راهنمای تکمیل فرم درخواست گذرنامه (2)

راهنمای پر کردن فرم درخواست گذرنامه ایران

برای دریافت پاسپورت پیش از هر چیز باید مدارک شناسایی خود اعم از کارت ملی، شناسنامه و ... را آماده کرده و به یکی از مراکز پلیس + 10 و یا نزدیکترین اداره­ی گذرنامه مراجعه کرده  آنجا برای دریافت گذرنامه درخواست بدهید. طی مراحل اولیه یک فرم مخصوص این درخواست به شما داده می­شود. نمونه فرم درخواست گذرنامه می­توانید در تصویر زیر مشاهده ­کنید. 

پیش از هر چیز ذکر این نکات لازم است که برای پر کردن فرم درخواست گذرنامه باید از خودکار مشکی استفاده کنید. حروف لاتین را به صورت کپیتال (حروف بزرگ ) وارد کنید. به عنوان مثال بنویسید M و نه m . همچنین باید تاریخ تولد خود را به میلادی بنویسید پس پیش از رفتن برای درخواست گذرنامه از تاریخ تولد میلادی خود با اطلاع شوید.

چگونگی پر کردن گذرنامه ایران

همان طور که می بینید بخش اول فرم مربوط به اطلاعات شخصی می­باشد. در ابتدا باید نام ، نام خانوادگی و نام پدر خود را هم به زبان فارسی و هم به زبان لاتین بنویسید. هنگام نوشتن نام خود به زبان لاتین به خوبی دقت کنید و اسم را هر طور که نوشته­اید دقیقا به خاطر بسپارید، زیرا باید در سایر فرم­ها و مدارکی که بعدها پر می­کنید نیز اسامی لاتین را به همان شکل بنویسید. برای اسامی خاص املای لاتین مشخصی وجود ندارد، به عنوان مثال شخصی ممکن است فامیلی حیدری را به صورت Heidari و دیگری به شکل Haidary بنویسد. نحوه نوشتن مهم نیست، مهم آن است که تلفظ و اسپل صحیحی داشته باشد و در تمامی مراحل از یک نوع املا استفاده کنید. اگر در این زمینه تسلط کافی ندارید از مسئول مرتبط در پلیس +10 یا اداره گذرنامه کمک بخواهید. زیرا حجای غلط اسم چه فارسی  چه انگلیسی می­تواند باعث دردسر شما شود.

اگر فرم به گونه­ای بود که اسم­ها را باید در مربع­های پشت هم بنویسید برای این کار هر حرف را به صورت جدا در یک مربع قرار دهید. چنان­چه یک اسم طولانی دارید حروف باقی مانده را به صورت مرتب و خوانا در ادامه و خارج از مربع­ها یادداشت کنید.

قسمت­های بعدی اطلاعات فردی مانند نام مستعار (در صورت وجود )، نام مادر، کشوری که قصد سفر به آن را دارید، شماره شناسنامه، کد ملی، شغل و ... را نیز به هر دو زبان با دقت پر کنید. محل تولد باید دقیقا مطابق با شناسنامه باشد. زیرا ممکن است محل تولد شخصی اصفهان باشد و در شهر تهران تقاضای صدور گذرنامه را ارائه دهد.

قسمت نظام وظیفه ویژه­ی آقایان است و خانم­ها نیازی به پر کردن این بخش ندارند. وضعیت نظام وظیفه باید به درستی بیان شود زیرا تاثیر زیادی در صدور پاسپورت دارد. در ادامه در صورت تاهل باید مشخصات همسر و فرزندان با ذکر تمامی جزییات خواسته شده نوشته شود.

راهنمایی برای پر کردن گذرنامه ایران ، نمونه فرم پر شده گذرنامه ایران

در یکی از سطرهای فرم درخواست گذرنامه از شما خواسته شما تمامی مشاغل خود را در هفت سال گذشته با ذکر سمت بنویسید. این قسمت را نیز به طور کامل پر کنید و چنان چه تغییر شغل داشته­اید چیزی را از قلم نیندازید. نوع گذرنامه خود را مشخص کنید. در ایران گذرنامه­ها بر سه نوع هستند. گذرنامه­ی سیاسی که برای رجال سیاسی کشور صادر می­شود. گذرنامه­ی خدمت که برای هیئت­های همراه در سفرهای سیاسی و یا کارمندان اعزام به خارج و ... صادر می­شود و گذرنامه­ی عادی که برای مسافرت­های معمولی و افراد عامه صادر می­شود. بیشتر گذرنامه­ها معمولا از نوع سوم هستند.

البته قسمت­های نوع گذرنامه، شماره ، تاریخ صدور و محل صدور برای افرادی است که قبلا گذرنامه گرفته و الان قصد تمدید آن را دارند. نوع اقامت نیز بستگی به کشور مقصد متفاوت است. یکی دیگر از موارد درخواستی در فرم درخواست گذرنامه مربوط به خروج از ایران است. یعنی اگر از گذرنامه­ی پیشین خود استفاده کرده­اید باید تاریخ آخرین خروج خود از ایران را بنویسد. همچنین مرزی که از آن کشور را ترک کرده­اید ، علت خروج خود از کشور، علت و مدت زمان اقامت در کشور مقصد را نیز باید بیان کنید.

در قسمت بعدی از فرم درخواست گذرنامه باید نام سه معرف را بنویسید. یعنی مشخصات کامل سه شخص معتبر در ایران ،که به طور کامل شما را می­شناسند باید در فرم نوشته شود. باید نشانی و شماره تلفن منزل یا محل کار این افراد نیز در فرم درخواست گذرنامه ذکر شود پس پیش از تکمیل فرم مشخص کنید که می­خواهید چه کسانی معرف شما باشند و مشخصات کامل آنها را به همراه داشته باشید.

در انتها باید نشانی دقیق خود در ایران را بنویسید. چنان چه آدرس شما پلاک ندارد و یا دارای نقصی می­باشد بهتر است با مسئول مربوطه در میان بگذارید. در صورتی که در کشور دیگری اقامت دارید باید آدرس محل اقامت خود در آن کشور را نیز در فرم درخواست گذرنامه وارد کنید. در انتها نیز ایمیل آدرس خود را وارد کرده و در مستطیل پایانی چنان چه نکته­ی حائز اهمیتی وجود دارد آن را بنویسید.

عکسی بر روی فرم درخواست گذرنامه می­زنید باید رنگی با زمینه­ی سفید، تمام رخ ، جدید و با ابعاد   باشد و به هیچ عنوان نباید فتوشاپ شده باشد. پس از تایید فرم توسط مسئول مربوطه در کادر مربوط به امضا باید فرم را امضا کنید. سعی کنید از کادر بیرون نزنید و امضای شما در تمامی مراحل و یا با گذرنامه­های قبلی همخوانی داشته باشد. زیرا امضای شما بعدا روی گذرنامه چاپ می­شود.

البته نمونه فرم درخواست گذرنامه که در عکس بالا مشاهده کردید نمونه­ی قدیمی آن است و نمونه جدید در فضای آنلاین موجود نمی­باشد. اما جای نگرانی نیست زیرا در فرم­های جدید نیز همین اطلاعات از شما خواسته می­شود. چنان چه به مواردی همچون رنگ پوست و چشم و ... برخورد کردید جهت اطمینان از مسئول مربوطه سوال بپرسید.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

1 نظر

  1. مریممریمsays:

    من دیروز موقع نوشتن اسم لاتین درست نوشتم منتهی برگه تاییدی که میدن امضا کنیم دقت نکردم ی اسپل از اسمم را به جای y به صورت iتایپ کردن... امروز رفتم پلیس ۱۰ منو فرستاد ادارخ گذرنامه... اونجا تقاضا دادم که ویرایش بشه.. بهم گفتند که ویرایش انجام میشه... یعنی باز احتمال هست که ویرایش رو برام انجام ندن...خیلی نگرانم

    • مدیر سایتمدیر  (toptoop) :

      سلام وقت بخیر ، قابل انجام و ویرایش هست به پیس +10 مراجعه نمایید