درمان های خانگی بی خطر برای درمان سرفه ، سرماخوردگی و آنفولانزا

تجویز داروهای بدون نسخه جهت درمان سرفه و سرماخوردگی برای کودکان زیر 4 سال می تواند خطرناک باشد و حتی برای کودکان سنین بالای 4 هم مؤثر نمی باشد خوشبختانه داروهای خانگی و بی خطر برای تمامی سنین کودکان موجود است . قطره های مخاطی بینی و مرطوب کننده ها می توانند به نفس کشیدن راحت کودکان کمک کند . کودکان تازه به راه افتاده با مصرف تسکین دهنده های گلو خواب راحتی دارند. بچه های بزرگتر قادر به غر غره کردن هستند . کودکان در تمامی سنین از استراحت ، مایعات ، و بیشتر TLC  بهره مند می شوند .

 در این مقاله استراحت (تمامی سنین) 

مایعات (تمامی سنین )

رطوبت کافی (تمامی سنین)

قطره های سالین و اسپیراتور بینی (تمامی سنین)

مایعات گرم و سوپ مرغ ( 6 ماهه و بالاتر)

بالا نگه داشتن سر  (12ماهه به بالاتر)

غذا ها و نوشیدنی های نرم و خنک (12 ماهه به بالاتر)

عسل  ( 12ماهه و بالاتر) 

فین کردن بینی (2 ساله و بالاتر )

غرغره کردن با آب و نمک (4 ساله و بالاتر)

استفاده از ظروف نتی (4 ساله و بالاتر)

نوارهای بینی (5 ساله و بالاتر)

TLC ها (تمامی سنین)

استراحت (تمامی سنین)

چگونه استراحت به فرد کمک می کند:

مبارزه با عفونت نیازمند انرژی است عفونتی که می تواند کودک و یا حتی بزرگسالان را از بین ببرد . وقتی فرزند شما استراحت می کند در واقع او در حال بهبودی است در واقع آنچه که او بدان نیازمند است استراحت می باشد. مطالعات نشان می دهد که استرس نقش مهمی در بیماری دارد اگر فرزند شما تحت فشار است بدلیل دوستان ،مدرسه و هر آنچه که اتفاق می افتد آنچه که شما می توانید به او بدهید دقیقا همان استراحت است.

آنچه که شما بدان نیازمند هستید:  

مکانی که فرزند شما بتواند در آن استراحت کند.  

فعالیت آرامی که بتواند او را سر گرم کند.  

چه کاری انجام شود:  

اکنون زمان آن است که به کودک زمان خواندن یک کتاب ،تماشا کردن فیلم مورد علاقه،  سرگرم شدن با بازی های رایانه ای و آنچه که او دوست دارد را بدهید.  برای او مداد رنگی ، کاغذ و یا کتاب رنگ آمیزی بیاورید و یا اینکه حین استراحت او در تخت به او اجازه گوش کردن به یک کتاب صوتی را بدهید با این حال لزومی به استراحت کردن او در تخت وجود ندارد . گاهی اوقات تغییر مکان می تواند مفید باشد بنابراین اگر آب و هوا خوب است مکانی راحت در حیاط خانه و یا ایوان تدارک ببینید . در داخل خانه مکانی دنج و راحت و سرگرم کننده نسبت به تختخواب فراهم کنید چادری در اتاق نشیمن برپا کنید و یک متکی راحت در نزدیکی خودتان برای او درست کنید. اگر فرزند شما استراحت کردن را سخت یافت به او کمک کنید تا چندین کتاب را نزدیک خود داشته باشد برای او داستان بخوانید یا برای او تلفنی بیاورید تا بتواند با مادربزرگ یا یکی از دوستانش گپ بزند .

نگران نباشید اگر کودک شما  زمانی که بیمار است بیش از حد معمول می خوابد . اگر می توانید به او اجازه دهید کمی زودتر از زمان معمول خود به رختخواب برود یا اینکه کمی دیر تر بخوابد ممکن است به خواب بیشتری نیاز داشته باشد فقط مطمئن شوید که به زمان خواب او خیلی نزدیک نباشد . در عین حال می تواند چالش برانگیز باشد که یک کودک بیمار و نا آرام خواب صحیح داشته باشد در این جا چند نکته وجود دارد که به شما در کیفیت خواب کودک کمک می کند . سعی کنید حین خواب کودک بیرون نباشید تا حد امکان در حین خواب مکان را آرام نگاه دارید تا او بتواند به راحتی استراحت کند. قبل ز اینکه بخوابد اسباب راحتی او را فراهم کنید . در صورت گرفتگی بینی از اسپیراتور بینی استفاده کنید اتاقش را مرطوب نگه دارید مطمئن شوید که پوشک کودک خشک است و سیر خوابیده باشد .قبل از خواب او را به حمام ببرید این کار باعث آرامش او می شود.  

مایعات زیاد (در تمامی سنین )

دادن مایعات از کمبود آب در بدن کودک جلوگیری می کند ،ترشحات بینی کودک را رقیق میکند و باعث می شود آنها به راحتی خارج شوند .آنچه که شما به آن نیاز دارید ، شیر مادر، آب و دیگر مایعات شفاف و زلال است اگر کودک شما کمتر از 12 ماه سن دارد شیر مادر و تغذیه از پستانک به راحتی می تواند بدن کودک را هیدراته نگه دارد اما اگر کودک به دلیل گرفتگی بینی از شیر مادر یا پستانک نمی تواند تغذیه کند ابتدا بینی کودک را پاک کنید اگر این کار مؤثر نشد به او شیر دوشیده یا Formula  در یک فنجان بدهید برای کودکان تازه راه افتاده و بزرگترها آب صاف و زلال توصیه می شود شملا حتی می توانید از اسموتی های میوه ای یا نوشیدنی های خالص 100 درصد خالص استفاده کنید .

احتیاط: برای کودکان زیر 6 ماه استفاده از شیر مادر تاکید شده مگر اینکه پزشک معالج چیزی غیر آن بگوید نوزادان در این سن نیاز به آب ندارند و زیادی آن می تواند مضر باشد  .

وجود رطوبت (در تمامی سنین )

تنفس هوای مرطوب به رقیق شدن مخاط در مجاری بینی کمک می کند یک حمام گرم هم می تواند در آرامش کودک به شما کمک کند .

آنچه که شما به آن نیاز دارید : بخور سرد و حمام بخار گرم  است در اتاق خواب کودک  زمانی که او در خواب است یا استراحت می کند و یا در اتاقش بازی می کند از بخور سرد استفاده کنید. از حمام گرم برای کودک استفاده کنید . برای چند دقیقه  اجازه دهید کودک از دوش گرم استفاده کند . قبل از اینکه برا ی او وان را آماده کنید اجازه دهید تا جایی که دوست دارد در وان بازی کند. اگر زمان برای حمام ندارید اتاق حاوی بخار برای کودک خود فراهم کنید.  

درب حمام را ببندید

از یک حوله استفاده کنید تا شکاف زیر درب را مسدود کند.  

چند دقیقه آب گرم را در وان یا دوش جاری کنید.  

در اتاق حاوی بخار با کودک خود به مدت 15 دقیقه بنشینید (چند کتاب هم بیاورید )

احتیاط : هر روز رطوبت ساز را تمیز و خشک نگه دارید زیرا باکتری می تواند در داخل آن تجمع کند و این باکتری دوباره به داخل هوا  زمانی که رطوبت ساز را روشن می کنید منتشر می شود .

قطرات نمکی و اسپیراتور بینی (در تمامی سنین )

کودکانی که قادر نیستند بینی خود را از حالت گیپی در اورند  قطرات نمکی و اسپیراتور بینی می تواند برای تمیزی بینی آنها مؤثر باشد استفاده از اسپیراتور بینی برای نوزادان کوچک بسیار کمک می کند خصوصا اگر بینی گیپ در شیر خوردن آنها اختلال ایجاد کند (15 دقیقه قبل از آن استفاده کنید ). اما اگر فرزند شما به آن توجهی ندارد دلیلی برای استفاده از آن وجود ندارد.

آنچه که به ان نیاز دارید:

اسپیراتور بینی : سرنگی لاستیک مانند با لوله ای همراه آن که به شما این امکان را می دهد تا مخاط را با یک دهانه خارج کند.  

قطره بینی سالین (نمکی ) یا اسپری سالین: برای نوزادان و کودکان هر دو بدون نسخه پزشک در داروخانه ها مو جود هستند.

شما همچنین می توانید قطرات سالین را در خانه تهیه کنید AAP ترکیب یک دوم قاشق چایخوری نمک با یک فنجان آب گرم که در ابتدا جوشانده اید می باشد.  

احتیاط: وقتی که محلول سالین راتهیه می کنید فقط از آب مقطر و استریل خریداری شده در فروشگاه استفاده کنید یا از آب شیری که به مدت 3 تا 5 دقیقه جوشانده اید . ارگانیسم های موجود در آب شیر در مجاری تنفسی و بینی باقی می مانند و عفونت های جدی را به همراه دارند . باکتری ها می توانند در محلول رشد کنند .پس از 24 ساعت آنها را نگه ندارید.  

چه کاری باید انجام دهید برای تجویز قطرات سالین : سر کودک خود را به سمت عقب نگه دارید یا اینکه سرش را به یک حوله حلقه شده که می تواند آن را نگه دارد تکیه دهید

دو یا سه قطره محلول سالین در هریک از سوراخهای بینی بچکانید.  

به آرامی سوراخهای بینی کودک را ماساژ دهید . یک تا دو دقیقه برای محلول سالین منتظر بمانید تا مخاط را قبل از خارج کردن نرم کند.  

با یک سرنگ لاستیک مانند مکش را انجام دهید . پیازی سرنگ را فشار دهید . سپس سر لاستیکی آن را به داخل سوراخ بینی وارد کنید . تعدادی از پزشکان توصیه می کنند که به آرامی سوراخ بینی دیگر را ببندید تا مکش بهتری از پیازی سرنگ انجام گیرد.  

به آرامی پیازی را برای جمع آوری مخاط و محلول سالین رها کنید.  

سرنگ را خارج کرده و پیازی را فشار دهید تا مخاط داخل بافت خارج شود . سرنگ را پاک کنید و همین کار را برای سوراخ دیگر بینی انجام دهید . در صورت لزوم آن را تکرار کنید . برای مکش با یک اسپیراتور لوله مانند مطمئن شوید که فیلتر تمیز در جای خود قرار دارد  (چون از مکش مخاط و باکتری از طریق لوله به داخل دهان جلوگیری می کند) انتهای لوله را در مقابل سوراخ بینی کودک قرار دهید . آن را داخل بینی کودک قرار ندهید دهانه را داخل دهان قرار دهید و به آرامی مخاط را مکش کنید . دستگاه را تمیز کرده و یک فیلتر تمیز برای دفعه بعد اضافه کنید.  

بیش از چند دفعه بینی کودک را مکش نکنید زیرا ممکن است آستر بینی کودک را تحریک کند . بیش از 4 دفعه پشت سر هم از قطره های سالین استفاده نکنید چرا که می تواند در طول زمان بینی کودک را خشک کند و اوضاع اورا بدتر کند . شما می توانید از پیازی سرنگ یا اسپیراتور بدون سالین هم استفاده کنید.  

اگر کودک شما هنگام استفاده از اسپیراتور ناراحت است می توانید به جای آن از قطرات سالین استفاده کنید. مقدار کمی در بینی کودک بچکانید و سپس به آرامی بینی کودک را ماساژدهید و از یک اسفنج پنبه ای استفاده کنید تا لبه بیرونی سوراخ ها بینی را به سمت بیرون پاک کند . دقت کنید اسفنج را به داخل سوراخ های بینی وارد نکنید . اگر کودک شما حین مکیدن یا ماساژ دادن احساس ناراحتی می کند کمی ژله Petroleum در قسمت بیرونی بینی بمالید.  

از اسپری های تقویت کننده بینی استفاده نکنید . پزشکان آن را برای کودکان کمتراز 6 ماه توصیه نمی کنند و حتی آن را برا ی کودکان بیشتر از 6 ماه نیز توصیه نمی کنند . اسپری ها ی تقویت کننده بینی مؤثر نیستند زیرا می تواند اثر برگشتی به همراه داشته باشند و گرفتگی را در طول این مدت بدتر کنند.  

مایعات گرم و سوپ داغ (6 ماهه و بالاتر )

چگونه مایعات گرم و سوپ داغ می تواند کمک کند مایعات گرم می تواند گرفتگی را تسکین دهد.  مطالعات نشان می دهد که سوپ مرغ چه خانگی و چه کنسروی می تواند علائم سرما خوردگی مثل درد ، خستگی ، گرفتگی و تب را تسکین دهد . آبگوشت هم جایگزین خوبی برای کودکانی است که به غذاهای جامد عادت دارند.  

آنچه شما نیاز دارید : آب گرم ،آبگوشت ، سوپ یا چای بابونه

چه کاری باید انجام داد : مایعات گرم نه خیلی داغ

احتیاط : با پزشک خود مشورت کنید قبل از چای گیاهی غیر از بابونه را امتحان کنید به دلیل اینکه همه مواد طبیعی بی خطر نیستند .

بالا نگه داشتن سر (12 ماهه و بالاتر)

چگونه بالا نگه داشتن سر میتواند کمک کند.

بالا نگه داشتن سر هنگام استراحت می تواند به کودک کمک کند تا راحت تر نفس بکشد.

انچه که شما به ان نیاز دارید:

از حوله یا بالش برای بالا نگه داشتن سر کودک می توانید استفاده کنید.

چه کاری باید انجام شود:

اگر کودک شما در یک تختخواب خوابیده، یک جفت حوله یا یک بالش نازک زیر سر کودک روی تختخواب قرار دهید. سعی نکنید پاهای گهواره را بلند نگه دارید به دلیل اینکه این عملکرد تختخواب کودک را لرزان میکند.

اگر کودک شما در یک تختخواب خوابیده است، یک بالش اضافی زیر سر کودک، نیرنگی بیش نیست. اما اگر او احساس ناراحتی می کند هنگامیکه می خوابد، بهتر است تا سر تخت را با کشیدن حوله ها یا بالش زیر تشک بالا نگه دارید. پس این عملکرد میتواند شیب تندتری نسبت به بالش های اضافی ایجاد کند.

هشدارها

اگر کودک شما کمتر از 1 سال سن دارد هرگز این کار را انجام ندهید. تا از خطر SIDS جلوگیری شود، کودک را صاف به سمت پشت بخوابانید هرگز او را بالا نگه ندارید. (او میتواند در جای خود غلت خورد و در این حین نفس کشیدن برای او سخت است).

خواه نوعی گهواره یا تخت باشد بیش از حد از آن استفاده نکنید. اگر کودکتان فرزندی نا ارام است، ممکن است در جای خود بچرخد بطوریکه پاهایش بالاتر از سر قرار گیرد این هدف را دنبال نکنید.

غذاها و نوشیدنی های خنک و نرم (12 ماهه و بالاتر)

چگونه میتواند کمک کند:

نوشیدن یک اسمونی سرد میتواند گلو درد کودک شما را بهبود بخشد. و غذاهای نرم مثل پودینگ فرو بردن اسانتری به همراه دارد. پس میتواند روشی برای دریافت مواد مغذی و ابرسانی به بدن کودک باشد. زمانیکه او احساس گرسنگی و تشنگی نمی کند.

چه کار باید انجام شود:

درمان یخی میتواند به گلو درد کودک کمک کند هنگامیکه نمی تواند چیزی را بیاشامد یا بخورد.

احتیاط: اشکالی ندارد تا به کودکان 4 ساله قطرات سرفه بدهید. اما این قطره به کودکان زیر 4 سال پیشنهاد نمی شود و ممکن است باعث خفگی آنها شود. و از تعداد معین روزانه ی قطره تجاوز نکنید.

عسل (12 ماهه به بالا)

چگونه میتواند به شما کمک کند:

عسل گلو را پوشش و تسکین میدهد. برخی مطالعات نشان میدهند که عسل عملکرد بهتری نسبت به دیگر شربت های سرفه تجاری در کاهش سرفه دارد.

انچه که شما به ان نیاز دارید:

عسل

لیمو (اختیاری)

اب گرم

چه کار باید انجام شود.

عسل را با آب داغ مخلوط کنید و لیمویی را در آن بچکانید (در اینجا ویتامین C اضافه می شود) و سپس اجازه دهید تا خنک شود (ولرم باشد) شما همچنین می توانید به کودک خود مستقیما عسل بدهید. AAP این دوزها را پیشنهاد میدهد:

سنین 1 تا 5سال:یک دوم قاشق چایخوری

سنین 6 تا 11: 1 قاشق چایخوری

سنین 12 تا بیشتر: 2 قاشق چایخوری

از آنجا که عسل چسبنده و شیرین است به فرزند خود یاد دهید که دندان های خود را مسواک کند خصوصا اگر زمان خواب به او عسل داده اید.

هشدار:

هرگز به کودک زیر 1 سال عسل ندهید. در موارد نادر میتواند باعث بوتولیسم شود که گاها خطرناک و کشنده است.

(2 ساله و بالاتر) Mentholated rub

چگونه میتواند کمک کند.

این مالش تنفس و سرفه را تسکین میدهد.

انچه بدان نیاز دارید:

شیشه مرهم نعناع دار

چه کار باید انجام شود.

سینه ی کودک و جلوی گردن (گلو) را با یک لایه ی ضخیم بپوشانید. ظرف را از دسترس کودک خارج کنید. برخی والدین سوگند می خورند که مالیدن بخار کف پای کودک و سپس پوشاندن آن با جوراب سرفه را متوقف میکند. اما هیچ گونه شواهد علمی برای آن وجود ندارد. اما اگر شما آن را هم انحام دادید هیچ گونه خطری برای کودک شما ندارد.

فین کردن بینی (2 ساله و بالاتر)

چه چیز به شما کمک میکند:

پاک کردن مخاط بینی به تنفس و خواب کودک شما کمک میکند. و به او کمک میکند تا احساس بهتری داشته باشد.

آنچه بدان نیاز دارید

دستمال های نرم

چه کار باید انجام دهید:

تا سن حداقل 4 کودکان این مهارت را ندارند اما بعضی از اآها میتوانند این عمل را در سن دو سالگی انجام دهند.

نکاتی در مورد یاد دادن کودک هنگام فین بینی

نحوه ی انجام این کار را به او بگویید.

به کودک خود یاد دهید که یکی از سوراخ های بینی را بسته نگه داشته و هوا را به ارامی از داخل دیگری بیرون دهد.

به او بیاموزید که فین کردن را به آرامی انجام دهد و توضیح دهید که فین کردن سخت میتواند به گوش های آنها لطمه وارد کند.

 به آنها یاد دهید که دستمال های استفاده شده را در سطل زباله بیاندازند و دست های خود را بشویند و یا اینکه از یک ژل ضدعفونی کننده بعد از فین بینی استفاده کنند.  مطمئن شوید که بعد از فین کردن چشم های خود را مالش ندهند (زیرا عفونت به چشم ها منتقل می شود).

اگر بینی شما به خاطر خر خر کردن و فین کردن زخم شده است. شما می توانید از ژل petroleum یا دیگر پمادها در اطراف سوراخ های بینی استفاده کنید.

غر غره کردن با اب نمک (4 سال و بالاتر)

چگونه می تواند کمک کند.

غرغره کردن با نمک روش مناسبی برای تسکین گلو درد می باشد. مخاط خارج شده از گلو پاک می باشد. دانشمندان دقیقا بیان نکرده اند که غرغره آب نمک چگونه کار میکند اما مطالعات نشان داده که درمان مؤثری میباشد.

آنچه شما بدان نیاز دارید:

آب نمک گرم

لیمو (اختیاری)

 یک دوم قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم حل کرده و هم بزنید. اگر کودک مزه ی آن را دوست ندارد یک یا دو آب لیموی تازه به آن بچکانید.

کودک شما باید به اندازه ی کافی بزرگ باشد تا بتواند غرغره کردن را انجام دهد. بیشتر کودکان، دانش اموزان خیلی زودتر آن را فرا می گیرند.

چه کارانجام شود:

تلاش کنید که کودک 3 تا 4 بار در روز هنگام بیماری غرغره کردن را انجام دهد. کودک را در صورت تمایل به غرغره کردن تشویق کنید.

چند نکته جهت اموزش کودک برای غرغره کردن

به کودک بگویید که سر خود را کج کند و سعی کند آب را پشت گلویش بدون فرو دادن آن نگه دارد.

زمانی که او احساس راحتی می کند از او بخواهید که غرغره کردن را انجام دهد. به او اموزش دهید چگونه این کار را انجام دهد.

به او یاد دهید که این آب را به جای فرو دادن تف کند.

ظروف نتی

با استفاده از این ظروف محلول سالین را به مجاری بینی وارد کنید، این محلول محیط بینی را مرطوب، شل و مخاط را روان می کند. از ان به nasal irritation  یاد می شود.

براساس یک گزارش ، 4000 کودک سنین 6 تا 10 سال را مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که اسپری بدست امده از آب دریا علائم سرماخوردگی را سریع تسکین می دهد.

مشخص نیست که آب دریا به سادگی به پاکسازی مخاط کمک می کند یا عناصر کمیاب در آب مفید هستند. اما دیگر محققان که اثر بخشی محلول شستشوی بینی را مورد مطالعه قرار دادند فواید آن را نیز تایید کرده اند.

ظروف نتی شبیه به یک قوری آب است و به طور معمول به شکل سرامیک، فلز یا پلاستیک یافت می شود. می توانید آن را از داروخانه ها خریداری کنید.

محلول سالین یا آن را به صورت خانگی تهیه کنید و یا اینکه آن را از فروشگاهها خریداری کنید. توجه داشته باشید محلول همراه با ظروف نتی برای کودکان قوی می باشد.

هشدارها

فقط از آب مقطر یا آب جوشانده شده استفاده کنید.

آب شیر حاوی ارگانیسم هایی است که از نظر نوشیدن مشکلی ایجاد نمی کند به دلیل اینکه اسیدهای معده اآها را از بین می برند ولی می توانند در مجاری بینی باقی بمانند و عفونت جدی به وجود آورند. آب شیر را به مدت 3 تا 5 دقیقه بجوشانید و سپس آب را ولرم کنید. بعد از جوشاندن آب شیر را می توانید در ظروف سر بسته و تمیز به مدت 24 ساعت نگه داری کنید.

کودک باید به اندازه ی کافی بزرگ شده باشد تا شما را در این کار یاری کند. پس این روش را برای کودکان تازه راه افتاده مناسب نمی باشد. بعضی افراد فکر می کنند روشی تمیز است در حالیکه برای برخی ناخوشایند است.

چه کاری انجام شود:

قبل از اموزش به فرزندتان خودتان از ظروف نتی استفاده کنید. می توانید از ویدیوهای اموزشی استفاده کنید تا استفاده از neti pot  را به شما آموزش دهد.

در اینجا روش اصلی ذکر شده است:

ابتدا ظروف نتی را از آب داغ یا محلول سالین پر کنید. روی سینک خم شوید سرتان را به یک طرف خم کنید از طریق دهان تنفس کنید و دهانه ی ظرف را انتهای سوراخ بینی قرار دهید. آب به ارامی به حفره ی بینی وارد می شود و از سوراخ دیگر خارج می شود.

برای طرف دیگر آن را تکرار کنید.

بگذارید کودک استفاده از آن را یاد بگیرد. سر فرزندتان را روی سینک خم کنید و دهانه ی ظرف را در بالای سوراخ بینی قرار دهید. سپس به ارامی آب یا محلول سالین از نتی پات را به مجاری بینی وارد کنید تا آن را مرطوب و تمیز کند.

هشدارها

کودکی که علاقمند به این کار نیست را مجبور نکنید. زیرا این روشی است که باید به آرامی انجام گیرد در غیر اینصورت به مجاری بینی صدمه وارد می کند.

فقط از آب استریل یا جوشانده استفاده کنید تا عفونت را کاهش دهد. بعد از استفاده ظرف نتی را به طور کامل بشویید.

نوارهای بینی (5 سال و بالاتر)

چگونه می تواند به شما کمک کند

نوارهای بینی در سایز کوچک برای کودکان موجود می باشد. طوریکه به آرامی سوراخ بینی را بالا نگه می دارد تا تنفس راحت تر انجام بگیرد.

آنچه که شما بدان نیاز دارید

بسته های نوار بینی در سایز مناسب برای کودکان تهیه شده است.

آنچه که باید انجام شود

نوارها را در مقابل بینی کودک قرار دهید و هنگام صبح آنها را خارج کنید.

TLC ها (تمامی سنین)

آنچه که بیشتر کودکان هنگام سرماخوردگی بدان نیاز دارد عشق و توجه است.

به خاطر داشته باشید همیشه لازم نیست علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان کنید. اگر کودک شما از بینی گیپ و سرفه رنج می برد اشکالی دارد که غرغره و نوشیدن مایعات گرم و دیگر درمان ها را کنار بگذارید و اجازه دهید بیماری پروسه ی خود را طی کند . وقتی کمک کردید که کودک احساس بهتری داشته باشد، TLC بهتریت روش درمان تلقی می شود.


این مطالب را هم بخوانید :

برای سرماخوردگی نوزادان چه اقداماتی انجام دهیم؟

شش بیماری شایع در نوزادان و راه های مقابله با آنها


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...