آیا شما آلرژی زمستانی دارید؟

اگر به گرده ها آلرژی داشته باشید، با شروع شدن فصل سرما احتمالاً مجبور به استراحت خواهید شد. امّا اگر آلرژیتان به گرد و غبار و قارچ در داخل منزل باشد با شروع فصل سرما، که اغلب در فضای بسته می مانید، توجه بیشتری به علائم آلرژی خواهید داشت.

علل

با سرد شدن هوا بخاری ها روشن می شوند و غبار و هاگ ها و تکه های حشرات وارد هوا می شوند. آن‌ها می‌توانند وارد بینی شما شده و بدن واکنش دآلرژیک را آغاز کند.

• کنه گرد و غبار: این ساس های میکروسکوپی در تخت و تشک ها رشد می کنند. وقتی که کود و باقیمانده ی آن ها وارد هوا می شود ایجاد آلرژی می کند.

• کپک: این قارچ ها در مناطق مرطوب و نمدار مانند زیرزمین و حمام‌ رشد می‌کنند. وقتی که به شکل کپک به هوا می‌روند، می‌توانند علائم آلرژی را تحریک کنند.

• حیوانات: بیشتر مردم نسبت به موی حیوانات حساسیت ندارند، بلکه به نوعی پروتئین یافت‌ شده در بزاق و ادرار حیوانات هار آلرژی دارند.

علائم:

علائم آلرژی ناشی از گرد و غبار، گرده، حیوانات یا کپک عبارتند از:

سرفه

حلقه‌ های تیره زیر چشم‌ ها

خارش چشم‌ ها و بینی

آبریزش بینی

عطسه

آبریزش چشم ها

چطور می‌توانید تشخیص دهید که علائم شما ناشی از سرماخوردگی، انفلانزا یا آلرژی است؟ سرماخوردگی معمولاً بیش از سه روز طول نمی‌کشد، امّا آلرژی می‌تواند هفته‌ها یا حتی ماه ‌ها طول بکشد. همچنین سرماخوردگی و آنفلانزا گاهی تب و دردهای زیادی دارند که معمولاً در آلرژی اینطور نیست.

تشخیص

اگر علائم شما بیش از یک هفته طول کشید، به پزشک خود مراجعه کنید. او ممکن است شما را به پزشک متخصص آلرژی ارجاع دهد که او از شما درباره تاریخچه و علائم بیماریتان سوال خواهد کرد.

متخصص آلرژی با یک شی تیز حاوی ماده ی آلرژی زا پوستتان را می تراشد، یا ماده را زیر پوستتان تزریق می کند، اگر آن محل دچار قرمزی و سوزش شد، شما آلرژی دارید. همچنین برای تشخیص برخی آلرژی آزمایش خون وجود دارد.

درمان

درمان ها برای آلرژی زمستانی عبارتند از:

آنتی هیستامین:که عطسه، آب بینی و خارش را کاهش می دهد.

ضد احتقان ها: که خلط را از بین می برند تا گرفتگی و تورم را کاهش دهند.

ایمنی درمانی: (آمپول آلرژی یا قرص‌های زیر زبان) این روش در مقایسه با داروهای آلرژی علائم را برای مدت ‌زمان طولانی‌تر از بین می برد.

پیشگیری

شما نمی توانید از آلرژی پیشگیری کنید. امّا اگر می دانید که مبتلا به آلرژی هستید، می توانید قدم هایی بردارید که از آن جلوگیری کنید:

پرده های حمام، کاغذ دیواری و فرش هایی که کپک و قارچ زده اند را دور بیاندازید.

دوش خود را با محلول حاوی ۵ % سفید کننده و یک پاک‌کننده ضعیف شستشو دهید.

برای کنترل کنه گرد و غبار و کپک، از یک دستگاه رطوبت گیر استفاده کنید و رطوبت را زیر ۵۰ % نگه دارید.

از فیلتر هپا برای تمییز کردن گرد و غبار از هوا استفاده کنید.

هر هفته رختخوابتان را در دمای بالا (130 درجه ی فارنهایت) بشویید.

از کاورهای ضد آلرژی برای تشک، بالش و مبلمان خود استفاده کنید.

اگر کسی در خانه شما به حیوانات خانگی آلرژی داشته باشد و شما واقعاً یک حیوان خانگی می‌خواهید، بهترین انتخاب حیوان بدون مو و پشم، مانند ماهی است. اگر از قبل یک گربه یا سگ دارید، نگذارید در اتاق خواب شما به بخوابد و حداقل هفته‌ای یکبار او را حمام کنید.

اگر به حیوانات خانگی آلرژی دارید و فردی را ملاقات خواهید کرد که حیوان خانگی دارد، داروهای آلرژی خود را همراه داشته باشید و ایمن درمانی را انجام دهید. در نظر داشته باشید که حتما بالش خود را همراه ببرید.

مطلب پیشنهادی :

علل آلرژی های خطرناک

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...