از کجا بفهمیم لقاح صورت گرفته یا نه؟

لقاح به بارور شدن تخمک توسط اسپرم گفته می شود که اولین مرحله از بارداری را شامل می شود. اگر این روند به صورت عادی انجام شود و تخمک بارور شده در دیواره ی رحم جای گیرد، علائم و نشانه هایی را خواهید دید که اگر دقیق باشید می توانید بارداری خود را زودتر تشخیص دهید.

لقاح شروع یک زندگی را رقم می زند. هر زنی ممکن است در دوران زندگی خود چندین بار این فرآیند را در بدن خود تجربه کند. برخی افراد نیز تا آخر عمر منتظر آن می مانند و در آرزوی بچه دار شدن هستند. در عوض برخی افراد نیز آمادگی داشتن فرزند را ندارند یا فکر می کنند تعداد فرزندانی که دارند کافی است. از این رو این که بتوان زودتر تشخیص داد که لقاح صورت گرفته است یا نه برای هر دو گروه مهم است. به همین علت اکثر افراد سعی می کنند اطلاعاتی در مورد زمان تخمک گذاری، چگونگی صورت گرفتن لقاح، نشانه های اولیه لقاح یافتن تخمک و بارداری دریافت کنند تا در مواقع لزوم بتوانند از آن بهره ببرند.

لقاح چیست و چگونه صورت می گیرد؟

لقاح به فرآیندی گفته می شود که طی آن تخمک توسط اسپرم بارور شده و زیگوت یا سلول تخم تولید می شود. هر ماه یک تخمک به صورت طبیعی از تخمدان ها آزاد می شود. روال عادی بدین صورت است که یک بار از تخمدان سمت چپ و یک بار از تخمدان سمت راست آزاد می شود. اسپرم وقتی وارد بدن می شود، باید بتواند خود را به تخمک برساند. برخی از آن ها در همان ابتدای دهانه ی رحم از بین می روند و برخی نیز به سمت لوله های فالوپ حرکت می کنند. تعدادی از آن ها مسیر اشتباه را طی کرده و برخی به لوله ای وارد می شوند که تخمک در آن آزاد شده است. در این جدال، بالاخره یک اسپرم خود را به تخمک می رساند. هنگامی که تخمک توسط اسپرم لقاح می یابد، دیگر اجازه ی ورود به اسپرم دیگری را نمی دهد. سلول زیگوت تشکیل می شود و به سرعت شروع به تقسیم سلولی کرده و به سمت دیواره ی رحم حرکت می کند تا بتواند خود را در بستری مناسب برای ادامه ی زندگی قرار دهد. تا زمانی که سلول لقاح یافته به دیواره ی رحم بچسبد ممکن است 5 تا 7 روز طول بکشد و حاملگی شروع شود. چند روز نیز باید هورمون های حاملگی بتوانند ترشح شوند و مقدار آن ها در خون به حدی برسد که در آزمایش های بارداری خود را نشان بدهد. از این رو ممکن است مجبور باشید مدتی منتظر بمانید تا جواب تست بارداری مثبت شود؛ اما یک سری علائم و نشانه ها وجود دارد که به شما کمک می کند تا لقاح را در همان اوایل تشخیص دهید. برای این کار باید دقت بالایی داشته باشید و تغییرات به وجود آمده را تشخیص دهید.

چه زمان لقاح اتفاق می افتد ؟

لقاح در چه زمانی اتفاق می افتد؟

برای این که فرآیند لقاح صورت گیرد، باید تخمک گذاری انجام شده باشد و اسپرم بتواند خود را به تخمک برساند تا آن را بارورکند. تخمک گذاری در زمان خاصی اتفاق می افتد که اگر از آن اطلاع داشته باشید بهتر می توانید برای بارداری اقدام کنید یا از بروز آن جلوگیری کنید. تخمک گذاری در میانه ی سیکل قاعدگی اتفاق می افتد. این زمان برای کسانی که دارای سیکل معمول و 28 روزه هستند، حدود 14 روز پس از شروع قاعدگی است. اگر زمان سیکل قاعدگی در کسی 30 روزه باشد، تخمک گذاری در روز 15 بعد از شروع قاعدگی اتفاق می افتد. از این رو هر کسی می تواند با در نظر گرفتن بازه قاعدگی خود آن را تشخیص دهد. روش های مختلفی وجود دارد که می توان به کمک آن زمان دقیق تخمک گذاری را مشخص کرد و از آن ها برای بارور شدن فرد در موعد مقرر نیز استفاده می شود و پزشک بر این اساس دستورات و داروهای لازم را تجویز می کند.

هنگامی که تخمک گذاری انجام می شود، تخمک شروع به حرکت در لوله ی فالوپ می کند و به سمت رحم می آید. تخمک می تواند یک تا دو روز زنده بماند و سپس اگر بارور نشود دفع می گردد. همچنین اسپرم نیز حدود یک روز در بدن زنده می ماند و بعد از آن از بین می رود. به همین علت زمان لقاح ممکن است در بازه ی زمانی یک تا دو روزه پس از تخمک گذاری نیز صورت گیرد. همچنین اگر ورود اسپرم به بدن قبل از تخمک گذاری باشد، ممکن است تا زمان تخمک گذاری زنده بماند و لقاح صورت گیرد.

علائم صورت نگرفتن لقاح ، از کجا بفهمیم لقاح انجام نشده

علائمی که نشان می دهد لقاح صورت نگرفته است؟

اگر لقاح صورت نگیرد، تخمک از بدن دفع می شود. شاید اولین علامتی که فرد می تواند متوجه شود لقاح صورت نگرفته است، مربوط به دفع تخمک باشد.

برخی افراد یک سری علائم و نشانه ها را در زمان تخمک گذاری احساس می کنند. هنگامی که تخمک در حال آزاد شدن است، ممکن است فرد احساس کند دردهای خفیف قبل از قاعدگی در حال وقوع است و اسپاسم هایی را در ناحیه ی شکم و کمر خود احساس کند. همچنین تیر کشیدن تخمدان ها نشان می دهد که تخمک در حال آزاد شدن است. یک یا دو روز تخمک در بدن می ماند. اگر طی این زمان اسپرم وارد بدن شد و خود را به تخمک رساند، لقاح صورت می گیرد. در غیر این صورت تخمک آزاد شده از بدن دفع می شود.

اگر یک یا دو روز پس از دردهای شکمی متوجه دفع ماده ای لزج و سفید رنگ مانند سفیده ی تخم مرغ از بدن خود شدید، به احتمال زیاد تخمک دفع شده است و لقاح صورت نگرفته است. البته باید دقت داشته باشید که ردیابی و بررسی این علائم ممکن است برای هر کسی مشخص نباشد و اصلاً فرد احساس درد نداشته باشد و متوجه دفع تخمک نشود.

این افراد معمولاً حدود دو هفته پس از دفع تخمک علائم قاعدگی ماهانه را تجربه می کنند و در نهایت با شروع قاعدگی مشخص می شود که لقاح صورت نگرفته است. البته ممکن است لقاح صورت گرفته باشد ولی نتوانسته باشد به خوبی در رحم جای گیرد و سلول زیگوت ناموفق دفع شده باشد.

علائم صورت گرفتن لقاح

علائم صورت گرفتن لقاح در سریع ترین زمان

اما روند همیشه بدین صورت نیست و برخی اوقات نشانه های دیگری را می توان احساس کرد که نشان دهنده ی وجود زندگی جدیدی در بدن است. حال به بررسی این علائم و نشانه ها می پردازیم. این نشانه ها ممکن است در فردی به فرد دیگر متغیر باشد. از این رو چندان قابل اطمینان نیست ولی می تواند احتمال شکل گرفتن لقاح را به حداکثر برساند.

آبریزش از ناحیه واژن نشان دهنده لقاح است

گاهی اوقات ممکن است احساس کنید بعد از اواسط دوره ی پریودی خود تا زمانی که دوره ی بعدی برسد، ترشحاتی سفید رنگ بر روی لباس زیر خود احساس می کنید. اگر این تغییرات را پس از روزهای تخمک گذاری خود شاهد بودید و همچنان ادامه پیدا کرد، به باردار بودن خود شک کنید؛ زیرا تغییر در هورمون های بدن صورت می گیرد و ممکن است ترشحات ناحیه ی واژن افزایش یابد. برخی افراد در این مواقع به دنبال راه حل هایی برای دفع عفونت واژن هستند. هر چند ممکن است به علت عفونت های مختلف، آبریزش نیز وجود داشته باشد اما اگر به یک باره و بدون علائمی مانند خارش و سوزش و ... است احتمالاً لقاح صورت گرفته است.

لقاح و احساس خستگی زودرس

از اولین علائمی که نشان می دهد شما باردار هستید و لقاح به خوبی صورت گرفته است، احساس خستگی است. در همان روزهای اولیه این احساس به سراغ شما می آید. ممکن است به ناگاه فکر کنید در حین انجام کارهای روزانه ی خود انرژی کم آورده اید و خسته شده اید. اگر این روند ادامه پیدا کند و روزهای بعد نیز همین احساس را داشته باشید، احتمالاً لقاح صورت گرفته است و شما باردارید. در اکثر موارد خستگی از علائم اولیه است که نشان می دهد شما باردارید.

احساس خواب آلودگی و لقاح موفق

از دیگر نشانه هایی که می تواند به شما بگوید فرزندی در راه دارید، احساس خواب آلودگی است. ممکن است صبح ها دیر از خواب بیدار شوید و یک ساعت نشده باز هم خواب آلودگی به سراغتان بیاید. اگر جزو افراد کم خواب باشید، این عامل نشان می دهد که حتماً تغییراتی در بدن شما به وجود آمده است. خواب عمیق به سراغتان می آید و شما به راحتی می خوابید و احساس می کنید اگر تمام وقت خواب باشید باز هم دوست دارید بخوابید! این علائم همگی نشان می دهند که تغییرات هورمونی موجود در بدن شما نشان از لقاح موفق می دهد. هورمون های بارداری به خصوص در ماه های اول خواب زیادی را برای شما به همراه دارد.

لقاح صورت گرفته و نفس کم می آورید

از دیگر علائم زودرس لقاح، تنگی نفس است. ممکن است نتوانید به سرعت راه بروید و مسیری که هر روز آن را به راحتی طی می کردید، این بار نفس کم بیاورید. به خصوص هنگامی پله ها را بالا و پایین می کنید، به نفس نفس می افتید و این عامل نشان دهنده ی نیاز بیشتر بدن شما به مواد مغذی و اکسیژن بیشتر است تا هم خودتان هم سلول هایی که به عنوان فرزند شما در حال شکل گرفتن است از آن ها مستفیض شوید.

تغییرات پستان و صورت گرفتن لقاح

 این علائم معمول قبل از بارداری نیز قابل تشخیص هستند، شما احساس سنگینی در پستان های خود دارید. احساس می کنید درد دارند و هنگامی که به حمام می روید متوجه متورم شدن آن ها می شوید. بستن لباس های زیر تنگ ممکن است برایتان سخت باشد و باعث شود احساس درد بیشتری داشته باشید. تغییراتی که در ناحیه ی پستان صورت می گیرد ناشی از وجود هورمون های بارداری است. این درد بعد از ادامه یافتن بارداری و تغییراتی هورمونی جدید از بین می رود. ممکن است احساس کنید نوک پستان تیره تر شده است و رنگ آن تغییر کرده است. این ها همه علائمی است که احتمال بارداری را در شما افزایش می دهد. همچنین نوک پستان برجسته شده و رگ های خونی در قسمت های مختلف آن به وضوح دیده می شود.

نشانه های لقاح

احساس گرفتگی در عضلات نشانه لقاح

اگر بدون انجام فعالیت خاصی احساس کردید عضلات شما گرفته است. به خصوص احساس اسپاسم در نواحی مانند شکم و اطراف رحم از علائم اولیه ی بارداری و نشانه های لقاح موفق است. معمولاً چند روز پس از لقاح که سلول در حال جای گزینی در دیواره ی رحم است می توانید احساس درد خفیف و گرفتگی در ناحیه ی شکم و کمر خود داشته باشید. حتی بعضی از خانم ها آن را با علائم قبل از قاعدگی خود اشتباه می گیرند؛ اما یک تفاوت محسوس بین این دو علامت در دو نوع وجود دارد. قبل از قاعدگی درد ادامه دار است تا منجر به شروع قاعدگی شود؛ اما دردهایی که ناشی از جایگزینی در دیواره ی رحم است، بعد از چند دقیقه تمام می شود و ممکن است ساعت ها بعد دوباره آن را تجربه کنید.

لکه بینی نشان دهنده ی لقاح موفق

احتمالاً یک هفته قبل از موعد قاعدگی خود لکه هایی از خون را بر روی لباس خود ببینید. این علائم معمولاً همزمان با دردهای مشابه قاعدگی که عنوان شد دیده می شوند. نشانه هایی از این قبیل ممکن است گمراه کننده باشد و شما فکر کنید قاعدگی اتفاق افتاده است. ولی اگر دقت کنید این فقط چند قطره خون است و مانند خونریزی قاعدگی زیاد نیست. لکه هایی که می بینید ناشی از جای گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره ی رحم است که باعث تحریک آن شده و کمی خون آزاد شده است.

یبوست و تکرر ادرار نشانه های زودرس لقاح

ممکن است نیمه های شب متوجه شوید باید به دستشویی بروید. این اتفاق به صورت عادی ممکن بود خیلی کم برای شما اتفاق بیفتد، اما مدتی است آن را هر شب تجربه می کنید، اگر احتمال می دهید در بدن شما لقاح صورت گرفته است، باید به این نشان ها توجه کنید. یبوست از دیگر علائمی است که ممکن است از همان اوایل بارداری به آن دچار شوید. تمام این علائم در صورتی که به ناگاه و بدون هیچ علت خاصی به وجود آیند و ادامه دار شوند نشانه هایی برای صورت گرفتن یک لقاح موفق و بارداری است.

از کجا بفهمیم لقاح موفق صورت گرفته است

احساس طعم عجیب در دهان یکی از نشانه های لقاح موفق

برخی از خانم ها این مسئله را در اوایل بارداری خود عنوان می کنند، آن ها حس می کنند طعمی مانند وجود یک فلز در دهان خود دارند. از این رو احتمال این که در ذائقه و علاقه ی آن ها به خوردن غذا خلل ایجاد شود وجود دارد. طعم هایی که قبل در دهان خود احساس نمی کردید و مدتی است به خصوص در اول صبح آن را حس می کنید. ممکن است علاقه ای به خوردن غذاهایی که قبلاً آن را خیلی دوست داشتید هم نداشته باشید، همچنین مدتی است که دیگر نمی توانید نوشیدنی های مورد علاقه ی خود را مصرف کنید. به عنوان مثال چای را از برنامه ی خود حذف کرده اید یا نمی توانید قهوه مصرف کنید. در عوض علاقه به خوردن غذاهایی خاص دارید که شاید قبلاً آن ها را دوست نداشتید. به عنوان مثال دوست دارید ترشی جات یا شیرینی جات بخورید و از خوردن آن ها سیر نمی شوید.

علاوه بر حس چشایی، ممکن است حس بویایی تان نیز دستخوش تغییر شود. معمولاً از همان اوایل بارداری، حس بویایی قوی می شود و شما بوی غذا را با شدت بیشتری حس می کنید. همین عامل سبب می شود تا غذاهای بودار اولی دسته از غذاهایی باشند که شما آن را حذف می کنید و بوی آن ها حالتان را به هم می زند.

صورت گرفتن لقاح و عقب زدن قاعدگی

بارزترین علامت بارداری، عدم ایجاد قاعدگی سر موعد است. اگر همیشه قاعدگی منظمی داشتید و الآن از زمان آن گذشته است، احتمالاً کم کم باید خود را برای ورود فرد جدیدی به زندگی تان آماده کنید. قاعدگی شروع چرخه ی جدید را در بدن فرد نشان می دهد که با وجود آن بارداری رد می شود. البته ممکن است برای اولین بار به علت تغییراتی که در سبک زندگی خود داشتید، قاعدگی تان عقب افتاده باشد؛ اما اگر چند تا از علائمی که عنوان شد در روزهای گذشته تجربه کرده اید و حال قاعدگی شما عقل افتاده است، باید سریع تر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و تحت نظر باشید. معمولاً اولین کاری که می کنید انجام دادن تست های بارداری است.

احساس حرکات غیر عادی در رحم نشان دهنده لقاح

یکی دیگر از نشانه هایی که می تواند به شما بگوید احتمالاً لقاح صورت گرفته است، حرکاتی غیر عادی در شکم و ناحیه ی رحم است. رحم باید خود را برای شکل گیری یک موجود جدید آماده کند. از این رو شروع به فعل و انفعالاتی می کند که شما گاهی اوقات آن را حس می کنید. برخی از خانم ها فکر می کنند جنین در حال حرکت است! اما بهتر است بدانید هنوز چیزی به اسم جنین وجود ندارد و شما با چند سلول کوچک سر و کار دارید. از این رو حرکات مربوط به رحم و تغییرات آن است. ممکن است در قسمت پایین شکم خود احساس سفت شدن داشته باشید و فکر کنید نسبت به گذشته تغییراتی داشته است.

افزایش دمای بدن نشان دهنده لقاح و جایگزینی

 افرادی که برای یافتن زمان تخمک گذاری از کنترل دمای بدن بهره می برند، می دانند که در این موقع دمای بدن افزایش می یابد. پس از آزاد شدن تخمک اگر لقاح صورت نگیرد، دمای بدن به آرامی پایین می آید تا به دمای طبیعی برسد؛ اما اگر لقاح صورت گیرد دمای بدن همچنان بالاست. اگر در زمان های قبل از موعد قاعدگی خود متوجه شدید هنوز هم دمای بدن تان بالاست، احتمال بارداری را بسیار زیاد فرض کنید. در صورتی که بارداری اتفاق افتاده باشد دمای بدن همچنان بالا می ماند تا سلول لقاح یافته بتواند در دیواره ی رحم جای گیرد.

علائم اولیه صورت گرفتن لقاح و باردار شدن

نکاتی در مورد علائم اولیه لقاح یافتن تخمک و بارداری

با وجود این که علائم مختلفی برای بارداری مورد بررسی قرار گرفت ولی باید بدانیدکه هیچ کدام از این علائم نمی تواند نشان دهنده ی صورت گرفتن لقاح به صورت صد در صدی باشد. از این رو در صورتی که به باردار بودن خود شک دارید باید سریع تر تست بارداری بدهید و نتیجه ی آن را هم به پزشک نشان دهید. ممکن است تمامی این علائم نشان دهنده ی شروع دوره ی قاعدگی در چند روز آینده باشد. همچنین به دلایل مختلف ممکن است تغییرات هورمونی در بدن شما ایجاد شده باشد که این علائم را ببینید و آن را با بارداری اشتباه بگیرید.

تست های بارداری که می توانند لقاح موفق را تأیید کنند

 اگر نشانه های بارداری را دارید، می توانید به جای منتظر ماندن، سریع تر برای تست های بارداری اقدام کنید. امروزه تست های خانگی نیز در دسترس هستند که به کمک شما می آیند تا راحت تر از شروع رشد مسافرتان اطلاع یابید. اگر قاعدگی تان عقب افتاده است، می توانید از تست های بارداری خانگی استفاده کنید. این تست مقداری هورمون بارداری را در ادرار تشخیص می دهد. معمولاً عملکرد آن ها بدین صورت است که در تماس با ادرار و ورود آن به نوار تست بر روی ماده ی حساس به هورمون بارداری تأثیر می گذارد و خطی قرمز را در نقطه ای مشخص ایجاد می کند. از این رو فرد می تواند با درصد بسیار بالایی تشخیص دهد که باردار است.

اما اگر می خواهید سریع تر اطلاع یابید، حدود ده روز پس از نزدیکی می توانید با تست خون مقدار اندکی هم که از این هورمون وارد خون شده را تشخیص دهید. برای این تست باید به آزمایشگاه تشخیص طبی مراجعه کنید. هورمون های بارداری اول وارد خون می شوند و چند روز بعد به ادرار وارد می شوند. از این رو تست های بارداری که با خون انجام می شود سریع تر جواب می دهد و معتبرتر است.

اگر لقاح صورت گرفته باشد و شما باردار باشید، باید خود را تقویت کنید و توصیه های پزشک تان را اجرا کنید. همچنین شروع به دریافت داروهای مکمل کنید تا رشد جنین به بهترین نحو انجام گیرد. علاوه بر این عادت های غلط که در حالت معمول کمتر به شما آسیب می رساند را ترک کنید. این روزها ممکن است سختی هایی را هم برایتان به همراه داشته باشد ولی بدون شک احساس خوبی از شکل گرفتن موجودی جدید در بدن تان خواهید داشت و کم کم احساس یگانگی با او خواهید داشت.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...