آیا میتوانیم عفونت گوش کودکمان را در خانه بررسی کنیم؟

اگر کودک شما معمولا دچار عفونت گوش می‌شود ممکن است از خودتان بپرسید که آیا می‌توانید با چک کردن او در خانه، در وقت و هزینه صرفه جویی کنید. ممکن است قادر به انجام این کار باشید، اما در صورتیکه چرک و خون از گوش بیرون می آمد و یا اگر پوست اطراف سوراخ ورم کرده بود، نباید این کار را بکنید و باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر تصمیم گرفته‌اید عفونت گوش را در خانه چک کنید، ابتدا باید با پزشک صحبت کنید تا مطمئن شوید که مشکلی ندارد، سپس بهترین ابزار برای خرید و نحوه استفاده از آن را پیدا کنید.

اتوسکوپ چیست؟

اتوسکوپ ابزاری است که پزشکان از آن برای معاینه گوش استفاده می‌کنند. شما باید یک پزشک باشید تا یکی از آن‌ها را بخرید و یا از آن‌ها استفاده کنید، و به همین سادگی نیست که آن را در گوش فرزندتان قرار دهید و گوشش را چک کنید. اتوسکوپ ها سرهای تیزی دارند که به آن آینه ی طبی می گویند. اتوسکوپی را انتخاب کنید که آینه ی طبی آن کوچکتر از سوراخ گوش کودکتان باشد. اگر این سوراخ کوچکتر از اتوسکوپ های موجود در بازار بود برای معاینه در منزل اقدام نکنید.

آینه ی اتوسکوپ را تمیز کنید مگر در صورتیکه از نوع یکبار مصرف آن استفاده می کنید. دستگاه را به گونه ای در گوش قرار دهید که بتوانید انتهای آن را ببینید و چراغ دستگاه را روشن کنید. اگر کودک شما بزرگ ‌تر از ۱۲ ماه است، گوش بیرونی او را به آرامی جلو و عقب بکشید ( اگر از ۱۲ ماه کوچک‌تر باشد، گوش بیرونی را به آرامی به عقب بکشید) این کار مجرای گوش را صاف خواهد کرد و دیدن داخل آن آسان‌تر می شود. سپس، در حالی که به انتهای صفحه نمایش نگاه می‌کنید به آرامی گوشی را در گوش کودک بگذارید. مجرای گوش حساس است، بنابراین بر روی ابزار فشار وارد نکنید. اتوسکوپ و گوش را به آرامی تکان دهید تا بتوانید پرده گوش را ببینید. زاویه دید را کمی به سمت بینی کودکتان خم کنید، سپس زاویه نرمال مجرای گوش را دنبال می‌کند.

دو نکته ی مهم را به خاطر داشته باشید:

گوش خیلی حساس است، پس با احتیاط این کار را انجام دهید. بچه‌ها تمایل دارند که تکان بخورند یا سرشان را برگردانند و از اتفاقات سر در بیاورند، بنابراین مراقب باشید که آسیبی به گوششان نرسد.به فرزندتان بگویید که در هر قدم از مسیر چه کار می‌کنید. از او بخواهید زمانی که دردش گرفت به شما بگوید تا اتوسکوپ را خارج کنید.

به دلیل اینکه مجرای گوش صاف و مستقیم نیست احتمالا مجبور شوید گوش بیرونی و اتوسکوپ را به دفعات جابه جا کنید تا همه چیز مرتب شود و بتوانید داخل گوش را ببینید. این کار با تمرین آسان‌تر می‌شود. ممکن است بخواهید ابتدا این کار را روی یک بزرگسال سالم انجام دهید.

علائم عفونت

در اینجا نکاتی را که باید بررسی کنید را ذکر می کنیم:

پرده گوش متورم و قرمز

مایعی شفاف، زرد یا سبز رنگ پشت پرده گوش. همچنین ممکن است خون وجود داشته باشد.

انباشته شدن جرم گوش

یک سوراخ در پرده گوش

اگر هر کدام از اینها را دیدید، یا مطمئن نیستید، با پزشک کودکتان تماس بگیرید. اتوسکوپ های خانگی معمولاً کیفیت تصویر اتوسکوپ های مورد استفاده توسط متخصصان را ندارند.

تهیه و ترجمه : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...