ارتباط بین کمبود خواب و کمردرد

تحقیقات جدیدی که اخیراً در دانشگاه سیدنی صورت گرفته، نشان داده اند که درمان بی خوابی، به کاهش کمردرد هم کمک می کند. کمردرد مزمن عامل ناتوانی است، و تقریباً 540 میلیون نفر در سرتاسر دنیا از آن رنج می برند، محققان می گویند، 59% درصد بیماران مبتلا به کمردرد از مشکل بی خوابی هم رنج می برند.

در مطالعه ای که جدیداً انجام شده، محققان 1550 نفر با مشکل آرتروز و کمر و یا گردن درد را مورد آزمایش قرار دادند. نتایج نشان داد افرادی که کمردرد داشتند، مشکلات خوابشان به وسیله رفتار درمانی شناختی و دارو تا 33 درصد و کمردردشان تا 14 درصد بهبود پیدا کرده است.

دکتر ملینا سیمیک (Milena Simic)، که محقق فیزیوتراپ است، می گوید: شواهد حاکی از این است که رابطه ای دو طرفه بین خواب و درد وجود دارد؛ به این معنی که خواب ضعیف ممکن است منجر به درد وخیمی شود و درد وخیم خواب را کم می کند.نکته قابل توجّه این تحقیق، این است که در برخی موارد با بهبود کیفیت خواب در فردی که در شرایط دردناکی به سر می برد، می توان خود درد را هم کاهش داد.

با توجه به درمان های محدودی که برای کمردرد وجود دارد، و در نظر گرفتن این مسئله که افراد مبتلا به این بیماری معمولاً از خواب خوبی برخوردار نیستند، به سختی به خواب می روند و زود بیدار می شوند، محققان برآن شدند که با درمان بی خوابی راهی برای تسکین کمردرد پیدا کنند.

براساس نتایج تحقیقات صورت گرفته، با درمان حرفه ای کمردرد، به طور هورشیارانه ای مشکل بی خوابی نیز درمان می شود. یافته ها حاکی از این است که با بهبود 30 درصدی خواب نتایج بهبود کمردرد قابل مشاهده خواهد بود. یکی از روش هایی که می تواند به کیفیت خواب افراد کمک استفاده از بالش و تشک مناسب است.

تشک و بالش مناسب برای بهبود کمر درد چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

چون ما بیش از یک سوم عمر خود را در خواب به سر می‌بریم، انتخاب تشک مناسب در سلامتی ستون فقرات و گردن نقش مهمی ایفا می کند. اگر تشک نامناسب، کهنه و غیرقابل استفاده باشد احتمال بروز بیماری‌های عضلانی و استقامتی افزایش می یابد.

درهنگام خریدتشک باید آن ها را از 3 منظر مورد بررسی قرار دهید: نوع تشک، سفتی و طول عمر آن.از سه نوع تشک موجود در بازار که شامل لاتکس، فنری و فوم می شود، لاتکس و فوم برای کمر درد بهتر هستند.

وقتی صحبت انتخاب سفتی تشک و بالش به میان می آید، ترجیح افراد باهم متفاوت است. برخی تشک سفت دوست دارند، در حالی که عده ای تشک نرم و راحت را ترجیح می دهند. اگر کمردرد دارید باید نوعی را انتخاب کنید که به ستون فقراتتان فشار زیادی وارد نکند.

در استفاده از بالش هم طول عمر آن را مدنظر قرار دهید. زمان استفاده از یک بالش 12 تا 18 ماه است و پس از گذشت این مدّت علاوه بر از هم پاشیدن الیاف می تواند محل تجمع قارچ ها و باکتری ها هم باشد. در هنگام خرید بالش به این نکته توجه داشته باشید که بالش مناسب باید سر و گردن شما را با ستون فقرات به صورت موازی نگه دارد.

بیشتر بخوانید :

تاثیر خواب کافی بر سلامتی انسان

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...