کمبود سدیم در خون (هیپوناترمی) چه معنایی دارد؟

سدیم یک الکترولیت ضروری است که به حفظ تعادل آب در داخل و اطراف سلول‌های شما کمک می‌کند. سدیم برای عملکرد مناسب عضلانی و عصبی مهم است و همچنین به حفظ سطح فشار خون نیز کمک می‌کند. کمبود سدیم در خون به عنوان بیماری هیپوناترمی شناخته می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که آب و سدیم از تعادل خارج‌شده باشند. به عبارت دیگر، یا بیش از حد آب وجود دارد و یا به اندازه کافی سدیم در خون شما نیست. به طور معمول، میزان سدیم شما باید بین ۱۳۵ تا ۱۴۵ میلی اکی والان در هر لیتر (mEq / L) باشد. هیپوناترمی زمانی اتفاق می‌افتد که سطح سدیم شما پایین‌تر از ۱۳۵ mEq / L باشد.


کمبود سدیم در خون

علائم کمبود سدیم در خون چیست؟

علائم کمبود سدیم در خون می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اگر میزان سدیم شما به تدریج کاهش یابد، ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد ولی اگر خیلی سریع سطح آن کاهش پیدا کنند، علائم شما ممکن است جدی‌تر شوند، کاهش ناگهانی سدیم یک وضعیت اورژانسی است که آن می‌تواند باعث از دست رفتن هوشیاری، تشنج، و کما شود.

علائم متداول کمبود سدیم در خون شامل موارد زیر می باشد:

ضعف

خستگی یا انرژی کم

سردرد

تهوع

استفراغ

گرفتگی عضلات ماهیچه

سردرگمی

عصبانیت

ریسک ها ی کمبود سدیم در خون

جلوگیری از کمبود سدیم در خون

عوامل زیر ریسک بیماری را افزایش می دهند

سن. افراد مسن به دلیل تغییرات مربوط به سن، استفاده از داروهای خاص و احتمال بالای مبتلا شدن به بیماری های مزمن، بیشتر در معرض کمبود سدیم قرار دارند.داروهای خاص. داروهایی که ریسک بیماری را افزایش می‌دهند شامل داروهای ادرار آور یا دیورتیک و نیز برخی داروهای ضد افسردگی و ضد درد هستند. 

افزون بر آن، قرص‌های توهم زا و انرژی زا به به شدت در این زمینه موثراند.شرایطی که دفع آب بدن را کاهش می‌دهد. شرایط پزشکی که ممکن است ریسک ابتلا به کمبود سدیم را افزایش دهد شامل: بیماری کلیه، سندرم ترشح نابجاي (SIADH) و نارسایی قلبی هستند.فعالیت‌های فیزیکی فشرده. افرادی که بیش از اندازه آب می‌نوشند و در دوی ماراتن، اولتراماراتون، وزش های سه گانه و دیگر فعالیت های سخت و با مسافت طولانی شرکت می‌کنند، در معرض خطر کمبود سدیم و بیماری هیپوناترمی قرار دارند.

مشکلات کمبود سدیم در خون

در هیپوناترمی مزمن، میزان سدیم به تدریج در ۴۸ ساعت یا بیشتر کاهش می‌یابد و عوارض آن معمولاً کم است.در هیپوناترمی حاد، سطح سدیم به سرعت کاهش می‌یابد و باعث اثرات بالقوه خطرناک، مانند ورم سریع مغز می شود، که می‌تواند منجر به کما و مرگ شود.به نظر می‌رسد زنان در دوره ی پیش از یائسگی بیش‌ترین خطر آسیب مغزی مربوط به هیپوناترمی را داشته باشند. این امر ممکن است مربوط به تاثیر هورمون‌های جنسی بر توانایی بدن برای متعادل کردن سطوح سدیم باشد.

روش های جلوگیری از کمبود سدیم در خون

اقدامات زیر ممکن است در پیش‌گیری از هیپوناترمی به شما کمک کند:

آموزش ببینید. اگر در شرایطی قرار داشتید که ریسک ابتلا به هیپوناترمی را دارید یا داروهای ادرار آور مصرف می کنید، از علائم و نشانه های کمبود سدیم در خون آگاه باشید و همیشه راجع به خطرات و عوارض داروهای جدید با پزشکتان صحبت کنید.

در هنگام انجام فعالیت های سنگین احتیاط کنید. ورزش‌کاران باید فقط به اندازه نیازشان مایعات بنوشند چون در طول مسابقه عرق می کنند به طور کلی تشنگی راهنمای خوبی برای این است که بفهمید چقدر آب و یا مایعات دیگر نیاز دارید.

طی فعالیت های سخت از نوشیدنی های ورزشی استفاده کنید. از پزشکتان بخواهید هنگامی که در فعالیت های سخت مانند دو ماراتون، ورزش های سه گانه و یا دیگر ورزش های استقامتی شرکت می کنید، نوشیدنی های ورزشی که حاوی الکترولیت هستند را با آب جایگزین کنند.

آب را با میانه‌روی بنوشید. آب آشامیدنی برای سلامتی حیاتی است، پس مطمئن شوید که به اندازه کافی مایعات مصرف می کنید، اما افراط نکنید. عطش و رنگ ادرار شما معمولاً بهترین نشانه‌هایی هستند که به شما میزان آبی که احتیاج دارید را می گویند. اگر شما تشنه نیستید و ادرار شما زرد کم‌رنگ است، به احتمال زیاد آب کافی دریافت کرده اید.

تهیه و ترجمه : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...