چگونه بفهمیم سگمان تب دارد

تب در سگمان یکی از مشکلاتی است که پیش از وقوع باید آمادگی کامل برای مقابله با آن داشته باشیم. در طول زندگی سگ ها دچار تب هایی خواهند شد که هر کدام می تواند به دلایل مختلفی روی دهد. در صورتی که سگ سن بالایی دارد و یا از سگ های کوچک نگهداری می کنید باید توجه بیشتری به مواردی که با سلامتی آن ها مرتبط است داشته باشید

تب در سگمان به معنای افزایش دمای بدن به بیش از حالت استاندارد و عادی است. این افزایش دما در برخی شرایط می تواند به راحتی کنترل شود و در برخی حالت ها ممکن است به اندازه ای زیاد باشد که منجر به مرگ حیوان شود. به طور معمولا دمای بدن سگ ها در حدود 38 درجه است و در صورتی که این عدد به بالاتر از 39 درجه برسد باید تب در سگمان را کنترل کنیم. این عدد زمانی که به حدود 41 درجه برسد می تواند منجر به مرگ شود.

چه علائمی نشان دهنده تب در سگمان است؟

برای این که بفهمیم سگمان دچار تب شده است لازم است به رفتار ها و نشانه های فیزیکی در آن ها توجه ویژه ای داشته باشیم. هر گونه تغییر در حالت های سگ می تواند نشان دهنده بروز بیماری های مختلفی در آن ها شود. اما برخی از نشانه ها می تواند به شما کمک کند تا وضعیت دمای بدن سگ را بررسی نمایید.

اولین علامتی که نشان دهنده تب در سگمان است این است که سگ ها احساس کسالت و بی حوصلگی می نمایند. حالاتی شبیه خواب آلودگی و خستگی و عدم تمایل به فعالیت های بدنی و بازی کردن همه می تواند نشان دهنده بروز تب در سگمان باشد. علاوه بر این در صورتی که احساس کردید سگ شما حالت هایی شبیه لرزش دارد باز هم می توان آن را به داشتن تب نسبت داد. سگ هایی که دمای بدن آن ها از حالت معمول بالاتر باشد علاقه ای به مصرف مواد خوراکی ندارند. بی اشتهایی یا عدم تغذیه از نشانه تب در سگمان به شمار می آید. 

علائم تب کردن سگ

هنگامی که سگ ها دچار تب می شود ضربان قلب آن ها به شکل چشمگیری افزایش پیدا می کند و همچنین با بالا رفتن دمای بدن ممکن است دچار کم آبی شوند. همه این موارد در کنار هم می تواند منجر به نفس نفس زدن در سگ شود. این مواردی که ذکر شده علائم شایع بروز تب در سگمان به شمار می آید اما در کنار این موارد دیده شده است که گاهی تب در سگمان با حالت هایی شبیه استفراغ، سرفه های پیاپی و یا آب ریزش بینی همراه می شود. نمی تواند این علائم را با حالت های سرماخوردگی اشتباه گرفت اگر چه که بسیار شبیه به هم هستند اما موضوع تب در سگمان با توجه به این که ممکن است حیوان را با خطر مرگ مواجه کند نباید مورد بی توجهی واقع شود. نکته مهمی که باید مور توجه شما قرار بگیرد این است که تا زمانی که از بهبود سگ اطمینان حاصل پیدا نکرده اید بهتر است او را از سایر حیوانات دور نگه دارید. زیرا گاهی علل بروز تب عوامل ویروسی بوده که می تواند به سایر حیوانات نیز منتقل گردد.

چه عواملی می تواند منجر به بروز تب در سگمان شود؟

عوامل متعددی می تواند منجر به بروز تب در سگمان شود. عواملی نظیر گرمای بیش از اندازه در محیط و فعالیت های انجام شده توسط سگ ها می تواند منجر به بروز تب شود. اما علاوه بر شرایط محیطی عوامل بیماری زا نیز در بروز تب در سگ موثر است. به طور کلی علل بروز این مشکل را می توان در 6 دسته اصلی تقسیم بندی نمود:

- عوامل بیماری زا: عوامل بیماری زای زیادی می تواند منجر به بروز این عارضه در سگ ها شود. عفونت هایی که می تواند با منشا باکتریایی یا ویروسی باشند. به طور کلی می توان گفت بالا رفتن دمای بدن در سگ ها نوعی حالت تدافعی بدن در برابر این عوامل بیماری زا است زیرا باکتری ها و ویروس ها نمی توانند در دماهای بالاتر از دمای بدن زندگی کنند.

- حساسیت های گوناگون: انواعی مختلف حساسیت ها در سگ ها می تواند منجر به بروز تب شود. تب در سگمان در اثر حساسیت های غذایی، دارویی و فصلی می تواند ایجاد شود. که با دانستن علل بروز تب می تواند درمان مناسب برای آن را مورد استفاده قرار داد.

- استفاده از برخی داروها: برخی دارو ها دارای عوارضی نظیر تب کردن هستند. تب در سگمان اگر به صورت یک عارضه دارویی ایجاد شود تا حدی قابل کنترل است اما در صورتی که احساس کردیم تب حیوان در حال افزایش است و نمی توانید آن را کنترل نمایید حتما از دامپزشک راهنمایی بخواهید.

- واکسن ها: تب در سگمان در اثر واکسن موضوعی است که تقریبا همه صاحبان سگ آن را تجربه خواهند نمود. سگ ها در سنین مشخص و تحت نظر دامپزشک ها باید واکسن های مورد نیاز را دریافت نمایند. اما به طور کلی یکی از مهم ترین عوارض تزریق واکسن تب است.

- سم و مسمومیت ها: گاهی اوقات ممکن است سگ های شما خارج از خانه چیزی را بخورند که موجب مسمومیت آن ها شود. یکی از علائم اصلی و حیاتی در مسمومیت ها بروز تب در سگمان است.

- بروز تب در سگمان به دلایلی غیر از حالت های ذکر شده نیز ممکن است دیده شود. گاهی اوقات علل و منشا تب شناخته شده نیست و در این شرایط کنترل آن سخت تر خواهد بود. برخی از بیماری ها نظیر سرطان یا اختلالات سیستم ایمنی بدن و حتی بیماری هایی مربوط به خون یا مغز استخوان در سگ ها می تواند منجر به بروز تب شود.

    همان گونه که اشاره شد در صورتی که عامل بروز تب را سگ ها بدانیم می توانید به آسانی با آن ها مقابله نماییم اما در صورتی که این عامل جزو عوامل شناخته شده نباشد تنها باید به دنبال کنترل دمای حیوان باشیم تا پس از بررسی ها و انجام آزمایش های مربوطه علل بروز سگ تشخیص داده شود.

    تشخیص بروز تب در سگمان

    نحوه تشخیص بروز تب در سگمان

    حال که با علائم و علل بروز تب در سگمان آشنا شدیم باید بدانیم که چگونه وجود تب و میزان آن را تعیین نماییم. اغلب پت شاپ ها دارای دماسنج های دیجیتالی مخصوصی هستند که می تواند دمای بدن حیوان را به خوبی تعیین کند. این درجه ها معمولا از طریق مقعد حیوان مورد استفاده قرار می گیرند تا دمای صحیح را نشان دهد. فراموش نکنید نمی تواند از درجه های مخصوص انسان برای سگ ها و سایر حیوانات خانگی استفاده نمایید. این درجه ها نمی تواند دمای صحیح را به نمایش بگذارد. استفاده از دماسنج به صورت مقعدی در سگ ها کمی دشوار است و برای این که سگ کمتر اذیت شود می توانید از برخی روغن ها برای این کار استفاده نمایید.

    برخی از آزمایش ها مانند شمارش سلول های خونی CBC می تواند نقش مهمی در تشخیص میزان و علل بروز تب در سگمان داشته باشد. به طور کلی هنگامی که حیوان دچار تب می شود از آزمایش های خون و ادرار برای بررسی وضعیت او استفاده می شود. گاهی اوقات از رادیوگرافی نیز برای تشخیص بیماری هایی نظیر سرطان و با عفونت ها و ناهنجاری ها استفاده می شود.

    چگونه مشکل تب در سگمان را رفع نماییم؟

    برای مقابله با تب در سگمان در صورتی که دمای بدن سگ بیش از اندازه بالا بود بدون فوت وقت حیوان را به دامپزشکی منتقل نمایید. در غیر این صورت می توانید در منزل حوله ای را با آب سرد خیس کرده و داخل گوش سگ و کف دست و پای حیوان را خنک نمایید. حتی می توانید این کار را روی شکم حیوان نیز انجام دهید. دقت کنید میزان سرمای حوله نباید به حدی باشد که حیوان را آزار بدهد و باید اندک اندک دما را کاهش دهید. در این شرایط می توانید از باد سرد پنکه و کولر نیز برای کاهش دمای بدن حیوان استفاده نمایید. هرگز برای کاهش دمای بدن سگ از داروی های انسانی و بدون نظارت پزشک استفاده نکنید. این دارو ها در برخی موارد می تواند منجر به بروز مسمومیت هایی در سگ های شما شوند که حتی خطر مرگ را برای آن ها به همراه داشته باشد. 

    درمان تب در سگ

    یکی از روش هایی که در زمان بروز تب توسط پزشک مورد استفاده قرار می گیرد تزریق سرم به حیوان است. بروز تب در حیوانات می تواند موجب کم آبی در بدن شود و به همین سبب استفاده از سرم می تواند موجب تنظیم میزان الکترولیت ها در بدن سگ شود. در صورتی که علت بروز تب در سگمان عوامل میکروبی و عفونت ها باشند می توان از آنتی بیوتیک های مربوطه برای این کار استفاده نمود. فراموش نکنید در این شرایط نیز استفاده خود سرانه از آنتی بیوتیک ها می تواند جان سگ ها را به خطر بی اندازد. پس از این که درمان سگ انجام شد و دمای بدن حیوان کاهش پیدا کرد شما باید تا مدتی به صورت مداوم و با دقت حالات و رفتار حیوان را زیر نظر قرار دهید و در صورت امکان دمای بدن او را چک کنید تا از اثر بخش بودن درمان اطمینان حاصل نمایید. وضعیت اشتهای حیوان نیز می تواند نشان دهنده بهبود یافتن بیماری در او باشد.


    این مطلب را بخوانید :

    چگونه بفهمیم سگمان سرما خورده است


    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...