تحقیق در مورد ضرورت ازدواج

ازدواج موضوع بسیار مهمی در دین و اسلام است و یکی از مهم‌ترین نیازهای هر فردی می‌باشد. ضرورت ازدواج غیرقابل انکار است. هنگامی که یک نوجوان در دوران بلوغ خود قرار میگیرد تغییرات زیادی در او ایجاد می‌شود که تغییر حالات فیزیکی و روانی در آن ایجاد می‌شود. دراین مقاله قصد داریم در خصوص نکات مهمی که ممکن است مسبب ازدواج میشود صحبت کنیم.

ضرورت ازدواج

ازدواج موضوع بسیار مهمی در دین و اسلام است و یکی از مهم‌ترین نیازهای هر فردی می‌باشد. ضرورت ازدواج غیرقابل انکار است. هنگامی که یک نوجوان در دوران بلوغ خود قرار میگیرد تغییرات زیادی در او ایجاد می‌شود که تغییر حالات فیزیکی و روانی در آن ایجاد می‌شود. دراین مقاله قصد داریم در خصوص نکات مهمی که ممکن است مسبب ازدواج میشود صحبت کنیم.

ممکن است که در زندگی نوجوان تغییراتی ایجاد شود که باعث شکل‌گیری شخصیت او شود در واقع ممکن است که فرد را مضطرب کند و او را دچار مشکلات فراوان کند.

هرچه گذر زمان بیشتر می‌شود  فرد با این بحران بهتر روبرو میشود و برخورد می‌کند و به مرور سعی میکند افکار منفی موجود در ذهنش را از بین ببرد و در حقیقت شخصیتش محکم میشود و تجربه بهتری پیدا میکند در حقیقت پسر کم کم در جهتی حرکت می‌کند که پذیرش قبول مسئولیت یک خانواده را داشته باشد و دختر نیز احساس می کند که به سمت پذیرش مسئولیت های جدید از جمله مادر شدن را دارد.

دوره جوانی دوره ای است که در آن انسان تمایل بسیار زیادی نسبت به جنس مخالف نشان می دهد زیرا متوجه حس ها و غریزه خود شده است و قصد دارد که آنها را کنترل کند به همین دلیل است که اسلام پیشنهاد می کند برای جلوگیری از هرگونه گناه فرد میتواند ازدواج کند. ضرورت ازدواج را در این سن نمی توان نادیده گرفت اما فرد باید شرایط مناسب را برای این امر مهم داشته باشد تا در آینده هیچ مشکلی پیش نیاید.

بسیاری از افراد از جمله بعضی از دانشمندان و متفکران به نظریات گوناگونی رسیده اند که بعضی از آنها به شدت افراطی است و بعضی به شدت تفریطی!

افرادی که نظریه های تفریطی داشته اند غریزه جنسی را امری حیوانی می پندارند و معتقدند که باید این غریزه به طور کامل از بین برود.

در گروه مقابل افرادی وجود دارند که معتقدند باید غریزه جنسی را از هر راهی که ممکن است باید تخلیه کرد که این هم امری کاملا اشتباه است در این بین افرادی وجود دارند که نظریه هایی منطقی تری نسبت به دو دسته ای دارند که نام بردیم.

در واقع گروه سوم معتقدند که باید غریزه جنسی را کنترل کرد و با مناسبترین و درست ترین راه ممکن به آن جواب داد تا هیچ چگونه مشکل اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی ایجاد نشود.

در واقع یکی از افرادی که بسیار در خصوص کنترل غرایز سخنان قابل توجهی بیان کرده است استاد مطهری می باشد که در ادامه یکی از سخنان ایشان را در این خصوص بیان میکنیم:

 (حقیقت این است [که] اشباع غریزه و سرکوب نکردن آن یک مطلب است و آزادی جنسی و رفع مقررات و موازین اخلاقی مطلب دیگر، اشباع غریزه با رعایت اصل عفت و تقوا منافی نیست، بلکه تنها در سایه عفت و تقوا است که می توان غریزه را به حد کافی اشباع کرد و جلو هیجان های بی جا و ناراحتی ها و احساس محرومیت ها و سرکوب شدن های ناشی از آن هیجان ها را گرفت. به عبارت دیگر پرورش دادن استعدادها غیر از سپَر دادن به هوس ها و آرزوهای پایان ناپذیر است.)

همانطور که بالاتر اشاره کردیم خداوند متعال در دین اسلام و در کتاب قرآن ضرورت ازدواج را برای کنترل غریزه جنسی یادآوری میکند. زیرا ازدواج باعث میشود علاوه بر اینکه فرد غریزه جنسی خود را کنترل کند از لحاظ عاطفی و عقل نیز به درجه بالایی برسد. در حقیقت ازدواج در جهت سلامت جامعه حرکت می کند.

تحقیق در مورد ازدواج در اسلام ، مقاله ای کوتاه در مورد فواید ازدواج

راه هایی که از دوران بلوغ تا دوران ازدواج باید طی کرد چه راه هایی هستند؟

اگر احساسات و غرایز فرد در دوران بلوغ نادیده گرفته شود، ممکن است صدمات جبران ناپذیری به فرد وارد شود زیرا این دوران با فوران احساسات و غرایز همراه است، از آنجا که فرد احساس می کند که باید حتما به این احساسات و غرایز جواب بدهد ممکن است به کارهایی بسیار خطرناک دست بزند که ممکن است آینده فرد به طور کامل نابود شود اما چاره کار چیست و چگونه در این دوران باید به آنها جواب داد؟

در این راه تنها چیزی که میتواند شما را از تاریکی نجات بدهد و مانع گمراهی شود کلام خداوند متعال در کتاب بزرگ و معجزه پیامبر گرامی می باشد که در این خصوص فرموده اند:

 (الله ولیُّ الذین امَنوا یُخرجهم من الظلمات الی النور) (داعیاً الی الله باذنه سراجاً منیراً) (و کتاب انزلناهُ الیک لتُخرج الناس مِن الظلمات الی النور)

این آیات بزرگ و نورانی هم چون نوری قدرتمند عمل میکنند که فرد را به طور کامل از تاریکی و گمراهی نجات میدهد و حیات بخش زندگی او خواهد بود.

در این بحرانی که برای فرد ایجاد میشود تنها کلام خداوند متعال است که آرامش روح انسان است و جوابگوی تمام سوالاتی است که در طول زندگی از جمله دوران بلوغ که حساسترین دوره زندگی هر فرد است ایجاد میشود.

و اما اگر فرد گوش به این کلمات معجزه گر بسپارد دیگر هیچ چیز و هیچ کس نمیتواند او را از مسیر درست زندگی خارج کند و باعث گمراهی او شود.

اما یکی از آیاتی که  ضرورت ازدواج را یادآور میشود در ادامه آورده ایم:

 (وَلیستعفِف الذین لایَجدون نِکاحاً حتی یُغنیهم الله مِن فضله، کسانی که نمی توانند ازدواج کنند، باید پاک دامنی پیشه کنند تا این که خداوند آن ها را از فضل خود غنی گرداند.)

هر جوانی اعم از دختر و پسر باید سعی کنند طبق کلام خداوند پاکدامنی خود را حفظ کنند تا هیچ چیزی آن ها را به راه و وسوسه های شیطانی نکشاند و به هیچ وجه اجازه ندهند که هیچ فرد نامحرمی تن و یا بدن آنها را ببیند.

دختران باید هرگونه چیزی را که باعث جلب توجه میشود از جمله زیورآلات فراوان و یا مو بپوشانند تا توجه هیچ‌کس به آنها جلب نشود و باعث گناه کردن آنها نشود. پسران باید سعی کنند باعث آزار هیچ کس نشوند این عمل زمانی ممکن است که فرد چشم چران نباشد و طرز نگاه او به گونه ای نباشد که دختری و یا خانمی را آزار بدهد و پسران باید نهایت عفت را در زندگی خود داشته باشند. خداوند بلند مرتبه در خصوص عفت و چشم پاک می فرمایند:

 (کسی که چشمش را از حرام پر کند، خداوند چشمش را از آتش در روز قیامت پر می کند، مگر این که توبه کند) (تمام چشم ها در روز قیامت گریانند، مگر سه چشم: 1ـ چشمی که از ترس خدا بگرید 2ـ چشمی که از نامحرم چشم پوشد 3ـ چشمی که شب زنده دار باشد.)

در ادامه به روایتی بسیار زیبا در خصوص کنترل کردن چشم ها و عفت میپردازیم:

در زمان پیامبر(ص) جوانی را دیدند که پیراهنش را از تن درآورده و بدنش را بر ریگ های داغ بیابان می غلطاند. پیامبر(ص) فرمودند: چرا چنین می کنی، عرض کرد: از ترس آتشِ قهر خدا، آتش شهوتم را با داغی ریگ های بیابان مهار می کنم. پیامبر(ص) فرمود: ای جوان! پیامبرت را نیز دعا کن.

در این مقاله به ضرورت ازدواج پرداختیم تا متوجه این موضوع شده باشید که هیچ راهی به اندازه ازدواج نمیتواند در کنترل غرایز جنسی نقش داشته باشد.

تهیه کننده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...