چگونه با سگ ولگرد دوست شویم

سگ های بومی یا همان ولگرد در همه جا هستند و ظاهری شبیه بهم دارند، سگ ولگرد از لحاظ علم جانورشناسی قوی ترین نژاد سگ  در هر منطقه ای هستند که در شرایط سخت آب و هوایی، کمبود غذا و...نسبت به نژادهای دیگر مقاومت بیشتری دارند، در واقع سخت جان ترین سگ ها سگ های ولگرد یا بومی هستند که اگر از کودکی تربیت شوند می توانند سگ های نگهبان خوبی شوند اما مناسب نگهداری در منزل نیستند

سگ ولگرد:

به هر سگی که آزادانه زندگی می کند مانند سگ خیابانی، روستایی، سگ وحشی، سگ بدون صاحب و سگهایی که اجازه بیرون رفتن آزادانه را دارند سگ ولگرد می گویند. سگهای ولگرد بهترین ژن های گرگ ها و سگهای وحشی و اهلی را در گذشت زمان حفظ کرده اند و توانسته در هر شرایط و آب و هوایی دوام بیاورند. این سگ ها آموزش پذیری پایینی دارند نسبت به سگ های نژاد دار و مانند آنها اهلی نیستند به همین جهت مناسب نگهداری در منزل نیستند اما به عنوان سگ نگهبان و بودن در شرایط سخت و خشن گزینه خوبی محسوب می شوند. سگ ولگرد نباید با سگ خانگی جفت گیری کند زیرا باعث ضعیف شدن نژاد آنها می شود و نمی توانند در بیرون و جایی خارج از منزل دوام بیاورند و از خود مراقبت کنند.

چگونه با سگ ولگرد دوست شویم:

اگر مراقب حرکات و رفتار خود باشید دوستی با سگ ولگرد کار خیلی سختی نیست، برای نزدیک شدن به سگ ولگرد اگر احساس ترس کردید کاملا خونسرد باشید که سگ متوجه ترس شما نشود و همچنین به هیچ وجه ندوید و هجوم نبرید بلکه  به آرامی و با حرکات ملایم و آهسته جلو رفته و سعی کنید خود را هم ارتفاع و هم قد او کنید زیرا اگر در ارتفاع بالاتر نسبت به او قرار بگیرید باعث می شود زیاد به شما اعتماد نکند و حس کند آماده حمله به او هستید، اگر لازم بود رو به او خم شوید یا روی پنجه بنشینید. 

دوستی با سگ ولگرد

زمانی که به سمت سگ ولگرد می روید دستان خود را در دو طرف بدن قرار دهید و از باز بودن دست ها خودداری کنید زیرا حس حمله و آزار دادن را به او می دهید همچنین هرگز روبه رو یا بالای سر سگ قرار نگیرید زیرا باعث می شود سگ احساس کند در مقابل او و آماده ی حمله به او هستید و به جای آن به آرامی به کنار و بغل سگ بروید. زمانی که به سگ نزدیک شدید یک دست خود را به آرامی برای بو کشیدن و آشنایی او جلو ببرید و بعد با ملایمت و به آرامی و با محبت او را نوازش کنید و به او حس اعتماد و آرامش دهید و از هرگونه رفتار خشونت آمیزی پرهیز کنید، بهتر است پشت گوش و سینه ی سگ را نوازش کنید زیرا سگ ها نسبت به نوازش سر حس خوبی ندارند.

یکی دیگر از راههای دوستی با سگ ولگرد و هر نوع سگی دادن غذا به آنهاست که باعث حس اعتماد در آنها می شود، سعی کنید در محیطی آرام و به دور از شلوغی برای دوستی با سگ اقدام کنید زیرا مکان شلوغ و پر سرو صدا حس آشفتگی و ترس و اعتماد نکردن را در او به وجود می آورد. در هنگام نزدیک شدن به سگ غریبه از مستقیم نگاه کردن در چشمان سگ خودداری کنید زیرا ممکن است از ارتباط برقرار کردن با شما خودداری کند و بهتر است به صورت تصادفی و به اندام های دیگر سگ نگاه کنید و از بلند صحبت کردن جیغ کشیدن و صداهای عجیب و ترسناک درآوردن پرهیز کنید.

زمانی که سگ ولگرد در حالت نیمه نشسته بود و یا دندان های خود را نشان داد و مستقیم به شما نگاه کرد سریع از او دور شوید زیرا آماده ی حمله است، به دم سگ نیز توجه کنید اگر سگ در حال تکان دادن دم خود بود یعنی در حالت شاد و آماده برای دوستی است اما اگر دم خود را در یک وضعیت ثابت قرار داده بود یعنی دچار تنش است و آماده حمله کردن.

همه ی این اعمال را به آرامی و با فرصت دادن کافی به سگ ولگرد انجام دهید زیرا ممکن است واکنش منفی در او ایجاد کند و باید سگ زمان کافی برای ارزیابی شما و محیط را برای اعتماد کردن به شما داشته باشد.

پیشنهاد جدید :

چگونه سگ را به خود وابسته کنیم

9 نظر

  1. کارولکارولsays:

    منم سه تا سگ ولگرد دارم که همیشه جلو در باغ هستند و به محض دیدن من ، میان پیش من و سرشون رو میارن پایین تا من با پا سرشون رو نازشون کنم (به خاطر کرونا با دست ناز نمیکنم) ، اما الان متوجه شدم که اصلا سگ ها دوست ندارن ما سرشون رو ناز کنیم !

  2. کارولکارولsays:

    منم سه تا سگ ولگرد دارم که همیشه جلو در باغ هستند و به محض دیدن من ، میان پیش من و سرشون رو میارن پایین تا من با پا سرشون رو نازشون کنم (به خاطر کرونا با دست ناز نمیکنم) ، اما الان متوجه شدم که اصلا سگ ها دوست ندارن ما سرشون رو ناز کنیم !

  3. هری پاترهری پاترsays:

    پدربزرگ من باغ بزرگی داره و منم شیش تا توله سگ کوچولو پیدا کردم که خیلی باهام آشنا شدن و هروقت میرم ترفشون سریع میان پیشم فقط سه تا شون رو رام کنم که باهام دوست باشن اسم یکیشون رو گزاشتم رومئو و اسم یکی دیگشون جکی هست و اسم سومی هاسکی هست أین سه تا ازم نمیترسن و همیشه پیشم هستن فقط مشکل بقیه شون که رام نشدن اینه که بعضی وقت ها ازم میترسن و یک بار نزدیک بود گازم بگیرن نمیدونم چطور بقیه شون رو رام کنم چون دوست دارم هر شیش تاشون رام بشن ولی نمیشن لطفا کمکم کنید

  4. جانانجانانsays:

    سلام. من از سگ های ولگرد میترسم، احساس میکنم ممکنه به من آسیب بزنن اما خیلی دوست دارم با اونا دوست بشم و بهشون دست بزنم. مقاله تون خوندم و خیلی عالی بود به نظرم همه این مواردی که گفتین بر میگرده به احساسات سگ ها و ما باید برای ارتباط برقرار کردن با اونا باید بهش توجه کنیم. من توی مقاله تشویقی سگ پت پرس خوندم که می گفت سگ ها عاشق گرفتن خوراکی های تشویقی هستن و به نظرم یکی از دلایلی که به ما انسان ها نزدیک میشن، گرفتن غذا هست. من از این به بعد سعی میکنم برای نزدیک شدن بهشون و ارتباط برقرار کردن با اونا از این روش ها استفاده کنم. بازم ممنون.

  5. مینا صمدیمینا صمدیsays:

    باسلام امشب برای پیاده روی بیرون رفته بودم که شنیدم صدای ناله سگ میاد وجلوتر که رفتم متوجه شدم تو زمین خالی که علفهای بسیار زیادی روییده زیر جعبه میوه توله سگ هست به خانه آوردم از کجا بدونم که این سگ نژادداره یا ولگرده

  6. امیرامیرsays:

    من یک سگ ولگرد دارم و دوستم هست خیلی باحاله .

  7. داودداودsays:

    باسلام.یک روز است که سگ هاسکی رادرجلوی باغچه ام گرفتم چگونه ان رانگهدارم باتشکر

  8. ShervinShervinsays:

    نظر من اینه که انسانها در زندگی حیوانات دخالت نکنند

  9. عسلعسلsays:

    سگا بهم حمله کردن شانس آوردم فرار کردم