تحقیق درباره یاری دادن خداوند

یاری دادن خداوند

«إن ینصرکم اللّه فلا غالب لکم وإن یخذلکم فمن ذا الذی ینصُرُکُم من بعده وعلی اللّه فلیتوکَّل المؤمنون» (سوره آل عمران - آیه 160) اگر خداوند شما را یاری کند پس هرگز کسی بر شما چیره نخواهد شد، و اگر او دست از یاری شما بردارد، پس چه کسی شما را یاری خواهد کرد؟! باید مؤمنان تنها بر پروردگار توکل کنند.

توکل به خداوند

در زندگی انسان‌ها همیشه شرایطی ایجاد می شود که ممکن است در آن لحظه نیازمندی خود را به خدا احساس کنند و از خدا یاری بخواهند.اگر خداوند بخواهد به ما کمک کند هیچ چیز و هیچ کس نمی تواند مشکل‌ساز شود و اگر به دلیل نافرمانی ها و روی برگرداندن از دستورات الهی خود را از یاری خداوند محروم کنیم دیگر هیچ چیز و هیچ کس نمیتواند ما را یاری بدهد.

خداوند متعال در بسیاری از آیات مساله یاری خود را بیان کرده است و به این موضوع اشاره کرده است که در صورتی که شما به دیگران کمک کنید من نیز به شما کمک خواهم کرد، اصلی ترین معنی یاری الله یعنی یاری دین خدا در غیر این صورت خدای بلند مرتبه هیچ نیازی به کمک ندارد و فقط اوست که یاری می رساند.

در واقع تنها کاری که لازم است ما در این دنیا انجام بدهیم این است که دین پروردگارمان را یاری بدهیم و از امر او اطاعت کنیم و در برابر دشمنان خدا و دین خدا بایستیم در این صورت است که خداوند بلندمرتبه در هنگام مشکلات و گرفتاری ها دست ما را خواهد گرفت. خداوند با کرامت و مرحمت خود در شرایطی که ممکن است هیچ کس باور نکند به کمک انسان خواهد شتافت.

البته ممکن است با خود فکر کنید که اگر الله انسان های درستکار یاری میدهد و دست آنها را میگیرد پس چطور ممکن است که اولیای خدا در جنگ با دشمنان خدا شکست بخورند؟

برای مثال چگونه ممکن است که امام حسین که یکی از بزرگترین مدافعان دین اسلام بود شکست بخورد؟ اما آیا ایشان همراه با 72 تن از یاران بهشتی خود شکست خورده اند؟ در جواب به این سوال باید بگوییم که خیر! ایشان نه تنها شکست نخورده اند بلکه اسلام را بیشتر از هر زمان دیگری زنده نگه داشتند و پیروز واقعی میدان ایشان بودند خداوند با زنده نگه داشتن یاد ایشان در دلها و نفرین یزید نتیجه را به نفع دین اسلام تمام کردند.

در تاریخ اسلام نام امام حسین و یارانش در قلب تمام مسلمانان جهان زنده ماند و یزید و یزیدیان به تاریک ترین قسمت تاریخ رفتند و برای همیشه منفور ماندند.

در حقیقت آنچه امروزه ممکن است به خطر بیافتد دین اسلام است و بسیار اهمیت دارد که ما به خاطر خداوند و  اسلام و قرآن و هم چنین سرزمینمان و امت پیامبر بی هیچ چشم داشتی به دفاع از آنها بپردازیم و نگذاریم که هیچکس به آنها ذره ای آسیب برساند و نگهدار و نگهبان دین کامل اسلام باشیم. البته دفاع از دین و خداوند  را باید کاملا اصولی و با مشورت بزرگان و خردمندان باشد تا بی گدار به آب نزنیم و باید تمام نکاتی که به صلاح مملکت و دین اسلام است را در نظر بگیریم. در واقع با این اقدامات است که هیچ وقت شکست نمیخوریم و نام و یاد خداوند و قرآن را در دلها زنده نگه میداریم و اگر هرکسی از روی نادانی و جهالت قصد تخریب دین اسلام را داشته باشد به هیچ وجه این اتفاق نخواهد افتاد زیرا هیچ وقت هیچ کس  نمیتواند یک دین کامل را شکست بدهد.

مقاله کوتاه در مورد یاری خواستن از خدا ، معنای توکل ، چه افرادی لایق یاری خدا هستند

چه کسانی لایق یاری خداوند هستند؟

طبق آیاتی که خداوند در قرآن آورده است به مسلمانان این بشارت را میدهد که خداوند شما را یاری می دهد اگر لایق یاری کردن خداوند را داشته باشیم.و در پایان آیه به این نکته اشاره میکند که اگر خواهان این هستید که یاری دهنده شما خداوند باشد هیچ راهی به جز توکل کردن به خداوند بلند مرتبه و کریم و عظیم نخواهید داشت.این امر کاملا درست و منطقی است زیرا انسان تنها در صورتی در جنگ با دشمنان پیروز میدان خواهد شد که یک قدرت برتر داشته باشد و چه نیرویی برتر از نیروی خداوند؟

توکل به چه معناست؟

 اما اکنون باید توجه کنیم که چگونه به خداوند توکل کنیم؟ آیا توکل فقط به این معناست که کار خود را و یا مشکلات خود را به خداوند بسپاریم و دیگر هیچ قدمی در جهت حل مشکل برنداریم؟

یقیناً توکل به این معنا نیست. آیا این امکان پذیر است که پدر خانواده ای فقط در منزل بنشیند و به فرزندان خود بگوید به خداوند توکل کنید او برایمان رزق و روزی میفرستد؟ بی شک تمام افراد خانواده از گرسنگی خواهند مرد و خداوند نمیتواند تا زمانی که فرد اقدامی نکرده به او کمک کند، مثال ضرب المثل معروف از تو حرکت از خدا برکت.

توکل به این معنا نیست که ما علیه دشمن هیچ اقدامی انجام دهیم و به جنگ برویم و بگوییم ما به خدا توکل کرده ایم این امری کاملا غلط است و توکل به معنای دست روی دست گذاشتن و صبر کردن نیست.

بهتر است این قصه را که مثال بارز معنی توکل است را بخوانید که میگویند: اعرابی شترش را به با خود آورده بود و به رسول گرامی اسلام عرض کرد: می خواهم نماز جماعت بخوانم، آیا این شتر را رها کنم و به امید خدا باشم؟ حضرت فرمود : «اعقلها و توکل» آن را در جای امنی نگهدار آنگاه توکل بر خدا کن.

در قسمت های مختلفی از قرآن کریم به این موضوع اشاره کرده است که در هنگام جنگ تا آنجا که ممکن است مهارت و ابزار جنگی را برای دفاع داشته باشیم و از قرآن کریم و دین اسلام دفاع کنیم طبق آیه« و أعدوا لهم ما استطعتم من قوة و من رباط الخیل» عمل کنیم و اجازه بدهیم خداوند بلند مرتبه در راهی که قدم میگذاریم به ما کمک کند.

فراموش نکنیم که هیچگاه هیچ کس اگر به خداوند توکل کند  دست خالی از درگاه او بیرون نمیرود ولی باید عمل خود را فراموش نکنیم زیرا باید حتما مهارت و قدرت کافی را جهت مقابله با دشمنان داشته باشیم تا خداوند نهایت قدرت خود را د ر اختیار ما قرار دهد.

پس اولین کار این است که ما کاملا خود را برای کاری که قصد انجام آن را داریم آماده کنیم و سپس به خداوند متعال توکل کنیم و در نهایت به موفقیت در هر انچه که قصد انجام آن را داریم برسیم.

در نهایت به این نکته میرسیم که تنها خداوند است که میتواند انسان را یاری دهد و زندگی زیبا همراه با معجزه های الهی را به ما عطا کند باشد که همه رستگار شویم تا قدرت بیکران خداوند همیشه در لحظه های حساس زندگی ما را یاری دهد.

آمین یا رب العالمین

تهیه کننده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...