تحقیق در مورد جت های جنگی و بهترین آن ها

اگر بخواهیم جت جنگی را تعریف کنیم باید بگوییم که نوعی هواگرد نظامی با سرعت بالا و مانورپذیری بسیار بالا است و دارای سلاح هایی برای از بین بردن دشمن است. جنگنده ها در اولین درجه برای این که فضای هوایی را به صورت تضمینی کنترل کنند طراحی می شوند.

. جنگنده ها در مقیاس کوچکتری نسبت به هواپیما ساخته می شوند، آنها به جنگ با سایر هواپیماها که به عنوان دشمن شناسایی شوند می پردازند و بمب افکن های دشمن را سرنگون می کنند و ماموریت های تاکتیکی بسیار متنوعی دارند.

تاریخچه جت جنگی:

اوایل جنگ جهانی اول تولید جت جنگی آغاز شد و جالب است بدانید که در ابتدا آنها را با بدنه های چوبی و سطح پارچه درست می کردند. در ابتدا از آنها فقط به عنوان دیده بان برای هدایت و راهنمایی توپخانه ها مورد استفاده قرار میدادند اما بعد ها دریافتند که می توان آنها را مسلح کنند و از آن برای مبارزه با هواپیماهای دشمن و ماموریت های تاکتیکی استفاده کنند. کمی بعد یعنی در اواخر جنگ جهانی جنگنده هایی مانند فوکر دی ۷ آلمان و اسپاد فرانسه توانستند به سرعت قابل توجهی برسند که برابر با 215 کیلومتر در ساعت بود.

جنگ جهانی دوم و جت جنگی:

در جنگ جهانی دوم تنوع جت جنگی بسیار زیاد شد و بدنه آنها تمام فلزی بود و سرعت آنها بالای 750 کیلومتر در ساعت بود و آنها می توانستند در ارتفاع ۱۰٬۷۰۰ تا ۱۲ هزار متری سطح دریا پرواز کنند. با پایان یافتن جنگ جهانی دوم عرصه رقابت برای تولید جت جنگی بالا گرفت و زمینه پیشرفت برای جت جنگی فراهم شد. در اواخر جنگ جهانی دوم جنگنده هایی با موتور جت در هر دو جبهه متفقین و متحدین تولید شد و اما چون دیر وارد جنگ شدند نتوانستند نقش موثری را ایفا کنند. از جنگنده هایی که بسیار مورد استفاده قرار گرفتند اف-۸۶ سیبر آمریکایی‌ها و میگ-۱۵ روس‌ها بودند و پس از آن جت های جنگی برای نقش های جنگی خاص مورد استفاده قرار می گرفتند. از آنها برای رهگیری، شکست و فراری دادن جنگنده ها و بمب افکن های دشمن استفاده می کردند. جنگنده های بسیار برتر هوایی باید از برد عملیاتی بسیار بالایی برخوردار باشند تا این توانایی را داشته باشند که در قلمرو دشمن حرکت کنند و باعث نابودی جنگنده دشمن شوند. بسیاری از جنگنده ها این توانایی را دارند که با استفاده از بمب و موشک به عنوان جنگنده بمب افکن شناخته شوند.

مقاله کوتاه در مورد جت های جنگی ، تحقیق درباره ی بهترین جنگنده های ایران

امروزه جنگنده ها می توانند با استفاده از سامانه پیشرفته الکترونیکی هدف دشمن را ردگیری کنند و همزمان به جنگ الکترونیک و چند هدف در یک زمان نیز از دیگر توانایی آنها می باشد.

هم اکنون به معرفی چندین جنگنده هوایی قوی ایرانی می پردازیم:

گرومن اف-۱۴ تام‌کت

بهترین و قویترین جت جنگی ایران اف ۱۴ معروف می باشد که سالهای بسیار زیادی است که از آن برای عملیات ها و دفاع و حفظ حریم هوایی ایران مورد استفاده قرار میگیرد.

از مشخصات این جت جنگی برتر این است که این هواپیما دارای دو موتور، دو سرنشین با بال متحرکی است که ساخت شرکت گرومن آمریکا می باشد. این جنگنده اولین پرواز خود را در سال 1970 انجام داد و پس از آن 4 سال بعد یعنی در سال 1974جهت خدمت در نیروی دریایی آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. هم اکنون قویترین و بی رقیب ترین جنگنده در آسمان ایران اف 14 می باشد. در حال حاضر ایران 44 جنگنده فعال اف 14 را در اختیار دارد.

میگ-۲۹ (به روسی: МиГ-۲۹) نام ناتو: فالکروم (Fulcrum)

یکی از بهترین جنگنده های ایران میگ ۲۹ می باشد که دو موتوره است و دو سکانه فرامانوپذیر است. در دهه 1970 که این هواپیما در شرکت میگ روسیه ساخته شد به عنوان بهترین جنگنده هوایی شناخته شد. ایران در حال حاضر تنها 28 فروند از این جت جنگی در اختیار دارد.

داسو میراژ اف۱

جنگنده برتر و تک سرنشین فرانسوی که ساخت شرکت داسو فرانسه است توانسته که خود را به جایگاه برتر جنگنده های هوایی برساند و از آن به عنوان جایگزین جنگنده خانواده میراژ 3 استفاده شد. در حال حاضر ایران 23 فروند از این جنگنده در اختیار دارد.

چنگدو جی-۷

چنگدو جی-۷ با نام صادراتی اف-۷ هواپیمایی است که ساخت چین می باشد و ایران در حال حاضر 21 فروند از آن در اختیار دارد.

جنگنده صاعقه

از مشخصات مهم این جنگنده این است که 16 هزار متر سقف پرواز برای آن تعیین شده است و سرعت آن برابر با 6/1 برابر سرعت صوت و بیشینه جرم برخاست 9060 کیلوگرم اعلام شده است. در حال حاضر برترین جنگنده ساخت ایران صاعقه می باشد و 100 فروند فعال در اختیار ایران می باشد.

مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲

این جنگنده که به فانتوم مشهور است جنگنده ای بمب افکن است که دو سرنشین و 2 موتور مافوق صوت و دوربرد است و این جنگنده توانایی این را دارد که در تمامی شرایط آب و هوایی عملیات انجام بدهد. جالب است بدانید که فانتوم به معنای شبح می باشد و ایران در حال حاضر 70 فروند از آن در اختیار دارد.

جنگنده نورثروپ اف-۵

این جت جنگی بسیار پیشرفته و قدرتمند است که طی طراحی های که روی آن انجام گرفت آن را به ایران ارائه دادند و هم اکنون در نیروی هوایی ایران به خدمت گرفته شده است و در طی دوران جنگ دفاع مقدس از آن استفاده بسیاری می شد و ایران 75 فروند فعال از آن در اختیار دارد.

جنگنده آذرخش

این جت جنگی از دو موتور دو موتور روسی آردی-۳۳ تشکیل شده است و بیشتر از آن برای عملیات های هوایی به زمینی استفاده می کنند و در این بین توانایی این را دارد که در جنگ های هوایی نیز شرکت کند. ایران هم اکنون 12 فروند از این جنگنده را در اختیار دارد.

سوخو ۲۴

جنگنده سوخو 24 دو کابینه و بال متغیر و دو موتوره ساخت شرکت سوخو می باشد و مافوق صوت نیز عمل می کند. بهتر است بدانید که ایران در حال حاضر 30 فروند فعال سوخو 24 را در اختیار دارد.

سوخو ۲۵

این هواپیما را به عنوان همتای روسی هواپیما« آ -۱۰» ایالات متحده می شناسند. هم اکنون ایران تنها 12 فروند از سوخو 25 فعال را در اختیار دارد.

جنگنده های مخفی ایران: جنگنده شفق و قاهر ۳۱۳

جنگنده کوثر جدیدترین جنگنده ساخت ایران

جدیدترین جنگنده ایران در حال حاضر جنگنده کوثر می باشد که به دو نوع تک سرنشین و دو سرنشین طراحی و تولید شده است. این جنگنده اولین جت جنگی است که به طور کامل توسط ایران ساخته شده است و 15 مورد از آن ساخته شده که 10 مورد از آن در اختیار نیروی هوایی قرار گرفته شده است.

تهیه کننده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...