چگونه سگ خود را تربیت کنیم

از مهمترین نکات قبل از خرید و تصمیم نگهداری سگها تربیت آنها است. تربیت سگ اصول و قوانین خاصی دارد و نیاز به صبر و حوصله فراوان و داشتن برنامه دقیق و منظم و پایداری و ثبات در انجام آن را دارد. بعد از آموزش و تربیت اولیه نوبت به تربیت و انتخاب سگ برای اهداف خاصی مانند نگهبانی، پلیس، جنگ، کمک به افراد آسیب دیده... می رسد.

چگونه سگ خود را تربیت کنیم:

بعد از انتخاب سگی مناسب با توجه به شرایط زندگی و سلیقه و نوع شخصیتی که دارید اولین قدم برای آموزش و تربیت انتخاب اسم مناسب برای او است. اسم انتخابی باید واضح و کوتاه باشد و جز اسم هایی نباشد که در طول روز زیاد استفاده می شود. انتخاب اسم و تکرار آن باعث می شود می شود حواس سگ به سمت شما متمرکز شود، در طول روز برای غذا خوردن، بازی، و در هر مکانی مدام اسم او را صدا بزنید که زودتر به آن عادت کند، اگر سگ را صدا زدید و او به شما نگاه کرد یعنی اسم خود را یاد گرفته در این مواقع بهتر است به او جایزه دهید تا تشویق شود و توجه او به اسم بیشتر شود. آموزش دادن سگ نباید نامنظم و بی برنامه باشد و زمان طولانی داشته باشد مخصوصا برای توله ها و سگهای مسن زیرا زودتر کلافه و بی حوصله می شوند، توجه داشته باشید در زمان آموزش هرگز بازی نکنید و فقط به تربیت سگ به طور یکنواخت و مرتب به آن بپردازید، آموزش هایی که در نظر می گیرید منطقی و با اهداف مشخص باشد و مرحله به مرحله و با کارهای کوچک شروع شود. 

آموزش تربیت سگ

در زمان آموزش حتما باید آرام باشید و به دور از هرگونه هیجان مثبت و منفی باشید زیرا بر آموزش شما تاثیر منفی خواهد گذاشت، در زمان تربیت برای رفتار مناسب و درست و در صورت فرمانبرداری تشویقی و برای رفتار اشتباه تنبیه مناسب در نظر بگیرید اما تنبیه نباید طوری باشد که باعث ترسیدن سگ نسبت به شما شود زیرا باعث می شود هیچ آموزشی را یاد نگیرد. به مرور زمان و در هنگام آموزش های سخت و مهمتر و افزایش مهارت های او، جایزه های بیشتر نسبت به تشویقی های قبل دهید یا مثلا غذاهایی را که دوست دارد به او بدهید. آموزش را به زمان هایی اختصاص دهید که معده سگ خالی است زیرا در صورت پر بودن معده تنبل می شود و انگیزه ای برای یادگیری ندارد. زمانی که سگ شما نباید پارس کند پارس می کند یا کار اشتباهی انجام می دهد او را صدا بزنید و به او دستور دهید که آن کارها را انجام ندهد.

آموزش فرمان های مهمی مانند نگاه کردن، نشستن، ماندن، رها کردن، منع کردن، انتظار و دیگر آموزش ها را با صبر و حوصله و در زمان های مناسب و با نوازش و محبت به او آموزش دهید و از خشونت و فحش دادن و تنبیه کردن خودداری کنید.برای آموزش های خود در زمان تربیت قوانین مشخصی را قرار دهید و از اطرافیان خود نیز بخواهید به این قوانین عمل کنند.

در زمان تربیت سگ برای جلوگیری از گاز گرفتن و رفتارهای خشن با سگتان بسیار جدی رفتار کنید در زمان انجام چنین رفتارهایی به او قلاده و زنجیر زده و با آن او را کنترل کنید کلمه نه را قاطعانه بیان کنید. اگر او دست شما را گاز گرفت دست خود را با ترس عقب نکشید اگر باز این کار را تکرار کرد به روی آب بپاشید و در صورت انجام مجدد فک پایینی او را گرفته و فشار دهید و وقتی سگ بی تاب شد رها کنید و اگر در حال بازی کردن بودید بازی با او را متوقف کنید.

تجهیزات مناسب برای تربیت سگ:

برای آموزش و تربیت سگ ابزارهای مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها  برای تربیت قلاده و یک تسمه یا زنجیر کوتاه می باشد.قلاده یکی از پرکاربردترین وسایل آموزش برای تربیت سگ است و انواع زیادی دارد مانند قلاده الکتریکی از راه دور، قلاده خاردار و قلاده شوک.از دیگر وسایل برای آموزش و تربیت تاگ می باشد که نوعی لباس محافظ برای دست مربی می باشد و بیشتر برای تربیت سگهای پلیس و سگهای نگهبان کاربرد دارد و برای آموزش چگونه استفاده کردن از دندان.برای یادگیری تمرکز در مکان های شلوغ از توپ استفاده می شود. لباس حفاظت نیز از لوازم پر کاربرد برای تربیت سگ است.

پیشنهاد های جدید :

چگونه سگ را بگیر کنیم

چگونه با سگ خود بازی کنیم                                                                                                                             

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...