زیاد خروس هستند چون پرورش اونا برای مرغداری‌ها به صرفه نیست، نه تخم میذارند و نه به اندازه جوجه های ماده گوشت تولید می‌کنند .در بسیاری از مرغداریها اونا رو زنده زنده چرخ میکنند و برای تغذیه سایر مرغها استفاده می‌کنند. تعدادی از جوجههای نر خوش شانس تر هم رنگ میکنند و برای بچه‌ها می‌فروشند.

    6. رضا تبریزیرضا تبریزیsays:

      من یه مرغ دارم مثل خروس بانگ میکنه مثل خروس راه میره فقط یک روز در میان تخم میکنه