عکس مدفوع نوزدان در مورد بیماری آن ها چه می گوید؟

عکس مدفوع نوزادان در بیشتر موارد میتواند راهکارهای مناسبی را برای پی بردن به برخی از بیماری های احتمالی ارائه دهد ، خوشبختانه با پیشرفت چشمگیر علم پزشکی دیگر نمیتوان برای چنین مسایلی احساس نگرانی های جدی کرد و براحتی می توان حدس زد در پس هر عکسی چه نکته هایی وجود دارد ، پیشنهاد میکنیم تا قبل از اینکه دست به درمان های خانگی و یا خودسرانه بزنید نگاهی مختصر به این مطلب داشته باشید ، در ادامه همراه باشید.

بیشتر والدین از ظاهر اولین مدفوع کودک متعجب می‌شوند.پزشکان با نگاه کردن به عکس هایی که از مدفوع برخی از نوزادان موجود است اطلاعات جالب و مفیدی را گردآوری کرده اند و در واقع براحتی میتوان پی برد که هر عکس چه مفهوم و چه پیام جدی را در مورد بیماری نوزادان می رساند ! در مورد نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند این نگرانی بیشتر به چشم میخورد ، اما کافیست تا در این زمینه کمی دانش و یا مطالعه داشته باشد ، ما در این مطلب از توپ تاپ سعی کرده ایم تا به این مهم رسیدگی کنیم 

 رنگ و غلظت آن آنقدر زیاد است که حتی شاید والدین باتجربه نیز تابحال ندیده باشند.  عکس هایی از مدفوع بچه ها مانند یک راهنما برای والدین است تا از سلامت کودک خود مطمئن شوند. این عکس ها با توجه به شرایط تغذیه کودک ، مثلاً شیر مادر، شیر خشک ، مایعات یا جامدات نشان میدهد که شرایط کودک نرمال است یا نه.

بارها دیده شده است که مادران به مطب ها یا بیمارستان ها مراجعه میکنند و از رنگ و یا ظاهر مدفوع نوزاد خود ابراز نگرانی و ترس می کنند ، این گونه شکایت ها به کرات دیده شده و ثبت شده است پس باید در این باره اطلاعاتی موجود باشد تا خیال والدین را راحت کند چرا که اکثر مراجعات مادران در مورد مدفوع نوزاد جای نگرانی نداشته .

مدفوع خیلی کم ، مدفوع خیلی زیاد ، مدفوع خیلی شل و یا آبکی ، مدفوع خیلی سفت ، مدفوع خیلی تیره ، مدفوع خونی رنگ و سایر موارد از جمله مهمترین سوالاتی هست که در این زمینه وجود دارد که خوشبختانه برای تمامی آن ها پاسخ های مشخص و جداگانه ای وجود دارد.

فراموش نکنیم که لازم می شود تا مدفوع نوزادی که تازه به دنیا آمده است را در یک یا دو ماه اول زیر نظر داشته باشیم و چنان چه رنگ و یا حجم غیرعادی را در مدفوع مشاهده کردیم و یا حداقل مشکوک به یک بیماری مشخص شدیم پزشک عمومی را در جریان بگذاریم و توصیه می شود تا از این موضوع مهم براحتی عبور نکنیم چرا که برخی از نشانه های موجود در مدفوع میتواند اطلاعات بسیار مهمی را در مورد سلامت کودک رد و بدل کند !

در همین ابتدای کلام لازم است ذکر کنیم یکی از آزاردهنده ترین مدفوع ها که میتواند ناراحتی ها زیاد و پردردسری را برای کودک و والدین ایجاد کند مدفوع نوزادانی می باشد که با بیماری یبوست که همراه با خارش و یا سوزش در اطراف مقعد است ، دست و پنجه نرم میکنند ، که باعث می شود تا در وقت و بی وقت کودک گریه زاری و بی تابی کند ، که عکس های زیادی از این نوع مدفوع وجود دارد که اتفاقا در همین مطلب از توپ تاپ به آن پرداخته شده است ، و حتما توصیه می شود تا تمامی نکات بهداشتی را رعایت بفرمایید تا خدای ناکرده کودک به چنین بیماری کلافه کننده ای دچار نشود.

سوال : نوزاد یک ماهه ام به مدت سه روز است مدفوع نکرده علتش چیه؟

پاسخ پزشک : در این مورد حتما نیاز است تا کودک را برای معاینه بصورت حضوری نزد پشک ببرید در اغلب موراد چنین برای چنین مشکلی جای نگرانی وجود ندارد و براحتی و با انجام چند دستورالعامل پزشکی برطرف خواهد شد 

سوال : خارش مقعد کودک همراه با مدفوع سفت نشانه ی چیست؟

پاسخ پزشک : در حدود 90 درصد چنین نشانه ای از وجود بیماری های باتریایی و یا انگلی (کرمک) می باشد ، که با مصرف داروهای معروفی که در این مورد در داروخانه ها موجود است میتوانید مشکل را براحتی و در کمتر از چند روز برطرف سازید.

عکس مدفوع نوزاد باید چه شکلی باشد تا از سلامتی اش مطمعن باشیم ؟

بیشتر والدین از ظاهر اولین مدفوع کودک متعجب می‌شوند. رنگ و غلظت آن آنقدر زیاد است که حتی شاید والدین باتجربه نیز تابحال ندیده باشند.  

عکس هایی از مدفوع نوزاد، مانند یک راهنما برای والدین است تا از سلامت کودک خود مطمئن شوند. این عکس ها با توجه به شرایط تغذیه کودک ، مثلاً شیر مادر، شیر خشک ، مایعات یا جامدات نشان میدهد که شرایط کودک نرمال است یا نه. شما خواهید فهمید که چه زمانی نباید نگران بود و چه زمانی باید شرایط را جدی گرفت.

اگر مدفوع به رنگ سیاه ، قرمز یا سفید است حتما باید با دکتر تماس گرفته شود. اگر مدفوع کودک سفت باشد نباید درنگ کرد و حتما باید با پزشک تماس گرفت.

مدفوع نوزاد تازه متولد شده

عکس مدفوع نوزاد تازه متولد شده (مکونیوم)

در پوشک نوزاد خود مدفوع سبز رنگ مایل به سیاه خواهید دید که چسبناک و قیری شکل و شبیه به روغن موتور است. مکونیوم متشکل از مایعات آمنیوتیک، مخاط، سلولهای پوستی و سایر مواردی است که نوزاد در رحم می‌بلعد . این مدفوع تقریبا هیچ بویی ندارد و بنابراین شما متوجه نمی‌شود که وقت عوض کردن پوشک رسیده است.

وقتی نوزاد ۲ تا ۴ روزه است مدفوع او روشنتر میشود و به رنگ سبز ارتشی تغییر میکند و نسبت به قبل کمتر چسبناک است. این ماده مدفوع انتقالی نیز نامیده می شود که نشان دهنده هضم شیر آغوز یا شیر خشک است که به درستی صورت گرفته است.

مدفوع نوزادی که با شیر مادر تغذیه می کند

عکس مدفوع نوزاد که با شیر مادر تغذیه می کند

اگر نوزاد فقط از شیر مادر تغذیه کند، مدفوع او زرد یا سبز کمرنگ  و به غلظت کرم یا حریره خواهد بود. ممکن است شبیه به اسهال به نظر برسد.  این مدفوع شبیه به مخروط ماستارد و پنیر دلمه شده است که با ریز دانه های ترکیب شده باشد. روی این مدفوع آنقدرها هم بد نیست. سایه روشن های طبیعی در مدفوع این نوزادان وجود دارد. برخی مواقع ممکن است رنگ سبز آن پررنگ‌تر شود که میتواند به خاطر تغییر غذای مادر باشد. اگ. کودک علایم غیر طبیعی دیگری ندارد نباید در مورد تغییر. شکل مدفوع نگران باشید. اگر مدفوع کودک سبز روشن و کف دار و شبیه به جلبک است احیانا به خاطر شیر آغوز می باشد.(شیر اولیه مادر که کم کالری است). پس از شیر آغوز ، شیر مادر پرکالری تر، چرب تر و مغذی تر خواهد بود. این شکل ظاهری میتواند نشان دهنده این موضوع باشد که در هر بار شیردهی، به اندازه کافی به نوزاد شیر نمی‌دهید. برای رفع این مشکل ابتدا با پستانی که شیردهی قبلی به پایان رسیده بود شروع کنید.

مدفوع نوزادی که با شیر خشک تغذیه می شود

عکس مدفوع نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند

مدفوع این نوزادان خمیری شکل شبیه به کره بادام زمینی و در طیف قهوه‌ای است: قهوه‌ای تیره، قهوه‌ای روشن و قهوه‌ای زیتونی. بوی آن از مدفوع نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند تیز تر و نسبت به کودکان غذا خور ملایم‌تر است.

شکل مدفوع نوزادی که مکمل آهن مصرف می کند

عکس مدفوع نوزاد با مصرف مکمل آهن

اگر به نوزاد خود مکمل آهن میدهید، احیانا مدفوع او به سبز تیره یا حتی سیاه تغییر خواهد کرد. این تغییر کاملا طبیعی است که با مصرف آهن روی میدهد. اگر شما به نوزاد آهن نداده اید و مدفوع سیاهرنگ است باید با دکتر مشورت کنید زیرا ممکن است ملنا با خون هضم شده باشد.  

مدفوع نوزادی که غذاهای جامد مصرف می کند

عکس مدفوع نوزاد با مصرف غذاهای جامد

وقتی تغذیه کودک با غذاهای جامد را شروع میکنید، (غلات شیرخوار، پوره موز، و غیره) تغییری را بطور مستمر در مدفوع کودک متوجه خواهید شد، خصوصا اگر نوزاد، از شیر مادر تغذیه کند. مدفوع جامد، قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره و از کرم بادام زمینی سفت تر است اما کماکان حریره ای شکل خواهد بود و بوی آن تیزتر است.

شکل مدفوع غذاهایی که نیمه هضم شده هستند

عکس مدفوع غذاهای نیمه هضم شده

گاهی اوقات تکه های غذاهای قابل شناسایی یا رنگهایی مانند قرمز، نارنجی یا آبی تیره در مدفوع کودک دیده می‌شود. رنگ قرمز میتواند مربوط به لبو، نارنجی مربوط به هویج و آبی تیره مربوط به بلوبری باشد.(حتی شاید تکه هایی از پوست بلوبری هم باشد.) جای نگرانی نیست. این موارد را در مدفوع نوزاد مشاهده خواهید کرد، زیرا بعضی غذاها کامل هضم نمی‌شوند و با آنقدر سریع از روده ها رد میشوند که وقت کافی برای تجزیه آنها باقی نمی‌ماند. همینطور وقتی کودک دهانش را پر از غذا میکند و قبل از بلعیدن آنرا خوب نمی جود این موضوع پیش می آید. اگر دایما غذای هضم نشده در مدفوع کودک می‌بینید باید با دکتر تماس بگیرید. پزشک این موضوع را بررسی میکند تا بفهمد که آیا روده های کودک به درستی مواد غذایی و مغذی را جذب می‌کند یا نه.

مدفوع نوزادی که مبتلا به اسهال می باشد

عکس مدفوع نوزادی که اسهال دارد

اسهال کودکان خیلی آبکی است و به نظر می‌رسد بیشترازآب درست شده تا از جامدات. رنگ اسهال میتواند زرد، سبز یا قهوه‌ای باشد و گاهی اوقات از پوشک بیرون میزند. اسهال میتواند نشانه عفونت با آلرژی باشد و اگر طولانی شود و مورد معالجه قرار نگیرد موجب کم آبی بدن می‌شود. اگر کودک شما سه ماهه یا کوچکتر است و بیش از دو سه بار در روز اسهال میشود، یا اسهال آن یکی دو روز یا بیشتر ادامه پیدا کرده، به دکتر مراجعه کنید. همچنین اگر اسهال کودک محتوی خون یا خلط است، حتما باید با دکتر تماس بگیرید.

مدفوع نوزادی که دچار یبوست است

عکس مدفوع نوزادی که یبوست دارد

اگر مدفوع کودک سفت و شبیه به قلوه سنگ است، احتمالا یبوست دارد. کودک هنگام دفع بی تابی میکند و احیانا به خاطر فشار به دیواره مقعد، مدفوع خونی میشود. یکی دوبار دفع یبوست اشکالی ندارد، اما اگر سه بار یا دفعات بیشتری ادامه یافت و یا خونی بود باید با دکتر تماس بگیرید. یبوست در کودکانی که تازه غذاهای جامد را شروع کرده اند روی میدهد و یا میتواند نشانه حساسیت به پروتئین شیر یا سویا و یا فقدان تحمل نسبت به موردی در شیر مادر یا شیر خشک باشد. احیانا پزشک توصیه می کنند که برای دفع آسان ، به کودک خود آب، آب گلابی و یا آب آلو بدهید.  

مدفوع خلطی

عکس مدفوع خلطی 

آیا پوشک کودک چسبیده به نظر می‌رسد؟ مدفوع مایل به سبز با رگه های براق و درخشان حاکی از وجود خلط است. بیشتر وقتی کودک آب دهان می‌ریزد این موضوع روی میدهد، چون مخاط آب دهان هضم نشده باقی می‌ماند. اما گاهی اوقات خلط مدفوع، خبر از عفونت یا آلرژی میدهد. اگر این موضوع با علایم دیگری همراه بود ویا چند روز ادامه پیدا کرد باید با دکتر تماس بگیرید.

مدفوع خونی کودک

مدفوع خونی

گاهی اوقات، خون در مدفوع کودک به رنگ قرمز روشن یا قرمز تیره است( که نشان دهنده خون هضم شده می‌باشد). خون قرمز روشن در مدفوع کودک میتواند چند دلیل داشته باشد:

مدفوع معمولی به همراه خون قرمز روشن میتواند علامت حساسیت به پروتئین شیر باشد. یبوست آغشته به خون میتواند به خاطر پارگی جزیی در مقعد یا هموروئید جزیی باشد. اسهال آمیخته به خون نشان دهنده عفونت باکتریایی است. وقتی خون سیاه در پوشک دیده میشود(شبیه به دانه های کوچکی مثل کنجد ) به خاطر شیر خوردن از سینه مادر است که در اثر ترک خوردن و خون آمدن نوک پستان، نوزاد خون را همراه با شیر می‌مکد. این علامت تهدیدی برای کودک نیست فقط شما باید برای درد نوک پستان کاری انجام دهید. با این حال با دکتر تماس بگیرید تا موضوع جدی تری مانند خون ریزی گوارشی در میان نباشد.

سوال : چه زمانی لازم می شود تا به طبیب یا متخصص مراجعه کنیم؟

پاسخ پزشک : وقتی کودک یا نوزاد رفتارهایی نشان میدهد که متوجه می شوید آرامش از او سلب شده است و یا گریه های طولانی میکند ، آرام و قرار ندارد و یا حتی با لالایی ، سرگرمی های مختلف و ...هم ساکت نمی شود ، دیگر باید یقین پیدا کنید که از یک بیماری مختصر و یا حتی جدی رنج می برد و بدون معطلی او را نزد پزشک ببرید تا معاینه شود.

پاسخ به سوالات کاربران درباره ی عکس مدفوع نوزاد و نشانه های بیماری در آن ها

توجه : دکتر موسیانی در همین بخش از سایت آماده ی پاسخگویی به تمامی سوالات کاربران در زمینه ی عکس مدفوع نوزاد و تشریح بیماری های مختف می باشند ، لذا در صورتی که در همین باره سوالی دارید می توانید در ذیل همین مطلب و در بخش نظرات وارد نمایید و کمتر از چند ساعت پاسخ خود را دریافت نمایید


مطلب پیشنهادی :

شش بیماری شایع در نوزادان و راه های مقابله با آنها


1 نظر

  1. زهرا پهلوانزهرا پهلوانsays:

    اسلام خسته نباشید اینکه بعضیا روزا با دفعات زیاد و حجم کم مدفوع دارد نشانه چیست.؟