تحقیق درباره ی امام موسی کاظم و امام جواد

در این مقاله قصد داریم تا با ارائه اطلاعاتی کامل و جامع در مورد امام موسی کاظم و امام جواد علیه السلام، شما را با دو تن از برجسته ترین شخصیت های تاریخی و امامان شیعیان آشنا نماییم. پیامبرانی شیعه که همواره از محبوبیتی چشمگیر در میان اهل بیت برخوردار می باشند.

تحقیق درباره ی امام موسی کاظم و امام جواد

بدون شک همواره تحقیق درباره ی امامان شیعه، از جمله امام موسی کاظم و امام جواد علیه السلام، از جمله رایج ترین تحقیقات در میان دانش آموزان مقاطع گوناگون، خصوصا مقطع ابتدایی و معلمین آن ها می باشد. تحقیقی هدفمند که غایت اصلی آن آشنایی بیشتر دانش آموزان با امام موسی کاظم و امام جواد علیه السلام، دو تن از امامان معصوم شیعیان می باشد.

از این رو ما در این مقاله قصد داریم تا با نگاهی جامع و ارزیابی شده به زندگی امام موسی کاظم و امام جواد، این امامان شیعه، سبک و سیاق معیشت آن ها و از همه مهم تر دغدغه های اصلی این دو تن، نه تنها شما را با خصایل نیکو و برجسته این امامان شیعه بیشتر آشنا نماییم، بلکه شما دانش آموزان را در تهیه و گردآوری تحقیق و مقاله ای هدفمند و مفید در مورد امام موسی کاظم و امام جواد علیه السلام نیز همراهی نماییم. از این رو همراه ما باشید!

نگاهی بر سرگذشت و زندگی نامه امام موسی کاظم و امام جواد (ع)

موسی بن جعفر کاظم یا همان موسی کاظم، ملقب به ابو عبدالله، ابو حسن و ابو ابراهیم، هفتمین امام شیعیان می باشد که در 20 اُمین روز از ماه ذی حجه و در سال 128 هجری قمری، در ناحیه ای به نام ابواء که منطقه ای میان مکه و مدینه می باشد، دیده به جهان گشود. تولدی که هم زمان با دوران خلافت و زمامداری خاندان عباسی از جمله هارون الرشید بود. دورانی بس خفقان آور که سبب گشت تا کودکی این امام معصوم، بسی سخت تر و طاقت فرسا تر سپری شود. حکمرانی توسط خلفای ظالم عباسی که اسارتی خانگی را برای امام موسی کاظم، هفتمین امام شیعیان به همراه داشت.  زندگی مملو از فراز و نشیب هایی سخت که سبب گشت تا صبر و بردباری این امام معصوم، زبان زد همگان شود. آرامشی وصف ناپذیر و صبری زیاد که منجر گشت تا بعد ها از این امام راحل، تحت عنوان موسی کاظم نام برده شود.

وی که پدر امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان می باشد، اگر چه در طول دوران امامت خود از آزادی هایی برای ترویج دین اسلام و هدایت ظالمان وقت بی بهره ماند، اما بعد ها نسل بر جای مانده از این امام معصوم موجب ایجاد تغییرات و تحولاتی شگرف در دین اسلام گشت.

تحقیق کوتاه در مورد زندگی نامه امام موسی کاظم و امام جواد

زیرا با شروع دوران امامت امام رضا (ع) و تولد امام جواد علیه السلام، فرزند این امام هشتم شیعیان، تاریخ اسلام با تحولاتی چشمگیر رو به رو گشت.

امام جواد علیه السلام، نهمین امام شیعیان که در ماه رجب و در سال 195 هجری قمری، در شهر مدینه دیده به جهان گشود، هم چون امام موسی کاظم (ع) از القاب و کنیه بیشماری از جمله جواد، هادی و ابوجعفر برخوردار می باشد. نهمین امام شیعیان که همچون پدر بزرگ خود، امام موسی کاظم (ع) در دوران طفولیت خود و در سن 7 سالگی به مقام والا ی امامت دست یافت. جایگاهی والا و مسئولیتی عظیم که با حوادثی گوناگون آمیخته شده بود. دوران امامتی که با مرگ امام رضا علیه السلام آغاز گشت و خود آغازگر اتفاقاتی عظیم تر و تاثیر گذار تر بود. نهمین امام شیعیان که با نگاهی بر احادیث و نوشته های بر جای مانده می توان به جایگاه والا و مقام رفیع این امام معصوم، نزد خداوند پی برد. امام جواد (ع) که در ادامه به شرح سرگذشت ایشان خواهیم پرداخت.

نگاهی بر سرگذشت و دوران امامت امام جواد علیه السلام

همان طوری که پیش تر اشاره کردیم، امام جواد علیه السلام، نهمین امام شیعیان می باشد که دوران امامت و خدمت رسانی ایشان به 7 سالگی او باز می گردد. مسئولیتی خطیر بر دوش طفلی 7 ساله که اگر چه همواره در معرض خطر، توطئه ها و دسیسه های حکام وقت و دشمنان دین قرار می گرفت، اما با تکیه بر حقانیت و نورانیت به درست ترین شکل ممکن به سرانجام رسید. حقانیت و نورانیتی معنوی که سبب خنثی نمودن دسیسه های دشمنان و مصون ماندن ایشان از نیرنگ های پلید آن ها می شد.

در واقع لازم است بدانید آنچه که سبب محبوبیت بیش از پیش امام جواد علیه السلام در میان پیروان ایشان گشت، دانش زیاد و معرفت عمیق این امام معصوم بود. آگاهی و دانش کامل ایشان بر معارف و علوم دینی که با نگاهی گذرا بر تاریخ می توان چنین بیان نمود که بدون شک نقطه ای مشترک میان امام موسی کاظم و امام جواد (ع) می باشد.

سرگذشتی که همانند سرگذشت سایر ائمه، همچون دفتری آکنده از اتفاقات، وقایع و رویداد هایی تاریخی می باشد. در واقع شاید برایتان جالب باشد بدانید که سرنوشت و سرگذشت امام موسی کاظم و امام جواد علیه السلام، سرگذشتی مشابه می باشد. سر گذشتی که مملو از صمیمیت، عشق به خدا، ایمان خالص، مکارم اخلاق، استجابت دعا و قضای حاجات، هم دردی و هم دلی با اصحاب و یاران و همچنین معجزات و مناقب بود. زندگی ای سرشار از فراز و نشیب ها و رویداد های غیر منتظره که سر انجام در سال 220 هجری قمری، با دسیسه و نیرنگ خلفای عباسی پایان گرفت.

اتفاقی که بار دیگر بیانگر تشابه سرنوشت امام موسی کاظم و امام جواد علیه السلام بود.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...