چگونه می توان به یک مجری تلویزیون با مهارت و محبوب تبدیل شد؟

یک مجری تلویزیونی می تواند وظایف بسیاری از جمله میزبانی یک نمایش، خواندن اخبار یا روایت مستندها را بر عهده بگیرد. اگر در مقابل دوربین احساس اعتماد به نفس و راحتی دارید، مجری گری کار محبوب و پرطرفداری است. اگرچه «مسیر شناخته شده ای» برای مجری گری تلویزیون یا ارائه دهندگی وجود ندارد، اما اتخاذ مدرک تحصیلی مرتبط با رسانه می تواند در گسترش مجموعه مهارت هایتان کمک کننده باشد.

در صورتی که در داشتن مهارت خاص مجری گری احساس آمادگی می کنید، می توانید در جست جوی شغل های مجری گری موجود برای حضور در تلویزیون و در برابر مخاطبان باشید!

چگونه میتوان مجری تلویزیون شد

بخش اول: توسعه مهارت های لازم مجری گری

1. مهارت های ارتباطی خود را طوری بهبود دهید که به طور واضح و صریح سخن بگویید. برای مجری گری باید با لحنی روشن و مداوم صحبت کنید تا سایر افراد تماشاگر بتوانند به راحتی شما را درک کنند. گفتگو با افراد را بدون استفاده از کلمات پر کننده ای مانند «اوم» یا «آ» تمرین کنید. اگر کسی نیست که مکالمه ای با او داشته باشید، سعی کنید با صدای بلند از روی متن یک نمایشنامه بخوانید.

    در حالی که با افراد مکالمه می کنید، علاقه واقعی خود را به آنها و به مکالمات نشان دهید. در عوض یک  مکالمه کسل کننده، همیشه به دنبال راه هایی برای ادامه گفتگو باشید تا بحث بین شما و آنها عمیق تر و جذاب تر شود.

    در هنگام صحبت یا خواندن متون، هر کلمه را کامل بیان کنید، در این صورت کمتر احتمال خواهد داشت که در مورد جملات خود خطا کنید.

    تبدیل شدن به مجری تلویزیون

    2. روی مصاحبه و گوش دادن به افراد کار کنید. بسیاری از مجریان، مانند مجری های تلویزیون یا خبرنگارها، نیاز به مصاحبه با افراد در برنامه خود دارند. تمرین کنید که از افراد سؤال کنید و در مورد جواب آنها واقعا کنجکاو باشید. موقعی که آنها صحبت می کنند، حرفشان را قطع نکنید زیرا این کار بی احترامی و غیرحرفه ای است. به آنها با دقت گوش دهید تا در حین گفتگو سردرگم نشوید.

      سؤالاتی مربوط به پاسخ های داده شده بپرسید تا بتوانید گفتگوهای عمیق تری بیآفرینیند.

      در حالی که همه مجریان تلویزیون مصاحبه انجام نمی دهند اما با این حال هنوز هم مهارت خوبی برای توسعه مهارت سخنرانی و مجری گری است. زیرا این کار باعث افزایش مهارت هایتان شده و فرصت های شغلی بیشتری در حیطه مجری گری به شما می بخشد.

      چگونه مجری تلویزیون شویم

      3. در مقابل دوربین راحت باشید. مجریان تلویزیون فقط با افراد مستقر در صحنه در تعامل نیستند بلکه جهت تعامل با بینندگان در خانه نیز باید مستقیما با دوربین صحبت کنند. دوربین را در خانه تنظیم کنید و صحبت کردن مستقیم با لنز را تمرین کنید. وانمود کنید که دوربین شخص دیگری است که با او صحبت می کنید و با آن تعامل دارید، در این صورت اینکار کسل کننده یا ناراحت کننده به نظر نخواهد رسید.

        سایر مجریان تلویزیون را تماشا کنید تا ببینید که چگونه با دوربین تعامل دارند و سپس سعی کنید سبک آنها را کپی کنید.

        نکته: تا آنجا که می توانید جهت مجری گری از فرصت های مختلف استفاده کنید تا در جلوی دوربین باشید تا این امر برایتان عادی شود. برای ابتدا شما می توانید فیلمبرداری پروژه های ویدیویی را برای مدرسه شروع کنید یا به باشگاه خبرنگاران ملحق شوید، البته در صورت وجود این امکانات در مدرسه محل تحصیلتان.

        روش های مجری شدن

        4. اگر در هنگام مجری گری، کارها طبق برنامه پیش نرود، حاضر به بداهه گویی باشید. از آنجا که ممکن است در یک پخش مستقیم حضور داشته باشید یا افراد دیگری ممکن است بدون برنامه از فیلمنامه خارج شوند، بنابراین بداهه گویی لازم خواهد شد. اگر اوضاع به همان شکلی که شما در نظر گرفتید پیش نروند، شرایط جدید را بپذیرید و برنامه خود را مطابق آن تنظیم کنید. به این ترتیب، شما می توانید به خوبی به موقعیت هایی پاسخ دهید که انتظار نداشتید و عادی جلوه خواهید نمود.

          به عنوان مثال، اگر می خواهید بداهه گویی کنید، می توانید سؤالاتی را بپرسید که در یک فیلمنامه نیستند یا اگر در هنگام ارائه یا مجری گری اشتباهی رخ داد، وضعیت را به شوخی گویی تغییر دهید.

          به دنبال کلاس های بداهه گویی در منطقه خود باشید و در صورت امکان آنها را امتحان کنید. کلاس های بداهه گویی به شما کمک می کنند تا شخصیت بذله گویی بیابید، می توانند به شما کمک کنند وقتی در شرایط جدید و غیر قابل پیش بینی قرار می گیرید احساس راحتی بیشتری کنید.

          چکار کنیم تا مجری شویم

          بخش دوم: دریافت مدرک تحصیلی در رشته رسانه در زمینه مجری گری

          1. اگر در دبیرستان هستید، روی کلاس های سخنرانی و فیلمبرداری و مجری گری تمرکز کنید. اگر هنوز در مدرسه هستید، به کلاسهایی توجه داشته باشید که مکالمه عمومی و جلوی دوربین را تعلیم می دهند. در کلاس های خود سخت کار کنید تا بتوانید دانش مربوط به کار با دوربین و پرسنل استودیو را توسعه دهید. تا آنجا که می توانید برای دوره ها مطالعه کنید تا بتوانید نمرات خوبی را کسب کنید.

            به باشگاه AV (نقد فیلم ها به همراه انجام مصاحبه) مدرسه خود بپیوندید تا بتوانید با دوربین و دستگاه های رسانه ای دیگر کار کنید.

            ببینید آیا مدرسه شما دارای تیم نقّادان است که در آن علنا علیه سایر دانش آموزان صحبت و بحث می شود. نقّادی می تواند به شما کمک کند مجری بهتری شوید و واضح تر صحبت کنید. اگر در مدرسه نیستید، می توانید دوره های آنلاین را برای تمرین سخنرانی عمومی و یادگیری تکنیک های ویدیویی و مجری گری بگذرانید.

            چگونه به یک مجری توانا و با مهارت تبدیل شویم

            2. برای مدرک روزنامه نگاری یا رسانه تلاش کنید. در یک دانشگاه یا کالج 2 یا 4 ساله شرکت کنید و مدرکی را انتخاب کنید که به گسترش دانش شما در زمینه رسانه و روزنامه نگاری کمک کند. در زمینه های سخنرانی، فیلم، مصاحبه و پژوهش متمرکز شوید. برای مطالعه و انجام تمام تکالیف خود وقت بگذارید تا بتوانید بهترین نمرات را بدست آورید.

              برای حضور در تلویزیون نیازی به مدرک نیست، اما می تواند به افزایش شانس یافتن شغل کمک کند.

              در تئاترهای دانشگاه شرکت کنید تا بتوانید در مقابل مردم تمرین کنید.

              نکته: بسیاری از دانشگاه ها مشاغل دانشگاهی یا باشگاه هایی دارند که می توانند به شما در ارائه بهتر مجری گری کمک کنند. به عنوان مثال، شما می توانید راهنمای تور شوید تا با مردم تعامل بهتری داشته باشید. یا می توانید در باشگاه نقّد وقایع فیلم ها حضور یافته و برای مخاطبان صحبت کنید.

              چگونه مجری تلویزیون شوم

              موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه  دارید. بسیاری از مجریان تلویزیون نسبت به موضوعات دیگر اطلاعات دارند و این امر حیطه کاری آنها را متنوع تر جلوه می دهد و آنها را متمایز می سازد. موضوعاتی را انتخاب کنید که واقعا به آنها علاقه دارید و دوره های دیگری را نیز طی کنید تا بتوانید در مورد آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید. همیشه با خواندن مقاله یا تماشای فیلم به تنهایی، به دنبال راه های بیشتری برای تبدیل به متخصصی در موضوع مورد نظرتان باشید.  

              به عنوان مثال، اگر به رویدادهای فعلی علاقه دارید، می توانید دوره های تاریخ مدرن یا موضوعات جهانی را برای کسب اطلاعات بیشتر بگذرانید. این امر می تواند به شما کمک کند تا به یک خبرنگار تبدیل شده یا در یک برنامه مرتبط با تاریخ مجری گری کنید.

              اگر نمی خواهید دوره های دانشگاهی را در این زمینه شرکت کنید. مقالات را به صورت آنلاین بخوانید و اطلاعات خود در حیطه ی موضوعاتی که از آنها لذت می برید را به روز کنید.

              بخش سوم: یافتن شغل ارائه دهنده یا مجری گری

              1. از لیست تجربه و مهارت های شغلی مجری گری خود، یک رزومه ایجاد کنید. هنگامی که رزومه خود را تهیه می کنید، حتما سابقه کاری را که در رابطه با مجری گری بوده است، درج کنید. مهارت هایتان به شما در یافتن شغل کمک خواهند کرد، از قبیل: ارتباطات، بداهه گویی یا تجربه دوربین. رزومه خود را در 1-2 صفحه تهیه کنید تا برای کارفرمایان بیش از حد چشمگیر نباشد.

              چگونه یک مجری خوب باشیم

                رنگ ها و طراحی گرافیکی را به رزومه خود اضافه کنید تا جلوه بیشتری داشته باشد.

                جزئیات مربوط به قد، وزن و ظاهر خود را درج کنید زیرا در شغل مجری گری و حضور در تلویزیون این موارد اهمیت دارد.

                چگونه مجری تلویزیون شوم

                2. از عکس های اورجینال استفاده کنید تا کارفرمایان بدانند چهره ی شما چگونه است. از عکاسی بخواهید تا از شما عکس های خوش فرم تهیه کند تا همراه رزومه شما باشد. در عکس ها لباس رسمی و مناسب بپوشید. به طور مستقیم به دوربین نگاه کنید و لبخند بزنید، اما زوایای مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام زاویه برای عکس های شما بهتر است.

                  اگر فضای تمیز و خوبی دارید تا بتوانید عکس های خود را بگیرید، از آن استفاده کنید.

                  مجری شدن

                  3. برای نشان دادن مهارتهای مجری گری خود در یک استودیو به فعالیت بپردازید.  ضبط کارهای رو صحنه ی شما نشان می دهد، مهارت شما در برابر قرار گیری در جلوی دوربین تا چه اندازه خوب است  و این امر کار تصمیم گیری تهیه کنندگان را راحت می سازد. اگر این امکان را ندارید، می توانید از خودتان در مقابل دوربین فیلمبرداری کرده و یک فیلم کوتاه 4 دقیقه ای تولید کنید.  

                    هشدار: در فیلم های تهیه شده توسط خودتان، صدای ارائه دهنده جعلی قرار ندهید. فقط خودتان باشید تا کارفرمایان بتوانند شخصیت شما و مهارتتان را ببینند.

                    مجری تلویزیون شدن

                    4. به دنبال مشاغل سطح پایین در تولید رسانه باشید. از همان ابتدا حضور بعنوان مجری تلویزیون دشوار است، بنابراین به دنبال مشاغل مرتبط با تولید برنامه های تلویزیونی باشید. به دنبال موقعیت هایی مانند اپراتور دوربین، نویسنده، ویرایشگر یا دستیار تولید باشید تا بتوانید روی مجموعه ها کار کرده و با افراد دیگر ملاقات کنید. به این ترتیب ، شما با نحوه کار تولید آشنا می شوید و می بینید که چگونه ارائه دهندگان حرفه ای رفتار می کنند.

                    مجری گری

                      سایت های شغلی آنلاین بسیاری در حیطه مجری گری وجود دارد که بطور خاص برای تولید برنامه های تلویزیونی ایجاد شده اند.

                      5. برای اطلاع از فرصت های جدید در حیطه مجری گری با سایر افراد در این صنعت ارتباط برقرار کنید. با افرادی که با آنها کار می کنید، ارتباط معناداری برقرار کنید. فورا از تهیه کنندگان درخواست شغل نکنید زیرا ممکن است ناامید به نظر برسید. سعی کنید ابتدا با آنها همکار یا دوست باشید. اگر تأثیر به یاد ماندنی بر شخصی بگذارید، ممکن است در صورت داشتن شغل مربوط به مجری گری، شما را به خاطر بیاورند.

                        به دنبال افرادی باشید که اهداف مجری گری مشابهی با شما دارند تا بتوانید با هم همکاری کرده و به یکدیگر کمک کنید.

                        مجری

                        6. برای شغل مجری گری در جست و جوی شغل های مجری گری یا خبرنگاری برای مخاطبان کلی و بدون دریافت مزایا باشید. بسیاری از مجریان تلویزیون این فرایند را طی کرده اند تا تهیه کنندگان بتوانند آنها را در عمل مشاهده کنند. بوردهای شغلی آنلاین در حیطه مجری گری را بررسی کنید تا ببینید که اینطور مشاغلی  در دسترس هستند یا خیر. نسخه هایی از رزومه، پیش زمینه و فیلم مجری گری خود را به موقعیت های مورد علاقه خود ارسال کنید تا ببینید که با شما تماس می گیرند یا خیر. با اطمینان وارد صحنه شوید و کاری را که تهیه کنندگان از شما می خواهند انجام دهید.

                          نکات مورد توجه:

                          افراد بسیاری هستند که می خواهند مجری تلویزیون شوند، بنابراین همیشه اطمینان حاصل کنید که رزومه و سابقه کاری شما در رابطه با مجری گری آپدیت باشد.

                          هنگام ورود به عرصه تلویزیون و مجری گری، ارتباطات خود را حفظ کنید. شما هرگز نمی دانید چه کسی ممکن است در آینده فرصتی برای شما ایجاد کند.

                          ممکن است مجریان تلویزیونی مجبور باشند ساعت های طولانی یا غیرمعمول کار کنند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که با کار کردن در اوقات شب، تعطیلات آخر هفته و یا احتمالا در تعطیلات، مشکلی نخواهید داشت. 

                          منبع :

                          wikihow

                          ترجمه : توپ تاپ

                          هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...