نمونه فرم درخواست گذرنامه و مدارک مورد نیاز

گذرنامه یا به عبارت عامیانه پاسپورت یک مدرک رسمی مانند شناسنامه است که در زمان خروج از کشور توسط دولت‌ها به‌عنوان مجوز و اجازه خروج از کشور صادر می‌شود، در عبارات قانونی گذرنامه یک سند است که از سمت مقامات دارای صلاحیت برای مسافرت اتباع ایرانی به خارج از کشور صادر خواهد شد.

به‌صورت عادی هر فردی که قصد خروج از کشور را دارد و به سن قانونی یعنی 18 سالگی کامل رسیده است برای صدور گذرنامه و ارائه درخواست گذرنامه خروج از کشور می‌تواند به دفاتر پلیس +10 سطح شهر مراجعه کرده و پس از واریز مبالغ موردنیاز شناسه و فرم‌های گذرنامه نسبت به ارائه مدارک موردنیاز اقدام کند.

پس از انجام تمامی مراحل گذرنامه فرد درصورتی‌که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد و همچنین مدارک موردنیاز کامل باشند پس از چند هفته گذرنامه صادر خواهد شد و شخص حضوراً باید نسبت به دریافت و مطالبه آن اقدام نماید.

هزینه درخواست گذرنامه

شاید اولین چیزی که هنگام درخواست گذرنامه به آن فکر کنید موضوع هزینه‌های صدور گذرنامه است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد زیرا همیشه در هر کاری مردم سعی دارند تا هزینه را نیز در نظر بگیرند، در مقایسه سال 1396 که هزینه صدور پاسپورت 25 هزار تومان بود برای سال 1397 این مبلغ به چیزی حدود 100 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد اما از شروع سال 1398 تاکنون هنوز قیمت دقیقی برای صدور گذرنامه اعلام‌نشده است و کما فی سابق هزینه صدور گذرنامه برای تمامی سنین همان 100 هزار تومان است.

نمونه فرم درخواست گذرنامه

اکثر مردم زمانی که قصد دریافت گذرنامه دارند سؤالات بسیار زیادی برای آن‌ها پیش خواهد آمد ازجمله اینکه فرم درخواست گذرنامه چگونه است و چگونه پر خواهد شد و شامل چه اطلاعاتی می‌شود، در ادامه به این نکته خواهیم پرداخت که در فرم درخواست گذرنامه چه اطلاعاتی از شما درخواست می‌شود و شما در حین پر کردن فرم درخواست گذرنامه باید به چه نکاتی توجه نمایید.

تصویر زیر یک نمونه از فرم درخواست گذرنامه است که البته کمی قدیمی و کاغذی است اما اطلاعات موجود در آن هنوز هم رعایت می‌شود.

نمونه فرم درخواست گذرنامه

چگونگی تکمیل فرم درخواست گذرنامه

در ابتدا باید به این نکات توجه کنید که ابتدایی‌ترین قسمت فرم اطلاعات شخصی است که باید به نحو احسن پرشده و هیچ مغایرتی با اطلاعات اصلی موجود در شناسنامه شما نداشته باشد، در قسمت‌های مربوط به اطلاعات بین‌المللی حتماً نام درست خود را همراه با پسوند به انگلیسی وارد نمایید.

به این نکته نیز توجه کنید که حروف حتماً باید در مربع مخصوص به خود نوشته شود و درصورتی‌که تعداد مربعات برای نوشتن اسم کافی نبود در ادامه به همان ترتیب اسم را بنویسید، این فرم تنها یک‌بار و برای اولین درخواست شما تکمیل خواهد شد.

نکات زیر را حین پر کردن فرم درخواست گذرنامه رعایت نمایید:

• کپی درخواست باید کاملاً مطابق اصل آن باشد و از وضوح کافی نیز برخوردار باشد.

• دقت نمایید در زمان پر کردن فرم اطلاعات خوانا بوده و مخدوش نباشد.

• خانه‌های خالی را بارنگ سیاه کاملاً پر نمایید و هنگام علامت زدن نیز حتماً خانه را به‌صورت کامل پرکنید.

• بخش‌های انگلیسی فرم حتماً باید با حروف بزرگ آغاز شود.

• ذکر نام خانوادگی به‌صورت کامل مطابق اطلاعات درج‌شده در شناسنامه و کارت ملی الزامی است.

• تاریخ تولد خود را به سال میلادی تبدیل کرده و وارد نمایید.

• به محل تولد دقت کنید، محل تولد الزاماً همان محل صدور شناسنامه نیست.

• عکس متصل شده به فرم نباید ویرایش شده یا کپی عکس دیگری باشد.

• فرم را در هر مکانی می‌توانید پرکنید اما تنها در حضور مسئول سفارت و یا مسئولین مربوطه نسبت به امضای آن اقدام نمایید، امضا الزاماً باید داخل کادر موردنظر بوده و تحت هیچ شرایطی از خطوط کادر بیرون نزده باشد.

• قد باید به سانتی‌متر درج شود.

پس از تکمیل و ارائه فرم درخواست گذرنامه رعایت موارد زیر الزامی است:

عدم رعایت تمامی نکاتی که تاکنون برای ثبت درست درخواست گذرنامه گفته شد الزامی است و درصورتی‌که این نکات را رعایت نکنید تمامی مسئولیت‌ها بر گردن شما بوده و حتی ممکن است باعث تأخیر و یا عدم صدور پاسپورت شما شود، در چنین شرایطی هیچ مسئولیتی متوجه اداره گذرنامه نیست درنتیجه با دقت نسبت به تکمیل فرآیند درخواست گذرنامه اقدام نمایید.درصورتی‌که اطلاعات نادرست در گذرنامه درج شود و موجب بروز مشکل برای شما گردد هزینه‌ی گذرنامه جدید و اصلاح مشخصات نادرست به عهده شما خواهد بود.

در قسمت‌های بعدی فرم یعنی افراد خانواده و همچنین افرادی که شما را می‌شناسند نیز دقت نمایید اطلاعات بخش خانواده کاملاً دقیق و مطابق با اطلاعات مندرج در شناسنامه باشد و در ادامه سعی کنید برای افراد آشنا لیست کسانی را بنویسید که تمامی شرایط گفته‌شده در این مطلب را دارا باشند.

مدارک موردنیاز زمان درخواست گذرنامه

مدارک موردنیاز زمان درخواست گذرنامه

معمولاً در تمامی ادارات دولتی و درزمانی که شما درخواستی را مطرح خواهید کرد در کنار این درخواست همواره مدارکی وجود دارد که شما باید در کنار فرم درخواستی به مسئول مربوطه ارائه دهید، درخواست گذرنامه نیز از این موضوع مستثنا نیست و اولین مدارکی که در بدو ورود باید ارائه دهید اصل و کپی کارت شناسایی ملی و شناسنامه است، در ادامه موارد زیر نیز از مدارک موردنیاز هنگام درخواست گذرنامه است.

• فرم و پوشه گذرنامه از مرکز پلیس +10 یا اداره پست

• پرداخت دو فیش بانکی مستقیماً از طریق باجه بانک مطابق جدول زیر

فیش های مربوط به درخواست گذرنامه

• اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی

• ارائه آخرین پاسپورت در صورت درخواست تمدید

• 3 قطعه عکس 4*6 رنگی با زمینه سفید مطابق شرایط زیر:

 حداکثر مربوط به 6 ماه گذشته

 آقایان بدون کلاه و عینک و کراوات، مشخص بودن پیشانی و گوش‌ها

 خانم‌ها باحجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات، مشخص بودن گردی کامل صورت

• برای بانوان در صورت درخواست گذرنامه موارد زیر الزامی است:

 اجازه محضری همسر در صورت تأهل و اجازه سرپرست در صورت سن زیر 18 سال

 بانوان مقیم خارج از کشور به این اجازه نیازی ندارند

 برای بانوانی که همسر فوت‌شده دارند، گواهی فوت یا شناسنامه باطل‌شده موردنیاز است

 برای بانوان در صورت طلاق، کپی صفحات 1 تا 3 طلاق‌نامه

• برای آقایان در صورت درخواست گذرنامه موارد زیر الزامی است:

 ارائه اصل یا کپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائمی و یا موافقت‌نامه سازمان نظام‌وظیفه

 آقایان بالای 50 سال نیازی به ارائه مدرک فوق ندارند

 آقایان در حال تحصیل نیاز به نامه معافیت تحصیلی از مدرسه یا دانشگاه محل تحصیل خود دارند

 برای بازنشستگان نظامی با کمتر از 5 سال سابقه بازنشستگی، نامه معرفی حفا یگان مربوطه الزامی هست

معمولاً پس از ارائه درخواست گذرنامه و تکمیل بودن مدارک همان‌طور که گفته شد بین 1 تا 2 هفته گذرنامه آماده خواهد بود اما درصورتی‌که فرد قصد مطالبه زودتر را دارد می‌تواند با در دست داشتن مدارک به اداره کل گذرنامه استان محل زندگی و یا استانی که از آن مکان نسبت به درخواست گذرنامه اقدام نموده است مراجعه نماید تا در صورت تائید ضرورت صدور گذرنامه، این روند سریع‌تر انجام شود.

پس از ثبت درخواست گذرنامه و زمانی که گذرنامه شما صادر شد طبق قوانین عمومی گذرنامه‌های عادی 5 سال معتبر بوده و برای 5 سال بعدازآن نیز قابلیت تمدید دارد و همچنین مدت اعتبار موردنیاز پاسپورت برای گرفتن ویزا مطابق تمام دنیا 6 ماه است و اگر از تاریخ اعتبار گذرنامه شما 6 ماه باقی‌مانده باشد می‌توانید نسبت به دریافت ویزا اقدام نمایید.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...