نحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها

دستگاه جوجه کشی یک روش مصنوعی برای جوجه ریزی تخم ها است. در اصل ، دستگاه جوجه کشی به شما امکان می دهد تخم ها را بدون داشتن مرغ تخم گذاری کنید. انکوباتورها از شرایط و تجربیات یک مرغ پرورش یافته برای تخمهای بارور شده ، از جمله دما ، رطوبت و میزان تهویه مناسب تقلید می کنند. برای جوجه کشی موفقیت آمیز تخم ها در یک دستگاه جوجه کشی ، لازم است انکوباتور را به درستی کالیبره کنید و تنظیمات را در طول دوره جوجه کشی ثابت نگه دارید.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی را پیدا یا خریداری کنید:

 شما باید نوع و الگوی خاصی که قصد استفاده از آن دارید را پیدا کنید ، دستورالعمل هایی که نیاز دارید را یاد بگیرید. دستورالعمل های ذکر شده در مورد یک دستگاه جوجه کشی اساسی است که با یاد گرفتن آنها می توانید مقرون به صرفه تر عمل کنید. از آنجا که انواع مختلفی از دستگاه جوجه کشی وجود دارد ، مهم است که دستورالعمل های صحیحی برای دستگاه جوجه کشی خاص خود داشته باشید.

آگاه باشید که کمترین قیمت دستگاه جوجه کشی فقط نوع دستی است. این بدان معنی است که شما باید بارها و بارها در روز دمای هوا ، چرخش و رطوبت را رصد کنید. مدلهای قیمتی برای این فرآیندها دارای کنترل های اتوماتیک هستند ، که شما را ملزم به نظارت کم خواهد کرد و اما شما باید روزانه به آن سرکشی کنید.

اگر دستگاه جوجه کشی با دستورالعمل کتبی همراه نبود ، به دنبال شماره سریال روی دستگاه جوجه کشی و نام سازنده باشید. برای دریافت راهنمایی ، وب سایت تولید کننده را بررسی کنید یا با تلفن یا ایمیل با بخش خدمات مشتری شرکت تماس بگیرید.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی را تمیز کنید:

هرگونه گرد و غبار یا بقایای کثیفی را از تمام سطوح دستگاه جوجه کشی با دقت پاک و یا از بین ببرید. سپس تمام سطوح را با یک پارچه تمیز یا اسفنج آغشته به محلول سفیدکننده رقیق شده پاک کنید (20 قطره از سفید کننده خانگی را در یک چهارم آب مخلوط کنید.) از دستکش برای محافظت از دستان خود در برابر سفید کننده و پیچیدن پارچه یا اسفنج قبل از پاک کردن استفاده کنید. اجازه دهید دستگاه جوجه کشی قبل از وصل کردن کاملا خشک شود. مخصوصا اگر دستگاهی که خریداری کرده اید دست دوم است باید کاملا گرد و غبار روی ان را بگیرید. به خاطر داشته باشید که بهداشت بسیار مهم است. بیماری ها می توانند از طریق پوسته تخم مرغ به جنین در حال رشد منتقل شوند.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی را در ناحیه ای قرار دهید که نوسان دما کمی داشته باشد:

شرایط اتاق ایده آل 70-75 درجه فارنهایت است. از قرار دادن دستگاه جوجه کشی در نزدیکی یک پنجره ، دریچه هوا یا هر منطقه دیگری که جریان هوا را تجربه می کند ، خودداری کنید.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

سیم انکوباتور را به یک پریز برق وصل کنید:

 اطمینان حاصل کنید که سیم را به پریز برقی وصل نکنید که به راحتی از آن جدا شود یا جایی که ممکن است کودکان بتوانند آن را جدا کنند. همچنین بررسی کنید که محل خروجی خاص را پیدا کنید.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

آب گرم را به قابلمه رطوبت زا انکوباتور اضافه کنید:

برای تأیید مقدار صحیح آب برای اضافه کردن ، به دستورالعمل های دستگاه جوجه کشی مراجعه کنید.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

درجه حرارت دستگاه جوجه کشی را کالیبره کنید:

 شما باید دستگاه جوجه کشی را کالیبره کنید تا حداقل 24 ساعت قبل از جوجه کشی تخم مرغ معتدل و پایدار باشد. حتما دماسنج دستگاه جوجه کشی را تنظیم کنید تا دمای اطراف مکانی مرکز تخمک در انکوباتور اندازه گیری شود. منبع گرما را تنظیم کنید تا درجه حرارت بین 99 تا 102 درجه فارنهایت (37.2 و 38.9 درجه سانتیگراد) نشان داده شود. گرفتن درجه حرارت مناسب جوجه کشی بسیار مهم است. درجه حرارت پایین می تواند از رشد جنین جلوگیری کند ، در حالی که دمای بیش از حد بالا می تواند جنین ها را بکشد و ناهنجاری ایجاد کند.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

24 ساعت صبر کنید تا دمای هوا دوباره بررسی شود:

 دما همچنان باید در محدوده هدف باشد. اگر دما در خارج از محدوده هدف نوسان داشته باشد تخم مرغ اضافه نکنید زیرا تخم مرغ از حالت طبیعی خود خارج می شود.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

تخم های حاصلخیز را برای جوجه ریزی بدست آورید:

شما می خواهید تخم مرغ ها را طی 7 تا 10 روز پس از گذاشتن آنها جوجه کشی کنید. زنده ماندن با افزایش سن تخمها کاهش می یابد. سعی نکنید تخم مرغهایی که از یک سوپر مارکت خریداری کرده اید جوجه کشی نکنید. تخم مرغ های فروخته شده در فروشگاه ها نابارور هستند.

جوجه کش ها یا کشاورزانی را در منطقه خود پیدا کنید که تخم ها برای جوجه ریزی می فروشند. شما باید تخم هایی را که توسط مرغ در گله با پرنده نر تولید می شود ، دریافت کنید وگرنه تخم مرغ ممکن است حاصلخیز نباشد. در صورت مشکل در یافتن منبع تخم مرغ ، با دفتر محلی کشاورزی خود تماس بگیرید. این دفتر ممکن است توصیه‌ای برای مرغداران محلی داشته باشد.

در نظر بگیرید که چند تخم مرغ را می خواهید جوجه کشی کنید.

 توجه داشته باشید که برخی تخم گذاری های تخمک گذاری شده نادر هستند و گونه های خاص از قابلیت زنده ماندن بالاتری نسبت به سایرین برخوردار هستند. انتظار می رود حدود 50 تا 75 درصد تخم های حاصلخیز استفاده شوند ، اگرچه ممکن است این مقدار بالاتر نیز باشد. تخم مرغ ها را در کارتن ها با دمای 40 تا 70 درجه فارنهایت (4.5 تا 21.1 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید تا آماده شوند. هر روز تخمها را با چرخاندن انتهای مختلف بچرخانید یا با دقت چرخش را انجام دهید.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

دست های خود را قبل از لمس تخم ها برای قرار دادن در دستگاه جوجه کشی بشویید.

همیشه پس از ضدعفونی کردن آن ، همیشه دست های خود را بشویید. این امر باعث می شود تا باکتری ها از انتقال بالقوه به تخم ها یا محیط آنها جلوگیری کنند.

چگونه با دستگاه جوجه کشی تخم مرغ کار کنیم

تخم های حاصلخیز را در دمای اتاق گرم نگه دارید:

 گرم شدن تخم ها باعث می شود بعد از اضافه کردن تخم مرغ میزان و مدت زمان نوسان دما در انکوباتور کاهش یابد.

طرز استفاده از دستگاه جوجه کشی تخم مرغ

هر طرف تخم ها را با مداد علامت بزنید:

به آرامی نماد مورد نظر خود را از یک طرف و سپس از طرف دیگر یک نماد متفاوت بکشید. مارک کردن تخم ها به این روش به شما کمک می کند تا دنباله چرخش تخم مرغ را به خاطر بسپارید. بسیاری از افراد از X و O برای نشان دادن هر طرف تخم استفاده می کنند.

دمای دستگاه جوجه کشی پس از اضافه کردن تخم مرغ را کاهش دهید:

بعد از اینکه تخم ها را داخل انکوباتور قرار دادید ، دما به طور موقت پایین می آید ، اما اگر به درستی کالیبره کرده اید ، باید بعد از قرار دادن تخم مرغ ها دوباره تنظیم شود. برای جبران این نوسان ، دما را افزایش ندهید. با انجام این کار جنین های شما آسیب دیده یا از بین می روند.

آموزش تصویری کار با دستگاه جوجه کشی تخم مرغ



تخم ها را با دقت داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید.

 اطمینان حاصل کنید که تخمها در کنار همدیگر قرار دارند. انتهای بزرگتر هر تخم باید کمی بالاتر از انتهای نقطه ای دیگر تخم مرغ  باشد. این امر بسیار مهم است در صورت عدم رسیدن نقطه انتهایی ، ممکن است هنگام رسیدن زمان تخلیه ، تخم ها پوسته پوسته شوند یا شکسته شوند و مشکل ایجاد شود. اطمینان حاصل کنید که تخم ها به طور مساوی در فاصله و نه خیلی نزدیک لبه های دستگاه جوجه کشی یا منبع گرما قرار دارند.

چگونه با دستگاه جوجه کشی تخم مرغ کار کنیم

روز و تعداد تخم هایی را که در یک تقویم جوجه کشی دارید، ثبت کنید.

 شما باید بتوانید تاریخ تخمگذاری خود را بر اساس میانگین زمان جوجه کشی برای گونه های پرنده ای که می خواهید تخم ریزی کنید تخمین بزنید. به عنوان مثال ، تخم مرغ به طور معمول 21 روز طول می کشد تا جوجه ریزی شود ، در حالی که بسیاری از انواع اردک ممکن است 28 روز طول بکشد.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

روزانه حداقل سه بار تخم ها را بچرخانید.

 چرخش تخم ها و تغییر موقعیت آنها به کاهش تأثیر هرگونه نوسانات دما کمک می کند. هر روز تخم ها را چند برابر کنید. به این ترتیب ، بعد از چرخش تخم مرغ ، هر روز نماد روی تخم ها تغییر می کند و به این راحتی می توان متوجه شد که آیا شما تخم مرغ ها را در آن روز چرخانده اید یا خیر.

همانطور که نوبت روزانه خود را انجام می دهید ، بررسی کنید که تخم مرغ ترک خورده یا فاسد شده است. فوراً اینها را برداشته و آنها را در زباله ها دور کنید. تخمها را در موقعیت های مختلف در دستگاه جوجه کشی حرکت دهید. چرخش تخم ها را در طی سه روز آخر جوجه کشی متوقف کنید ، زیرا در این مرحله ، تخم ها به زودی تخم ریزی می شوند و چرخش دیگر لازم نیست.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

سطح رطوبت را در دستگاه جوجه کشی تنظیم کنید.

رطوبت باید در طول جوجه کشی حدود 45 تا 50 درصد باشد ، مگر اینکه در طی سه روز که گذشت می توانید آن را به 65 درصد افزایش دهید. بسته به نوع تخم هایی که می خواهید تخم بزنید ممکن است به رطوبت بالاتر یا پایین تر نیاز داشته باشید. در مورد جوجه ریزی گونه های خاص پرنده خود مشورت بگیرید.

میزان رطوبت موجود در دستگاه جوجه کشی را اندازه گیری کنید. با استفاده از دماسنج لامپ مرطوب یا رطوبت سنج ، سطح رطوبت را مشاهده کنید. همچنین با استفاده از دماسنج سطح خشک ، درجه حرارت را در دستگاه جوجه کشی ثبت کنید. برای یافتن درجه حرارت نسبی بین سطح مرطوب و مشاهده کنید دمای سطح خشک ، می توانید از نمودارهای اینترنتی به صورت انلاین و مشاوران و کتابها کمک بگیرید. آب را به طور مرتب در قابلمه پر کنید. پر کردن قابلمه به حفظ سطح رطوبت مطلوب کمک می کند. اگر آب کم شود ، میزان رطوبت بسیار پایین می رود. همیشه آب گرم اضافه کنید. اگر می خواهید رطوبت خود را افزایش دهید ، می توانید یک اسفنج نیز به آب تابه بیفزایید.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

اطمینان حاصل کنید که دستگاه جوجه کشی دارای تهویه کافی است.

در طرفین و بالای دستگاه جوجه کشی باید دهانه ای وجود داشته باشد تا جریان هوا امکان پذیر باشد. بررسی کنید که حداقل تا حدی باز شده باشند. پس از شروع جوجه ریزی مجبور خواهید بود میزان تهویه را افزایش دهید.

طرز کار با دستگاه جوجه کشی خانگی

تخم ها را بعد از 7 تا 10 روز شمع کنید.

شمع تخم گذاری زمانی است که از یک منبع نوری استفاده می کنید تا ببینید چقدر جنین درون یک تخم را اشغال می کند. بعد از 7 تا 10 روز ، باید شاهد رشد جنین باشید. شمع به شما امکان می دهد تخم مرغ ها را با جنین هایی که قابل استفاده نیستند از بین ببرید.

طرز کار با دستگاه جوجه کشی

یک قوطی قلع و یا جعبه ای را پیدا کنید که می تواند روی یک لامپ قرار بگیرد:

یک قوطی یا جعبه ای که قطر آن نسبت به تخم مرغ کوچکتر است ، سوراخ کنید.

طرز کار با دستگاه جوجه کشی خانگی

لامپ را روشن کنید.

یکی از تخمهای انکوبه شده را بگیرید و آن را روی سوراخ نگه دارید. اگر جنین در حال رشد است ، باید یک توده ابری را مشاهده کنید. همانطور که در نزدیکی تاریخ تخم قرار دارید ، اندازه جنین افزایش می یابد. اگر تخم مرغ شفاف به نظر برسد ، جنین توسعه نیافته است یا ممکن است تخم مرغ در درجه اول بارور نشده باشد.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

تخم مرغ هایی که جنین در حال رشد را نشان نمی دهند از دستگاه جوجه کشی خارج کنید.

این تخم ها قابل استفاده نیستند و تخم نمی گذارند.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

آماده شدن تخم:

چرخاندن و چرخش تخم ها را سه روز قبل از تاریخ تخمین زده شده متوقف کنید. بیشتر تخم مرغ های زنده طی یک دوره 24 ساعته آماده می شوند.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

سطح رطوبت را در دستگاه جوجه کشی افزایش دهید.

شما می خواهید سطح رطوبت 65٪ باشد. برای افزایش رطوبت ، آب بیشتری یا اسفنجی را به قابلمه آب اضافه کنید.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی را بسته نگه دارید.

پس از گذشت سه روز از جوجه ریزی ، جوجه ها را باز نکنید.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

جوجه های خشک را به یک منطقه آماده شده برسانید.

مهم است که جوجه ها را در انکوباتور بگذارید تا کاملا خشک شوند. این ممکن است چهار تا شش ساعت طول بکشد. می توانید جوجه ها را در انکوباتور 1 تا 2 روز دیگر بگذارید ، اما می خواهید درجه حرارت را تا 95 درجه فارنهایت (35 درجه سانتیگراد) پایین بیاورید.

انحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم مرغ ها جوجه کشی

پوسته های خالی را از دستگاه جوجه کشی خارج کرده و تمیز کنید.

 پس از تمیز کردن دستگاه جوجه کشی ، می توانید روند کار را دوباره شروع کنید.


مطلب پیشنهادی :

قبل از خرید دستگاه جوجه کشی این مطلب را بخوانید !


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...