ما بابد به خوبی بدانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد

بسیاری از مادران و پدران همیشه این سوال را دارند که چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد و خواب آرامی داشته باشد. این موضوع که چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد یکی از مهمترین دغدغه های پدران و مادران می باشد، چرا که خواب کافی نوزاد به رشد آنها کمک می کند و تاثیر بسیار زیادی در رشد آنها دارد. بنابراین اگر بدانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد به خوبی می توانیم به رشد و سلامت فرزند خود کمک کنیم.

همانطوری که می دانید با به دنیا آمدن نوزاد تغییرات زیادی در زندگی پدر و مادر به وجود می آید و پدر و مارد مدام از خود پرسش هایی در مورد رشد و سلامت کودک خود می کنند. یکی از این پرسش های این است که چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد، شما باید بدانید که اگر می خواهید به خوبی نوزاد خود را بزرگ کنید باید از خواب خود در طول شبانه روز کم کنید و دیگر نمی توانید در آسایشی که قبلا داشتید بخوابید.

 روش های گوناگونی وجود دارد که می توانیم از آنها برای اینکه چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد استفاده کنیم. در ادامه برخی از این روش ها را برخی از این روش ها را برای شما بیان می کنیم تا راحت تر بتوانید نوزاد خود را بخوابانید. پیش از اینکه نکات چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد را بدانید باید از این امر مطلع باشید که نوزاد به هیچ عنوان نمی تواند فرق شب و روز را تشخیص دهد و به همین دلیل است که به صورت مدام در طول بیست و چهار ساعت چرت های مکرر دارد. اما زمانی که چند هفته از تولد او بگذرد به خوبی می تواند تفاوت شب و روز را تشخیص دهد. بنابراین بعد از آن به خوبی می دانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد. اکنون در ادامه برخی از روش هایی که می توانیم از آنها برای اینکه چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد را بیان می کنیم.

روشهایی برای خواباندن نوزاد در شب ها

روش هایی برای اینکه چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد :

همانطوری که بیان کردیم ما باید به خوبی بدانیم که چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد و خواب آرامی داشته باشد. نکاتی که در این مورد باید بدانیم را در ادامه بیان می کنیم تا آگاهی شما در مورد اینکه چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد بیشتر شود.

1. استفاده کردن از نور مناسب :

یکی از بزرگترین نویسندگانی که در زمینه چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد کتابی به نام (راه حل خواب بدون گریه ) را به نگارش درآورده است، می گوید که این چراغ ها هستند که دکه بیدار باش کودک شما را فشار می دهند. شما باید بدانید که چراغ های خاموش موجب می شود که مغز کودک ملاتونین ترشح کند و عامل اصلی آن تاریکی می باشد. یکی از نکات اصلی که در مورد چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد، وجود دارد این است که اگر شما شب ها چراغ ها را خاموش کنید و روزها نوزاد را در محیطی روشن قرار دهید او بعد از مدتی به خوبی متوجه می شود که دقیقا چه زمانی وقت خواب او می باشد. البته باید بدانید که اگر می خواهید کودک شما به خوبی فرق تاریک و روشنایی را درک کند باید به آنها عمل کنید. این نکات عبارتند از :

- یکی از اقداماتی که ما باید بدانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد این است که در طول روز باید کودک را به فضای باز ببریم و یا اینکه پرده های خانه را کنار بزنیم و از این طریق نورد زیادی را وارد خانه کنیم. برای اینکه کودک در طول روز چرت بزند باید او را به اتاق ها روشن ببریم.

- ما برای اینکه به خوبی بتوانیم نوزاد خود را در اتاق تاریک بخوابانیم می توانیم به اتاق او دیمر وصل کنیم. دیمر یکی از وسیله هایی می باشد که به خوبی می تواند به پرسش ما که چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد جواب می دهد. دیمر پیش از اینکه شب شود چراغ های اتاق کودک را آرام آرام کم نورتر می کند و از این طریق کودک به تاریکی آرام آرام عادت می کند.

- اینکه از چراغ خواب در اتاق کودک استفاده کنی بسیار روش مناسبی می باشد، ولی باید دقت داشته باشیم که چراغ نور کمی داشته باشد و همچنین آن را در کنار پرده و یا تخت خواب نوزاد قرار ندهیم.

- یکی از نکاتی که در عادت کردن کودک به تاریکی بسیار مهم می باشد این است که اگر کودک در طول شب بیدار شد او را به هیچ عنوان وارد اتاق روشن نکنید، اگر او به اتاقی روشن برود مغز او فرمان می دهد که وقت بیدار شدن است. ما برای اینکه به خوبی بدانیم در این شرایط باید چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد، او را در همان اتاقی که خوابیده است آرام کنیم تا دوباره به خواب برود.

- اگر اتاق کودک در مکانی قرار دارد که صبح زود نور زیادی وارد اتاق او می شود و مانع خوابیدن او می شود باید به اتاق او تاریک کننده وصل کنیم تا به خوبی بتواند بخوابد. اگر نور اتاق زیاد باشد بعد از ظهرها هم خواب آرامی نخواهد داشت.

چکارهایی باید انجام داد تا نوزاد شب ها بخوابد؟

2. کودک باید زمانی به تخت خواب برود که خواب آلود است نه زمانی که خوابیده است :

ما باید برای اینکه به خوبی بدانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد، او را زمانی که خواب آلود می باشد در تخت خود بگذاریم. استفاده کردن از این راهکار برای مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند دشوارتر است، اما آنها هم می توانند با برنامه ریزی کردن و زمان بندی درست از این روش استفاده کنند. مادرانی که از این روش استفاده می کنند هم خودشان راحت تر می توانند بخوابند هم کودکشان خواب راحتی خواهد داشت.

ما باید برای اینکه به خوبی بدانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد، باید از این روش استفاده کنیم. استفاده کردن از این روش به مستقل تر بودن کودک کمک می کند و به راحتی خودش می تواند بخوابد. این کودکان یادگیری بسیار سریعتر نسبت به کودکان دیگر دارند. بنابراین استفاده کردن از این روش به صلاحه خود کودکان می باشد.

3. قبل از رفتن پیش نوزاد چند لحظه باید صبر کنید :

شما اگر با شنیدن صدای کودک خود هربار سریعا به اتاق او بروید نوزاد شما می آموزد که به تعداد دفعات بیشتری از خواب بیدار شود. پس اگر این موضوع برای شما مهم است که چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد باید چند دقیقه بعد از بیدار شدن نوزاد به اتاق او بروید. در این صورت شما به نوزاد خود وقت می دهید تا آرام شود و باری دیگر خودش به خواب رود.

اگر متوجه شدید که نوزاد در حال بیدار شدن است و دیگر نمی خواهد بخوابد باید زمانی به سراغ او بروید که کاملا به گریه نیفتاده باشد و نزد او بروید تا آرام شود. با این روش شما در اصل قبل از اینکه اوضاع بهم بریزد وارد اتاق نوزاد خود می شوید و دیگر برای اینکه نوزاد خود را بخوابانید بیش از حد تلاش نکنید. بر این اساس ما برای اینکه به پرسش خود که،  چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد پاسخ داده باشیم باید هر صدای کوچک و جزئی را که از اتاق نوزاد خود شنیدیم را نادیده بگیریم و فقط در صورتی که نوزاد پریشان است وارد اتاق او شویم.

4. به چشمان نوزاد نگاه نکنید :

بسیاری از نوزادان هستند که به راحتی تحریک می شوند و شما زمانی که به چشمان او نگاه می کنید تحریک می شوند که وقت بازی است و دیگر به خواب نمی روند. بسیاری از روانشناسان کودک که به پرسش والدین در مورد اینکه چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد پاسخی بر این اساس دارند که هرگز نباید زمانی که کودک خواب آلود است به چشمان او خیره شوید.

شما با نگاه کردن به چشمان نوزاد به طور ناخودآگاه به آنها پیام می دهید که از خواب بیدار شوند و آنها هم به طور کامل هوشیار می گردند. هرچه میزان تعامل پدر و مادر با نوزاد در طول شب بیشتر باشد، نوزاد انگیزه بیشتری را برای بیدار شدن و بیدار ماندن پیدا می کند.

پس با این وجود باید چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد ؟ ما باید برخورد بسیار آرامی با نوزاد داشته باشیم تا او را تحریک نکنیم. اگر در طول شب به نزد نوزاد خود می رویم نباید با او ارتباط چشمی برقرار کنیم، به هیچ عنوان نباید با او با هیجان صحبت کنیم و یا اینکه آهنگ مورد علاقه او را بخوانیم. باید سعی کنیم فقط به شکم نوزاد نگاه کنیم و با صدایی آهسته و نوازشی ملایم نوزاد را آرام کنیم تا باری دیگر به خواب رود.

5. در عوض کردن پوشک سخت گیری نکنید :

به هیچ عنوان اصلا نیازی نیست هر بار که کودک شما از خواب بیدار می شود پوشک او را عوض کنید. در واقع باید بدانید نوزاد اغلب اوقات به تعویض پوشک نیازی ندارد و شما اگر مدام پوشک او را عوض کنید بیشتر از خواب بیدار می شود و خواب راحتی نخواهد داشت. برای اینکه به خوبی بدانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد باید شب ها از پوشکی استفاده کنیم که با کیفیت می باشد و مخصوص شب ها است.

زمانی که نوزاد شما بیدار شد پوشک او را بو کنید، در صورتی که او مدفوع کرده بود، پوشک را تعویض نمایید، در غیر اینصورت نیازی نست پوشک نوزاد را تعویض کنید. یکی از روش هایی که می توانید هنگامی که نوزاد خواب است و می خواهید پوشک او را عوض کنید، دستمال هایی می باشند که با در دستگاه گرم کن به خوبی گرم شده اند.

6. در خواب به نوزاد شیر بدهید :

اگر نمی دانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد باید از این امر مطلع باشید که بسیاری از نوزادان در خوابیدن مشکل اساسی دارند و اگر به او در آخر شب شیر بدهید تا مدت طولانی تری به خواب می رود. برای اینکه بهتر بدانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد باید نور چراغ ها را کم کنیم و به آرامی نوزاد را از تخت خواب بیرون بیاوریم، بعد از آن به آرامی او را در آغوش بگیریم و شیر بدهیم.

در این صورت امکان دارد تا حد بسیار کمی از خواب بیدار شود و شما باید در این حالت به آرامی نوک پستان خود را به لب های او بزنید تا دهان خود را باز کند و شروع کند به شیر خوردن، ای حالت در آرامش کودک بسیار موثر می باشد. بعد از اینکه نوزاد شیر خود را خورد به آرامی او را بدون اینکه آروغش را بزند به تخت خواب بازگردانید تا آرام بخوابد.

7. تا زمانی که نوزاد برای آموزش خواب آماده می شود باید صبر کنید :

همانطوری که در بالا بیان کردیم دیگر به خوبی می دانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد. رعایت نمودن این نکات در خواب سالم کودک تاثیر بسیاری دارد و شا می توانید تمامی این نکات را در ماه های اولیه به کار ببرید. اما باید دقت داشته باشید نوزاد تا زمانی که چهار ماهه می شود به هیچ عنوان برای آموزش خواب اصولی آمادگی ندارد و باید شما صبر کنید تا نوزاد آمادگی لازم را پیدا کند.

بعد از اینکه چهار ماه کودک تمام شد دیگر به خوبی می دانیم که چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد، چرا که نوزاد در آن نه تنها آمادگی لازم را دارد تا مدت ها بخوابد بلکه دیگر به راحتی می تواند تکنیک ها ما را برای خواب پذیرا باشد و ما می توانیم هر روشی را که برای خواب کودک به کار می بریم را ادامه دهیم.

8. باید برای بد خوابی های کودک آماده باشید :

ما باید با روش هایی که بیان کردیم به خوبی بدانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد، بنابراین اگر نوزاد در طول شب چند بار از خواب بیدار شد، اصلا نباید نگران باشیم، چرا که این وضعیت موقتی می باشد و به صورت دائمی نیست. کودکانی که نوپا هستند و یا همان نوزادان، معمولا در طی مدتی که مراحل رشدشان سپری می شود در خوابشان دچار اختلالاتی می شوند.

این اختلالات امکان دارد در طول روال زندگی عادی مانند مسافرت کردن، به دنیا آمدن خواهر یا برادر جدید و یا بیماری باشد. در این صورت ما باید به خوبی بدانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد، و در سیستم خواب اختلالی ایجاد نشود. بسیاری از نوزادان در چهار ماهگی و نه ماهگی سیستم خوابشان تغییر پیدا می کند و از آنجایی که ما به خوبی می دانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد، روشی را به کار می گیریم که قبلا برای خواب کودک به کار می گرفتیم.

چه کار کنیم تا نوزاد شب ها راحت بخوابد

چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد و بدانیم که خواب راحتی دارد ؟

بسیاری از ما بعد از اینکه کودکمان به دنیا می آید به خوبی می دانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد. اما مهم خوابیدن نوزاد نمی باشد بلکه باید مطمئن باشیم که نوزاد به خوبی خوابیده است. از آنجایی که ما دیگر به خوبی می دانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد، در ادامه برخی از نشانه های خواب خوب کودک را بیان می کنیم تا از این طریق شما مطمئن شوید نوزادتان خواب خوبی دارد.

1.  اخم کردن نوزادی که خواب آلود است :

یکی از اولین نشانه هایی که ما را متوجه این امر می سازد که چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد، اخم کردن او می باشد. نوزادی که اخم می کند تمایل خود را برای خوابیدن به خوبی نشان می دهد. نوزاد به طور کامل نمی تواند مفهوم خواب را درک کند و به همین دلیل با اخم کردن نشان می دهد که در مورد چیزی ناراحت است و هیچ چیزی مانند خستگی کودک را ناراحت نمی کند.

امکان دارد که نوزاد با مالیدن چشم هایش و یا گریه کردن خواب آلودگی خود را نشان دهید، ولی یکی از مهمترین نشانه های خواب آلودگی کودک اخم کردن او می باشد. از آنجایی که او از بیان کردن آنچه که نیاز دارد عاجز می باشد، ممکن است با اخم کردن خواسته خود را بگوید.

2. توجه کردن به صداهایی که نوزاد خواب آلود از خود نشان می دهد :

ما در آن زمانی که به خوبی می دانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد، و سعی می کنیم او بخوابد، به صداهایی توجه می کند که امکان دارد فکر کنیم ما را سر کار بگذارد و خوابش نمی آید. اما در واقع باید بدانیم این یکی از علامت های خواب آلودگی نوزاد می باشد که می خواهد آن را از این طریق به ما نشان دهد.

امکان دارد نوزاد در این حالت صداهایی را از خود در بیاورد که در طول بازی آنها را در می آورده است، این صداها بیشتر شبیه غرغر کردن یا بازی کردن می باشد که شما باید بدانید این صداها یکی از علامت های خواب آلودگی نوزاد می باشد.

3. نوزادی که خوب آلود است ناله و شکایت می کند :

اگر می خواهیم به خوبی بدانیم که چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد، باید به گریه کردن و ناله های او توجه نشان دهیم. نوزاد زمانی که خیلی خواب آلود است شروع به گریه کردن و ناله کردن می کند و نشان می دهد که خوابش می آید. گاهی اوقات کودک آرام گریه می کند ولی زمانی که مادر در کنار او نباشد شدت گریه او بیشتر می شود.

4. مالش دادن چشم ها توسط نوزاد هنگامی که به خواب نیاز دارد :

یکی دیگر موضوعاتی که باید در مورد چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد وجود دارد این است که، زمانی که نوزاد شما احساس خستگی و خواب آلودگی می کند شروع می کند چشم هایش را می مالد تا خوابش ببرد. اگر می خواهید خارش چشم کودک خود را از بین ببرید باید به او فرصت خوابیدن بدهید.

احتمالا کودک دست خود را به صورت مشت کند و چشم هایش را با مشت خود بمالد، در این حالت می خواهد به مادر خود بفهماند که می خواهد بخوابد  و هیچ چیزی مانند خواب او را آرام نمی کند. پس بنابراین کودک احساس ناراحتی خود را با مالیدن چشم هایش بیان می کند.

5. خمیازه کشیدن و خواب آلودگی کودک :

گاهی اوقات امکان دارد نوزاد شروع کند به خمیازه کشیدن و از این حرکت برای این استفاده می کند تا خواب آلودگی خود را نشان دهد. همه ما در زمانی که نمی دانیم  چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد، و با علامت های خواب آلودگی آشنا نیستیم، خمیازه کشیدن را به عنوان یکی از اصلی ترین دلایلی که نوزاد نیاز به خواب دارد می شناسیم.

اگر شما به نوزاد خود در این حالت توجه نکنید او با صدای بلندتری خمیازه می کشد تا شما را متوجه خود کند. گاهی اوقات امکان دارد کودک به صورت غیر ارادی شروع به خمیازه کشیدن کندو این کار را مانند بزرگسالان انجام دهد.

6. انجام دادن حرکات تشنجی در نوزادی که خواب آلود است :

زمانی که نوزاد بسیار احساس خستگی می کند و به خواب نیاز دارد، برخی از اندام خود را به صورت تشنجی به حرکت در می آورد و شدت آن حرکات به قدری زیاد است که شما را متوجه خواب آلودگی او می سازد. اگر شما به این حالت کودک خود توجه نکنید او با شدت بیشتری این حرکات را انجام می دهد.

7. مالش دادن گوش ها توسط نوزاد :

همانطوریکه بیان کردیم اگر نمی دانیم چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد، باید به علامت های خواب آلودگی و توجه نشان دهیم. یکی دیگر از نشانه های خواب آلودگی نوزاد مالیدن گوش هایش می باشد، نوزاد همانطوری که چشم هایش را زمان خواب آلودگی می مالد، گوش هایش را هم امکان دارد مالش دهد، تا شم متوجه خواب آلودگی او شوید.

گاهی اوقات شروع به خارش گوش های خود می کند، که در این حالت امکان دارد گوش خود را زخم نماید و از گوش آنها خون بیاید. اینکه از گوش نوزاد خون بیاید نشانه این است که از سلامت کودک به خوبی مراقبت نکرده اید و ناخن های او بلند مانده است.

در نتیجه ما باید بدانیم که چکار کنیم تا نوزاد شبها بخوابد و با روش های آن آشنایی داشته باشیم. همچنین در مورد نشانه های خواب آلودگی کودک باید اطلاعات داشته باشیم و به قدری باید در مورد خواب کودک خود حساس باشیم که اجازه ندهیم این نشانه ها در کودک ما به وجود آید.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...