تحقیق در مورد مهندسی برق قدرت

رشته مهندسی برق قدرت، از سختترین و شاید بهترین رشته های مهندسی است. رشته مهندسی برق قدرت به تحلیل و تجزیه و بهره برداری از پدیده های فیزیکی که بارهای  الکتریکی و آثار آنها (مانند موج الکترومغناطیسی و ...) مربوط میشوند و می پردازد با ما همراه باشید تا جدیدترین و به روزترین اطلاعات را در خصوص این رشته به دست آورید.

مهندسی برق قدرت

رشته مهندسی برق قدرت، از سختترین و شاید بهترین رشته های مهندسی است. رشته مهندسی برق قدرت به تحلیل و تجزیه و بهره برداری از پدیده های فیزیکی که بارهای  الکتریکی و آثار آنها (مانند موج الکترومغناطیسی و ...) مربوط میشوند و می پردازد.

رشته مهندسی برق گرایش قدرت

یکی از گرایش های مهم رشته مهندسی، گرایش مربوط به قدرت است. تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی و ساخت بعضی از دستگاه های مربوط به نظیر ژنراتورهای الکتریکی موتور های الکتریکی و تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز سروکار دارند.

این گرایش یکی از قدیمی ترین گرایش ها در رشته ی مهندسی برق است که به چندین گروه تقسیم میشود:

انتقال و توزیع: راه های مختلف انتقال برق از جمله کابل های هوایی و زیر زمینی،اصول مهندسی فشار قوی و مدیریت شبکه توزیع و توزیع بهینه را مورد بررسی قرار میدهند. در واقع میتوان با ارائه راهکار در شبکه های برق رسانی از احتمال ایجاد هرگونه تلفات جلوگیری کرد و بررسی این موضوع بر عهده افرادی است که گرایش آنها مهندسی قدرت است.

حفاظت:  مبحث حفاظت از دیگر مباحث مهم در گرایش قدرت است و انواع وسایل و تجهیزات حفاطتی را مورد بررسی قرار میدهد در واقع در مراحل مختلف از جمله توزیع، انتقال و مصرف انرژی، تاسیسات الکتریکی،  از انسان ها در برابر حوادث مختلف محافظت میکند.

ماشین الکتریکی: ژنراتور، ترانسفورمرها، موتورهای الکتریکی جزو ماشین الکتریکی است و لازم به ذکر است که این شاخه از شاخه های مهم زمینه صنعتی و پژوهشی گرایش قدرت است.

الکترونیک قدرت: در این گرایش، طراحی و بهره برداری از تجهیزات الکترونیکی ویژه سیستم های قدرت انجام میگیرد و این تجهیزات فقط با جریان های بالا و ولتاژ سازگاری دارند.

در ادامه به تعداد واحدهای فرد متقاضی این رشته میپردازیم:

تعداد کل واحد ها: 140 واحد

دروس عمومی: 22 واحد

دروس پایه: 26 واحد

دروس اصلی: 51 واحد

دروس تخصصی الزامی: 23 واحد

دروس اختیاری: 14 واحد

دروس تخصصی انتخابی: 6 واحد

بازار کار رشته مهندسی برق

مهندس برق در گرایش های مختلفی از جمله نیروگاه ها، انواع کارخانجات از جمله سیمان، خودروسازی، ذوب آهن و...، سازمان هایی که در زمیه مخابرات فعالیت دارند و صنایع نظامی و دفاعی و ..و هم چنین در بخش های دولتی و خصوصی بازار کار خوبی برای افراد علاقه مند به این رشته وجود دارد.

مقاله در مورد مهندسی برق قدرت

اما لازم به ذکر است که کارآفرینی در این رشته نیز بسیار از آینده خوبی برخوردار است و فردی که این راه برای آینده خود انتخاب کند قطعا آینده خوبی در انتظار او خواهد بود هم چنین این افراد با راه اندازی کسب و کار مستقلی که ایجاد میکنند موقعیت های شغلی فراوانی را به وجود می آورند البته این کار نیازمند مهندسی ماهر و توانمند می باشد که سواد کافی را نیز داشته باشد.

جالب است بدانید که آمار دقیقی از استخدام مهندسان برق وجود ندارد، اما با توجه به اینکه در چند سال اخیر آمار مهاجرت مهندسان توانمند به خارج از کشور و کم شدن نیروهای توانمند باعث شده است که کشور با کمبود نیرو های قوی روبرو شود از این رو بازار کار برای افرادی که تحت نظر استادهای بسیار باسواد و دانشگاه های مطرح کشور تحصیل کرده اند بازار کار و آینده خوبی وجود دارد.

و اما وضعیت کار برای مهندسان برق در سایر کشور های دنیا:

کشور آمریکا: میزان استخدام در سالهای 2010 تا 2020 رشد 6% خواهد داشت در حالی که این آمار برای رشته های دیگر 14% می باشد.

کشور استرالیا: در سال 2011 میزان استخدام مهندسان برق 7.7% رشد داشته و این آمار در 5 سال گذشته به رشد همه مشاغل رشد 30.6% داشته است و انتظار میرود که در آینده بازار کار خوبی برای این رشته وجود داشته باشد.

درآمد و حقوق مهندسی برق قدرت

حقوق مهندسان برق در شرکت های خصوصی و دولتی متفاوت است و در واقع با توجه به اهداف خاصی که شرکت ها در نظر میگیرند حقوق ها نیز متفاوت هستند و این اهداف میتوانند اهداف مالی، توان مالی و نوع پروژه و هم چنین عوامل دیگری حقوق کارمند را مشخص میکنند. در شرکت های خصوصی اهداف متفاوت هستند و داشتن تجربه و تحصیلات مرتبط و داشتن تخصص بالا و مهارت کافی و آشنایی با جدیدترین سیستم ها و نرم افزار هایی که نقش مهمی را در سیستم ها و نرم افزارهای کامیپوتری ایفا میکنند در استخدام افراد و هم چنین تعیین میزان حقوق و دستمزد آنها بسیار مسئله مهم و قابل توجهی می باشد.

در جدیدترین آماری که محققان در خصوص گروه های مختلف شغلی از نظر درآمد و کسب و کارشان مورد بررسی قرار داده اند، آماری را به دست آورده اند که بر اساس آن متوسط حقوق و درآمد مهندس برق در گروههای شغلی مختلف مشخص شده است.

بر اساس آخرین آمار حقوق مهندس برق که به عنوان کارشناس در حوزه های مختلف مشغول بکار است، در شرکتهای کوچک به طور متوسط بین 900000 تومان تا 3800000 تومان می باشد . البته لازم به ذکر است حقوق مهندس برق در شرکتها و شهرهای مختلف متفاوت است.

لبته توجه داشته باشید که این تفاوت درآمدها به میزان سابقه کاری، تجربه و تخصص افراد، حوزه های مختلف کاری، نوع شرکت، شهر محل کار و .... بستگی دارد.

 در واقع باید اشاره کنیم که این آمار از افرادی که توسط شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) استخدام شده اند به دست آمده است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و بالاتر به آن اشاره کردیم و  برای خود کسب و کار مستقلی در حوزه تخصصی خود، راه اندازی کرده اند، شرایط کاملا متفاوت است و در آمد آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و مهارت و هوش آنها، متفاوت است.

درآمد مهندس برق قدرت در برخی کشورهای جهان عبارتند از :

کشور آمریکا: متوسط درآمد سالیانه برای مهندس برق قدرت 87.180 دلار (متوسط درآمد سالانه برای مهندسان برق قدرت 83.340 دلار و برای همه مشاغل33.840 دلار بوده است) در سال2010  و مطابق با آخرین آمارها در سال2013 این آمار چیزی حدود، 91,800دلار بوده است.

استرالیا: متوسط درآمد سالیانه مهندس برق 78.000 دلار(البته این حقوق قبل از کسر مالیات در نظر گرفته شده است.) می باشد.

انگلستان: متوسط درآمد سالیانه مهندس برق تازه کار 27.000 تا 37.500 دلار، مهندس برق باتجربه و ماهر حدود 60.000 دلار و مهندسان برق ارشد از 60.000 تا 83.000 دلار می باشد.

امیدواریم با این مقاله توانسته باشیم بالاترین و بهترین اطلاعات را در خصوص عاشقان این رشته قرار داده باشیم.

تهیه کننده : توپ تاپ

2 نظر

  1. محمدجوادفارسی فراشبندیمحمدجوادفارسی فراشبندیsays:

    با عرض درود سلام و خسته نباشید خواستم بگم من با مدرک مهندسی برق قدرت در یک شرکت کوچک با کمترین سابقه یعنی ۱ سال سابقه چقدر حقوق پایه ام هست

  2. محمدجوادفارسی فراشبندیمحمدجوادفارسی فراشبندیsays:

    با عرض درود سلام و خسته نباشید خواستم بگم من با مدرک مهندسی برق قدرت در یک شرکت کوچک با کمترین سابقه یعنی ۱ سال سابقه چقدر حقوق پایه ام هست