چگونه با سگ ترسو برخورد کنیم

ترس در سگ ها ممکن است اکتسابی و یا رفتاری غریزی در آنها باشد، ممکن است یک رفتار نا خوشایند، ترسناک و حادثه ای باعث ایجاد ترس  و باقی ماندن در آنها شود. ترس در سگ ها مشکل به حساب نمی آید مگر اینکه رفتارهای سگ ترسو در زندگی شما تاثیر بگذارد .

علل ترس در سگ ها و نشانه های آن:

ترس در سگ ها دلایل بسیاری دارد، از علت های ایجاد ترس در سگ ها می توان  عوامل محیطی، حیوانات قدرتمندتر که ممکن است در نزدیکی او زندگی کنند و برخورد با سگ ترسو داشته باشند، قرار گرفتن در حالتهای تهاجمی، وسایل و محیط های ناآشنا، سر و صداهای ناگهانی و رو به رو شدن با افراد غریبه و ناآشنا، آتش و مواد آتش زا و همچنین صداهایی مانند رعد و برق و یا وسایل برقی داخل منزل مانند جارو برقی و سشوار و...نام برد. گاهی نیز سگ ها از چیزهایی می ترسند که برای ما قابل مشاهده و درک نیست مانند زمانهایی که سگ به نقطه ای از خانه خیره می شود و شروع به پارس کردن می کند.

از کجا بفهمیم سگی ترسو هست ؟ علت ترس در سگ ها

بعضی از رفتارهایی که سگ ترسو در هنگام ترس نشان می دهد ممکن است در زندگی صاحب سگ نیز تاثیراتی بگذارد زیرا ناگهانی و غیرقابل کنترل هستند مانند گاز گرفتن و یا ممکن است بدون در نظر گرفتن خطر به سمت خیابان فرار کند و بدود. از دیگر علائم سگ ترسو می توان  مخفی کردن دم در بین پا و پایین آوردن گوش، بالا رفتن ضربان قلب، لرزیدن، مخفی شدن، سرد شدن بدن، عرق کردن پا، نشان دادن لب و دندان و ریختن آب از دهان، کندن زمین، بدن ثابت و پایین یا بالا نگه داشتن دم و عقب کشیدن بدن... نام برد.

روش برخورد با سگ ترسو ، با سگ ترسو چه رفتاری داشته باشیم ؟

چگونه با سگ ترسو برخورد کنیم:

صاحبان سگ باید در برخورد با سگ ترسو صبور باشند او را نوازش کنند و مورد محبت قرار دهند تا حس آرامش و اطمینان را به سگ ترسو بدهند و نشان دهند که در کنار آنها آسیبی به سگ نمی رسد و همچنین او را درک کنند و از سرزنش و مجازات کردن سگ خودداری کنند زیرا ممکن است باعث شود سگ ترس خود را نشان ندهد و منزوی و غیر اجتماعی شود و در برقراری ارتباط دچار مشکل شود.

در برخورد با سگ ترسو بعد از تشخیص علت ترس برای رفع ترس و تشویق کردن سگ به او پاداش دهید مثلا سگ شما از صدای وسیله ای می ترسد بعد از شنیدن آن صدا به آرامی و با لبخند به سگ خود فرمان بشین بدهید و بعد باز با صدای آن وسیله مجددا فرمان بشین را در کنار آن وسیله به سگ خود بدهید اگر به آرامی فرمان شما را انجام داد به او جایزه بدهید.

گاهی می توان سگ ترسو را در کنار یک یا دو سگ دیگر قرار داد که سگ رفتار آنها در برخورد با انسانها و عوامل محیطی را مشاهده کند. برای جلوگیری از ترسو شدن سگ باید از همان تولگی او را مدام به پیاده روی و مکان های شلوغ برای اجتماعی شدن و آشنا شدن با محیط های غریبه برد.

زمانی که سگ شما می ترسد و زوزه می کشد و واکنش های حاکی از ترس را نشان می دهد جای محبت و نوازش کردن و بغل کردن به او بی توجهی کنید که کم کم متوجه شود نباید بترسد در این مواقع نوازش و محبت باعث تشویق کردن او به ترس می شود و نتیجه ی عکس دارد.

با لمس کردن و تماس برقرار کردن سگ ترسو با وسایل و اشخاصی که باعث ایجاد ترس در او می شوند باعث می شود که ترس و رفتارهای شبیه به آن در او کمتر شود و کم کم از بین برود، بخاطر این کار او را تشویق کنید و به او جایزه دهید. همیشه در نظر داشته باشید که از دست فقط برای تشویق کردن و نوازش کردن استفاده کنید مخصوصا در برخورد با سگ ترسو و برای تنبیه کردن فقط از کلام استفاده کنید.گاهی نیز برای درمان سگ ترسو به ناچار باید از داروهای ضد استرس و ترس برای متعادل کردن واکنش های سگ استفاده کرد گاهی نیز به دلیل ترس زیاد سگ شروع به گاز گرفتن می کند و در این مواقع می شود از دامپزشک و از طریق دوره های رفتار درمانی به مرور این رفتار سگ را ترک و درمان کرد.

پیشنهاد جدید :

چگونه سگ خود را تربیت کنیم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...