چگونه درس ریاضی را برای کنکور بخوانیم؟

ریاضی کنکور یکی از درسهای چالش برانگیز کنکور محسوب می شود. این درس برای دانش آموزان تمام گروههای امتحانی یک درس دشوار و پیچیده محسوب می شود. از طرفی ضریب بالای این درس برای تمامی گروه های امتحانی و بویژه گروه ریاضی موجب اهمیت بالای آن می شود. برای مطالعه درس ریاضی باید از یکسری اصول و قواعد پیروی نمود تا در حل مسائل ریاضی به مهارت رسید.

ریاضی کنکور

ریاضی کنکور یکی از دروس مهم و تعیین کننده در کنکور بوده که افراد بسیاری از آن گریزان هستند. درصد دروس ریاضی معمولا یکی از پائین ترین درصدهای کنکور تمامی گروههای امتحانی بوده و داوطلبان از آن خاطره خوشی ندارند. البته این موضوع عمومیت ندارد بلکه افرادی هستند که علاقه به درس ریاضی داشته و در دانشگاه نیز این رشته را انتخاب می نمایند. برخی نیز بدلیل اهمیت درس ریاضی کنکور و تاثیر ضریب آن در کسب رتبه و تراز علمی خوب آنرا به دقت مطالعه می نمایند. واقعیت این است که درس ریاضی اگر طبق روشهای صحیح و اصول آن مطالعه شود، نه تنها درس سختی نخواهد بود بلکه به آسانی می توان انواع مسائل ریاضی را حل نمود. همچنین شیرینی و لذتی که حل تمرینها و مسائل ریاضی دارد را در هیچ کدام از دروس دیگر نخواهید یافت.

برای یادگیری ریاضی نیازی نیست که به آن علاقه مند باشید، بلکه با یادگیری روشهای صحیح مطالعه ریاضی می توان درصد قابل قبول و بالایی از سوالات را بدرستی پاسخ داد. در ادامه با روش مطالعه صحیح ریاضی کنکور آشنا می شویم.

روش مطالعه صحیح ریاضی کنکور

روش مطالعه صحیح ریاضی کنکور

روش مطالعه صحیح ریاضی کنکور مختص تمامی داوطلبان گروههای آزمایشی می شود. به عبارتی شما چنانچه در گروه ریاضی فیزیک امتحان دهید، یا تجربی، انسانی و هنر تفاوتی در روش مطالعه ریاضی برای کنکور نخواهد داشت. درس ریاضی به دلیل ماهیت خود و اینکه جزو دروس مهارتی است و نه خواندنی و حفظ کردنی، بنابراین باید به دنبال کسب مهارت در آن باشید. مهارت در درس ریاضی به چه معنی است؟ در واقع درس ریاضی متشکل از مسائل و تمرین است و کلیه فرمولها و قواعد ریاضی برای حل تمرین بکار می رود. از اینرو برای مطالعه ریاضی کنکور و توانایی پاسخ به تست های ریاضی کنکور با درصد بالا، باید در حل تمرین و مسائل ریاضی مهارت کسب نمائید. کسب مهارت در حل مسائل ریاضی موجب موفقیت در کنکور ریاضی خواهد شد. کسب مهارت در درس ریاضی دارای اصول و قواعدی است که در ذیل به آن اشاره می نمائیم:

ابتدا مسائل پایه ای، فرمولها و قواعد هر بخش را بطور کامل مطالعه نمائید. در هنگام مطالعه فرمولها و قوانین ریاضی را بر روی کاغذ بیاورید. تنها خواندن فرمولهای ریاضی کمک زیادی به شما نخواهد کرد و ممکن است در حین حل مسئله آنرا فراموش کرده و یا اشتباه بنویسید. بنابراین تمامی فرمولها و قوانین ریاضی را بدون نگاه کردن به کتاب و جزوه بر روی کاغذ بنویسید. این روش بهترین روش یادگیری فرمولهاست.

- در مرحله بعد و پس از اتمام هر فصل تمامی مثالها و تمرینهای آن فصل را حل نمائید. برای حل تمرین ریاضی کنکور ابتدا سعی نمائید سوال را تجزیه و تحلیل نموده و آنرا حل کنید. اگر فرمولی را فراموش کردید از کتاب کمک بگیرید. شما در حال تمرین هستید پس به خود زیاد سخت نگیرید. اگر نتوانستید مسئله را حل کنید، به سراغ حل تشریحی کتاب رفته و آنرا مطالعه کنید. سپس دوباره سعی کنید سوال را حل کنید. بدین ترتیب با نوع سوال و حل مسئله مربوطه آشنا خواهید شد.

- در مرحله بعد پس از اتمام تمرین ها و مسائل فصل مورد نظر به سراغ تست های کنکور ریاضی مربوط به آن بخش بروید. تست های موضوعی بهترین مرجع برای شما هستند.

- پس از اتمام تست های موضوعی و بطور پیوسته تست های کنکور ریاضی سالهای قبل را مرور و حل نمائید.

با بکار بردن روش فوق می توانید کلیه مباحث ریاضی کنکور را به خوبی فرا گرفته و با درصد بالایی درس ریاضی کنکور را پشت سر بگذارید.

ریاضی کنکور تجربی

    چگونه ریاضی کنکور تجربی را بخوانیم؟

    چگونه ریاضی کنکور تجربی را بخوانیم؟ این سوالی است که اکثر دانش آموزان شرکت کننده در کنکور تجربی آنرا از خود می پرسند. درس ریاضی بدلیل اینکه جزو دروس حل کردنی است، لذا دانش آموزان رشته تجربی که با انواع دروس خواندنی و حفظ کردنی روبرو هستند به آن علاقه چندانی ندارند. از طرفی ریاضی کنکور تجربی درسی است که اکثر افراد در آن ضعف دارند از اینرو با کمی تمرین و کسب مهارت در حل مسایل ریاضی می توان درصد قابل قبولی کسب کرد. حتی درصدهایی مانند ۲۰ و ۲۵ نیز تاثیر زیادی در کسب رتبه خوب دارند.

    برای مطالعه ریاضی کنکور تجربی باید فرمولها و قوانین پایه هر مبحث را به خوبی فرا گرفت. این نکته را در نظر بگیرید که فرمولهای ریاضی را بر روی کاغذ تمرین کنید تا ملکه ذهن شما شود. در عین حال آنها را به خوبی حفظ نمائید. پس از فراگیری مطالب پایه به حل تمرین ها و مثالهای کتاب درسی و جزوات خود مشغول شوید. در پایان نیز از تست های موضوعی هر بخش استفاده نمائید. اگر در حل تستی مشکل دارید پس از بررسی حل تشریحی تست آنرا علامت گذاری نموده تا در مرحله مرور درس ریاضی کنکور مجددا به سراغ آنها بیائید. بعد از اتمام کلیه مباحث ریاضی کنکور به حل تست های کنکور سالهای قبل پرداخته و تا می توانید از هر نوع تست، تست های نمونه مربوط به سالهای قبل را حل کنید. مرور ریاضی کنکور به دفعات موجب کسب مهارت در حل مسایل و تست ها می گردد.

    روش مطالعه ریاضی کنکور انسانی

    روش مطالعه ریاضی کنکور انسانی چگونه است؟

    در پاسخ به سوال روش مطالعه ریاضی کنکور انسانی چگونه است باید گفت که خواندن دروس ریاضی در تمام رشته های امتحانی از یک روش و اسلوب پیروی می نماید. درس ریاضی کنکور انسانی از دیگر رشته های ریاضی و تجربی ساده تر است. با اینحال برخی داوطلبان از خواندن درس ریاضی گریزان هستند. یادگیری چندین مبحث کلیدی مانند توابع، حد و مشتق و پیوستگی و مسایل مربوط به آن می تواند کمک زیادی در پاسخ دادن به تست های ریاضی کنکور انسانی نماید. با توجه به اینکه دانش آموزان رشته انسانی به خواندن و حفظ کردن مطالب عادت دارند، دانستن این نکته ضروری است که روش مطالعه ریاضی با سایر دروس رشته انسانی متفاوت است. در درس ریاضی باید قلم بدست بگیرید و به نوشتن فرمولها و حل مسایل و تمرین ها بپردازید. پس از خواندن دقیق کتاب و جزوه به سراغ مسایل ریاضی بروید. آنها را به تنهایی حل نموده و از کتاب کمک بگیرید. همچنین از حل تشریحی تست های کنکور سالهای قبل و بررسی دقیق آنها غافل نشوید. این تستها جنبه مرور کردن مطالب و یادگیری نکات مهم درس ریاضی را برای شما بهمراه خواهند داشت.

    درس ریاضی کنکور ریاضی فیزیک

    درس ریاضی کنکور رشته ریاضی و فیزیک

    درس ریاضی کنکور رشته یاضی و فیزیک بدون شک مهمترین درس این رشته است. دانش آموزان رشته ریاضی با حل مسایل و تمرین های ریاضی و فیزیک آشنایی دارند، از اینرو می دانند که چگونه به مطالعه درس ریاضی بپردازند. موفقیت در درس ریاضی کنکور مستلزم مهارت در حل مسایل ریاضی است. کسب مهارت نیز از طریق حل مسایل ریاضی، تمرینها و مثالهای مختلف بدست می آید. هر چقدر بیشتر مسایل ریاضی و تست های مختلف را حل کنید با انواع تست های ریاضی و روشهای حل آن آشنا می شوید. مراجعه به سوالات ریاضی کنکور سالهای گذشته و تست های موضوعی کتابهای تست ریاضی منبع خوبی بشمار می روند. پس از اتمام تست های ریاضی کنکور ریاضی به سراغ تست های ریاضی تجربی بروید. با اینکار و مرور منظم دروس و فرمولها می توانید تست های ریاضی را با درصد بالا بزنید.

    چگونه ریاضی کنکور هنر را با موفقیت پشت سر بگذاریم؟

    در پاسخ به سوال چگونه ریاضی کنکور هنر را با موفقیت پشت سر بگذاریم باید گفت که به کتاب و جزوات درسی خود رجوع نمائید. با مطالعه دقیق منابع درسی و یادگیری فرمولها و قواعد پایه ای ریاضی و حل تمرین ها و مسایل موجود در کتاب درسی می توانید به سطح علمی قابل قبولی برسید. در مرحله بعد به سراغ تست های موضوعی و ریاضی کنکور هنر در سالهای قبل بروید. ابتدا سعی کنید که تنها تست را حل نموده و به زمان توجه نکنید. به مرور زمان و کسب مهارت می توانید به سرعت عمل و مدت زمان نیز توجه بیشتری داشته باشید. با کمی صرف وقت برای درس ریاضی کنکور هنر می توانید درصد خوبی از آن در کنکور داشته باشید.

    خواندن ریاضی کنکور هنر

    آیا درصد بالا در درس ریاضی کنکور امکان پذیر است؟

    آیا درصد بالا در درس ریاضی کنکور امکان پذیر است؟ این سوالی است که اکثر داوطلبان از خود می پرسند و در اغلب مواقع جواب خیر است. واقعیت این است که درس ریاضی درسی حفظ کردنی نبوده و نیازمند کسب مهارت در حل مسایل است. دانش آموزان پس از کسب مهارتهای لازم می بینند که براحتی می توان به سوالات ریاضی کنکور پاسخ داد. تنها مسئله مهم در این میان در نظر گرفتن زمان است. این درست است که اکثر تست های ریاضی را می توان با داشتن دانش ریاضی مطلوب حل نمود ولی مسئله زمانبندی در کنکور اهمیت زیادی دارد.

    پس از تسلط بر مباحث، فرمولها، روشهای حل مسئله و انواع تست ها دانش آموزان می توانند به سراغ روشهای تستی حل مسایل ریاضی بروند. این نوع روشها با آموزش برخی نکات به داوطلبان موجب صرفه جویی در زمان پاسخ دهی می شوند. واقعیت این است که بدون داشتن تسلط بر مباحث ریاضی به سراغ روشهای حل سریع و تستی ریاضی کنکور نروید. پاسخ های منفی و کاهش درصد درس ریاضی و تاثیر منفی بر رتبه شما از تبعات اینکار محسوب می شود. در واقع روشهای حل تستی و سریع مسایل ریاضی برای هر نوع تست بر اساس یک قاعده و اسلوب روشی میانبر پیشنهاد می نماید. حال اگر طراح سوال ریاضی کنکور نکته ای ظریف در تست بگنجاند و یا نوع تست را عوض نماید دانش آموزان بدون دانش پایه ای قوی از حل آن ناتوان خواهند بود و چه بسا پاسخ نادرست به تست بدهند. از اینرو این مطلب را جدی بگیرید.

    ترتیب مطالعه سرفصل های ریاضی کنکور

    در مطالعه دروس ریاضی ترتیب مطالعه سرفصل های ریاضی کنکور را رعایت نمائید. برخی دروس و مباحث لازمه دانستن برخی دروس پایه ای هستند. از اینرو برای شروع به مطالعه ریاضی برای کنکور بهتر است که از پایه پائین به بالا شروع مطالعه دروس نمائید. به عنوان مثال ریاضی دهم را بعد از ریاضی نهم بخوانید و یا هندسه ۲ را بعد از مطالعه هندسه ۱ بخوانید. بدین ترتیب پیش نیازهای هر بخش و سرفصل ریاضی را قبل از شروع آن مطالعه می نمائید. اینکار برکیفیت یادگیری فصلهای بعدی تاثیر زیادی خواهد گذاشت و کارایی شما را بالا خواهد برد.

    مباحث مهم درس ریاضی کنکور

     مباحث مهم درس ریاضی کنکور تجربی شامل این بخشهای ماتریس، آمار و احتمالات، لگاریتم و انتگرال، تصاعد و دنباله، حد و پیوستگی و مشتقات جزو سرفصلهای اصلی و مهم درس ریاضی کنکور تجربی محسوب می شوند. با مطالعه دقیق و کسب مهارت در این مباحث می توانید به راحتی حدود نیمی از سوالات درس ریاضی را حل کنید. بنابراین با داشتن یک برنامه دقیق و کاربردی می توانید درصد خوبی برای درس ریاضیات داشته باشید.

    منابع کمک آموزشی برای ریاضی کنکور

    منابع کمک آموزشی برای ریاضی کنکور کلیه گروههای امتحانی پس از مطالعه دروس و کتب اصلی توصیه می شود. دانش آموزان کلیه گرایشها ابتدا منابع درسی و جزوات خود را به عنوان منبع اصلی درس ریاضی در نظر بگیرند. در مرحله بعد می توان جهت مطالعه موارد تکمیلی و تست های بیشتر به سراغ منابع کمک آموزشی رفت. خوشبختانه منابع و کتب کمک آموزشی زیادی در بازار وجود دارد که می توانید نسبت به تهیه آنها اقدام نمائید. به عنوان مثال برای درس حسابان می توانید از کتب کمک آموزشی انتشارات مبتکران، خیلی سیز و نشر الگو استفاده کنید. درس هندسه را با انتشارات مبتکران و نشر الگو دنبال نموده و ریاضیات گسسته و گاج را با کتابهای گاج و نشر الگو به عنوان منابع کامل ریاضی کنکور مطالعه کنید.

    درس ریاضی کنکور تجربی را با مهر و ماه، نشر الگو، گاج و خیلی سبز می توانید مطالعه نموده و درس ریاضی انسانی در کتب آموزشی انتشارات مهر و ماه، مبتکران و خیلی سبز توصیه می گردد. برای ریاضی کنکور هنر نیز کتاب قلم چی توصیه می گردد.

    نکات مهم درس ریاضی کنکور برای داوطلبان

    از جمله نکات مهم درس ریاضی کنکور برای داوطلبان کلیه گروههای امتحانی این است که بعد از اتمام منابع درسی و تست های هر بخش حتما طوری برنامه ریزی نمائید که تا زمان برگزاری کنکور وقتی برای مرور مطالب داشته باشید. انواع فرمولها و قواعد مختلف دروس ریاضی و حجم زیاد مطالب به مرور زمان از ذهن شما می روند بنابراین باید به مرور مطالب درسی، نکات مهم ریاضی کنکور، یادداشت ها و نت های برداشته شده و تست های مهم هر بخش بپردازید. هنگام حل تست های ریاضی بر روی مواردی که ایراد دارید علامت گذاری نمائید. بدین ترتیب هنگام مرور مطالب می توانید به بررسی دوباره آنها و رفع ایراد بپردازید.

    مطلب پیشنهادی :

    چگونه برای کنکور هنر درس بخوانیم؟

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...