اطلاعات اولیه درباره سرطان ریه

سرطان ریه چیست؟

این سرطان از ریه شما شروع می شود و به قسمت های دیگر انتقال می یابد. اگرچه سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان برای مردان و زنان آمریکایی است ولی با اجتناب از سیگار و دود آن، می توان از بروز سرطان ریه پیشگیری کرد.

این بیماری همیشه از دیواره خاکستری صورتی رنگ مجاری تنفسی ریه(به نام نایژه) آغاز می شود. بیش از 20 نوع سرطان ریه وجود دارد که اصلی ترین آن ها سرطان های‌ ریه سلول کوچک و سرطان‌های ریه سلول غیر کوچک هستند. این سرطان ها در ابتدا ممکن است هیچ گونه علائمی نداشته باشید.


سرطان‌های ریه سلول غیر کوچک

آدنوكارسينوم
رایج ترین نوع است و بیش از 40% از سرطان های ریه را شامل می شود. این سرطان معمولا در افراد سیگاری اتفاق می افتد. همچنین آدنوكارسينوم رایج ترین نوع سرطان ریه در میان افراد غیر سیگاریست.

زنان بیشتر از مردان به آدنوكارسينوم مبتلا می شوند و نسبت به انواع دیگر سرطان ریه در سنین کمتری افراد را درگیر می کند.این سرطان می‌توانند به غدد لنفاوی، استخوان‌ها و دیگر ارگان‌ها از قبیل کبد منتقل شود.

سرطان سلول-سنگفرشی
معمولاً از بزرگترین شاخه ریه آغاز می شود. این نوع از سرطان 30 درصد از سرطان های ریه را به خود اختصاص می دهد و بیشتر در مردان و افراد سیگاری رخ می دهد. ممکن است در اثر آن حفره ای با تومور ایجاد شود. این سرطان باعث سرفه های خونی می شود.

سرطان سلول-سنگفرشی نیز می‌تواند به غدد لنفاوی، استخوان‌ها و دیگر اندام‌ها از قبیل کبد سرایت کند.

کارسینوم سلول-بزرگ
گروهی از سرطان ها هستند که در امتداد لبه بیرونی ریه ایجاد می شوند. این سرطان از دو نوع آدنوكارسينوم و سرطان سلول-سنگفرشی کم تر رخ می دهد و حدود 10 تا 15 درصد از سرطان های ریه را تشکیل می دهد. این نوع تومور می‌تواند سریع‌تر رشد کند و اغلب در اطراف غدد لنفاوی و بخش‌های دور بدن گسترش می‌یابد.

سرطان‌ ریه سلول کوچک


سرطان‌ ریه سلول کوچک از شدیدترین انواع سرطان ریه است. تقریباً تمامی افرادی که به آن مبتلا می شوند سیگاری هستند. قبل از اینکه علائم بروز کنند سرطان در بدن گسترش می یابد و در بسیاری از مواقع به کبد، استخوان و مغز سرایت می کند.آینده یک فرد مبتلا به سرطان ریه به عوامل بسیاری از جمله نوع سرطان، سلامت عمومی فرد، میزان پیشرفت بیماری و زمان تشخیص پزشک دارد.

علل


سیگار عمده ترین عامل ابتلا به سرطان ریه است و تقریباً مسئول ابتلای 85 درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه می باشد.ترک سیگار خطر را کم می کند. امّا باز هم کسانی که سیگار را ترک کرده اند بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض سرطان ریه هستند.دلایل دیگری نیز وجود دارد، برخی مشکلات ژنتیکی می توانند باعث ابتلا به این بیماری گردند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار هم می تواند یکی از دلایل باشد. کسانی که با یک فرد سیگاری زندگی می کنند 20 تا 30 درصد بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.برخی از مواد شیمیایی هم خطرناک هستند. افرادی که با پنبه نسوز یا گرد و غبار آلوده به اورانیوم یا گاز رادیواکتیو رادون سرو کار دارند، مخصوصاً اگر سیگاری باشند، در معرض سرطان ریه هستند.

در صورتیکه که بافت ریه در اثر اسکلرودرمی یا سل زخمی شده باشد، احتمال ایجاد تومور در آن بافت وجود دارد.

منبع:

webmd

ترجمه و تهیه : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...