چگونه برای کنکور ارشد حقوق درس بخوانیم

کنکور ارشد حقوق یکی از راههای ورود به بازار کار فارغ التحصیلان رشته حقوق است. رشته حقوق یکی از رشته های پرطرفدار کنکور بوده و دارای گرایشهای مختلفی است. با توجه به رقابت تنگاتنگ و دروس حجیم نیاز به برنامه ریزی دقیق جهت مطالعه دروس و آمادگی برای کنکور ارشد حقوق می باشد.

کنکور ارشد حقوق

رشته حقوق یکی از رشته های پرطرفدار دانشگاهی بشمار می رود. تعداد زیادی از دانش آموزان رشته انسانی به امید راه پیدا کردن به رشته حقوق در دانشگاه وارد رشته علوم انسانی می شوند. مشاغل مانند وکالت، قضاوت، دفاتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق، مشاوران حقوقی، وکلای پایه یک دادگستری و دفاتر حقوقی از جمله مقاصد و بازار کار فارغ التحصیلان حقوق محسوب می شود. واقعیت این است که مشاغل مهم و پرطرفداری به رشته حقوق مرتبط می شوند ولیکن بازار کار این رشته بدلیل تعداد زیاد فارغ التحصیلان این رشته از وضعیت خیلی خوبی برخوردار نیست. یکی از راههایی که فارغ التحصیلان رشته حقوق جهت کسب موقعیتهای شغلی بهتر و رسیدن به درجات بالا در این رشته انتخاب می نمایند ادامه تحصیل و شرکت در کنکور ارشد حقوق است. اگر افراد توانایی مالی کافی داشته و بتوانند در آزمونهای مربوط به وکالت، سردفتری و قضاوت قبول شوند می توانند مجوز فعالیت خود را دریافت نمایند. در غیر اینصورت شرکت در کنکور ارشد حقوق جهت ادامه تحصیل و راهیابی به دوره دکتری گزینه دیگر فارغ التحصیلان حقوق خواهد بود.

کنکور ارشد حقوق

دروس امتحانی کنکور ارشد حقوق کدامند

دانشجویان و داوطلبان شرکت در کنکور ارشد حقوق با تعداد زیادی دروس مشترک و اختصاصی مواجه هستند. افراد با توجه به گرایش انتخابی خود باید دروس مربوطه را مطالعه و در کنکور به آن پاسخ دهند. از جمله دروس تخصصی مشترک در میان کلیه گرایشهای کنکور ارشد حقوق درس متون حقوقی به زبان انگلیسی و یا فرانسه است. این درس همانند زبان تخصصی سایر رشته های دیگر بوده با این تفاوت که امکان انتخاب زبان خارجی برای داوطلبان از میان زبانهای انگلیسی و فرانسه وجود دارد. این درس در تمام گرایشهای کنکور ارشد حقوق دارای ضرایب ۱، ۲ و یا ۳ بسته به نوع گرایش خواهد بود. سایر دروس تخصصی کنکور ارشد حقوق با توجه به گرایش انتخابی داوطلبان دارای ضرایب مختلفی است.

معرفی دروس امتحانی در کنکور ارشد حقوق

دیگر دروس تخصصی کنکور ارشد حقوق شامل حقوق مدنی، حقوق تجارت، آئین دادرسی مدنی، متون فقه، حقوق جزای عمومی، حقوق جزای خصوصی، حقوق بین الملل عمومی، حقوق اداری، حقوق اساسی، حقوق مدنی (تعهدات)، حقوق بین الملل خصوصی، آیین دادرسی کیفری، حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری، سازمان های بین المللی، دروس تخصصی رشته های معارف اسلامی، حقوق، حقوق خانواده و حقوق ارتباطات. البته یک دانشجوی حقوق نیازی به مطالعه و پاسخگویی به تمام دروس فوق در جلسه کنکور ارشد حقوق ندارد. بلکه با توجه به رشته و گرایش انتخابی باید به دروس مربوطه پاسخ دهد. مگر اینکه شخص بخواهد در کلیه گرایشهای حقوق اننتخاب رشته انجام دهد.

گرایشها و ضرایب دروس کنکور ارشد حقوق چیست

رشته حقوق از معدود رشته هایی است که دارای تعداد زیادی گرایش در مقطع کارشناسی ارشد است. در واقع با پیشرفت علوم مختلف و بررسی جنبه حقوقی هر یک از آنها شاخه و گرایشی در رشته حقوق برای آنها ایجاد شده است. جالب است بدانید که داوطلبان در کنکور ارشد حقوق با ۳۰ گرایش روبرو هستند. البته تمام این گرایشهای جزو گرایشهای اصلی رشته حقوق نبوده ولی با توجه به نیاز و کاربرد حقوق در جنبه ها و رشته های مختلف کسب و کار گرایش مختص آن تعریف شده است. در ادامه به بررسی ضرایب دروس کنکور ارشد حقوق می پردازیم.

- حقوق خصوصی: در این گرایش درس متون حقوقی به زبان انگلیسی یا فرانسه دارای ضریب۱، حقوق مدنی ضریب ۳، حقوق تجارت ضریب ۱، آیین دادرسی مدنی ضریب ۱ و متون فقه دارای ضریب ۱ است.

- حقوق بین الملل:
این گرایش حقوق در آزمون کنکور ارشد حقوق دارای ضریب ۲ برای متون حقوق به زبان خارجی، حقوق بین الملل عمومی ضریب ۲ و دروس حقوق اساسی، حقوق مدنی و حقوق بین الملل خصوصی دارای ضرایب ۱ هستند.

- حقوق جزا و جرم شناسی:
در این گرایش از کنکور ارشد دروس حقوق متون حقوقی به زبان خارجی و متون فقه دارای ضریب ۱ و دروس حقوق جزای عمومی، حقوق جزای خصوصی و آیین دادرسی کیفری دارای ضریب ۲ هستند.

- حقوق عمومی: ‌در گرایش حقوق عمومی دروس متون حقوقی به زبان خارجی، متون فقه و حقوق بین الملل عمومی دارای ضریب ۱ و دو درس حقوق اداری و حقوق اساسی دارای ضریب ۲ هستند.

- حقوق بشر: گرایش حقوق بشر در کنکور ارشد حقوق دارای ضریب ۱ در دروس تعهدات حقوق مدنی و حقوق جزا و آیین دادرسی است. متون حقوق به زبان خارجی، حقوق بین الملل عمومی و سازمانهای بین المللی دارای ضریب ۲ و درس حقوق اساسی دارای ضریب ۳ است.

- حقوق مالکیت فکری: این گرایش کنکور ارشد حقوق دارای ضریب ۳ در دروس متون حقوقی به زبان خارجی و حقوق مدنی، ضریب ۲ در درس حقوق تجارت و ضریب ۱ در درس متون فقه است.
سایر گرایشهای کنکور ارشد حقوق شامل حقوق محیط زیست، حق اقتصادی، حقوق تجارت بین الملل، حقوق ارتباطات، معارف اسلامی و حقوق، حقوق تجاری اقتصادی بین المللی، حقوق سردفتری، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق اسناد و قراردادهای تجاری، حقوق حمل و نقل، فقه و حقوق خصوصی، حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی، فقه و حقوق جزا، مدیریت نظام و بازرسی، مدیریت دادگستری، حقوق دادرسی اداری، حقوق خانواده، حقوق شرکتهای تجاری، فقه و حقوق اقتصادی، حقوق نفت و گاز، حقوق مالی-اقتصادی، حقوق تجارت الکترونیکی و مدیریت ثبت اسناد و املاک هستند. در حقیقت با توجه به کاربرد علم حقوق در کسب و کارها و جوانب مختلف زندگی به تعریف و ایجاد گرایشهای مختلف دانشگاهی اقدام شده است.

چگونه برای کنکور ارشد حقوق برنامه ریزی درسی داشته باشیم

    برنامه ریزی درسی کنکور ارشد حقوق

    دروس رشته حقوق خواندنی و مفهومی هستند. به عبارتی در رشته حقوق شما با فرمولهای ریاضی و فیزیک مواجه نیستید بلکه با دروس مفهومی و حفظ کردنی روبرو بوده و کتابهای حجیم و منابع متعددی را باید مطالعه نمائید. اولین قدم برنامه ریزی درسی دقیق برای کنکور ارشد حقوق این است که گرایش انتخابی خود را مشخص نموده و منابع مربوط به آنها را تهیه نمائید. پس از مشخص شدن منابع و کتب درسی و ضرایب هر کدام با توجه به گرایش انتخابی، باید به برنامه ریزی درسی اقدام کنید. معمولا در گرایشهای مختلف کنکور ارشد حقوق داوطلبان باید بطور متوسط به سوالات ۵ درس پاسخ دهند. از اینرو طوری برنامه ریزی داشته باشید که هر روز ۲ الی ۳ درس را مطالعه داشته باشید. در این صورت شما هر دو روز بخشهایی از کلیه دروس را مطالعه خواهید کرد. با توجه به اینکه دروس کنکور ارشد حقوق نیاز به تمرکز و خواندن دقیق دارند، از اینرو از خط کشیدن زیر نکات مهم، حاشیه نویسی، یادداشت برداری و نت برداری از مطالب مهم و خلاصه نویسی غافل نشوید.

    همچنین پس از خواندن هر بخش تست های مربوط به آنرا پاسخ دهید. اگر در حل هر تست مشکل داشتید پس از مشاهده حل تشریحی تست، آنرا علامت گذاری نموده تا در مرحله بعد آنرا دوباره مرور نمائید. پس از اتمام هر درس بطور مرتب به حل تست های کنکور ارشد حقوق پرداخته و طوری برنامه ریزی کنید تا هر دو روز با کلیه دروس کنکور در ارتباط باشید. پس از اتمام تست های کنکور ارشد حقوق در سالهای قبل به مرور دروس بپردازید. در هنگام مرور دوباره تنها به نکات مهم، حاشیه نویسی ها، نت برداری ها و خلاصه های خود اکتفا نمائید. سپس به تست های مشکل دار رجوع و مابقی تست های سالهای گذشته را حل کنید. بدین ترتیب طی مدت زمان کمتری دروس تمام خواهند شد. این روش و مرور کتب و منابع خود را تا زمان برگزاری کنکور ادامه دهید. خواهید دید که در این روش در روزهای نزدیک به کنکور در عرض چند ساعت قادر به مرور کلیه مطالب خواهید بود.

    روش مطالعه برای دروس اختصاصی کنکور ارشد حقوق

    چگونه دروس تخصصی مشترک کنکور ارشد حقوق را مطالعه کنیم

    درس متون حقوق به زبان خارجی می تواند هم بصورت زبان انگلیسی و هم زبان فرانسه برگزار شود. برای درصد بالای تست در ایت درس باید با اصطلاحات و لغات تخصصی حقوق آشنا بوده و دارای دانش کافی زبان نیز باشید. تعداد سوالات این درس ۳۰ عدد بوده که تمام آنها مربوط به متون تخصصی حقوق می شود. با توجه به اهمیت دانش زبان انگلیسی در آینده شغلی و موفقیت در رشته تحصیلی حقوق خصوصا در گرایشهای حقوق تجاری و بین المللی بهتر است داوطلبان سرمایه گذاری جداگانه ای بر روی زبان انگلیسی خود در طول دوران تحصیل دبیرستان و کارشناسی داشته باشند. این درس تنها درسی است که در تمام ۳۰ گرایش کنکور ارشد حقوق دارای ضریب بوده و متناسب با رشته ضرایب از ۱ تا ۳ دارد.

    چگونه دروس تخصصی کنکور ارشد حقوق را مطالعه کنیم

    دانشجویان رشته حقوق با توجه به گرایش انتخابی نیاز به مطالعه دروس تخصصی کنکور ارشد حقوق را خواهند داشت. تعداد دروس تخصصی کنکور ارشد حقوق ۱۶ درس بوده که در این مبحث به بررسی مهمترین دروس تخصصی کنکور ارشد حقوق می پردازیم.

    حقوق مدنی: این درس یکی از دروس اصلی تخصصی حقوق محسوب می شود. مباحث درس تخصصی و سنگین بوده و برای تسلط در آن باید وقت زیادی را صرف نمود. مباحث مختلفی مانند اموال و مالکیت، وصیت، عقود معین، اعمال حقوقی، ارث، شفعه و غیره در مبحث حقوق مدنی قرار دارند. پس از مطالعه کتب و منابع نسبت به حل تست های سالهای قبل کنکور ارشد حقوق اقدام نموده و نکات هر تست را یاد بگیرید.

    حقوق تجارت: این درس نیز یکی دیگر از دروس تخصصی مهم رشته حقوق بشمار می رود. پراکندگی مطالب و مباحث مختلف و حجم آنها به اندازه درس حقوق مدنی نبوده لذا دانشجویان ارتباط بیشتری با این درس برقرار می کنند. برای موفقیت در این درس سعی کنید مطالب آنرا به خوبی یاد گرفته و حتی آنها را حفظ کنید.

    آیین دادرسی مدنی: دیگر درس تخصصی مهم در کنکور ارشد حقوق درس آیین دادرسی مدنی است. این درس به مباحثی مانند شرایط اقامه دعوی و انواع آن، دادخواست احکام، صلاحیت مراجع قانونی، دستور موقت و قانون اجرای احکام مدنی می پردازد. در واقع چگونگی وکالت و نحوه اجرای آنرا تشریح می نماید.

    متون فقه: درس متون فقه یکی از دروس تخصصی سنگین رشته حقوق بوده که معمولا داوطلبان درصد بالایی در آن ندارند. حجم زیاد کتب و منابع به همراه مفاهیم سنگین حقوقی از جمله مشخصات این درس محسوب می شود. با توجه به ضعف بسیاری از داوطلبان برنامه ریزی برای مطالعه دقیق این درس می تواند کمک زیادی به کسب رتبه و تراز علمی بالا نماید.

    حقوق جزای عمومی/ اختصاصی: این دو درس نیز جزو دروس تخصصی کنکور ارشد حقوق بوده که حقوق جزای عمومی به بررسی جرایم و مجازات های تعیین شده در قانون رداخته و حقوق جزای اختصاصی به جرایم و شرایط اختصاصی حاکم بر جرایم می پردازد. سوالات این دروس در کنکور ارشد حقوق بدین صورت است که مثالهایی مطرح می شود و دانشجو باید تشخیص دهد که با توجه به قوانین جاری موجود کدام گرینه پاسخ صحیح است.

    گرایشهای مهم و اصلی کنکور ارشد حقوق کدامند

    رشته حقوق تنها رشته ای است که در مقطع کارشناسی ارشد دارای ۳۰ گرایش مختلف است. اما تمام این گرایشها دارای درجه اهمیت یکسانی نیستند. گرایشهای مهم و اصلی کنکور ارشد حقوق به سه گرایش حقوق خصوصی، حقوق بین الملل و حقوق جزا و جرم شناسی تقسیم می گردد. این گرایشها طرفداران بیشتری داشته و ظرفیت پذیرش آنها نیز بیش از سایر گرایشهاست.

    آشنایی با منابع دروس کنکور ارشد حقوق

    منابع دروس کنکور ارشد حقوق را بشناسیم

    انتخاب منابع دروس مفید و اصلی شاید مهمترین قسمت کار دانشجویان برای شروع یک برنامه ریزی دقیق است. با داشتن منابع دروس اصلی و مفید می توان به آسانی وقت خود را صرف مطالعه صحیح آنها نموده و نتیجه لازم را کسب کرد. در ذیل به معرفی برخی منابع مهم دروس اصلی کنکور ارشد حقوق می پردازیم.

    متون حقوقی به زبان خارجی: کتاب متون حقوقی تالیف جهرمی

    حقوق مدنی: کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی تالیف دکتر کاتوزیان، اموال و مالکیت تالیف کاتوزیان، وقایع حقوقی کاتوزیان و اعمال حقوقی کاتوزیان

    حقوق تجارت: کتاب شرح جامع حقوق تجارت نوشته آزادپور، تجارت ۲ و ۳ دکتر کاویانی، کلیات معاملات تجاری دکتر اسکینی

    آیین دادرسی مدنی: دو کتاب آیین دادرسی مدنی تالیف فلاح، آیین دادرسی مدنی جلد ۱، ۲ و ۳ دکتر شمس

    متون فقه: دو جلد لمعه دمشقیه و تحریر الروضه فی شرح اللمعه المشقیه ترجمه دکتر شیروانی

    حقوق جزای عمومی: کتاب سه جلدی دکتر اردبیلی

    حقوق جزای اختصاصی: کتاب کتاب سه جلدی حقوق جزای اختصاصی دکتر صادقی

    بازار کار فارغ التحصیلان کنکور ارشد حقوق چیست

    فارغ التحصیلان رشته حقوق برای ورود به بازار کار راههای مختلفی پیش رو دارند. شرکت در آزمونهای سردفتری، وکالت، قضاوت و یا دادگستری یکی از راههای ورود به بازار کار این رشته است. همچنین برخی افراد ادامه تحصیل از طریق شرکت در کنکور ارشد حقوق و تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا را ترجیح می دهند.

    پیشنهاد جدید :

    چگونه برای کنکور ارشد حسابداری درس بخوانیم؟

    1 نظر

    1. سمیه درخشندهسمیه درخشندهsays:

      نمونه سوالات رو از کجا گیر بیارم؟