آیا باید مکمل آنتی اکسیدان مصرف کنیم؟

مکمل آنتی اکسیدان محبوب و معمولا برای سلامتی مفید است. علاوه بر مکمل­ها، میوه­ها و سبزیجات هم به صورت طبیعی حاوی آنتی اکسیدان­ها و غنی از بسیاری از مزایای سلامتی، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری­های مختلف هستند. با این حال، شواهد قوی وجود دارد که نشان می­دهد با مصرف آنتی اکسیدان­ها ممکن است؛ سلامت خود را نجات دهید.

. این مقاله توضیح می دهد که مکمل آنتی اکسیدان چیست و چرا بهتر است تا آنها را از غذا دریافت کنید.  

مکمل آنتی اکسیدان چیست؟

مکمل آنتی اکسیدان شامل اشکال متمرکز آنتی اکسیدان است که مواد تشکیل دهنده­ی رادیکال­های آزاد هستند. بدن شما به طور طبیعی رادیکال­های آزاد را در زمان ورزش کردن و هضم غذا تولید می­کند. عوامل محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش، آلودگی هوا، دود دخانیات و مواد شیمیایی صنعتی مانند آفت کش­ها نیز منابع تولید کننده­ی رادیکال­های آزاد هستند. اگر رادیکال­های آزاد بیش از حد در  بدن تولید شود، وضعیتی به نام استرس اکسیداتیو رخ می­دهد. استرس اکسیداتیو باعث اکسیداسیون  می­شود. اکسیداسیون باعث آسیب به سلول­ها، پروتئین­ها و DNA می­شود. با گذشت زمان، این امر به پیری و رشد بیماری­ها، از جمله سرطان کمک می­کند. آنتی اکسیدان­های اصلی که به تنظیم رادیکال­های آزاد در بدن کمک می­کنند، ویتامین A،C  و E  و سلنیوم معدنی هستند. مکمل آنتی اکسیدان حاوی 70 تا 1660 درصد ارزش روزانه (DV) از این مواد مغذی کلیدی هستند. به طور کلی تصور می­شود که مصرف مکمل آنتی اکسیدان سبب جلوگیری از آسیب ناشی از رادیکال­های آزاد به سلول­های بدن شود، در نتیجه، طول عمر را افزایش می­دهد و بیماری را از بین می­برد. با این حال، مصرف مکمل آنتی اکسیدان در مقادیر بالا می­تواند کاملا مخالف عمل کند و تاثیر خوبی بر روی سلامتی بدن نداشته باشد. مصرف بیش از حد آنها می­تواند سلامتی انسان را تحت الشعاع قرار دهد و مشکلاتی برای آن ایجاد کند.

خلاصه:

مکمل آنتی اکسیدان حاوی اسیدهای متمرکز آنتی اکسیدان­ها هستند که مواد تشکیل دهنده سلول های بدن را برای مبارزه با آسیب ناشی از رادیکال­های آزاد حفظ و تولید می­کنند. البته میزان زیاد آن در بدن باعث ایجاد استرس اکسیداتیو می­شود و آسیب­های زیادی را به سلامتی بدن وارد می­کند.

مکمل آنتی اکسیدان چیست ، عوارض مصرف زیاد مکمل آنتی اکسیدان

مصرف دوزهای بالای مکمل آنتی اکسیدان می­تواند خطرناک باشد.

با مصرف زیاد مکمل آنتی اکسیدان در معرض مضرات آن قرار می­گیرید. مصرف زیاد مکمل آنتی اکسیدان در دوزهای زیاد به دلایل بسیاری توصیه نمی­شود. در ادامه مهمترین این دلایل ذکر خواهد شد.

· ممکن است عملکرد ورزشی کاهش یابد.

    بدن شما به طور طبیعی رادیکال­های آزاد را به عنوان یک فرآورده متابولیسم انرژی در طی ورزش تولید می­کند. هرچه سخت تر و طولانی تر ورزش کنید، رادیکال­های آزاد بیشتری را بدن شما تولید می­کند. از آنجا که رادیکال­های آزاد می توانند باعث خستگی و آسیب عضلانی شوند، پیشنهاد شده است که مصرف مکمل آنتی اکسیدان می­تواند اثرات مضر آن را از بین ببرد و از این رو به بهبود عملکرد ورزش و بهبود عضلات کمک کند.   با این حال، مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف مکمل آنتی اکسیدان - به طور خاص ویتامین C و E – می­تواند با چگونگی سازگاری بدن با ورزش و حتی در از بین بردن برخی از مزایای سلامتی مرتبط با ورزش دخالت کرده و آن را از بین می­برد.

    ممکن است خطر ابتلا به سرطان افزایش یابد.

      به نظر می­رسد استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال­های آزاد به سلول­های بدن که یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از توسعه سرطان در ورزشکارن هستند؛ آسیب برساند. از آنجایی که  آنتی اکسیدان­ها، رادیکال­های آزاد را خنثی می­کنند، مصرف مکمل آنتی اکسیدان به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان و یا مرگ از سرطان تجویز می­شود. با این حال، چند متا آنالیز نشان داده است که مصرف مکمل آنتی اکسیدان، خطر ابتلا به انواع سرطان­ها را کاهش نمی­دهد و خطر ابتلا به آنها را از بین نمی­برد، در واقع آنها حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان­های خاص را افزایش دهند. علاوه بر این، چندین متا آنالیز یافته اند که مکمل­های بتاکاروتن، پیش ماده ویتامین  A، خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می­دهند و در افرادی که سیگار می­کشند؛ خطر ابتلا به سرطان ریه نیز افزایش پیدا می­کند. استثنا سلنیوم است که ممکن است به جلوگیری از سرطان در افرادی با سطوح پایین مواد معدنی یا افرادی که دارای خطر بالقوه سرطان هستند؛ کمک کند. سلنیوم این کار را با خنثی کردن اثر رادیکال­های آزاد انجام می­دهد. رادیکال­های آزاد در صورتی که بیش از حد تولید شود، می­تواند به سلامتی بدن آسیب برساند که با وجود مواد معدنی مفیدی چون سلنیوم اثرات منفی آن خنثی می­شود. با این وجود، قبل از اینکه سلنیوم برای این منظور توصیه شود، تحقیقات بیشتری لازم است.

      می­تواند باعث زایمان زودرس شود.

      ویتامین A برای رشد و تکامل جنین مهم است، اما در دوزهای بالا، مکمل­های ویتامین A می­توانند خطر  زایمان زودرس را افزایش دهند. بنابراین، زنان که معلوم نیست و هنوز مشخص نشده که باردار هستند یا نه، نباید از مکمل­های حاوی ویتامین A مصرف کنند. مصرف این مکمل ها فقط برای زنان باردار در مناطقی که کمبود ویتامین A در آنها شایع است، مانند آفریقا و آسیای جنوب شرقی توصیه می­شود. بتاکاروتن، پیش ماده ویتامین A، نشان دهنده عدم وجود نقایص مادرزادی نیست. اما از آنجایی که مصرف این مکمل در طولانی مدت ممکن است بابت ابتلا به سرطان می­شود؛ زنان باردار قبل از مصرف مکمل بتاکاروتن باید با پزشک خود مشورت کنند. پزشک متخصص تشخیص می­دهد که آیا مصرف چنین مکمل­هایی لازم است و مشکلی بابت سلامتی مادر و جنین ایجاد نمی­کند.

      خلاصه

      در حالی که همه فکر می­کنند که مصرف این مکمل­ها سالم هستند و مشکلی برای سلامتی انسان ایجاد نمی­کنند اما ممکن است مزایای سلامتی ورزش را کاهش دهد و خطر ابتلا به برخی سرطان­ها و زایمان زودرس را افزایش می­دهد.

      ویتامین C ممکن است بعضی از افراد را به خطر بیندازد

      گرچه مصرف مکمل­های آنتی اکسیدان به طور کلی به دلایل مختلف توصیه نمی­شود، آنتی اکسیدان ویتامین C ممکن است برای افراد مبتلا به سرماخوردگی یا افرادی که سیگار می­کشند، مفید باشد.

      ویتامین C برای سرماخوردگی

      نشان داده شده است که ویتامین C برای جلوگیری از سرماخوردگی نیست، اما ممکن است شدت و مدت آن را کاهش دهد. در یک متاآنالیز در بیش از 11000 نفر، مصرف مکمل­های ویتامین C موجب کاهش مدت زمان سرما خوردگی به میزان 8 درصد و همچنین کاهش شدت آن شد. بهتر است مصرف ویتامین C در دوزهای کوچکتر - معمولا کمتر از یک گرم - به دلیل جذب آن با دوزهای بالاتر کاهش یابد. علاوه بر این، دوزهای بالاتر باعث ناراحتی معده می شود.

      سیگار کشیدن نیاز به ویتامین C را افزایش می­دهد

      سیگار کشیدن باعث ایجاد انواع زیادی از سرطان­ها می­شود، به طوری که دود سیگار حاوی سمومی است که موجب آسیب اکسیداتیو به سلول­های بدن شما می­شود. از آنجایی که این افزایش مصرف ویتامین C باعث افزایش میزان رادیکال­های آزاد می­شود، تحقیقات نشان می­دهد که افرادی که سیگار می­کشند نیاز به 35 میلی گرم بیشتر ویتامین C در روز در مقایسه با افرادی که سیگار نمی­کشند؛ دارند. به طور مشابه، قرار گرفتن در معرض دود ثانویه همچنین نیاز به ویتامین C را افزایش می­دهد. با این حال، این نیاز اضافی برای ویتامین C را می توان به راحتی از طریق رژیم غذایی و بدون مصرف مکمل­های آنتی اکسیدان به دست آورد.

      خلاصه

      در اکثر موارد، استفاده از مکمل­ آنتی اکسیدان توصیه و تشویق نمی­شود، گرچه آنتی اکسیدان موجود در ویتامین C می­تواند به افراد مبتلا به سرماخوردگی و کسانی که سیگار می­کشند، سود برساند. با این حال، نیازهای اغلب می­تواند از طریق رژیم غذایی به جای مکمل­ها تامین شود.

      روش بدست آوردن آنتی اکسیدانها ، جذب آنتی اکسیدان از طریق مواد غذایی

      آنتی اکسیدان­ها را از مواد غذایی دریافت کنید

      دریافت آنتی اکسیدان­ها از مواد غذایی به جای مکمل بسیار امن تر و سالم تر است. تمام غذاها حاوی آنتی اکسیدان­های مختلف در مقادیر مختلف هستند، بنابراین مهم است که غذاهای مختلف را در رژیم غذایی خود قرار دهید. تنوع در رژیم غذایی باعث می­شود تا بدن بتواند از وجود و مزایای تمامی ویتامین­ها و مواد مغذی موجود در مواد غذایی مختلف، بهره مند شود. در حالی که محصولات حیوانی مانند تخم مرغ و محصولات لبنی دارای آنتی اکسیدان هستند، در غذاهای گیاهی هم بسیار زیاد است. بنابراین گیاهخواران و افرادی که به دلایل شخصی و پزشکی قادر به مصرف غذاهایی با منابع حیوانی نیستند، بدون نگرانی می­توانند از منابع گیاهی هم این مواد مغذی و مهم را دریافت کنند و از مزایای سلامتی آن برخوردار شوند.

      این غذاهای گیاهی شامل:

      سبزیجات: بروکلی، فلفل، اسفناج.

      میوه­ها: پرتقال، سیب، انواع توت­ها.

      دانه ­های کامل: جو، کینوا، برنج قهوه ای.

      لوبیا: کلیه، پینتو، لوبیا قرمز.

      آجیل: گردو، بادام.

      نوشیدنی­ها: قهوه، چای.

        خلاصه:

        آنتی اکسیدان­ها در اکثر غذاها یافت می­شوند، اما در منابع گیاهی هم مانند میوه­ها و سبزیجات هم به وفور یافت می­شوند.

        نتیجه گیری:

        مکمل آنتی اکسیدان معمولا به عنوان مکملی سالم شناخته می­شوند اما وقتی که بیش از حد مصرف می­شوند، می توانند مشکل ساز باشند. آنها ممکن است مزایای ورزش را کاهش دهند و خطر ابتلا به سرطان­های خاص و زایمان زودرس را افزایش دهند. به طور کلی، آنتی اکسیدان­هایی که بدن شما نیاز از رژیم غذایی خود دریافت می­کنید، بسیار بهتر از آنهایی است که در مکمل­ها وجود دارد.

        تهیه کننده : توپ تاپ

        مطالب مرتبط...

        هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...