بررسی عوامل آب خوردن زیاد سگ

نوشیدن آب در حیوانات از جمله سگ­ها جهت تأمین آب مورد نیاز خود امری طبیعی است اما دو مسأله­ ای که صاحبان سگ باید به آن توجه داشته باشند، منابع تأمین آب مصرفی و آب خوردن زیاد سگ می­باشد که مورد آخر دلایل طبیعی و غیر طبیعی دارد. در این مطلب از توپ تاپ با ما همراه باشید تا با انواع علل طبیعی و غیر طبیعی آب خوردن زیاد سگ آشنا شویم.

دلایل آب خوردن زیاد سگ

میزان آب مصرفی سگ­ها با انسان متفاوت است و تقریبا 75% رژیم غذایی او را در بر می­گیرد و باعث تکمیل فرآیند رشد این حیوان می­گردد. به همین خاطر توجه به نوع آب مصرفی سگ­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. توله­های خردسال، بیشتر آب مورد نیاز خود را از شیر دریافت می­کنند و معمولا تمایل به مصرف نصف فنجان آب در هر دو ساعت دارند. به طور متوسط هر سگی به صورت روزانه بین 20 تا 70 میلی لیتر نسبت به هر کیلوگرم وزن بدنشان نیاز به مصرف آب دارند. سگ­ها ممکن است از منابع مختلفی جهت مصرف آب برای تأمین آب بدن خود استفاده ­کنند که صاحبان آنها باید توجه داشته باشند که هم سگ آنها از چه منابعی جهت رفع تشنگی خود استفاده می­کنند و هم اگر با آب خوردن زیاد سگ مواجه شدند چه دلایلی ممکن است ایجاد کننده­ی این حالت بوده باشد. در ابتدا به ذکر انواع منابع موجود برای سگ­ها می­پردازیم که از آنها برای رفع تشنگی خود استفاده می­کنند:

آب استخر: آب استخر به دلیل داشتن کلر، میکروب، باکتری و قارچ، کرم و حشرات و... می تواند سلامت سگ ها را مورد تهدید قرار دهد. 

آب یخ یا برف: در روزهای گرم، آب خنک جایگزین مناسبی برای آب یخ برای سگ ها می باشد. در صورت استفاده از آب یخ، ممکن است دندان سگ زودتر از بین برود یا ناراحتی گوارشی برای او ایجاد کند.

آب شور: استفاده از این آب، نه تنها تشنگی سگ را برطرف نمی کند، بلکه میزان تشنگی و مصرف آب را نیز افزایش می دهد (سبب آب خوردن زیاد سگ می گردد) که برای سلامتی سگ مضر است.

آب راکد: این منبع آبی، به دلیل دارا بودن میزان قارچ و باکتری و عوامل بیماری زا، زمینه ساز ایجاد بیماری در سگ ها می شود.

آب موجود در ظرف کثیف یا توالت: بهترین نوع ظرف برای نگهداری آب سگ ها، ظرف های آب از جنس استیل می باشد که مانع از رشد و تکثیر عوامل بیماری زا می شود.

هنگام استفاده ی سگ از آب توالت، ممکن است آب آن آغشته به مواد شیمیایی باشد که انسان­ها برای تمیز کردن از آن استفاده کرده­اند، در نتیجه این مواد شیمیایی باعث ایجاد بیماری در سگ­ها می­شود.

    با توجه به اهمیت آب برای سگ­ها، بیان داشتیم که چه منابعی برای نوشیدن سگ­ شما مناسب نیستند و ممکن است مشکلاتی را برای سلامتی سگ­ها ایجاد کنند. در صورت اطمینان از آب مصرفی سگ، ممکن است شاهد آب خوردن زیاد سگ مخصوصا در فصل گرما یا در اثر افزایش فعالیت باشیم. اما در کل اگر بخواهیم علل آب خوردن زیاد سگ را دسته بندی کنیم، به دو صورت طبیعی و غیرطبیعی می­باشد. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی انواع دلایل طبیعی و غیر طبیعیِ آب خوردن زیاد سگ بپردازیم تا در صورت تطبیق هر یک از علائم با مطالب موجود، اقدام مقتضی و متناسب را انجام دهید. با ما همراه باشید.

    علت زیاد آب خوردن سگ ،اب خوردن زیاد سگ نشانه چیست

    علل مختلف آب خوردن زیاد سگ

    علل طبیعی: احتمال رخداد آب خوردن زیاد سگ در سگ­هایی که از غذای خشک استفاده می­کنند، نسبت به سگ­هایی که از غذای کنسروی که مرطوب می­باشد استفاده می­کنند بیشتر است. همچنین در سگ ماده­ای که به توله هایش شیر می­دهد، شاهد آب خوردن زیاد سگ هستیم. از طرفی گرمای تابستان می­تواند باعث آب خوردن زیاد سگ شود. موارد ذکر شده به صورت طبیعی مصرف آب روزانه­ ی سگ را بالا می­برد و این حالت طبیعی است و جای نگرانی برای سلامت سگ شما ندارد. فعالیت بدنی، نژاد، سن، مصرف برخی از داروها، سابقه ­ی تب یا اسهال نیز می­تواند باعث آب خوردن زیاد سگ شود.

    علل غیر طبیعی: از آنجایی که سگ­ها نمی توانند احساسات خود را بیان کنند، آن را با زبان بدن خود نشان می­دهند، آب خوردن زیاد سگ به صورت نشانه­ ای برای تشخیص حالت­های مختلف است. در این حالت حجم و دفعات دفع ادرار بیشتر شده، تمایل به خوردن زیاد آب توسط سگ از هر منبع آبی وجود دارد و یا ممکن است که سگ توانایی کنترل دفع ادرار خود را از دست دهد که باید این موضوع را با پزشک او در میان بگذارید. زمانی که آب خوردن زیاد سگ، تداوم داشته باشد، باعث مسمومیت با آب (Water Intoxication) می­شود. مسمومیت با آب به دلیل واکنش شیمیایی آب نیست بلکه با وجود میزان زیاد آب در بدن، سگ دچار شوک شده و باعث بالا رفتن احتمال غش و یا حتی مرگ آن می­شود. از نشانه­های مسمومیت با آب می­توان به التهاب، تهوع، استفراغ، رنگ پریدگی، ترشح شدید بزاق، مشکلات تنفسی، نفخ، اختلال در حرکت و... اشاره کرد. در ادامه به بیان علل ایجاد آب خوردن زیاد سگ می­پردازیم که همگی غیر طبیعی هستند:

    نارسایی کبد و طحال: کبد بزرگترین و مهم­ترین غده­ ی داخلی در بدن سگ­ها بوده که وظیفه­ ی ترشح صفرا، تصفیه ­ی خون و حذف سم­ها را به عهده دارد. از علل ایجاد بیماری کبدی می­توان عفونت­های باکتریایی، عفونت­های ویروسی، مشکلات ژنتیکی، رژیم غذایی بد و ضعیف، تروما، واکسیناسیون زیاد، خوردن سم و... اشاره نمود که میتواند سبب هپاتیت در سگ­ها نیز بشود. از نشانه­ های نارسایی کبدی، علاوه بر آب خوردن زیاد سگ، می­توان اسهال و استفراغ، متورم شدن شکم، بد رنگ شدن یا زردی ادرار، تکرر ادرار، خاکستری شدن مدفوع، تشنج و غش، عصبی شدن و راه رفتن بدون دلیل و از دست دادن اشتها را نام برد. طحال در نزدیکی معده بوده و وظیفه­ی آن ذخیره و احیای گلبول­های قرمز می­باشد که می­تواند علایمی مانند نارسایی کبد یا مشترک با آن داشته باشد. با توجه به اهمیت حیاتی غدد طحال و کبد برای هر موجود زنده ­ای مخصوصا سگ، در صورت مشاهده ­ی علائم فوق سریعا به دامپزشک مراجعه نمایید.

    نارسایی کلیه: در این حالت، کلیه ­ی سگ در اثر مسمومیت، مصرف بعضی داروها، ضدیخ و... قادر به دفع مواد زائد نبوده و تجمع این مواد در بدن، زمینه­ ی بیماری­های کلیوی را فراهم می­سازد. از نشانه­های این بیماری می­توان به آب خوردن زیاد سگ اشاره نمود که در کنار آن علائمی مانند بوی بد دهان، بی­حالی، زخم­ های دهانی، کاهش وزن و تحلیل عضلانی، تکرر ادرار و... اشاره کرد. نکته­ ی بسیار مهم در مورد این نوع نارسایی این است که در مرحله­­ ی اولیه ممکن است نشانه ­ای نداشته باشد و نشانه ­ها در مراحل انتهایی بروز پیدا کنند.

    عفونت­ها: برخی از سگ­ها رفتارهای بارزی از الگوی ادراری خود دارند که نشان می­دهد عفونت یا مشکلی در بدن آنها وجود دارد. وجود عفونت مخصوصا عفونت ادراری، باعث آب خوردن زیاد سگ می­شود. ­از نشانه های وجود عفونت می­توان کم آبی بدن، نداشتن اشتها، استفراغ و بوی شدید (Intense) ادرار اشاره کرد.

    سندرم کوشینگ: نام دیگر این بیماری پرکاری غدد فوق کلیه و افزایش هورمون گلوکوکورتیکوئیدی در بدن سگ می­باشد. این بیماری ممکن است به دو علت به وجود بیاید؛ اولین مورد مصرف طولانی مدت داروهای کورتیزولی و دومین مورد وجود غده­ی توموری در غده ­ی فوق کلیه یا هیپوفیز این حیوان می­باشد. نشانه­ های بالینی این سندروم شامل آب خوردن زیاد سگ، رشد نامناسب مو، ضعف و تحلیل رفتن عضلات می­باشد.­

    بیماری آدیسون: کم کاری غده­ی آدرنال نام دیگر این بیماری است. غده­ی آدرنال در بدن سگ، وظیفه­ ی تولید هورمون کورتیزول و آلدوسترون را به عهده دارد. این هورمون­ها باعث بازجذب بیشتر سدیم و ترشح پتاسیم و سازگاری بدن با شرایط استرس و ترس را دارد. این بیماری ممکن است وابسته به نژاد سگ نیز باشد. از نشانه­ های آدیسون می­توان به آب خوردن زیاد سگ، بی­حالی، استفراغ، ضعف، کاهش اشتها، کم آبی، سرد بودن بدن، ایجاد لکه ­های تیره در پوست، افزایش ادرار، دردناک بودن شکم، نبض ضعیف، وجود خون در مدفوع، آهسته بودن ضربان قلب، ریزش مو و... اشاره کرد. در ضمن وجود هر نوع استرسی برای سگ، باعث تشدید نشانه ­های وجود بیماری می­شود.

    افزایش کلسیم خون: انواع عملکردهای سلولی در بدن سگ وابسته به حضور کلسیم در سلول­هاست. در صورت افزایش کلسیم شدید در سگ، خون او تغلیظ شده که همین امر سبب آب خوردن زیاد سگ می­گردد

    .کاهش پتاسیم خون (هیپوکالمی): در شرایط بیماری که ترشح پتاسیم در بدن سگ زیاد باشد، در نتیجه­ ی این امر دفع ادرار زیاده شده که جهت جبران آب دفعی بدن، آب خوردن زیاد سگ را شاهد خواهیم بود.

    دیابت: بیماری شایع در سگ­هاست. قند خورده شده از طریق هورمون انسولین که از غده پانکراس یا لوزالمعده ترشح می­شود، تجزیه گشته و به مصرف می­رسد. هرگونه مشکلی در تولید یا میزان انسولین موجود در خون سگ، باعث به وجود آمدن بیماری قند یا دیابت برای سگ­ها می­شود که در نتیجه ­ی تجمع قند، خون غلیظ شده و آب خوردن زیاد سگ رخ می­دهد. از علل ایجاد کننده­ی بیماری دیابت می­توان به استعداد ژنتیکی، فعالیت غیرطبیعی دستگاه ایمنی، التهاب لوزالمعده یا مصرف برخی داروها اشاره نمود.

      خلاصه ­ی مطلب:

      همانطور که واضح است مصرف آب برای هر موجود زنده ­ای من جمله سگ­ها بسیار حیاتی است چرا که تمامی فعالیت­ها به حضور آب وابسته هستند اما هم منابع تأمین آب مهم می­باشد و هم در مواقعی که آب خوردن زیاد سگ رخ می­دهد باید در پی بررسی علل ایجاد کننده­ی آن بود تا در صورت وجود مشکل خاص، تشدید نگردد. از علل آب خوردن زیاد سگ می­توان به دو دسته­ ی کلیِ طبیعی و غیر طبیعی اشاره نمود. علل طبیعی خود به انواع مختلفی نظیر نوع غذای مصرفی، شیردهی، گرما، فعالیت بدنی و... اشاره نمود و علل غیر طبیعی نیز به دسته­ های مختلفی تقسیم می­گردد. به همین دلیل صاحبان سگ باید نسبت به عوامل ایجاد کننده ­ی آب خوردن زیاد سگ هشدار باشند تا در صورت وجود علت خارجی مخصوص، سریعا به دامپزشک مراجعه کنند.

      تهیه کننده : توپ تاپ

      مطالب مرتبط...

      3 نظر

      1. milad kamaladiinmilad kamaladiinsays:

        سلام :و عرض ادب،،،الفای من یا همون گرگ‌وهاسکی من الان 1سال‌و‌نیمه‌ش سن داره چندبارم مریض شده زخم معده باد‌کردن‌کل‌بدن‌و غیره‌.....الانم درست شبیه به اخرین مریضی که گرفته بود دوباره اوت کرده 3روز پیش بهش چربی و گوشت قرمز خام دادم بعد اون عصر پیاده رویی که تو پارک چمن میل میکرد که تنبیه هیش کردم که برگردونمش خونه ٫که سره راهمون گربع و چند سگ روبرو شدیم استرس گرفت یهو یه چیزی رو از زمین قورت داد بعد اون کسل و بی اشتها و فقط آب زیاد میخوره یعنی نا نداره از جاش بلند شه ضربدری راه میره که حتی خود من که صاحبشم الان میترسن ازش چون بهم حمله ور میشه گازم گرفت دکتره دامپزشکم تو شهرمون چنتا پت شاپ هست که همگی ازش ترسیدن چون توله هم بود پرخاشگر بود نمیزاره کسی بهش دست بزنه میشه راهنمایی کنی.........

      2. محمدجواد رهگذرمحمدجواد رهگذرsays:

        سلام مطالب مفید وعلمی وکاربردی دارید سپاس

      3. محمدجواد رهگذرمحمدجواد رهگذرsays:

        سلام مطالب مفید وعلمی وکاربردی دارید سپاس