نمونه فرم رسید دریافت و پرداخت وجه

امروز با توجه به افزایش مراودات مالی و انتقال وجه میان مردم به‌صورت قرض و یا پرداخت هزینه یک خدمات یا کالا استفاده از رسید پرداخت وجه و یا به عبارتی رسید دریافت وجه امری الزامی است که حتماً باید رعایت شود تا از مشکلات بعدی جلوگیری به عمل آید و موضوعات اختلافات مالی پیش رو حل شود.

با توجه به شرایط کنونی جامعه ممکن است هر شخصی برای دریافت نوعی خدمات یا خرید یک کالا مبلغی را پرداخت نماید و در ازای پرداخت این مبلغ یک رسید بین دو طرف معامله نوشته شده و به عنوان مدرکی دال بر اقدامات اولیه معامله و پرداخت یک مبلغ پول نقد نگهداری خواهد شد، این رسید به عنوان رسید پرداخت و دریافت وجه شناخته می شود که مانند یک سند معتبر محسوب خواهد شد و زمانی که به آن احتیاج پیدا کنید می توانید از آن استفاده نمایید.

نمونه فرم رسید دریافت پرداخت وجه

رسید پرداخت و دریافت وجه یک نوع سند عادی محسوب شده که در دادگاه‌ها و مراکز قانونی و قضایی نیز دارای اعتبار است و می‌توان به عنوان یک مدرک از رسید پرداخت و دریافت وجه استفاده نمود.

رسید پرداخت و دریافت وجه دستی قابل استناد است؟

به عنوان یک مثال ساده یک اتفاق بسیار عادی در جامعه را تحت عنوان قرض به شما شرح خواهیم داد:

در این مثال سعی شده دلیل بر پرداخت و دریافت وجه نقد قرض در نظر گرفته شود و هیچ کالا یا خدماتی نیز در این معامله وجود ندارد، درنتیجه تمامی این روند باعث ساده‌تر شدن این مثال و روشن شدن مسئله رسید پرداخت و دریافت وجه خواهد شد.

فرض کنید شما به عنوان قرض مبلغی را به یکی از دوستان یا آشنایان خود پرداخت کرده‌اید و پس از پرداخت وجه به فرد مورد نظر که از شما تقاضای قرض نموده است از وی یک رسید دریافت وجه به‌صورت دستی دریافت کرده‌اید در حقیقت در این معامله قرض، یک رسید پرداخت و دریافت وجه بین دو طرف معامله یعنی شخص قرض دهنده و شخص قرض گیرنده به‌صورت دستی نوشته است.

حال اگر فرد قرض گیرنده نسبت به پس دادن و پرداخت قرض خود عمل‌نکرده و خلف وعده نماید سؤال اصلی اینجا است که آیا این رسید پرداخت و دریافت وجه در مراکز قانونی و قضایی اعتبار دارد یا خیر؟ آیا رسید پرداخت و دریافت وجه که به‌صورت دستی و خارج از دفاتر ثبت محضری نوشته شده است نیز دارای اعتبار است و می‌توان با استفاده از آن نسبت به ثبت شکایت و پیگیری باز پس گیری مبلغ مورد نظر اقدام کرد یا خیر؟

نمونه فرم رسید دریافت و پرداخت وجه نقد

رسید پرداخت و دریافت وجه قابل استناد در مراجع قضایی

در پاسخ به این سؤال باید شرح دهیم که بر اساس قوانین مدنی برای اثبات یک ادعا دو نوع سند وجود دارد، نوع اول طبیعتاً سند رسمی و محضری است که تنها در دفاتر رسمی ثبت قابل اجرا است و این اسناد را باید در این دفاتر نوشته و سپس در دفتر ثبت اسناد رسمی و محضر ثبت دفتری نمایید.

نوع دوم اسناد قابل استناد اسناد عادی می باشد، اسناد عادی اسنادی است که در دفتر ثبت رسمی نوشته نشده است اما بین دو طرف معامله برقرار شده و با ادله و مدارک دیگر نظیر امضا و اثر انگشت دو طرف معامله کامل خواهد شد. این نوع اسناد نیز در دادگاه قابل استناد هستند.

درنتیجه رسید پرداخت و دریافت وجه در صورتی قابل استناد است که درست نوشته شده باشد و هیچ ایرادی در آن وجود نداشته باشد درنتیجه اگر شما در هنگام نوشتن رسید پرداخت و دریافت وجه دقت لازم را به عمل آورید و تمامی مشخصات و مبلغ و دیگر جزئیات را دقیق ثبت نمایید، رسید پرداخت و دریافت وجه شما کاملاً قانونی بوده و می توانید در مراجع قانونی با استناد به آن نسبت به مطالبه حقوق قانونی خود اقدام نمایید.

نمونه فرم رسید دریافت

رسید پرداخت و دریافت وجه صحیح و کامل

تمامی کارشناسان حقوقی و هم چنین صاحب نظران مراجع قضایی معتقد هستند که برای پیشگیری از اختلافات مالی که در دفاتر ثبت اسناد به‌صورت رسمی ثبت نشده است گام اول مسئولیت پذیری طرفین معامله در قبال وعده ی داده شده است، زیرا در چنین شرایطی حتی در صورت عدم وجود رسید پرداخت و دریافت وجه هیچ گونه مشکل رخ نداده و احتمال بروز اختلاف به حداقل خواهد رسید.

در مرحله دوم پیشنهاد شده است در مواردی که قصد پرداخت یا دریافت مبلغ نقدی را دارید حتماً پس از انجام معامله نسبت به تنظیم یک رسید پرداخت و دریافت وجه به‌صورت دستی اقدام نمایید، این کار نیاز به حضور در محضر و دفاتر رسمی ثبت اسناد نیز نداشته و تنها کافی است تمامی جزئیات را رعایت فرمایید.

در رسید پرداخت و دریافت وجه بهتر است مواردی چون زمان دریافت و پرداخت وجه، مقدار پرداخت شده، طرفین معامله با جزئیات و مشخصات کامل، ذکر دقیق پرداخت کننده و دریافت کننده وجه و تاریخ عودت آن نیز درج شود، اگر یک رسید پرداخت و دریافت وجه با چنین شرایطی موجود باشد حتی اگر چاپ شده نبوده و با دست نوشته شده باشد و به امضای طرفین رسیده باشد قابل استناد در مراجع قضایی خواهد بود.

در این حالت حتی اگر به دلیل سهل انگاری، اعتماد بی جا، انکار یکی از طرفین معامله و یا مشکل بین طلبکار و بدهکار اختلافی رخ دهد با توجه به وجود یک رسید پرداخت و دریافت وجه درست و کامل با تمامی جزئیات، حقیقت روشن شده و فرد مقروض باید نسبت به پرداخت دین خود عمل نماید و باید از سرباز زدن اجتناب کند زیرا ممکن است علاوه بر پرداخت بدهی به پرداخت خسارت های ناشی از مراجعه به مراجع قضایی و حق وکالت وکیل نیز محکوم شود.

نمونه رسید پرداخت و دریافت وجه

نمونه رسید پرداخت و دریافت وجه

با توجه به تمامی موارد گفته شده به عنوان نمونه در تصویر زیر یک رسید پرداخت و دریافت وجه خام را نشان داده ایم تا در مورد نحوه درست پر کردن آن و اطلاعات موجود در آن توضیحاتی ارائه دهیم.

همان طور که در تصویر مربوط به رسید پرداخت و دریافت وجه مشاهده می کنید، رسید دارای بخش های مختلفی است و شامل مبلغ معامله، تاریخ دقیق، دلیل و محل پرداخت و دریافت می باشد، همان‌طور که در تصویر نیز مشاهده می شود، واضح و مبرهن است که جهت افزایش اعتبار رسید علاوه بر امضا طرفین یک فرد سوم نیز به عنوان تائید کننده یا به عبارتی شاهد معامله رسید پرداخت و دریافت وجه را امضا خواهد کرد که همین امر موجب افزایش اعتبار رسید پرداخت و دریافت وجه خواهد شد.

لازم به ذکر است که پیشنهاد می شود علاوه بر امضا طرفین از اثر انگشت نیز استفاده کنید و این رسید را در دو نسخه نوشته و نگه داری کنید تا در مواقع لزوم بتوانید از آن استفاده کنید.

گردآورنده : توپ تاپ

3 نظر

  1. اسماعیل فرخیاسماعیل فرخیsays:

    دست شما درد نکنه بسیار متشکر

  2. محمدرضاانهاریمحمدرضاانهاریsays:

    درخواست رسید وجه نقدی و رسید چک

  3. مهدی نوروزیمهدی نوروزیsays:

    سلام تورو خدا نیاز مالی دارم 09037536576 شماره کارت 6037691558090890