چگونه از عید برای کنکور شروع کنیم

کنکور بدون شک یکی از مهمترین و بزرگترین آزمونهای دانش آموزان در طول دوران تحصیل بشمار می رود. قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر می تواند آینده شغلی و تحصیلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد. تعطیلات عید فرصت خوبی برای برنامه ریزی دقیق دروس برای کنکور است. بررسی عملکرد سال گذشته و تمرکز بر دروسی که دانش آموز در آنها ضعف دارد توصیه می گردد.

کنکور

آزمون کنکور سراسری بدون شک یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین آزمونهای هر دانش آموزی در طول تحصیل است. در واقع کنکور اولین آزمون جدی دانش آموزان بشمار می رود که موفقیت یا عدم موفقیت در آن تاثیر زیادی در آینده شغلی و حرفه ای فرد دارد. با توجه به نقش تحصیلات و رشته تحصیلی در آینده شغلی افراد، خانواده ها تمرکز زیادی بر این موضوع داشته و حداکثر توان خود را برای موفقیت دانش آموزان در آزمون سراسری بکار می گیرند. کسب رتبه برتر و قبولی در رشته های پر طرفدار در دانشگاههای برتر فرصتهای تحصیلی و شغلی زیادی پیش روی دانشجویان قرار می دهد. با توجه به اهمیت زیاد آزمون کنکور افراد زیادی از سال قبل اقدام به برنامه ریزی برای آمادگی هر چه بیشتر در آزمون می نمایند. همچنین با توجه به اینکه در زمان عید نوروز حدود ۱۰۰ روز به برگزاری کنکور سراسری مانده است، فرصت خوبی برای برنامه ریزی دقیق تر و حداکثر بهره وری وجود دارد.

شروع مطالعه برای کنکور از عید

تعطیلات عید بهترین فرصت برای شروع جدی مطالعه دروس کنکور است

داوطلبان کنکور به دو دسته تقسیم بندی می شوند. یکی دانش آموزان سال آخر و پیش دانشگاهی که مشغول به تحصیل هستند و دوم دانش آموزان فارغ التحصیل شده در سال قبل که امسال را برای آماده سازی و مطالعه دروس کنکور وقت دارند. در هر صورت اگر جزو هر کدام از دانش آموزان فوق باشید، تعطیلات عید فرصت طلایی برای مرور دروس، تست زدن و برنامه ریزی دقیق برای مدت زمان باقی مانده تا برگزاری کنکور است. اگر جزو دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی هستید شما حدود ۱۵ روز فرصت دارید که بطور تمام وقت به مطالعه دروس بپردازید. همچنین اگر سال قبل فارغ التحصیل شده اید ولی نتوانستید در رشته مورد نظر خود قبول شوید تعطیلات عید فرصتی برای بررسی عملکرد و بهره وری در سال گذشته و برنامه ریزی دقیق برای ۱۰۰ روز باقی مانده تا زمان برگزاری کنکور است. انگار با آمدن سال نو و طبق رسوم خانه تکانی به بررسی عملکرد سال گذشته خود پرداخته و نقاط قوت و ضعف خود را دوباره ارزیابی می نمائیم. در مرحله بعد با توجه به وضعیت فعلی خود شروع به برنامه ریزی ۱۰۰ روزه برای مدت زمان باقیمانده تا آزمون می کنیم.

چگونه از عید نوروز برای کنکور برنامه ریزی کنیم

چگونه برای کنکور از عید برنامه ریزی کنیم

برای برنامه ریزی کنکور از عید باید چندین مورد را مدنظر قرار داد. اول اینکه در تعطیلات عید شما قرار نیست که کلیه دروس را مرور نموده و تست های سالهای قبل را حل کنید. دوم اینکه بر اساس برنامه ریزی دقیق و جدی اقدام به مطالعه عمیق و جدی دروس تا زمان برگزاری کنکور خواهیم کرد. پس در اولین قدم شروع به بررسی دروس خوانده شده و بررسی عملکرد سال گذشته می پردازیم. ما باید مشخص کنیم که در هر درس چه وضعیتی داریم. کدام مباحث را خوانده و تسلط داریم و کدام مطالب خوانده نشده است. در کدام دروس قوی بوده و کدام یک را ضعف داریم. در مرحله بعد شروع به برنامه ریزی بر اساس وضعیت موجود خود می کنیم. دروس عمومی و تخصصی را به ترتیب اهمیت آنها در برنامه خود قرار می دهیم. دروس عمومی باید مرور شده و دروس اختصاصی با تکیه بر تست زدن باید رفع اشکال گردند.

در تعطیلات عید طوری برنامه ریزی کنید که هر روز حداقل ۳ درس را مطالعه کنید. ساعات مطالعه را به روزی حداقل ۱۰ الی ۱۲ ساعت رسانیده و سعی کنید به مرور آنرا افزایش دهید. با مطالعه ۴ الی ۵ درس در هر روز شما می توانید هر دو الی سه روز بسته به گروه امتحانی خود کلیه دروس کنکور را مطالعه نمائید. دروس و مطالب فرار و حفظ کردنی باید بطور مرتب مطالعه شده و دروس اختصاصی مانند فیزیک و ریاضی باید با تست زدن به تسلط در آن برسید. در برنامه ریزی درسی، بر روی دروسی که دارای ضعف و اشکال هستید بیشتر تمرکز کنید تا به تسلط نسبی در آن برسید.

روش درس خواندن برای کنکور از عید

برای آمادگی در کنکور چه دروسی را در عید مطالعه کنیم

یکی از سوالاتی که ذهن دانش آموزان را به خود مشغول کرده است این است که در طول تعطیلات عید برای آمادگی در کنکور چه دروسی را مطالعه کنیم. در واقع دانش آموزانبا بررسی عملکرد خود در طول سال گذشته و برنامه ریزی دقیق باید در دروسی که ضعف بیشتری دارند سرمایه گذاری بیشتری نمایند. بنابراین در دروس تخصصی با حل تست های سالهای گذشته و بررسی جواب تشریحی آنها می توان به تسلط خوبی در دروس دست پیدا کرد. دروس عمومی نیز بدلیل مطالب خواندنی زیاد و فراموش کردن آنها نیاز به مرور و مطالعه دوباره دارند. با مرور درسهای عمومی و بررسی تستهای سالهای گذشته دروس تخصصی بطور توام می توان به آمادگی کامل برای موفقیت در آزمون کنکور دست پیدا کرد.

نکته قابل ذکر در خصوص مطالعه برای آمادگی هر چه بیشتر در آزمون کنکور این است که ترتیب دروس و فصول مختلف آنها را رعایت نمائید. بدلیل اینکه اکثر دروس در راستای یکدیگر بوده، لذا مطالعه اثربخش هر کدام در گرو دانش کافی به دروس سالهای قبل دارد. بنابراین برای شروع مطالعه دروس از دروس سال اول شروع و سپس سالهای دهم، یازدهم و دوازدهم را مطالعه نمائید. 

چگونه درس های عمومی را در عید مطالعه کنیم ، آماده شدن برای کنکور از عید

چگونه دروس عمومی کنکور را در عید مطالعه کنیم

دروس عمومی کنکور تاثیر زیادی در تعیین رتبه دانش آموزان دارد. ضریبهای ۴ زبان و ادبیات فارسی و ۳ دین و زندگی غیر قابل چشم پوشی است. از طرفی دروس عربی و زبان انگلیسی با ضریب ۲ دیگر دروس تاثیر گذار بشمار می روند. دروس عمومی با توجه به اینکه خواندنی و حفظ کردنی هستند برای بسیاری از داوطلبان آسان بوده لذا متوسط درصد کلی دروس عمومی بالا است. در سالهای اخیر درصدهای ۱۰۰ برای دروس عمومی در کارنامه داوطلبان دیده شده است و درو از انتظار نیست. از اینرو برای عقب نماندن از سایرین باید این دروس را به خوبی مطالعه نمود. درس زبان و ادبیات فارسی درسی حجیم با بخشهای متعدد و گوناگون است. خواندن دقیق کتب درسی و تکرار مداوم مطالب به همراه تست های سالهای گذشته به خصوص در زمینه آرایه های ادبی می تواند به تسلط کافی شما بیانجامد. درس دین و زندگی دیگر درس مهم عمومی کنکور است که باید برنامه ریزی برای مرور کتابهای آن بطور مرتب داشته باشید.

درس عربی بیشتر شامل قواعد و دستورالعملهای خاصی است که با مطالعه دروس و حل تست های مختلف می توانید مهارت لازم را در آن کسب نمائید. درس زبان انگلیسی نیز بدلیل اهمیت آن برای موفقیت در طول سالهای تحصیل و آینده شغلی درسی است که باید برنامه ریزی آموزش و یادگیری آنرا در طول تحصیل داشته باشید. علاوه بر کتب و جزوات درسی می توانید از منابع کمک آموزشی انتشارات مختلف نیز استفاده نمائید.

نحوه مطالعه دروس تخصصی کنکور در عید چگونه است

دروس تخصصی کنکور مهمترین و در واقع سخت ترین قسمت آزمون محسوب می شوند. البته واژه سخت به معنی غیرقابل دست یافتنی نیست بلکه نیاز به تمرین و ممارست بیشتر جهت کسب تبحر دارد. دروس تخصصی کنکور با توجه به ضرایب بالا و تخصصی بودن آن نیاز به مطالعه عمیق و صحیح دارند. دروس تخصصی مانند ریاضیات نیاز به تمرین و حل مسایل و پس از آن حل تست های سالهای گذشته دارد. دروسی مانند فیزیک و شیمی نیز به همین منوال هستند. در دروس تخصصی تا می توانید تست بزنید. انواع نکات ریز و مهم این دروس از طریق تست های مختلف قابل یادگیری است. اگر قادر به حل تستی نبودید با مراجعه به حل تشریحی تست نکته آنرا یاد بگیرید. همچنین این تست را برای مرور در دفعات بعدی علامت گذاری نمائید.

چگونه دروس اختصاصی را در عید برای کنکور مطالعه کنیم

دروس تخصصی علوم انسانی مانند عربی، فلسفه، روانشناسی، تاریخ و جغرافیا، جامعه شناسی و اقتصاد نیز هر کدام با توجه به نوع درس باید مطالعه شوند. برخی دروس مانند روانشناسی و تاریخ و جغرافیا خواندنی و حفظ کردنی هستند. برخی دروس مانند اقتصاد و عربی نیز نیاز به مطالعه عمیق، درک مفاهیم و مطالب و حل تست های کنکور سالهای گذشته دارند. در هر رشته ای که تحصیل می کنید دروس مهم و تاثیر گذار خود را شناسایی نموده و با توجه به وضعیت خود در آن دروس برنامه ریزی دقیقی برای تقویت و تسلط در آن انجام دهید.

دانش آموزان ریاضی فیزیک چگونه از عید برای کنکور آماده شوند

همانطور که اشاره شد تعطیلات عید نوروز فرصت خوبی برای بررسی عملکرد سال گذشته و برنامه ریزی برای شروع جدی و مطالعه برای کنکور است. دانش آموزان ریاضی فیزیک به دو نکته باید توجه کنند. دروس عمومی بدلیل حجم بالای مطالب و نکات ریز و درشت زیاد باید بطور مرتب مرور شوند. تعطیلات عید فرصت خوبی برای اینکار محسوب می شود. از طرفی دروس تخصصی مانند مجموعه ریاضیات، فیزیک و شیمی را نیز با حل تمرین و تست های زیاد مرور کرده و اشکالات خود را رفع کنید.

دانش آموزان تجربی چگونه دروس کنکور را در عید مطالعه کنند

در گروه تجربی، نکته ای که دانش آموزان تجربی باید ددقت کنند این است که درس زیست شناسی مهمترین و تاثیرگذارترین درس در کنکور است. از اینرو برنامه ویژه ای برای آن داشته باشید. برای درس زیست شناسی مرور مطالب کتب درسی و جزوات در درجه اول و حل تست های کنکور گذشته توصیه می شود. دروس دیگر اختصاصی مانند فیزیک، شیمی، ریاضی و زمین شناسی را نیز فراموش نکنید. درس ریاضی در صورت صرف کمی وقت بدلیل ضعف اکثر داوطلبان برای شما رتبه آور خواهد بود. همچنین از درس زمین شناسی که بسیاری آنرا نادیده می گیرند غافل نشوید که در رتبه بالا تاثیرگذار است. دروس عمومی نیز باید بطور مرتب مرور شوند.

دانش آموزان رشته های تجربی و ریاضی چگونه از عید برای کنکور درس بخوانند

نحوه مطالعه دروس کنکور برای دانش آموزان گروه انسانی از عید چگونه باشد

دانش آموزان گروه انسانی با حجم بالای کتب و منابع درسی روبرو هستند که اکثر مطالب خواندنی و حفظ ککردنی است. با توجه به این ویژگی گروه انسانی افراد معمولا با درصدهای بالایی به دروس در آزمون کنکور پاسخ می دهند. جدیت در مطالعه و خواندن دقیق مطالب مفهومی مانند اقتصاد، فلسفه و منطق به همراه تمرینات مکرر در درس عربی تخصصی به دانش آموزان توصیه می شود. در تعطیلات عید دروس عمومی را حتما مطالعه و مرور کنید زیرا اکثر داوطلبان درصدهای بالایی در این دروس دارند. از طرفی درس عربی با قواعد و تکنیکهای بسیار نیاز به مطالعه دقیق کتب درسی و حل تست های زیاد از کنکور سالهای گذشته دارد. دروس خواندنی مانند تاریخ، جغرافیا، روانشناسی و جامعه شناسی را با مطالعه مستمر و خواندن یادداشتها و خلاصه برداری ها مرور کنید. درس ریاضی نیز دیگر درس تاثیرگذار است که اکثر داوطلبان در آن مشکل دارند. با برنامه ریزی دقیق و حل تمرینات و تست های سالهای قبل می توانید به راحتی درس ریاضی را با درصد بالا جواب دهید. ریاضی و آمار انسانی درس پیچیده ای نیست برای از آن برای خود غول نسازید.

عید فرصتی برای بازنگری برنامه و روشهای مطالعه کنکور

صحبتی که همواره به داوطلبان و دانش آموزان می گردد این است که تعطیلات عید فرصت ویژه ای برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور محسووب می شود. این تعطیلات دو هفته ای می تواند سکوی پرش قابل توجهی بشمار رفته و آغاز برنامه ریزی جدید و دقیق تر بر اساس وضعیت و سطح علمی دانش آموزان باشد. به بررسی روشهای مطالعه کنکور خود در سال گذشته پرداخته و اگر کارایی لازم را نداشتید آنها را بازنگری کنید. دروسی که در آنها ضعف دارید و یا فرصت نکردید آنها را مطالعه کنید در برنامه بگنجانید. یک برنامه صد روزه برای خود طراحی نموده و محیط مطالعه خود را مناسب مطالعه نمائید. به عبارتی وسایل و لوازمی که تمرکز شما را کم می کنند و موجب اتلاف وقت شما می شوند دور از دسترس و دید خود قرار دهید. شما باید تمام توانایی و تلاش خود را در این فرصت ۱۰۰ روزه بکار بگیرید تا بهترین نتیجه ممکن را بدست آورید.

نکات مهم برای داوطلبان کنکور سراسری

در آخر به داوطلبان کنکور سراسری توصیه می شود که کلیه فعالیتهای جنبی و تفریحی خود را به حداقل رسانده و بر مطالعه و آمادگی برای کنکور تمرکز کنید. شما فرصت زیادی برای کارهای دیگر دارید ولی فرصت موفقیت در کنکور و قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر همیشه وجود ندارد. در این برهه زمانی مهمترین و تاثیرگذارترین کار برای شما موفقیت و قبولی در کنکور سراسری و ورود به دانشگاه است پس آنرا جدی بگیرید. شما بعد از آزمون وقت و فرصت زیادی برای تفریحات و کارهای دیگر داشته پس این فرصت و موقعیت مهم زندگی را دست کم نگیرید.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...