چگونه زبان بدن سگ را بفهمیم؟ (2)

ما انسان­ها چه به عنوان صاحب سگ و چه به عنوان رفتارشناس یا جانور شناس، جهت برقراری ارتباط با سگ­ها نیاز داریم با آنها ارتباط برقرار کنیم و از آنجایی که سگ­ها دقیقا مشابه انسان­ها قادر به صحبت کردن نیستند، لذا تنها راه شناخت زبان بدن سگ می­باشد. در این مطلب قصد داریم تا آموزش کاملی در مورد زبان بدن سگ ارائه کنیم.

تعریف زبان بدن سگ

از آنجایی که سگ­ها دقیقا مشابه انسان قادر به صحبت کردن نیستند، از طریق زبان بدن می­توان با سگ­ها صحبت کرد. سگ­ها قادر هستند تا 200 کلمه را یاد بگیرند اما اگر به خوبی تمرین داده شوند می­توان این تعداد را افزایش داد. ما انسان­ها می­توانیم زبان بدن سگ را از طریق اعضای مختلف آنان شامل: سر، گوش­ها، چشم­ها، لب، دهان، موقعیت و وضعیت کل بدن، متوجه شویم. از طرفی نحوه­ی صحبت کردن سگ با انسان به کمک بخش­های مختلف بدن او با یکدیگر می­باشد که در این حالت بروز احساسات و حالت­های سگ، با رنگ و نشانه در بدن، به خصوص در ناحیه­ی صورت و دم آن تشدید می­شود. معمولا در متوجه شدن زبان سگ به ندرت ممکن است دچار خطا یا اشتباه شویم؛ حتی اگر به عنوان مثال دم سگ به هر دلیلی قطع شده باشد یا ذاتا دم نداشته باشد، به دلیل اینکه سگ­ها از چندین عضو بدن برای بروز احساسات استفاده می­کنند. به طور کلی رفتارهای غریزی سگ برای بروز احساس و واکنش خود به سه صورت است: تهاجم، فرار کردن و یا دوری کردن از وضعیت موجود. رفتارشناسان این سه حالت را با عناوین پیشروی، عقب نشینی و نادیده گرفتن می­شناسند و به مدت چندین سال از این حالت­ها استفاده می­کرد­ه­اند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی کامل زبان بدن سگ­ها بپردازیم.

بررسی سه حالت غریزی زبان بدن سگ

آشنایی با حالت پیشروی (تهاجم) و یا بازی

از مواردی که باید نسبت به زبان بدن سگ توجه داشت، میزان فشاری است که سگ روی پاها و پشت خود وارد می­کند که به هر میزان این فشار بیشتر، انرژی پنهانی در سگ نیز بیشتر خواهد بود؛ این حالتی که از آن به عنوان حالت تهاجمی (پیشروی) تعبیر می­گردد. اما اگر حالت بدن سگ چنین چیزی را نشان داده ولی جلوی بدن سگ به زمین چسبیده و انتهای بدن به سمت بالا باشد، نشانه­ی هیجان و رفتار دوستانه­ی سگ می­باشد.

آشنایی با حالت تهاجم یا عقب نشینی

در مواردی ممکن است سر، گوش و دم سگ به سمت بالا باشد و شاید همراه با این علائم، قوز کمر و دندان­های آشکار را نیز ببینید و خیلی آرام در حال عقب نشینی باشد، در این حالت ممکن است زبان بدن سگ را به عصبانیت تفسیر کنید در حالی که منظور سگ بروز رفتار عقب نشینی می­باشد.

در برخی موارد نیز سگ برای نشان دادن تسلیم شدن خود، لب­ها را به سمت عقب کشیده و دندان­های خود را نمایان می­سازد، پس نباید به اشتباه این رفتار سگ به عنوان حال خشم و تهاجم تعبیر گردد.

آشنایی با حالت هیجان و پیشروی یا دوری کردن از موقعیت

در برخی موارد دیده شده که بروز رفتارهایی مانند دندان­های چسبیده به هم، گوش­ها در امتداد سر و به سمت عقب، نگاه کردن با حالت چشمان لوچ و پایین آوردن بدن، نشانه­ی عقب نشینی در زبان بدن سگ می­باشد و می­خواهد از موقعیت موجود دوری کند. همچنین مشاهده شده که رفتارهایی همچون حالت ریلکس در بدن، دم هم سطح با کل بدن اما در حالت تکان خوردن (Wagging) بدون اینکه تنشی در عضلات بدن وجود داشته باشد، نشانه­ی این است که سگ می­خواهد با زبان بدن خود، حالت هیجان را به ما بفهماند.


چه میزان با زبان بدن سگ آشنایی دارید؟

در اینجا سعی داریم تا با برخی از حالت­های زبان بدن سگ آشنا شده و به تفسیر آنها بپردازیم تا در نتیجه­ی این شناخت، بهتر بتوانیم با سگ­ها ارتباط برقرار کنیم.

شناخت حالت راحت و آسوده

اگر گوش­های سگ رو به بالا باشند اما به سمت جلو نباشند، دهان سگ نیز باز بوده و زبان پیدا می­باشد و دم در حالت ریلکس قرار داشته باشد، مجموعه­ی این رفتارها نشان دهنده­ی حالت راحت و آسوده در سگ­ها می­باشد.

وضعیت اعتماد

اگر سگ شما به روی زمین دراز کشیده باشد و شکم آن را بتوان دید و یا پشتش را به شما می­کند، نشان دهنده­ی این است که سگ به شما اعتماد کامل دارد. در این حالت اگر شما از سگ خود راضی هستید و می­خواهید احساس بسیار خوبی به سگ خود بدهید، شکم او را بمالید.

شناخت وضعیت درخواست توجه

هنگامی که سر سگ روی زانوی شما باشد و گوش­های او در حالت ریلکس قرار داشته باشد و سعی می­کند تا با شما ارتباط چشمی برقرار کند، زبان بدن سگ در این حالت نشان دهنده­ی حالتِ درخواست توجه می­باشد.

سگ کنجکاو

معمولا سگ شما وقتی نسبت به موضوعی کنجکاو باشد و بخواهد آن را بفهمد، زبان بدن او بدین صورت است: گوش­ها به سمت جلو یا بالا قرار می­گیرند و دم کمی بالاتر از بدن قرار می­گیرد.

سگ نیازمند استراحت

مواقعی که سگ از وضعیتی خسته شده باشد و یا پس از فعالیت زیاد نیاز به استراحت پیدا کند، در این حالت زبان بدن سگ به صورت لیسیدن بینی بروز پیدا می­کند که نباید این حالت را به گرسنگی و نیاز به غذا برای سگ تفسیر کرد.

شناخت حالت هشدار سگ

مواقعی که سگ شما در مورد موضوعی یا وضعیتی نگران باشد اما در مورد خطرناک بودن یا نبودن آن مطمئن نباشد، تلاش می­کند تا به شما هشدار داده و موقعیت را بررسی نماید مانند وقتی که در صف انتظار برای معاینه باشد، در این حالت زبان بدن سگ به صورت: چشم­های باز، وضعیت گوش­ها به سمت جلو، دم در حالت افقی و ممکن است حرکاتی نیز به طرفین داشته باشد و کمی نیز حالت ایستاده­ی رو به جلو دارد.

سگ در حالت اخطار

اگر سگ برخلاف موقعیت قبلی در حالت اخطار قرار بگیرد، یعنی موقعیت را بررسی نموده و خطرناک بودن یا به طور کلی دوست نداشتن وضعیت برای او محرز شده است، در این حالت زبان بدن سگ به صورت زیر می­باشد:

چشم­ها متمرکز شده­اند، گوش­های به سمت جلو هستند، دهان بسته بوده و کمی رو به جلو ایستاده است و همچنین وضعیت دم به صورت افقی بوده و ممکن است حرکاتی به طرفین داشته باشد. همانطور که مشاهده کردید مهم­ترین تفاوت زبان بدن سگ در حالت اخطار با هشدار، دهان بسته می­باشد.

سگ عصبانی

اگر سگ خود را عصبانی کنید و یا از موردی عصبانی شده باشد، در این حالت سگ با زبان بدن خود اینگونه این احساس را بروز می­دهد: گوش­های به صورت V شکل به سمت جلو بوده و کمی باز هستند، بینی و پیشانی چروکیده بوده و دم به سمت بالا قرار دارد، موهای پشت بدن او در حالت سیخ شده قرار دارند و دهان خود را به سمت عقب کشیده و دندان­های خود را نشان می­دهد.

سگی که ترسیده و مطیع است

هنگامی که سگ از حالت یا وضعیتی یا نسبت به فرد یا حیوانی احساس ترس پیدا کند و تلاش کند تا از هرگونه درگیری احتمالی جلوگیری کرده و بی تفاوت باشد، از طریق زبان بدن سگ می­توان به راحتی آن را درک کرد که به صورت زیر می­باشد:

بدن خود را پایین آورده و دم خود را نیز پایین می­اندازد که در این حالت ممکن است کمی دم خود را نیز تکان دهد، گوش­ها را به سمت عقب برده و سعی می­کند تا تماس چشمی کمی برقرار کند، یا حتی ممکن است پنجه­های خود را بالا ببرد.

سگی که ترسیده اما مهاجم است

مشابه حالت قبلی، سگ از وضعیتی یا شخص و حیوانی ترسیده است اما برخلاف حالت قبلی، هر لحظه ممکن است حمله ور شود در این حالت با مشاهده­ی علائم زیر می­توانید این احساس را در سگ تشخیص دهید:موهای سگ در حالت بالا آمده قرار دارد و بدن را به سمت پایین می­آورد، گوشه­ی لب­های خود را به سمت عقب می­برد و گوش­ها را نیز عقب می­کشد.

سگ بازیگوش

سگی که بخواهد بازی کند، و بازیگوش شود، معمولا در غالب موارد قبل از پریدن و یا شروع کردن به دویدن این علائم را از خود بروز می­دهد: دم را به سمت بالا گرفته و حالت موج دار دارد و جلوی بدن خود را نیز به سمت زمین می­برد، گوش­های خود را نیز به سمت بالا برده و پاهای عقبی را خود را خمیده می­کند، وضعیت دهان نیز در حالت باز قرار داشته و زبان سگ قابل مشاهده است.

سگ تمام تهاجمی

اگر سگ به هر دلیلی کلا در وضعیت تهاجمی قرار بگیرد باید بتوانید از طریق علائم زیر این وضعیت را تشخیص دهید: سگ نفس نفس زده و از برقراری تماس چشمی خودداری می­کند، گوش­های خود را نیز به سمت عقب برده و بینی و لب­های خود را لیس می­زند. پس از  شناسایی زبان بدن سگ و تشخیص تهاجمی بودن آن، سعی کنید به سگ نزدیک نشوید زیرا در وضعیت تمام تهاجمی است و ممکن است جهت دفاع از خود، شما را گاز بگیرد.

سگی که خوشحال است

اگر سگ شما به هر دلیلی از وضعیت موجود خود خوشحال باشد معمولا تلاش می­کند اینگونه با زبان بدن خود این حس را به شما منتقل کند؛ سر خود را صاف می­گیرد و گوش­ها به سمت بالا و در حالت ریلکس هستند، دهان خود را تقریبا باز می­کند و دم نیز در حالت آرام قرار دارد و در وضعیت ایستاده قرار می­گیرد.

سگی که مضطرب است

معمولا مشاهده کرده­اید که هنگام ترک محل زندگی خود به سمت محل کار یا در حالت کلی وقتی قصد بیرون رفتن داشته باشید، سگ وارد حالت اضطراب شده و ترس و لرز پیدا می­کند، در این حالت سگ با زوزه کشیدن و پایین نگه داشتن سر و دم خود قصد دارد این حس خود را به شما بفهماند.

زبان بدن سگ در وضعیت هیجان زیاد

وقتی پس از مدت زمان زیادی به خانه برمی­گردید و سگ، شما را می­بیند، سگی که به شما وابسته باشد در این حالت از بازگشت شما بسیار هیجان زده شده و ممکن است آب از دهان او جاری شده و شروع به جویدن استخوان خود (قطعا استخوان بازی خود!!) یا حفر کردن زمین کند.

سگ هشیار

معمولا سگ­ها از چندین عضو خود به عنوان زبان بدن استفاده می­کنند اما در مواردی که موضوعی یا رفتاری در محیط سگ نظر او را به خود جلب نماید، گوش­های خود را به سمت بالا تیز می­کند که در این صورت تفسیر زبان بدن سگ، هشیاری آن می­باشد.

سگ در حالت گارد

اگر سگ شما غذای جدیدی را ببیند یا اسباب بازی جدیدی برای او آورده باشید، ممکن است از آن سر در نیاورده و حتی احساس ترس کند، در این مواقع در یک جا ایستاده و خشکش می­زند. توجه داشته باشید که در این مواقع نزدیک شدن به سگ ممکن است خطر گاز گرفتگی را به همراه داشته باشد.

سگ رنجیده

اگر سگ شما دم را بین پاهای خود قرار دهد و گوش­های خود را به سمت عقب ببرد به معنای آن است که چیزی او را رنجانده است.

زبان بدن سگ از طریق پارس کردن

اگر پارس کردن سگ با صدای بلند باشد: پرخاشگری؛ پارس کردن به صورت کوتاه و مکرر: هشدار در مورد وجود خطر؛ پارس کوتاه: تشکر و پارس ناگهانی: نشانه­ی درد کشیدن سگ می­باشد.

زبان بدن سگ از طریق زوزه کشیدن

زوزه­ی طولانی همراه با فریاد مداوم: نشانه­ی جدا شدن سگ از توله­ی خود و یا تنهایی است و زوزه­ی کوتاه نشانه­ی خوشحالی است.

 چکیده­ی مطلب:

ما انسان­ها به عنوان صاحبان سگ و یا به عنوان جانور شناس و رفتارشناس، باید قادر باشیم تا حرکات اعضای مختلف بدن سگ را متوجه شده و متناسب با آن رفتار و عکس العمل نشان دهیم. از آنجایی که سگ­ها دقیقا مشابه انسان­ها قادر به صحبت نیستند، بحث زبان بدن سگ و شناخت کامل آن کمک به بزرگی به برقراری ارتباط و آشنا شدن با دنیای سگ­ها می­کند که در این مطلب سعی شد آموزش کاملی ارائه گردد.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...