تحقیق در مورد یاری از نماز و روزه

در این مطلب از توپ تاپ قصد داریم در خصوص یکی از مهمترین و عزیزترین اعمال در نزد خداوند صحبت کنیم، نماز و روزه جزو اعمالی هستند که خداوند بلندمرتبه آنها را بسیار عزیز و مهم میشمارد.اما چگونه ممکن است که نماز و روزه انسان را یاری بدهد؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را به معنای دقیق یاری از نماز و روزه آشنا کنیم.

اما چگونه ممکن است که نماز و روزه انسان را یاری بدهد؟

در جواب به این سوال باید بگوییم که ممکن است بارها برای خود شما پیش آمده باشد که بعد از نماز دعا کنید و خواسته‌های خود را نزد خداوند بیان کنید و از او طلب یاری کند اما ربط نماز به یاری خداوند چیست؟ هنگامی که شما نماز میخوانید تمام هوش و حواس شما فقط به خداوند تعلق دارد و هر آنچه که ممکن از او بخواهید با خلوص نیت از او میخواهید و مطمئن هستید که او به سخنان شما و خواسته‌های شما و هر آنچه که از او طلب میکنید توجه میکند و به آنها پاسخ میدهد.

در روایتی که در ادامه می آوریم این گونه بیان شده است که «نماز بخوان، بعد دعا کن». در حقیقت این روایت نشانگر این است که شما ممکن است که در دل آرزوهایی داشته باشید و از خداوند آنها را طلبیده باشید اما فراموش نکنید که این آیه به ما نشان میدهد که خواندن نماز قلب انسان را به درجه ای از اخلاص میرساند که فرد اگر بعد از نماز خواسته‌های خود را نزد خداوند مطرح کند از درگاه او نا امید باز نخواهد گشت.

اما ممکن است که فرد دعا کند اما دعای او مستجاب نشود پس چاره چیست؟ در جواب باید بگوییم که از نماز کمک بگیر إِستَعینوا» إستعینوا که بر گرفته از واژه «عون» است به معنی كمك می‌باشد. عون و اعانه معنی «کمک کردن» و إستعانت معنی «کمک گرفتن» را میدهد. «اِسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة» یعنی از نماز و روزه کمک بگیرید.

اما کمک گرفتن از نماز و روزه به چه معناست؟

کمک گرفتن یعنی من به تنهایی در انجام دادن این کار موفق نخواهم شد. ممکن است که این کاری که انجام میدهم بسیار نتیجه بخش باشد اما اگر به تنهایی آن را انجام دهم اینکار هیچ نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت. در حقیقت لازم است برای اینکه در انجام کاری که قصد انجام آن را دارم موفق شوم کافیست از کسی یا چیزی کمک بگیرم. «إستعینوا» به معنای این است که فرد از صبر و نماز برای مستجاب دعا از خداوند یاری بخواهد.

نقش نماز و روزه در تسریع و یا استجابت دعا

نماز و روزه نقش بسیار مهمی را در اجابت دعا ایفا میکند و امکان به فعلیت رسیدن آن دعا را بسیار بالا میبرد در حقیقت به زبان ساده باید گفت که نماز و روزه سرعت اجابت دعا را بالا می‌برد، در واقع ممکن است که عده‌ای با خود فکر کنند که چگونه ممکن است دعا اجابت شود؟ پیامبر گرامی اسلام در جواب به این افراد می‌فرمایند: از نماز کمک بگیر!

در حقیقت دعا کاربردهای فراوانی دارد و جهت کمک در حل مشکلات انجام می‌گیرد و اما معمولا دعا را برای فعلیت رسیدن و یا سرعت اجابت به کار می‌برند.

روزه، مثال واقعی صبر

در حقیقت روایت های بسیاری در خصوص روزه و ارتباط با آن یاری کردن در آنچه فرد میخواهد وجود دارد برای مثال: روایت از امام هفتم (علیه السلام) است که: «الصَّبْرُ الصَّوْمُ إِذَا نَزَلَتْ بِالرَّجُلِ الشِّدَّةُ أَوِ النَّازِلَةُ فَلْیَصُمْ إنَّ اللَّهُ یَقُولُ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ».[12] یا امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: «الصَّبْرُ الصِّیَامُ».[13] و یا در روایت دیگری دارد: «إِذَا نَزَلَتْ بِالرَّجُلِ النَّازِلَةُ وَ الشَّدِیدَةُ فَلْیَصُمْ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ یَعْنِی الصِّیَامُ».[14]

اما چه رازی در نماز و روزه وجود دارد؟

چه رازی در نماز و روزه وجود دارد که بر روی هر آنچه ممکن است از خداوند بخواهیم تاثیر میگذارد؟ در حقیقت آنچه باعث شده است که روزه و نماز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد این است که روح انسان با پروردگار خود در ارتباط است و این اعمال این اتصال را قوی و قوی‌تر می‌کنند، طبق آیه«انقطاع عَن غیر الله و اتصال بالله تعالی» که نشان میدهد روح انسان به خداوند وصل است. اما اخلاص نقش بسیار مهمی را در اعمال ما ایفا میکند و میتواند در مستجاب شدن دعا بسیار مهم است. در حقیقت معنی دقیق یاری یعنی اگر درخواست یاری از خدا را داری نماز و روزه در محکمتر شدن و اجابت سریع آن نقش دارد و هرچه روح خالص‌تر و قوی‌تر باشد این‌کار بهتر عملی می‌شود.

در حقیقت بسیاری از عوامل از جمله اینکه در چه زمانی و در چه مکانی و در هنگام انجام چه عملی فرد دعا میکند در اجابت دعا تاثیر دارد. پیامبران و امامان به دلیل اینکه انسان‌های کاملی بودند و مورد توجه خداوند بودند دعای آنها بسیار سریع اجابت می شد.

صبر و نماز در قرآن کریم به عنوان دو عامل مهم در درخواست کمک و یاری بیان شده است طبق آیه: إِسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصّابِرینَ. (بقره: 153) از صبر و نماز کمک بخواهید که خداوند با صابران است. در حقیقت آنچه در این سوره به معنی صبر نام می‌برند به معنای روزه می‌باشد. در واقع روزه میتواند مقاومت انسان را در برابر خواسته‌های خود افزایش دهد و انسان را در برابر بسیاری از عواملی که باعث لذت او میشود کنترل می‌کند.

در واقع انسان با روزه تمرین می‌کند توان بردباری خود را افزایش دهد و مقاومت انسان بالا می‌رود اما نماز قویترین راه ارتباطی بین خدا و انسان است و هر چه این پیوند با خلوص نیت بیشتری انجام بگیرد مقاوم‌تر خواهد بود.

در نماز فرد خواسته خود را فقط از خداوند که مقتدر و شکست ناپذیر و بسیار مهربان است میخواهد و ارتباط با خداوند بسیار پشتوانه مهمی است زیرا انسان را در سخت‌ترین لحظات ممکن یاری می‌کند و به همین دلیل است که خداوند یکتا می‌فرماید: کان رَسُولُ اللّه  صلی الله علیه و آله إِذا حَزَنَهُ أَمرٌ فَزَعَ أِلَی الصَّلاةِ.1 پیامبر این گونه بود که هرگاه چیزی او را اندوهگین می ساخت، به نماز پناه می برد. و از روایات بسیار مهم دیگر: کانَ اَلنَّبِیُ إِذا حَزَنَهُ أَمْرٌ اسْتَعانَ بِالصَّومِ وَ الصَّلاةِ.2 پیامبر اکرم این گونه بود که هرگاه چیزی ایشان را ناراحت می ساخت، از روزه و نماز کمک می گرفت.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...