علائم بواسیر ، علل ، تسکین درد و درمان

بواسیر چیست؟

بواسیر ، تجمع رگهای خونی هستند که در عضلات صاف دیواره های راست روده و مقعد قرار دارند. آنها یک قسمت طبیعی در آناتومی بدن هستند و در محل اتصال شریان های کوچک به رگها وجود دارند. توسط عضلات صاف و بافت همبند كلفت شده و در جايي كه در ارتباط با خط پكتينات قرار دارند طبقه بندي مي شوند ، نقطه تقسيم بين 2/3 فوقاني و 1/3 پاييني مقعد ایجاد می شوند. این تمایز مهم آناتومیکی به دلیل نوع سلولهایی است که سبب بواسیر می شوند. بواسیر را می توانید به موقع و در زمان کوتاهی کنترل کنید. شما باید رژیم غذایی خود را رعایت کنید تا به جراحی و عمل نکشد. در اصل بواسیر مربوط به گشاد شدن رگها می شود این رگها همان رگهای وریدی هستند که گشاد شده و باعث تورم خواهند شد.

بواسیر داخلی و خارجی چیست؟

بواسیر داخلی در بالای خط پکتینات قرار دارد و با سلولهایی پوشیده شده است که همان سلولهایی هستند که بقیه روده را تشکیل می دهند. بواسیر خارجی در زیر خط مقعد بوجود می آید و با سلول هایی که شبیه پوست است پوشیده شده است.

علائم بواسیر چیست؟

بواسیر وقتی شروع به تورم می کند که باعث خارش ، درد و / یا خونریزی می شود. این موارد از علائم مهم برای شناسایی بواسیر هستند، اما نباید تنها به این نوع عامل ها بسنده کرد بلکه باید تحت نظر پزشک معاینات اصلی صورت بگیرد.

بواسیر خارجی و داخلی به چه صورت است ؟

بافت بواسیر طبیعی به شکل عادی دیده نمی شود زیرا ابتدا باید تورم کرده و ملتهب شوند یا لخته ای ایجاد کنند تا علائم آن نشان داده شود. بواسیر متورم خارجی یا بواسیر داخلی در خارج از مقعد دیده می شود اما بواسیر داخلی به دلیل ماندن در داخل مقعد قابل مشاهده نیست. هموروئید ترومبوز به عنوان توده ای در آستانه مقعد ظاهر می شود و از قسمت مقعد بیرون زده و به دلیل لخته خون موجود در رگ خونی متورم خواهد شد ، بواسیربه رنگ مایل به آبی تیره خواهد بود. هموروئید غیر ترومبوز به عنوان یک توده لاستیکی ظاهر می شود. اغلب بیش از یک بواسیر متورم و به صورت درونی است.

علائم بواسیر ، علل ، تسکین درد و درمان

علت تشکیل بواسیر:

در حالی که وجود بواسیر به شکل آناتومی در بدن طبیعی بنظر می رسد ، اکثر افراد و متخصصان مراقبت از آن ، بواسیر را یک یافته غیر طبیعی می دانند زیرا تنها هنگام تورم باعث بروز مشکل برای فرد خواهد شد. تورم بواسیر وقتی اتفاق می افتد که فشار خون در عروق کوچک وجود داشته باشد که بواسیر را تشکیل می دهد و باعث تورم و لخته شدن سلول ها می شود. این باعث می شود تا اندازه آنها افزایش یابد که منجر به متورم شدن  می شود. افزایش فشار ممکن است در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود.

رژیم غذایی کم فیبر و مدفوع بزرگ باعث می شود فرد هنگام حرکت روده دچار فشار شود و فشار داخل رگ ها را افزایش دهد. بارداری با تورم بواسیر همراه است و احتمالاً به دلیل افزایش فشار و بزرگ شدن رحم بر روی روده و مقعد است. علاوه بر این ، تغییرات هورمونی با بارداری ممکن است ماهیچه هایی را که از روده و مقعد حمایت می کنند ، تضعیف کند. عوامل زیادی در متورم شدن بواسیر تاثیر دارد که در این مقاله تمامی عوامل مربوطه ارائه خواهیم داد.

نشستن طولانی مدت در توالت ممکن است باعث افزایش فشار در رگهای خونی بواسیر شود. از عوامل دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

- چاقی

- اسهال ، حاد و مزمن

- سرطان روده بزرگ

- جراحی قبلی رکتوم

- آسیب نخاعی و عدم وجود حالت ایستاده در بدن

    نشانه های بواسیر:

    بواسیر شایعترین علت شکایت رکتوم و مقعد است. گاهی شما می توانید با آگاهی داشتن از نوع علائم بواسیر تشخیص سریعتری برای درمان خود داشته باشید. شایع ترین علائم عبارتند از:

    - خونریزی بدون درد از ناحیه مقعد

    - خارش مقعد

    - درد در ناحیه مقعد

    - تورم و احساس توده در مقعد همه با یک بواسیر التهابی همراه است.

      یادآوری این نکته حائز اهمیت است که خونریزی رکتوم یا خون در مدفوع هرگز طبیعی نیست و اگرچه ممکن است از یک دلیل نسبتاً خوش خیم مانند بواسیر ناشی شود ، دلایل جدی تر می تواند تهدید کننده زندگی باشد. این موارد شامل خونریزی از زخم ، دیورتیکولیت ، بیماری التهابی روده و تومورها است. که شما باید حتما برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید تا بیماری زودتر تشخیص داده شود.

      علائم بواسیر ، علل ، تسکین درد و درمان

      در صورت بروز خونریزی رکتال ، مهم است که با متخصص مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های اضطراری پزشکی باشید. این امر به ویژه در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون بسیار مهم است.

      هنگامی که یک بواسیر داخلی ملتهب شود ، می تواند باعث تورم شود. این به خودی خود باعث ایجاد درد نمی شود زیرا هیچ فیبر درد متصل به رگه های بالای خط پکتینات وجود ندارد. عبور از مدفوع سخت شده و که باعث خونریزی و درد می شود. با این وجود ، بواسیر متورم همچنین می تواند باعث ایجاد اسپاسم عضلات اطراف رکتوم و مقعد شود و باعث ایجاد درد شود ، به خصوص اگر از طریق مقعد بیرون زده یا از آن خارج شود. توده را می توان در آستانه مقعد احساس کرد. بواسیر داخلی نیز می تواند ترومبوز (لخته) شود که منجر به درد شدید می شود

      بواسیر التهابی می تواند مخاطی ایجاد کند که می تواند باعث التهاب پوست اطراف مقعد شود و باعث سوزش و خارش آن می شود که به pruritis ani معروف است. با این حال ، علل دیگر خارش شامل مخمر و سایر عفونت های پوستی و انگل هایی مانند پین کرم ها است. مهمتر از همه ، دقیقاً همانطور که خون در مدفوع نباید در مدفوع نادیده گرفته شود ، زیرا ممکن است نشانه ای از سرطان روده بزرگ باشد ، خارش مقعد یا خونریزی نباید تصور شود که به دلیل بواسیر باشد زیرا این می تواند نشانه تومور سرطان مقعد باشد.

      بواسیر بیرونی از آنجا که تحت پوشش "پوست معمولی" قرار دارند متفاوت است و فیبرهای درد همراه با آنها است. هموروئید خارجی ترومبوز وقتی اتفاق می افتد که یک ورید زیر لخته بواسیر خاموش شود و باعث درد شدید ناشی از کشش سریع پوست که بواسیر را می پوشاند . یک توده دردناک سخت در مقعد احساس می شود. بواسیر خارجی همچنین می تواند منجر به برچسبهای پوستی بیش از حد شود که در لبه آنالوگ احساس می شود و می تواند بعد از حساس شدن حرکات روده ، منجر به عفونت های پوستی ثانویه شود.

      بواسیر چگونه تشخیص داده می شود؟

      علائم شایع بواسیر شامل خارش ، درد ، توده و خونریزی است. این تشخیص با استفاده از و معاینه جسمی انجام می شود. ممکن است روی علائم مرتبط از جمله یبوست ، حرکات روده ای سخت و کرنش هنگام رفتن به توالت متمرکز شود. ممکن است سوالات دیگری برای جستجوی دلایل دیگر خونریزی روده از جمله تومورها ، بیماری التهابی روده و خونریزی دستگاه گوارش مطرح شود.

      معاینه فیزیکی برای تأیید تشخیص انجام می شود و شامل معاینه رکتوم است که در آن از انگشت برای احساس توده های غیر طبیعی یا توده استفاده می شود. جالب اینجاست که بواسیر داخلی معمولاً نمی تواند احساس شود. در صورت وجود درد شدید یا تورم ، معاینه رکتوم به تعویق می افتد. علاوه بر این ، بواسیر و یبوست ممکن است با شقاق مقعد یا ترکهای پوستی اطراف مقعد همراه باشد. درد و اسپاسم ، معاینه روده را بسیار ناراحت کننده می کند.

      علائم بواسیر ، علل ، تسکین درد و درمان

      اگر متخصص مراقبت های بهداشتی نگران این باشد که علائم ، به ویژه خونریزی روده توسط بواسیر قابل توضیح نباشد ، ممکن است آندوسکوپی در نظر گرفته شود. آندوسکوپی یک روش  در مطب است که در آن یک لوله روشن در  مقعد وارد می شود. اگر نگرانی وجود داشته باشد که خونریزی از مناطق دیگر روده بزرگ ایجاد شود ، می توان سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی سفارش داد. این روش ها معمولاً توسط متخصص گوارش یا جراح انجام می شود.

      بسته به شرایط ، آزمایش خون ممکن است انجام شود. اگر خونریزی بیش از حد وجود داشته باشد ، ممکن است هموگلوبین یا تعداد گلبول های قرمز بررسی شود. اگر بیمار داروی وارفارین (کوادامین) مصرف کند ، ممکن است دستورالعمل INR (نسبت نرمال بین المللی) یا PT (پروتئین) برای بررسی "ضعیف شدن" خون مناسب داده شود. لطفا توجه داشته باشید که داروهای ضد انعقادی جدیدتری وجود دارد که می توانند خون را "نازک" کنند و فعالیت آنها با آزمایشات معمول خون قابل اندازه گیری نیست.

      آیا داروهای خانگی طبیعی می توانند بواسیر را درمان و از آن جلوگیری کنند؟

      صرف نظر از اندازه یا تورم بواسیر ، در صورت وجود نداشتن  علائم ، درمان لازم نیست. پیشگیری شاید موثرترین روش درمانی باشد. رژیم غذایی و هیدراتاسیون کافی برای حفظ حرکات طبیعی روده بسیار مهم هستند. علائم بواسیر می تواند با عبور مدفوع سخت و یبوست و همچنین اسهال و حرکات مکرر روده ایجاد شود. ممکن است افراد مبتلا به یبوست ، رژیم غذایی پر فیبر ، هیدراتاسیون کافی و نرم کننده مدفوع لازم باشد. برای کسانی که حرکات روده بیش از حد مکرر دارند ، ممکن است داروهای ضد اسهال و تنظیم رژیم غذایی مورد نیاز باشد. این اقدامات پیشگیرانه میزان کرنش مورد نیاز برای حرکت روده را کاهش می دهد ، بنابراین فشار در رگ های خونی را کاهش می دهد تا از تورم جلوگیری شود. بواسیر داخلی همیشه بیرون زده یا طولانی می ماند .

      بواسیر درجه یک از نظر علامتی درمان می شود. برخی از اسپاسم عضلات مقعد وجود دارد. حمام های گرم ، نشستن در وان گرم به مدت 20 دقیقه ، دو یا سه بار در روز ممکن است مفید باشد. اجتناب از غذاهای تند همچنین ممکن است از خارش مقعد جلوگیری کند. داروهای بدون نسخه ممکن است مفید باشد.

      بواسیر چگونه درمان می شود؟

      با بروز علائم بواسیر ، بسته به وضعیت و شدت بواسیر ، گزینه های مختلف درمانی وجود دارد. بواسیر داخلی با درجه پرولاپس زیر خط پکتینات به داخل کانال مقعدی درجه بندی می شود.

      -درجه 1 : بواسیر داخلی دارای برآمدگی است ،اما ممکن است به صورت کامل برآمده نباشد و دارای خونریزی است.

      درجه 2: بواسیر بیرون زده از لبه مقعد با فشار برای حرکت روده یا عبور از نفخ شکم ، اما به طور خودجوش پس از فروکش شدن به وضعیت داخلی اصلی خود باز می گردد.

      درجه 3: بواسیر ممکن است از لبه مقعد بیرون بیفتد و بدون آنکه فشار بیاورد و بیمار می تواند آن را با دست خود لمس کند.

      چه داروها و سایر محصولات بواسیر را درمان می کنند؟

      از داروها برای مهار علائم با نرم شدن مدفوع ، کاهش التهاب بواسیر و درمان درد استفاده می شود. نرم کننده های مدفوع با افزایش میزان آب و چربی درون مدفوع کار می کنند و اجازه می دهند تا راحت تر عبور داده شود. اینگونه داروهایی برا مصرف پیشنهاد می شود. (Colace, Surfak, Correctal).

      التهاب را می توان با کرم های بدون نسخه و یا شیاف کنترل کرد. برخی از ترکیبات مارک (Preparation H) شامل بی حسی موضعی با دوز کم برای کمک به علائم هستند. برخی دیگر (Anusol ، witch hazel) حاوی قابض هایی هستند که به کوچک شدن بافت های متورم کمک می کنند. هر دو ممکن است حاوی استروئید با دوز کم (هیدروکورتیزون) برای کاهش التهاب باشند. افراد مبتلا به دیابت قبل از استفاده از روش های درمانی بواسیر OTC باید با داروساز یا متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنند. اگر این دارو حاوی یک وازو کانسترونکتور (به عنوان مثال ، فنیل افرین HCI ، افدرین یا اپی نفرین) باشد ، در صورت جذب مقدار زیادی ممکن است قند خون را بالا ببرد. لیدوکائین یا هیدروکورتیزون تجویز شده ممکن است توسط متخصص مراقبت های بهداشتی ارائه شود.

      علائم بواسیر ، علل ، تسکین درد و درمان

      بواسیرهای درجه 2 و 3 در ابتدا به همان روش درمان می شوند ، با استفاده از تکنیک هایی برای از بین بردن بواسیر، این موارد شامل تزریق ورید هموروئید برای ایجاد اسکلروز یا سفت شدن آن ، استفاده از باند لاستیکی برای خفه کردن جریان خون صورت می گیرد.

      آیا جراحی بواسیر (هموروئیدکتومی) بواسیر را درمان می کند؟

      افرادی که در درمان محافظه کارانه شکست خورده اند و یا بواسیر درجه 4 ندارند ، کاندید عمل جراحی برای از بین بردن بواسیر متورم و برچسب های پوستی بواسیر خارجی بزرگتر هستند. گزینه ها شامل برداشتن بواسیر با جراحی لیزر یا خونریزی (خارج رحمی = برداشتن) است. یکی دیگر از گزینه های هموروئیدکتومی این است که در آن یک اسلحه مخصوص اصلی برای برداشتن بواسیر قرار گرفته و بافت آن را با حلقه ای می بندند تا خونریزی را کنترل کنند. هموروئید خارجی ترومبوز نشان می دهد که یک لخته در بواسیر ایجاد شده است و باعث درد قابل توجهی می شود. درمان شامل برش در بواسیر برای از بین بردن لخته و کاهش تورم است.

      چه مدت طول می کشد که بواسیر از بین برود؟

      بواسیر یک بافت طبیعی است و باعث تورم ، التهاب یا خونریزی می شود. بواسیر بعد از درمان غیرجراحی حدود 50٪ عود می کند ، در حالی که میزان عود بعد از عمل فقط 5٪ است. هدف این است که التهاب بواسیر را با رژیم و هیدراتاسیون کنترل کنیم تا جراحی لازم نباشد. از این نظر ، بواسیر یک وضعیت مادام العمر است که باید کنترل شود.

      منبع : medicinenet

      ترجمه : توپ تاپ

      هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...