چگونگی تعیین جنسیت سگ

برای تعیین جنسیت سگ تلاش کردیم تا سه روش بسیار رایج را توضیح دهیم که هر کدام نکات مخصوص به خود را دارند. البته باید توجه داشته باشید که بر اساس برخی از فاکتورها مانند سن، رفتار و ویژگی­های فیزیکی ممکن است اندام جنسی در برخی از توله سگ­ها قابل رؤیت نباشد. در این موارد نیز راهکارهایی را خدمت صاحبان سگ که مشتاق تعیین جنسیت سگ خود هستند ارائه می­کنیم.

چگونه با تعیین جنسیت سگ، متوجه شویم دختر است یا پسر؟

تعیین جنسیت سگ بالغ را می­توان با نگاه کردن به رفتار و آناتومی سگ انجام داد. با این حال، هنگامی که با سگ­های کمتر از 6 ماه سن سروکار دارید، فرایند تعیین جنسیت سگ مقداری مشکل­تر است. برای تعیین جنسیت سگ، شما نیاز به بررسی دقیق بدن آنها خواهید داشت تا مشخص کنید چه نوع اندام جنسی دارند. نشانه­ های رفتاری نیز می­تواند یک­سری نگرش بدهند اما نسبت به بررسی فیزیکی کمتر معتبر هستند.

روش اول- با نگاه کردن بیشتر، زمانی که که یک توله سگ تازه متولد شده را بررسی می­کنید

راه تشخیص جنسیت توله سگ

1- چند هفته صبر کنید تا یک توله ‌سگ تازه متولد شده را به طور کامل بررسی کنید. تعیین جنسیت یک توله‌ سگ به مرور زمان آسان‌تر می‌شود. سعی کنید حداقل ۳ تا ۴ هفته قبل از چک کردن به منظور افزایش شانس خود برای تعیین جنسیت سگ به شیوه­ی صحیح، صبر کنید.

_ راحت‌ترین کار این است که صبر کنید تا 8 هفته ی کامل سپری شود چون بعد از ۸ هفته، اندام‌های جنسی توله سگ های نر باید کاملا قابل‌ رؤیت باشند.

_اگر توله‌ سگ هنوز بند ناف خود را دارد، به حدود یک سوم اینچ (۱ سانتیمتر) پشت بند ناف به منظور یافتن اندام جنسی نر توله سگ نگاه کنید. در چند هفته ی اول زندگی یک توله‌سگ، اندام جنسی نر مانند یک توده ی کوچک برآمده در وسط شکم توله سگ به نظر خواهد رسید. برخلاف توله سگ‌های نر، توله سگ های ماده هیچ نوع اندام  تناسلی روی شکم خود ندارند.

دختر یا پسر بودن سگ

2- با دقت به توله ‌سگ رسیدگی کنید. توله سگ‌های تازه متولد شده ضعیف هستند، بنابراین باید در هنگام رسیدگی به آن‌ها، ملایمت و لطافت بیشتری به خرج دهید. قبل از برداشتن توله‌سگ دستان خود را بشویید و خشک کنید. در هنگام دست گرفتن توله‌ سگ، بسیار آرام و خونسرد باشید تا از آسیب احتمالی اجتناب کنید.

_ مطمئن شوید که سگ مادر با شما در دست گرفتن و جابجا کردن توله‌ سگ های خود راحت است. اگر فردی ناآشنا به توله سگ‌های آنها دست بزند، برخی از سگ‌های مادر می‌توانند تهاجمی شوند.

_ اگر توله‌ سگ یا مادر او وقتی شما به آنها دست می زنید و آنها را جابجا می کنید دچار آزردگی می شوند، باید آن توله‌ سگ را به مادر خود پس بدهید و در زمان دیگری آن را امتحان کنید.

تشخیص جنسیت سگ نر یا ماده

3- توله‌ سگ را گرم نگه دارید. شما باید بررسی تعیین جنسیت سگ را، در یک منطقه ی گرم انجام دهید تا از سرما خوردن توله ‌سگ جلوگیری کنید. همچنین مطمئن شوید که وقتی او را برمی دارید دست های شما گرم باشند. توله سگ های کم سن در صورت سرما خوردن به راحتی می توانند بیمار شوند.

_در عین حال، شما باید فقط به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه توله‌ سگ را بررسی کنید. برداشتن توله‌ سگ به مدت طولانی‌ تر از آن، می‌تواند باعث شود که بیش از حد سرد شوند.

_اگر توله سگ شروع به لرزیدن یا گریه کردن ‌کند، باید فورا آن را به سمت مادرش و یا به قفسِ گرم شده ی توله‌ سگ، برگردانید

تشخیص جنسیت توله سگ ها

4- توله سگ را به پشت خود قرار دهید. یا حوله ی تمیز و نرم را روی یک سطح کارِ محکم قرار دهید یا بررسی را در حین نگه داشتن توله سگ در دست خود انجام دهید. با دقت توله سگ را بلند کرده و او را روی پشتش قرار دهید، به این ترتیب شکم خود را نشان میدهد.

_ نگه داشتن توله سگ با خیال راحت در دست خود، در حالی که به پشت است، تنها زمانی می تواند انجام شود که توله سگ کوچک و به اندازه ی کافی مطیع باشد.

_ اطمینان حاصل کنید که از سر توله سگ در حالی که او را به پشت خود نگه می دارید با اطمینان محافظت می کنید.

_ حوله باید گرم باشد. در صورت لزوم، حوله را به مدت چند دقیقه قبل از قرار دادن توله سگ روی آن، روی یک خشک کن قرار دهید. از حوله های سرد، گرم یا مرطوب استفاده نکنید.

فهمیدن جنسیت توله سگ

5- بین اندام جنسی نر و بند ناف در تعیین جنسیت سگ تفاوت قائل شوید. یکی از شایع‌ترین اشتباهات زمانی انجام می شود که، برای تعیین جنسیت توله‌سگ کوچک، تصور می‌کنند که بندناف، اندام جنسی نر است. در حالی که هر دوی آن‌ها شبیه توده ی کوچک روی شکم توله سگ هستند، بند ناف جدا شده (ناف)، درست زیر قفسه‌ ی سینه قرار دارد، در حالی که اندام جنسی نر، پایین تر و بین پاها قرار دارد.

_ به علاوه، به خاطر داشته باشید که هر دو جنس حداقل یک برآمدگی خواهند داشت چون هر دو جنسیت ماده و نر ناف دارند. توله سگ های نر برآمدگی دومی در میان ناف و پاها خواهند داشت. 

_ برعکس، توله سگ‌های نر تنها یک سوراخ زیر دم خود خواهند داشت، در حالی که سگ‌های ماده دو سوراخ خواهند داشت.

_ بهتر است به دامپزشک، پرورش‌دهنده، یا اینکه مربی حرفه‌ای سگ اعتماد کنید اگر می خواهید یک توله سگ خیلی جوان را تعیین جنسیت کنید.

روش دوم- بررسی ویژگی‌های فیزیکی برای تعیین جنسیت سگ

چگونه جنسيت توله سگ را بفهميم

1- سگ را به منظور اندام‌های جنسی نر خارجی معاینه کنید. اندام جنسی نر و کیسه ی بیضه ی سگ‌های نر را با نگاه کردن به ناحیه ی بین شکم و دم شناسایی کنید. در سگ‌های مسن‌تر، این اندام‌های جنسی کاملا مشهود خواهند بود، در حالی که ممکن است در توله‌ سگ های جوان کوچک باشند و تقریبا وجود نداشته باشند.

_ کیسه ی بیضه باید درست پایین‌ مقعد، تقریبا به طور کامل بین پاهای عقبی باشد.

_ اگر یک سگ نر اخته شده است، به این معنی که توانایی آن برای تولید مثل از بین رفته ‌است، کیسه ی بیضه قابل‌ رؤیت برای تعیین جنسیت سگ وجود نخواهد داشت.

شناخت جنسیت توله سگ

2- برای تعیین جنسیت سگ به دنبال اندام‌های جنسی خارجی ماده بگردید. اگر یک سگ، ماده باشد، شما باید بتوانید واژن او را در حالی که شکم خود را در معرض دید قرار می‌دهد، شناسایی کنید. به آرامی پاهای عقبی سگ را از هم باز کنید تا بتوانید مقعد را ببینید. بالاتر از مقعد و بین پاهای سگ، شما باید بتوانید ساختار برگی شکل را ببینید. این واژن سگ ماده است.

تشخیص نر و ماده بودن سگ

3 -به دنبال نشانه‌های فیزیکی بارداری برای تعیین جنسیت سگ باشید. یک روش مطمئن برای شناسایی این که یک سگ ماده است، تعیین باردار بودن آن است. علائم حاملگی شامل داشتن شکم بسیار بزرگی است که با وجود عدم تغییر در رژیم غذایی و البته، عمل فیزیکی زایمان، اینگونه به نظر می رسد.

تشخیص نر و ماده بودن توله سگ

4- از بکار بردن دیگر ویژگی‌های فیزیکی برای تعیین جنسیت سگ خودداری کنید. تلاش برای پیدا کردن ویژگی‌های دیگر که به عنوان نشانگر تعیین جنسیت سگ می باشد، می‌تواند وسوسه کننده باشد. با این حال، تشخیص هرگونه تفاوتی که احتمال وجود داشتن آن می رود بسیار جزئی و سخت می باشد مگر اینکه شما متخصص زادگیری سگ باشید. به دلیل ظرافت تفاوت‌های جنسی فیزیکی در گونه‌های مختلف، بهتر است از مارکرهای دیگر استفاده کنید.

_ به عنوان مثال، هر دو سگ نر و ماده پستان دارند، بنابراین تصور اینکه که یک سگ بر مبنای آن به تنهایی، ماده باشد اثر گذار نخواهد بود.

_ همچنین به دلیل اینکه سگ بخاطر نژاد خود یا ماهیچه های قوی بزرگ است، به این معنا نیست که این سگ نر است. وجود یک سری تفاوت ها در اندازه میان سگ‌های نر و ماده، بسیار کم است.

روش سوم _توجه کردن به تفاوت های رفتاری برای تعیین جنسیت سگ

آموزش کامل تشخیص جنسیت سگ از راه های مختلف


1- عادت‌های ادرار کردن را بعد از اینکه سگ حداقل ۶ ماه سن دارد، ببینید. توله سگ‌های جوان، صرف نظر از اینکه چه نوع جنسیتی دارند، به شیوه های کاملا یکسانی ادرار می‌کنند. با این حال، پس از ۶ ماه اغلب سگ‌های نر هنگام ادرار کردن، پاهایشان را بلند خواهند کرد، در حالی که سگ‌های ماده همچنان نیمه نشسته ادرار می کنند. 

_ در طول چند هفته ی اول، توله‌ سگ ها اصلا قادر به کنترل حرکات روده یا دفع ادرار نیستند، بنابراین استفاده از حالت ادرار کردن برای تعیین جنسیت سگ بی‌فایده است.

_ حتی بعد از اینکه توله ‌سگ ها به اندازه کافی قوی شوند که بایستند و عادات هایشان را کنترل کنند، همه ی توله ‌سگ ها به مدت 2 ماه، نیمه نشسته ادرار خواهند کرد و این روش برای تعیین جنسیت سگ مناسب نیست.

_ بیشتر توله سگ‌های نر، قبل از به وجود آوردن عادات ادرار کردن سگ های بالغ در خود، به ۶ ماه زمان نیاز دارند.

روش های آسان و کاربردی برای تعیین جنسیت سگ و توله سگ


2- مراقب بروز رفتار علامت گذاری باشید. وقتی سگ‌های نر چند ماهه هستند، ممکن است شروع به علامت گذاری قلمروی خود کنند. این مورد یک مارکر رفتاری بسیار خوب برای تعیین جنسیت سگ است چون توله سگ‌های ماده فاقد این غریزه هستند.

_ میل به علامت‌گذاری قلمرو خود بخصوص در توله ‌سگ های نر که عقیم نشده اند، شدید خواهد بود. عقیم سازی توله ‌سگ به شدت این میل را کاهش خواهد داد.

_ سن دقیقی که در آن توله سگ نر شروع به علامت‌گذاری می‌کند از توله‌سگی به توله‌سگ دیگر فرق خواهد داشت، اما اکثرا بین ۲ تا ۶ ماهگی شروع خواهد شد.

_ سگی که به سرعت در مکان‌های مختلف زیاد ادرار می‌کند، به احتمال زیاد علامت‌گذاری می‌کند، بخصوص اگر بعد از بو کشیدن کامل هر نقطه، عمدا ادرار کند.

_ سگ‌هایی که فقط یک یا دو بار ادرار می‌کنند به طور کلی علامت‌گذاری نمی‌کنند، حتی اگر آنها نقاط مختلف زیادی را در طول پیاده‌روی بو نکنند.

چگونگی تشخیص جنسیت سگ از راه های مختلف

3- جهت تعیین جنسیت سگ به دنبال نشانه‌هایی مبنی بر وارد شدن سگ به چرخه ی گرمایی باشید. سگ‌های ماده که عقیم نشده اند هر 6 ماه یکبار وارد چرخه ی گرمایی خواهند شد. اولین چرخه ی گرمایی زمانی رخ خواهد داد که توله ‌سگ بین ۶ تا ۱۰ ماه سن دارد و هر چرخه حدود ۳ هفته طول خواهد کشید. نشانه‌هایی که حاکی از آن هستند که یک سگ ماده در چرخه ی گرمایی است، شامل تغییراتی در رفتار، تورم واژن، و ترشح خارج شده از واژن می‌باشد.

_ تغییرات رفتاری که سگ ماده ممکن است در طول چرخه ی گرمایی به نمایش بگذارد شامل حالت بیقراری و هیجان می باشد. 

_ سگ‌ های ماده ای که در چرخه ی گرمایی هستند ترشح واژینال خواهند داشت که بسته به مرحله ای که در چرخه ی تولید مثلی خود در آن قرار دارند، می‌تواند شفاف، قهوه‌ای یا خونی باشد.

معرفی روش های تشخیص جنسیت سگ بصورت تصویری

4- از ویژگی فردی و رفتار عمومی به عنوان نشانه‌ای برای تعیین جنسیت سگ استفاده نکنید. هر دو سگ نر و ماده می‌توانند به همان اندازه مهربان، تدافعی، فعال و آرام باشند. این جنبه‌های شخصیتی آنها مورد خاصی را در مورد جنسیت سگ‌ها نشان نمی‌دهند.

_ برای مثال حتی سوار شدن حیوان نر روی حیوان ماده برای جفت گیری یا جماع کردن، که رفتاری است که به عنوان ویژگی حیوان نر استنباط می‌شود، اغلب توسط سگ‌های ماده نشان داده می شود.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

2 نظر

  1. کوروش آرینکوروش آرینsays:

    سلام ودرود آرین هستم رفتارشناس و مربی سگهای خانگی و اولین برگزار کننده دوره های آموزشی بصورت دوره های دراز مدت در ایران با موفقیت حدوداً 90 درصدی رفع ناهنجاریها و از آموزشهای پایه تا پیشرفته و مهارتهای نمایشی. 09152636640

  2. کوروش آرینکوروش آرینsays:

    سلام ودرود آرین هستم رفتارشناس و مربی سگهای خانگی و اولین برگزار کننده دوره های آموزشی بصورت دوره های دراز مدت در ایران با موفقیت حدوداً 90 درصدی رفع ناهنجاریها و از آموزشهای پایه تا پیشرفته و مهارتهای نمایشی. 09152636640