تحقیق درباره منارجنبان اصفهان

در این مطلب قصد داریم تا با نگاهی جامع و موشکافانه به معرفی یکی دیگر از بنا ای تاریخی و آثار باستانی ایران بپردازیم. بنایی با معماری بی نظیر و شگرف که سالانه توریست های بیشماری را به سمت خود فرا می خواند. بنایی تاریخی در استان اصفهان که به دلیل برخورداری از قابلیت تکان خوردن از آن تحت عنوان منارجنبان نیز نام برده می شود.

تحقیق درباره منارجنبان اصفهان

بدون شک منارجنبان نامی آشنا برای تمامی افراد می باشد. عبارتی که بار ها و بار ها به گوش مان آمده و خبر از وجود تاریخچه ای غنی و پر بار از ایران می دهد. از این رو امروزه تحقیق درباره منارجنبان، یکی دیگر از تحقیق های رایج در میان دانش آموزان مقاطع ابتدایی می باشد. چرا که شناخت این آثار باستانی و تاریخچه آن، یادآور پیشینه درخشان و وجود هنری بی انتها در میان ایرانیان می باشد.

از این رو ما در این مقاله قصد داریم تا با معرفی منارجنبان و شرح تاریخچه آن، شما را در انجام و تهیه مطلبی جامع با عنوان تحقیق درباره منارجنبان همراهی نماییم. مطالبی جامع و ارزیابی شده که بدون شک شما را در تهیه مقاله ای کامل و بی نقص درباره منارجنبان همراهی می کند.

هر آنچه می باید از منارجنبان اصفهان بدانید!

بدون شک مهم ترین و ابتدایی ترین گام در انجام تحقیقی هدفمند درباره منارجنبان، دستیابی و پی بردن به معنا و مفهوم این کلمه می باشد. در واقع جالب است بدانید که منظور از منارجنبان، مناره هایی می باشد که از قابلیت تکان خوردن برخوردار هستند. این بدان معنا است که مناره های برخی از مناطق ایران بدون آن که سبب بروز خسارت و یا آسیب های احتمالی شوند، خود به خود تکان می خورند و شاید همین امر موجب محبوبیت و آوازه بیش از پیش آن ها می شود. همچنین جالب است بدانید که ایران در شمار کشور هایی قرار می گیرد که منارجنبان های بیشماری را در دل خود جای داده است. منارجنبان هایی که از جمله محبوب ترین و شناخته شده ترین آن ها می توان به منارجنبان اصفهان و یا منارجنبان شهرستان اردکان اشاره کرد. مناره هایی لغزان که اگر چه متنوع می باشند، اما بدون شک منارجنبان اصفهان یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین مناره های لغزان می باشد. آثاری تاریخی که در ادامه به شرح تاریخچه آن خواهیم پرداخت.

تاریخچه منارجنبان اصفهان

بدون شک منارجنبان اصفهان یکی دیگر از زیبا ترین و شگفت انگیز ترین آثار تاریخی و دیدنی استان اصفهان می باشد. بنایی باستانی که تماشای آن احساسی اعجاز آمیز را به شما انتقال می دهد. بنایی تاریخی که تاریخچه و پیشینه آن به سال 716 هجری باز می گردد.

منارجنبان اصفهان که یکی دیگر از آثار دیدنی این استان زیبا می باشد، در واقع مرقد عارفی به نام عمو عبدالله کارلادانی می باشد. عارفی بزرگ و نامی که در این عمارت به خاک سپرده شده است.

مناره های این بنای تاریخی که دارای پهنایی 9 متری و ارتفاعی حدود 17 متر هستند، تنها با تکان دادن یک مناره، قادر به لغزیدن و جنب و جوش کردن می باشند. پدیده ای خارق العاده که بار دیگر نشان دهنده هنر و معماری بی بدیل ایرانیان و تاریخچه غنی و پربار هنری این کشور می باشد.

تاریخچه ی منارجنبان اصفهان ، مقاله کوتاه راجع به منار جنبان اصفهان

این بنای تاریخی که در گذشته در خارج از شهر اصفهان و در دهکده کارلادان واقع گشته بود، با کاشی هایی لاجوردی رنگ و اشکالی گوناگون مانند ستاره و چند ضلعی هایی به رنگ آبی فیروزه ای زینت یافته بود. ترکیبی آرامش بخش و خیره کننده که بدون شک یکی دیگر از عوامل موثر در زیبایی و راز آلودی این بنای تاریخی می باشد.

تاریخچه معماری منارجنبان اصفهان که با مساحتی نزدیک به 146 متر مربع می باشد، به دوران ایلخانیان باز می گردد. همچنین جالب است بدانید این بنای تاریخی و سحرآمیز که از ایوانی زیبا برخوردار می باشد، با قرار گیری پله هایی مار پیچ گونه در دل این ایوان، امکان بالا رفتن و رسیدن به پشت بام و در نتیجه مناره ها را در اختیار توریست ها، گردشگران و یا دوست داران تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم قرار می دهد.

اگر چه پیش تر به ویژگی خاص و بی نظیر منارجنبان و قابلیت تکان خوردن آن بدون بروز هر گونه آسیب احتمالی اشاره کردیم، اما آیا تا کنون این سوال برایتان پیش آمده که معمای لغزش این آثار تاریخی چه می باشد و چه رازی را در دل خود جای داده است؟

همراه ما باشید! زیرا در ادامه قصد داریم شما در حل این معما همراهی نماییم.

راز معماری اسرار آمیز منارجنبان اصفهان!

بدیهی است که سال های سال راز لغزش و تکان خوردن بنای منارجنبان اصفهان برای دانشمندان و محققان رازی سر بسته و سوال بر انگیز بود. رازی که این بنا را بیش از پیش به بنایی خاص و اسرار آمیز بدل می نمود.

اما با گذر زمان و افزایش چشمگیر علوم گوناگون، از جمله علم فیزیک، شماری از محققان تکان خوردن مناره های منارجنان اصفهان را پدیده ای ناشی از تغییرات فیزیکی و یا همان پدیده ی زئونانس اعلام نمودند. پدیده ای که با اعمال نیرویی کوچک منجر به تکان خوردن و جنب و جوش می شود. اگر چه این ها می تواند دلایلی علمی و تا حدودی منطقی باشند، اما لازم است بدانید که تمامی این ها فرضیه می باشند و هنوز هم معماری اعجاب انگیز این بنا و حل معمای آن در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و دلیل تکان خوردن منارجنبان اصفهان با قطعیت به اثبات نرسیده است.

بنایی تاریخی و راز آلود که بدون شک افراد بیشماری را مسخ زیبایی خود نموده است.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

1 نظر

  1. سمانه سجادیسمانه سجادیsays:

    تحقیق بدی بود