چگونگی تنبیه سگ

در این مقاله از توپ تاپ سعی داریم تا به شما چگونگی شیوه ­ی انجام تنبیه سگ را در زمان و مکان درست آموزش داده و با دلایل رفتارهای مناسب از سمت سگ­ خود آشنا شوید تا بتوانید تصمیم بگیرد که بهترین زمان برای تنبیه کردن و پاداش دادن چه زمانی است. همچنین امکان دارد دلیل یک­سری رفتارهای نامناسب وجود بیماری باشد که از دامپزشک یا رفتارشناس مربوطه باید کمک بگیرد.

اصول تنبیه سگ چیست؟

وقتی که سگ شما رفتار بدی را انجام می دهد، ممکن است شما مایل باشید به شیوه ی تنبیه سگ متوسل شوید. به بیان ساده تر یعنی اینکه که شما می خواهید که آنها بدانند که این رفتار غیرقابل قبول است. شما به جای فریاد زدن یا کتک زدن، مایل خواهید بود تا تنبیه سگ را به شیوه ای مؤثرتر مانند نادیده گرفتن آنها یا معطوف کردن توجه خود به سمت یا موضوعی دیگر، استفاده کنید. از آنجا که سگ‌ها به رفتارهای حمایتی و تشدید کننده ی مثبت واکنش نشان می‌دهند، سگ شما به سرعت یاد خواهد گرفت که از چه رفتارهایی باید اجتناب کنند.

قسمت 1- واکنش به رفتار بد

تنبیه سگ

1- رفتار سگ خود را تصحیح کنید. اگر سگ شما درست رفتار نمی کند، به آنها نشانه یا علامتی بدهید، بدین معنی که آنها تصمیم اشتباهی گرفته‌اند. ممکن است بگویید، "دوباره فکر کنید"، یا عبارت مشابه با حالت چهره ی خوشحال، اما اصلاح کننده ی تن صدا. این لحن باید بیان کند: آیا شما مطمئن هستید که می‌خواهید این کار را انجام دهید؟ " سگ شما، به همان اندازه که کلمات شما را تشخیص می دهد تن صدای شما را نیز تشخیص می دهد.

به خاطر داشته باشید که سگ شما با بدجنسی سعی نمی‌کند از شما نافرمانی کند. زمانی که سگ شما کاری را انجام می‌دهد که شما نمی‌خواهید آنها را انجام دهد، باید به آنها بفهمانید که این رفتار را در آینده تکرار نکنند.

روشهای تنبیه سگ

2- توجه خود را منحرف کنید. اگر سگ کماکان به انجام کار اشتباه ادامه می دهد، برگردید و یا اتاق را ترک کنید تا توجه خود را به سمت یا موضوع دیگری معطوف کنید. سگ‌ها حیوانات اجتماعی هستند و می‌خواهند در مرکز امور باشند. طرد شدن یا نادیده گرفتن آن‌ها باعث می‌شود که آن‌ها در اعمال خود تجدید نظر کنند. اگر در ابتدا رفتار بد را متوجه شوید، می‌توانید قبل از اینکه نهادینه شود، جلوی آن را بگیرید و به نوعی تنبیه سگ را عملی کرده باشید.

به عنوان مثال، اگر شما به سگ تان یک دستور را آموزش می‌دهید و آنها امتناع می‌کنند، بگویید "دوباره فکر کنید"، و از سگ خود روی برگردانید تا تنبیه سگ بدین شیوه رخ داده باشد. سگ شما باید درک کند که کار اشتباهی انجام داده است. روی برگردانید و فرمان اولیه را تکرار کنید. اگر هنوز همکاری نمی‌کنند، بگویید، "دوباره فکر کنید"، و روی برگردانید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا رفتار صحیح را درک کنند.

آشنایی با اصول و قوانین تنبیه سگ

3- از توجه به رفتار بد اجتناب کنید. به محض اینکه دریافتید چگونه باید به یک سگ نافرمان واکنش نشان دهید، بفهمید که چه واکنش‌هایی رفتار بد را تقویت می‌کنند. گاهی ممکن است سگ شما به شکل نامناسبی عمل می کند تا توجه شما را به خود جلب کند. شما با محل گذاشتن به سگ خود و یا فریاد زدن بر سر آنها، به طور تصادفی با توجه کردن به رفتار سگ خود پاداش می‌دهید. این کار باعث می‌شود تا به احتمال زیاد این رفتار را در آینده تکرار کنند. به خاطر داشته باشید که حتی سرزنش کردن و فریاد زدن برای یک سگ به منزله ی پاداش هستند و تنبیه سگ محسوب نمی گردد.

برای مثال، اگر زنگ در به صدا دربیاید، ممکن است سگِ شما را غافلگیر کند و سبب شود تا با تعجب پارس کنند. اگر این پارس کردن را نادیده بگیرید، آنها تحسین نمی شوند و دفعه ی بعدی که صدای زنگ در را می‌شنوند، پارس نخواهند کرد. اما اگر آنها پارس کنند و شما بر سر آنها فریاد بزنید که ساکت باشند، به طور تصادفی با توجه نمودن به پارس کردن آنها پاداش داده‌اید و تنبیه سگ رخ نداده است. اکنون، دفعه ی بعد که صدای زنگ در را می‌شنوند، بیشتر احتمال خواهد رفت که پارس کنند.

شیوه های صحیح تنبیه کردن سگ

4- صدای خود را بالا نبرید و دست روی سگ بلند نکنید. تنبیه سگ به صورت شفاهی یا فیزیکی راه مؤثری برای جلوگیری از رفتار بد نیست. در عوض، سگ شما صرفا یاد خواهد گرفت که از شما بترسد. برای مثال، تنبیه سگ خود به شیوه ی کتک زدن پس از ادرار کردن آنها در خانه تنها ممکن است باعث شود تا محلی که ادرار می کنند را مخفی کنند. ممکن است برای ادرار کردن تبدیل به حیوانی مخفی کار شده و یا ناپدید شوند. این اتفاق به شما کمک نخواهد کرد چون شما زمان بیشتری را برای جستجوی مناطق آلوده به منظور تمیز کردن آنها صرف خواهید کرد.

• سگ شما تنبیه بدنی یا شفاهی را درک نمی‌کند لذا این شیوه ی تنبیه سگ مؤثر نمی باشد. آن‌ها فقط سردرگم می شوند و صدمه خواهند دید که این امر به روابط شما آسیب خواهد رساند.

تنبیه سگ،روش صحیح تنبیه سگ

5- گاز نگرفتن را آموزش دهید. گاز گرفتن یک رفتار بد است که باید کنترل شود. به سگ خود آموزش دهید که گاز گرفتن می‌تواند به افراد آسیب بزند. این کار را با داد و فریاد بلندی انجام دهید و زمانی که سگ، شما را گاز می گیرد، دست خود را بردارید. دست خود را کنار بکشید و برای چند دقیقه بازی را متوقف کنید و یا اتاق را ترک کنید تا بدین شیوه تنبیه سگ رخ داده باشد. در این شرایط دست کشیدن از سرگرمی و معطوف ساختن توجه به سمت دیگر، تنبیه سگ محسوب می گردد و سگ شما این موضوع را درک خواهد کرد. آنها فورا بازی خشن را با پایان بخشیدن بازی مرتبط تلقی کرده و از این رفتار اجتناب خواهند کرد.

سگ‌های بالغی که گاز می‌گیرند ممکن است به دلیل اینکه تهاجمی هستند این کار را انجام می دهند و تربیت کردن آنها جهت توقف این رفتار بدون کمک یک فرد حرفه ای سخت تر خواهد شد. تماس گرفتن با دامپزشک یا مربی جهت فرمانبرداری، برای رسیدگی یا راهنمایی دادن در این موضوع را در نظر بگیرید.

2- قسمت دوم- پیشگیری از رفتار نامناسب

آموزش سگ ، تنبیه سگ ، مطیع کردن سگ


1- ببینید چه چیزی باعث رفتار نامناسب سگ شما می‌شود. به خاطر داشته باشید که سگ ها از روی بدخواهی رفتار نامناسب ندارند. اگر سگ شما رفتار نامناسب دارد، از قبیل جویدن کفش های شما، خراب کردن اسباب و اثاثیه وقتی شما بیرون هستید یا غریدن به سمت غریبه ها، پس سگ برای انجام چنین کاری دلیل دارد، اما شما هنوز نمی‌دانید که آن چیست. بجای تنبیه سگ زمانی را صرف کنید تا تشخیص دهید چرا سگ شما اینکار را انجام می دهد.

تربیت سگ ، آموزش تنبیه سگ

به عنوان مثال، اگر سگ شما وقتی که بیرون هستید مبل را می‌جود، ممکن است این کار را چون حوصله‌شان سر رفته یا بخاطر جدا شدن از شما مضطرب شده اند این کار را انجام می-دهند.

2- محرک های رفتار نامناسب را حذف کنید. زمانی که شما فهمیدید چه چیزی باعث رفتار نامناسب سگ شما می‌شود، سعی کنید که محرک ها را رفع کنید. شاید شما متوجه شده‌ باشید که سگ شما وقتی موردی آنها را به هیجان درمی آورد، پارس می کنند، مانند دیدن کسی که در خیابان پیاده روی می کند یا اتومبیلی که از کنار آنها رد شده است. برای جلوگیری از پارس کردن، احتمالا بهتر باشد بجای تنبیه سگ، پرده‌ها را بکشید.

همچنین می‌توانید ترتیبی اتخاذ کنید که در نتیجه ی آن کم‌تر احتمال دارد سگ شما غافلگیر شود که این امر نیز به نوبه ی خود سبب ایجاد رفتار نامناسب زیادی می گردد. به عنوان مثال، اگر سگ شما به راحتی با یک محرک بخصوص شروع به انجام رفتار نامناسب می کند، مانند پستچی، بجای تنبیه سگ مطمئن شوید که سگ شما در حیاط پشتی است، قبل از اینکه پستچی هر روز بیاید.

چگونگی تنبیه یا تشویق سگ

3- رفتار خوب را تحسین کنید. اگر سگ شما به خوبی بازی می‌کند، به دستورها پاسخ می دهد، یا به خوبی (ادرار خود)  را در نقطه ی مناسب برطرف می سازد، در عوض تنبیه سگ، از رفتار تشویقی و حمایتی استفاده کنید. با آنها مهربانانه رفتار کنید یا کلمات بسیار خوب با لحنی از شادمانی به آنها تحویل دهید، مانند سگ خوب!. اگر شما خیلی زود یا خیلی دیر آنها را تحسین کنید، سگ شما متوجه نخواهد شد که چرا آنها، مورد تحسین قرار گرفته اند.

ممکن است بخواهید رفتارهای مهربانانه را ادامه دهید تا هر زمان رفتار مناسب را دیدید، تحسین کنید.

بهترین روشها برای تنبیه سگ

4- سگ خود را فعال نگه دارید. سگ‌هایی که خسته و یا غیر فعال هستند، بیشتر از سگ‌های آموزش‌دیده تمایل به پارس کردن دارند. اگر سگ شما بیشتر روز خود را در داخل خانه می گذراند، ممکن است آن‌ها فقط از جا بپرند، پارس کنند، یا وقتی که آنها به بیرون برده می شوند یا وقتی که به خانه باز می‌گردید، فعالیت کنند. سعی کنید به سگ خود اجازه دهید هر روز پیاده‌روی کند و یا حداقل هر روز یک ساعت بیرون بدود. فعال ماندن ممکن است سگ شما را از انجام رفتار نامناسب دور کرده و از تنبیه سگ توسط شما حفظ کند.

• دقت کنید که سگ به اندازه کافی اسباب‌بازی‌های جویدنی دارد. وقتی که باید داخل بمانند این کار می‌تواند آن‌ها را فعال و مشغول نگه دارد. همچنین این امر می‌تواند از رفتارهای نامناسب مانند گاز گرفتن و یا جویدن چیزهایی که نباید بجوند، و تنبیه سگ جلوگیری کند.

چه موقع سگ را باید تنبیه کنیم

5- روال های کاری ایجاد کنید. اگر سگ شما در مورد محیط اطراف خود دچار استرس شود یا بترسد، ممکن است سگ شما رفتارهای نامناسب داشته باشد. شما می‌توانید با ایجاد روال¬های ساده باعث شوید، آنها احساس ایمنی و راحتی بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال، اگر سگ شما به نحوی نامناسب ادرار می‌کند، با جعبه شروع کنید، آن‌ها را آموزش داده و به طور مرتب به محل مناسب ببرید تا ادرار کنند و به تنبیه سگ روی نیاورید. اگر این کار را در زمان های مقرر انجام دهید، یاد خواهند گرفت که بین ادرار کردن و محل صحیح ارتباط برقرار کنند.

همچنین باید در زمان های منظم با سگ خود بازی کنید و به آن غذا دهید. به این ترتیب، سگ شما یاد خواهد گرفت که انتظار توجه و مراقبت را داشته باشد. اگر آنها بدانند که زمان تفریح در حال فرا رسیدن است احتمالا کمتر چنین کاری را بروز دهند و یا سعی کنند توجه شما را جلب کنند.

تنبیه سگ ، آموزش تنبیه سگ

6- زمان کمک گرفتن را بدانید. اگر نمی‌توانید بفهمید چه چیزی باعث رفتار نامناسب سگ شما می‌شود و یا اگر رفتار سگ شما بهبود نمی¬یابد، در عوض تنبیه سگ، از توصیه ی یک رفتار شناس حرفه‌ای حیوانات یا روان‌شناس حیوان خانگی بهره بگیرید. می‌توانید از دامپزشک بخواهید کسی را که به سگ شما آموزش داده، ثبت و تأیید کرده، پیشنهاد کند. همچنین ممکن است از دامپزشک خود بخواهید که سگ را به منظور شرایط پزشکی که ممکن است موجب رفتار نامناسب شود، چک کند.

• گرفتن یک آزمایش فیزیکی بخصوص برای سگ‌های پیر‌تر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به عنوان مثال، سگ شما ممکن است به علت یک مسأله ی پزشکی مشکل بی¬اختیاری داشته باشد. دامپزشک شما قادر خواهد بود تا این بیماری را تشخیص داده و درمان رفتاری یا پزشکی بیشتری را پیشنهاد دهد.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...